Hur balansera bekvämt (smart) hem med integritet?

Permalänk
Medlem

Hur balansera bekvämt (smart) hem med integritet?

Visst är det trevligt med en robotdammsugare som gör söndagen mindre ångestframkallande, eller en röstassistent som omvandlar teskedar till matskedar och sedan tillbaka till teskedar medan man lyssnar på en podcast om sockervadd? Men hur balanserar man det med integritet?

Och med den ljuva ingressen övergår jag till frågan som jag är nyfiken att höra svaret på: hur resonerar ni kring integritet när det gäller smart hem och vad gör ni för att värna om den?

Jag är allmänt nyfiken och har inte tagit någon position. No shots fired.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är nog att se till att alla kameror man har hemma går att sätta för linsen på, med tanke på alla hackade kameror som finns där ute där folk ovetandes blir filmade i minst sagt privata situationer.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag väljer så långt som möjligt produkter där jag kan helt styra dom lokalt via min egen server. Så smarta lampknappar, sensorer etc är alla z-wave plus (dvs eget meshnätverk) styrda av en raspberrypi.
Det enda som inte är det är robotdammsugaren. Men efter noga övervägande kom jag fram till att skadan begränsas av att jag kan styra när den kör - och när den är parkerad stirrar den in i ett hörn.
Skulle jag sätta upp kameror i min lägenhet skulle ett krav vara att man inte kom åt dom utifrån.

Har inga röstassistenter. De som kom med produkter är "avslagna". Den som jag skulle kunna tänka mig att använda (appletv) tillåter mig faktiskt inte ens att aktivera röstassistenten då jag har gränssnittsspråk engelska men svensk itunesbutik.

Permalänk
Avstängd

Frågan är lite polariserad kan man säga. Alla bryr sig ju om sin integritet, men det varierar förstås vart man drar gränsen. Jag har fyra "smarta högtalare" med aktiva mikrofoner hela tiden, men de har inte access till mina kontakter eller liknande, vilket duger för mig exempelvis. Bortsett från paranoia över att Google lyssnar hela tiden, vilket jag har kommit över för länge sedan, så kan det ju inte hända så mycket liksom. Jag kan styra musik, lampor och liknande och förstås få information och nyheter, det spelar ingen större roll för mig ifall det finns loggat. Min telefon loggar ju extremt mycket mer detaljerad och känslig information än vad ett smart hem någonsin kan göra liksom.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste för mig är säkerhet.

Permalänk
Medlem

Intressanta svar. En öppen fråga: stör det någon av er att data om er samlas, aggregeras och sedan används, trots att det inte längre är unikt kopplat till er?

Personligen känner jag att det är lite obehagligt även fast det inte är en absolut showstopper, trots att likadana ansatser egentligen har använts i tusentals år (exempelvis folkräkning) om än med en lägre detaljnivå. Men just dagens detaljnivå möjliggör nya faror.

Skrivet av Kwirek:

Jag väljer så långt som möjligt produkter där jag kan helt styra dom lokalt via min egen server. Så smarta lampknappar, sensorer etc är alla z-wave plus (dvs eget meshnätverk) styrda av en raspberrypi.
Det enda som inte är det är robotdammsugaren. Men efter noga övervägande kom jag fram till att skadan begränsas av att jag kan styra när den kör - och när den är parkerad stirrar den in i ett hörn.
Skulle jag sätta upp kameror i min lägenhet skulle ett krav vara att man inte kom åt dom utifrån.

Har inga röstassistenter. De som kom med produkter är "avslagna". Den som jag skulle kunna tänka mig att använda (appletv) tillåter mig faktiskt inte ens att aktivera röstassistenten då jag har gränssnittsspråk engelska men svensk itunesbutik.

Styr du enheterna med Home assistant då?

Är du mindre skeptisk till Apples röstassistent pga deras policy?

Permalänk
Sötast

Om jag skall sätta upp smarta enheter så blir de kopplade direkt till min egen server eller så får det vara.
Finns inget företag jag tänker ge varken en halv eller hel nyckel till.

Företag är vidrigt usla på IT-säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Intressanta svar. En öppen fråga: stör det någon av er att data om er samlas, aggregeras och sedan används, trots att det inte längre är unikt kopplat till er?

Nej, dock så har jag stängt av vissa saker, så som ljudinspelningar på mitt Google konto och att min webb och appaktivitet rensas efter 3 månader

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

beror på, tex kör jag z-wave för nästan allt och det har en egen gateway på ett eget vlan, kameror körs lokalt till en nvr som ligger på ett annat vlan som endast nås med vpn osv däremot har jag inga problem med att alexa lyssnar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Styr du enheterna med Home assistant då?

Är du mindre skeptisk till Apples röstassistent pga deras policy?

Jag kör med Domoticz. Har hört bra saker om HA, men sitter bekvämt i fåtöljen märkt "if it isn't broken...". När allt väl är uppsatt är min filosofi att jag inte skall behöva peta i det mer än på sin höjd någon gång om året.

Är lika skeptisk till Apple som alla andra men har inte haft något annat bra användningsområde där jag faktiskt funderat på att aktivera en. Jag gillar inte att saker ligger och lyssnar i bakgrunden, så en lösning där jag trycker på en knapp för att aktivera assistenten var ett intressant mellanting jag kände var ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Jag kör med Domoticz. Har hört bra saker om HA, men sitter bekvämt i fåtöljen märkt "if it isn't broken...". När allt väl är uppsatt är min filosofi att jag inte skall behöva peta i det mer än på sin höjd någon gång om året.

Är lika skeptisk till Apple som alla andra men har inte haft något annat bra användningsområde där jag faktiskt funderat på att aktivera en. Jag gillar inte att saker ligger och lyssnar i bakgrunden, så en lösning där jag trycker på en knapp för att aktivera assistenten var ett intressant mellanting jag kände var ok.

Intressant. Då lärde jag mig lite nytt