Fläktar till Fractal Design S2

Permalänk
Medlem

Fläktar till Fractal Design S2

Hej

Jag undrar om jag kan åstadkomma en bättre fläktlösning än den jag har nu i mitt chassi.

CPU: Ryzen 5900X
GPU: Asus TUF OC RTX 3080

CPU-kylare: Arctic Liquid Cooler II 280 mm med 4 Arctic P14 PWM (140 mm) fläktar, två fram och två bak.

Fläktar i chassit: 4x FD Dynamic X2 GP-14 (140 mm, ej PWM) + 1x FD Dynamic X2 GP-12 (120 mm, ej PWM)

AIOn sitter i fronten och suger in luft. FD 120 mm-fläkten sitter bak och blåser ut. Två FD 140 mm sitter i botten och suger in, två i taket och suger ut.

AIOn sitter så högt upp det går i fronten (PSU-shrouden är i vägen längre ner).

Fläktarna i botten sitter ungefär så långt fram det går. PSUn är i vägen längre bak.

Fläktarna i taket sitter så långt bak som möjligt. De skulle kunna flyttas längre fram.

Fläkten där bak sitter... där den sitter. Finns bara en fläktplats.

CPU-tempen är det inget fel på. Den har haft bra temps i alla stresstester jag har gjort, och för övrigt så spelar jag mest och då behöver inte CPUn jobba så mycket.

GPU-tempsen är helt okej, men när jag t.ex. spelar RDR2 så varvar fläktarna på GPUn upp och låter en hel del.

Kan jag få ner ljudnivån på datorn både i vila och i t.ex. RDR2 genom att byta ut de fläktar jag har eller flytta om dem på något sätt? Är det någon ide att byta ut chassifläktarna till PWM? Bäst skulle väl vara om de kunde styras enligt GPU-temp?

Permalänk
Medlem

Om det är chassi fläktarna som låter i vila så kan du byta till pwm fläktar.
De kommer troligen inte göra någon större skillnad när du spelar dock.

Möjligen om du kan ha din aio på toppen så kan du sänka temperaturen i chassit.
Men då cpun inte är den som blir mest belastad så borde vattenkylningen inte värma chassit särskilt mycket.

Men vi pratar om en grad eller två, så din GPU kommer fortfarande låta.
Du vill inte byta till vattenkylning på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Får radiatorn plats i taket kan du ju testa att byta plats på den och fläktarna som sitter där. Värme stiger och frontfläktarna kommer istället att blåsa både mer och kallare luft direkt mot CPU & GPU. Om du inte har testat push-pull på den kan det också vara värt att testa; ju fler fläktar desto lägre varv kan de gå i och uppnå lika effektiv kylning (generellt sett).

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Om det är chassi fläktarna som låter i vila så kan du byta till pwm fläktar.
De kommer troligen inte göra någon större skillnad när du spelar dock.

Möjligen om du kan ha din aio på toppen så kan du sänka temperaturen i chassit.
Men då cpun inte är den som blir mest belastad så borde vattenkylningen inte värma chassit särskilt mycket.

Men vi pratar om en grad eller två, så din GPU kommer fortfarande låta.
Du vill inte byta till vattenkylning på grafikkortet?

Vattenkylning på grafikkortet vore ju bäst men jag har ingen aning om hur man bygger sånt och jag vet inte om jag heller skulle orka hålla på med allt underhåll som det lär kräva.

Jag skulle gärna ha radiatorn i toppen men den ryms inte där. Radiatorn skulle ta i moderkortet och RAMen i toppen.

Jag kan acceptera att datorn låter en del när jag spelar, men speciellt i vila skulle den kunna vara lite tystare, så kanske PWM-fläktar är det som gäller då. Är Fractals motsvarande PWM bra eller rekommenderas något annat? Jag gillar att de är svartvita, men det är inget måste. Ljudnivå vs. kylprestanda är viktigare.

Om jag nu ändå skulle vilja bygga en custom loop, hur skulle man då gå till väga?

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera söka i forumet eller kolla lite youtube, finns otroligt mycket om custom loop byggen.