Arkadbygge med Raspberry Pi 4! Tips och råd önskas!

Permalänk
Medlem

Arkadbygge med Raspberry Pi 4! Tips och råd önskas!

Har länge funderat på att skaffa en arkadmaskin men tycker det verkar roligare att bygga än att slanta upp 20-25K för något som redan är färdigt?! I grunden tänkte jag köra Retropie på en Raspberry Pi 4, 8GB.

Hållerpå att plocka ihop en kundkorg med Raspberryn, minneskort, skärm osv. Själva kabinettet funderar jag på att bygga i MDF. Samt beställa tillbehören till kabinettet, stickor,knappar osv. Spanar runt lite för tillfället så jag kommer köpa in allt eftersom.

Tänkte först bekanta mig med Raspberry Pi 4 och Retropie. Vad det gäller Skärmstorlek så spånar jag just nu på en 32" för en fet arkadupplevelse.

Har spanat lite på denna för inspiration: https://bitcade.co.uk/collections/the-hydra-with-32-screen/pr...

Funderar ev också på att köpa en sån här, och infoga den i bygget, för att förenkla det hela lite:
https://bitcade.co.uk/collections/all-1/products/bitcade-2-pl...

Tips tankar och ideer?!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Boota från en USB-ansluten SSD istället för sd-kort, snabbare, stabilare och möjlighet till mer utrymme utan att det kostar skjortan. För bygginspiration kolla youtube, sök på bartop arcade.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Boota från en USB-ansluten SSD istället för sd-kort, snabbare, stabilare och möjlighet till mer utrymme utan att det kostar skjortan. För bygginspiration kolla youtube, sök på bartop arcade.

Lusläser allt! Så en SSD är vettigare istället för minneskort?

Just nu har jag svåra problem med att välja en skärm. Är det 1920x1080 som gäller till ett sånt här bygge?

Hade tänkt gå 32" men jag blir inte klok på om det funkar med hög upplösning i alla gamla spel?!? Funderade på denna skärmen?

https://www.komplett.se/product/1190794/datorutrustning/bilds...

Annars går jag ner till 27" och denna skärmen?

https://www.komplett.se/product/1138824/gaming/spelutrustning...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Skrev just detta på galleriet "arkadmaskin - stilren" så kopierar det hit 🙂

hej! jag gjorde en arkadmaskin med en rpi2/retropie via fina guider på youtube för ett antal år sen, köpte bara ett billigt trådlöst tangentbord som jag satte in i en slot på ena sidan och som kan tas fram vid behov, praktiskt och diskret.

när jag gjorde mitt bygge använde jag en färdig iso och fantastiska instruktioner från Techtipsta på youtube, tyvärr har han inte gjort videor på ett par år men den gamla funkade då när jag byggde

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Man kan ju köpa begagnade riktiga kabinett också. Brukar finnas på arkadtorget.se.

Var 15år sen jag höll på med det så vet ej hur marknaden är nuförtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Boota från en USB-ansluten SSD istället för sd-kort, snabbare, stabilare och möjlighet till mer utrymme utan att det kostar skjortan. För bygginspiration kolla youtube, sök på bartop arcade.

Följde ditt råd! Beställde en Samsung 860 EVO 500GB M.2 SSD samt en Argon One M.2
https://www.youtube.com/watch?v=rLBdi8B5Wgk

Förövrigt så gick jag ner lite i mått till 27" då jag funderar på att klicka hem denna:
https://flatoutarcades.co.uk/collections/27-arcade-cabinet-fl...

Är det overkill tro med denna skärmen?
https://www.komplett.se/product/1138824/gaming/spelutrustning...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ragnvlad:

Följde ditt råd! Beställde en Samsung 860 EVO 500GB M.2 SSD samt en Argon One M.2
https://www.youtube.com/watch?v=rLBdi8B5Wgk

Förövrigt så gick jag ner lite i mått till 27" då jag funderar på att klicka hem denna:
https://flatoutarcades.co.uk/collections/27-arcade-cabinet-fl...

Är det overkill tro med denna skärmen?
https://www.komplett.se/product/1138824/gaming/spelutrustning...

Det är i vart fall en skärm med onödiga funktioner, man väljer inget som heter gaming, välj en 60 Hz skärm eller tv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är i vart fall en skärm med onödiga funktioner, man väljer inget som heter gaming, välj en 60 Hz skärm eller tv.

Lite så jag tänkte, att det ör en massa lull-lull, till ingen nytta. Antar dock att man vill ha låg input lag? IPS eller VA? Har bara erfarenhet av IPS...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ragnvlad:

Lite så jag tänkte, att det ör en massa lull-lull, till ingen nytta. Antar dock att man vill ha låg input lag? IPS eller VA? Har bara erfarenhet av IPS...

Tror inte paneltyp är jätteviktig så länge modellen är bra, idag är det bara oled som sticker ut med att vara bäst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tror inte paneltyp är jätteviktig så länge modellen är bra, idag är det bara oled som sticker ut med att vara bäst.

Beställde denna: https://cdon.se/hemelektronik/lg-32mn500m-b-led-skarm-32-31-5...

Bra pris, då flera säljer den för mer pengar. Så får vi se om den gör jobbet. I övrigt har jag nu följande grejer på väg hem:

Raspberry Pi 4 B, 8GB med tillhörande strömförsörjning.
Samsung 860 EVO 500GB M.2 SSD
Argon One M.2 case

Kollar fortfarande runt på diverse kit gällande kabinett eller om jag ska bygga från scratch själv? Har inte riktigt bestämt mig. Skall också göra en planering gällande Joystick och knapp-layout samt beställa stickor, knappar samt komplett wiring.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Kul, jag byggde denna för några år sedan:
https://www.sweclockers.com/galleri/14797-bartop-arcade

Finns ju mängder av ritningar etc på nätet/reddit om man googlar lite, så det är väl frågan om man vill lägga ner arbetet eller inte, jag hade några spånskivor över som jag bestämde skulle bli lådan.

Jag kan tipsa om att inte snåla på knappar/spakar, har du möjlighet så testa innan du köper, jag köpte sanwa för det föll mig i smaken, dock ganska dyra. Jag köpte först ett kit på aliexpress och de knapparna var så hårt återfjädrande så man var trött i fingrarna efter några minuter spelande, sanwa trycker av bara man lägger fingret lite lätt på typ.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

Jag har byggt 3st bartops, håller med föregående, snåla inte med kontrollerna. Mitt sista bygge är en vertikal bartop, spelar lite arkad och lite pinball fx3. Drivs av en HP G3 mini.

Permalänk
Medlem

Tackar för fantastisk feedback! Nä här skall det inte snålas. Håller på att läsa in mig på Sanwa, Happ samt Seimitsu. Många tycks ju anse att Happ känns som det gjorde förr i arkadhallarna?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

Jag la upp lite bilder i galleriet, "Vertikal bartop", om du vill ha lite idéer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteKholm:

Jag la upp lite bilder i galleriet, "Vertikal bartop", om du vill ha lite idéer.

Grymt bygge!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

Grymt bygge!

Tack! Du får posta bilder på ditt sen, alltid kul att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteKholm:

Tack! Du får posta bilder på ditt sen, alltid kul att se.

Tänkte jag skulle ta en massa bilder när jag fått hem allt samt börjat med Kabinettet. Fick tag i ritningar till ett fullsize 32" cab samt att brorsan skulle hjälpa mig att kapa MDF. Så det lutar åt att jag bygger från scratch. De vill ha närmare 4K för ett tomt kabinett annars.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Håller också på med en 2-Player Bartop Arcade med RPi4 4GB. Läst lite lösa rykten att 8GB modellen har lite kompabilitetsproblem då den inte har identisk hårdvara som 2GB och 4GB modellerna, men har inga källor på det...
Köpte ett superbilligt kit med joysticks och knappar från Amazon som verkar funka bra men joystiken var för "sladdrig" och knapparna hårda så det blev till att beställa Sanwa istället. Sjukt överprisade för vad de är men helt klart överlägsna de billiga kopierna jag började med.

Blir nog en 27" skärm men inte bestämt mig där än.

Permalänk
Medlem

Fundering!? MDF tycks ju vara vanligt, dock är det ju inte speciellt hållbart i längden. Särskilt om man har ungar å folk som hänger på grejerna.

Vad tror ni om att bygga kabinettet av limträskiva? Tungt lär det ju bli men det kvittar ju, man flyttar ju knappast runt denna tingest, går ju även att montera låsbara hjul?! Funderade på såna här skivor:

https://www.bauhaus.se/limfog-gran-18x600x2000mm

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ragnvlad:

Fundering!? MDF tycks ju vara vanligt, dock är det ju inte speciellt hållbart i längden. Särskilt om man har ungar å folk som hänger på grejerna.

Vad tror ni om att bygga kabinettet av limträskiva? Tungt lär det ju bli men det kvittar ju, man flyttar ju knappast runt denna tingest, går ju även att montera låsbara hjul?! Funderade på såna här skivor:

https://www.bauhaus.se/limfog-gran-18x600x2000mm

Funkar det också och du kan ju även bygga i plywood, det lär bli ännu starkare om du tror att kabinettet kommer att misshandlas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag byggde klart denna i veckan.

Pi4 med 128gb sd-kort
24" Dell IPS 60hz
4" högtalare och LePy förstärkare

Ritade den i Fusion360 och byggde den i 16mm MDF med hjälp av min CNC.
Om jag skulle gjort om det så skulle jag köpt andra knappar och spakar. Dessa känns lite väl billiga och sladdriga.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Jag byggde klart denna i veckan.

Pi4 med 128gb sd-kort
24" Dell IPS 60hz
4" högtalare och LePy förstärkare

Ritade den i Fusion360 och byggde den i 16mm MDF med hjälp av min CNC.
Om jag skulle gjort om det så skulle jag köpt andra knappar och spakar. Dessa känns lite väl billiga och sladdriga.

https://i.imgur.com/Z5hwNwi.jpg

Makalöst snyggt! CNC? Du råkar inte köra legojobb?!? Betalar såklart gärna vad som krävs!!!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

Lusläser allt! Så en SSD är vettigare istället för minneskort?

Just nu har jag svåra problem med att välja en skärm. Är det 1920x1080 som gäller till ett sånt här bygge?

Hade tänkt gå 32" men jag blir inte klok på om det funkar med hög upplösning i alla gamla spel?!? Funderade på denna skärmen?

https://www.komplett.se/product/1190794/datorutrustning/bilds...

Annars går jag ner till 27" och denna skärmen?

https://www.komplett.se/product/1138824/gaming/spelutrustning...

Klassiska arkadspel går ofta i samma upplösning som CGA-skärmar, dvs ca 320x200 (eller 200x320 för vertikala shoot-em-ups). Vet inte om det fortfarande går att få CRT-skärmar med RGB-ingång (tänk tjock-TV) eller om dessa kan anslutas till en RPi. I annat fall kommer du behöva välja mellan ripping/tearing/double-frames/skipped-frames i alla scrollande spel, eller ökad input lag även utöver den som introduceras av emuleringen och USB-avläsningen, eller bådadera med en sämre skärm som försöker "hjälpa" dig med bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Fundering!? MDF tycks ju vara vanligt, dock är det ju inte speciellt hållbart i längden. Särskilt om man har ungar å folk som hänger på grejerna.

Vad tror ni om att bygga kabinettet av limträskiva? Tungt lär det ju bli men det kvittar ju, man flyttar ju knappast runt denna tingest, går ju även att montera låsbara hjul?! Funderade på såna här skivor:

https://www.bauhaus.se/limfog-gran-18x600x2000mm

Funkar nog prima med limfogad skiva, själv tänker jag nog köra 18/19mm MDF ändå, en målad/lackad MDF skiva med T-Molding för att täcka "kanterna" kommer hålla längre än barnen tycker en retro arkadmaskin är kul

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Klassiska arkadspel går ofta i samma upplösning som CGA-skärmar, dvs ca 320x200 (eller 200x320 för vertikala shoot-em-ups). Vet inte om det fortfarande går att få CRT-skärmar med RGB-ingång (tänk tjock-TV) eller om dessa kan anslutas till en RPi. I annat fall kommer du behöva välja mellan ripping/tearing/double-frames/skipped-frames i alla scrollande spel, eller ökad input lag även utöver den som introduceras av emuleringen och USB-avläsningen, eller bådadera med en sämre skärm som försöker "hjälpa" dig med bildkvalitet.

Emulerar du matar emulatorn normalt sett ut en modern videosignal så bildvisaren brukar inte behöva skalera den.
RPI <4 kan mata ut kompositvideo direkt men det går att bygga på dem så <> 3 kan mata ut andra analogformat om man vill men de flesta har ändå inte nytta av analogvideo.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Emulerar du matar emulatorn normalt sett ut en modern videosignal så bildvisaren brukar inte behöva skalera den.

Sant; tänkte i det här fallet mer på uppdateringsfrekvensen där jag inte tror jag sett något som gjort ett riktigt bra jobb mot moderna skärmar. Det framkom inte explicit i mitt inlägg, men min kommentar om uppdateringsartefakter är ju direkt relaterad till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Makalöst snyggt! CNC? Du råkar inte köra legojobb?!? Betalar såklart gärna vad som krävs!!!

Tack!

Nja, det hade jag väl egentligen kunnat göra meeeeen, problemet är bara att min tid inte riktigt räcker till. Jag har inte cnc:n på hemmaplan utan den är i min fars verkstad som är en bit hemifrån och jag har bara tid att vara där lite på helgerna förutsatt att det inte finns andra saker i hushållet som måste göras

Mitt arkadprojekt tog mer än 2 månader eftersom den effektiva arbetstiden bara blev ett gäng timmar på helgerna.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Tack!

Nja, det hade jag väl egentligen kunnat göra meeeeen, problemet är bara att min tid inte riktigt räcker till. Jag har inte cnc:n på hemmaplan utan den är i min fars verkstad som är en bit hemifrån och jag har bara tid att vara där lite på helgerna förutsatt att det inte finns andra saker i hushållet som måste göras

Mitt arkadprojekt tog mer än 2 månader eftersom den effektiva arbetstiden bara blev ett gäng timmar på helgerna.

Var tvungen att fråga bara! 😉 Har nu funderingar på att bygga i 18mm Plywood. Frågan är ju hur man bäst sågar den, utan att det flisas å trilskas, på bästa sätt?

*edit. Sjukt skönt, fick tag på en bekants bekant... Som har ett finsnickeri!!! De sågar ut allt enligt ritningarna. Kommer köra på 18mm Formplywood.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Var tvungen att fråga bara! 😉 Har nu funderingar på att bygga i 18mm Plywood. Frågan är ju hur man bäst sågar den, utan att det flisas å trilskas, på bästa sätt?

*edit. Sjukt skönt, fick tag på en bekants bekant... Som har ett finsnickeri!!! De sågar ut allt enligt ritningarna. Kommer köra på 18mm Formplywood.

Gött!
18mm formplyfa kommer bli tungt som fasen så du vet det. 16mm räcker länge

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Fundering. Sitter här å ska beställa hem Sanwa stickor. Långa eller korta?! Hur vet man det? Sen detta med USB Encoder? Antar att jag skall ha det då det blir en fasligt många knappar samt en trackball. Kollar på detta kit x2.

https://www.smallcab.net/joystick-buttons-sanwa-with-interfac...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE