Dockningsstation för att så enkelt som möjligt möjliggöra switch mellan jobbdatorn och den privata

Permalänk

Dockningsstation för att så enkelt som möjligt möjliggöra switch mellan jobbdatorn och den privata

Hej!

Sitter idag med en setup där jag har 2st externa skärmar (kan komma att expanderas till 3), samt diverse standard USB tillbehör.
Utöver detta har jag en arbetsdator (Macbook) samt en personlig laptop (Windows).

Jag letar efter en så enkel lösning som möjligt för att kunna enkelt byta mellan att ha jobbdatorn inkopplad till alla skärmar och tillbehör och att ha den privata datorn kopplad.

Går det att skaffa sig något liknande denna?

Jag borde kunna driva macbooken via usb-c och på så sätt enkelt koppla in den till skärmarna och de andra tillbehören.
Problemet kommer då till den privata datorn. Den har ett ganska starkt grafikkort i sig och jag tror inte det går att driva med endast usb-c. Men förutsatt att jag har datorns medföljande strömadapter inkopplad i den borde jag enkelt kunna med usb-c kontakten i dockningsstationen kunna byta mellan jobbdatorn och den privata?

Tänker jag fel här? Finns det bättre lösningar?

mvh
Britta

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ja det låter ju rätt tänkt. I windowsdatorn får du väl köra strömsladd och usb-c som du säger, så det blir två sladdar istället för en.

Jag kör Denna Dell som kostar dubbelt så mycket, men det är väl samma princip med den du länkade

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Ja det låter ju rätt tänkt. I windowsdatorn får du väl köra strömsladd och usb-c som du säger, så det blir två sladdar istället för en.

Jag kör Denna Dell som kostar dubbelt så mycket, men det är väl samma princip med den du länkade

Tack för sanitycheck!
Den såg ju väldigt intressant ut också. Kanske är bra att ha thunderbolt connection också, utöver usb-c?

Permalänk
Sötast

Jag kör stationär + windows jobblaptop.
Jag flyttar en sladd dagligen, resten sitter.

Skärmen är kopplad via DP till den stationära och till HDMI för usb-c dockan.
Flyttar en USB-sladd mellan docka och stationär och det är mus och tangentbord via skärmens usb-hubb.

Vill endast använda en skärm då jag sitter privat och använder 2+laptop när jag jobbar.
Vill inte använda dockans dåliga displaylink teknologi för privat användande utan kör DP med 144hz istället.