Softphone med riktiga hörlurar. Erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Softphone med riktiga hörlurar. Erfarenheter?

Hej!

Jag jobbar i kontorsmiljö, inte jättebrötigt men ibland är det flera som pratar i telefon samtidigt.
Vi hade fram tills nyligen helt vanlig bordstelefon med headset kopplat till den med lurlyftare mm.

Men nu har vi blivit moderna och har softphone, alltså telefonen är mjukvara på datorn.
I och med detta var jag tvungen att köpa in nytt headset som gick att koppla till datorn istället.
Problemet är att dom är obekväma för mitt huvud.

Så då fick jag en tanke, kan jag köpa mig ett par brusreducerande hörlurar t.ex. Sony WH-1000 och koppla till datorn med bluetooth och använda dessa som headset istället?
Jag kan inte komma på någon direkt anledning till varför det inte skulle fungera.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt, det är bara att köra.
Förutsatt att Softphone mjukvaran tillåter dig att byta ljudenhet och inte är hårt knuten till det här "headset som gick att koppla till datorn". Om du har den valmöjligheten under programmets inställningar ska det fungera med mer eller mindre allt.

Gällande "koppla till datorn med bluetooth" kräver det självklart att datorn i fråga kan prata bluetooth.

Jag kan inte svara för Sony WH-1000 specifikt, men, många bluetooth brusreducerande lurar gör skillnad på det brusreducerande läget och det utan, ex. kan det vara så att det inte går att ha brusreduceringen aktiv samtidigt som mikrofonen används för samtal.

Permalänk
Medlem

Nackdelen som jag ser det är ljudupptagningsmönstret på mikrofonen i ett par sådana lurar som inte är optimala. Med en bom blir det mer riktat på munnen och inte kringljud, medan Sony tar upp rumsljud.

Permalänk
Medlem

WH-1000 har rätt dålig mikrofon. Skaffa en trådlös modmic som du fäster på dina WH-1000 när du jobbar

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Ska se vad jag kan göra med detta.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju att köpa ett par lurar som är byggda för ändamålet, alltså prata i telefon.

Finns en uppsjö olika kontorslurar i olika prisklasser. Här var ett par förvånandsvärt billiga: https://www.dustin.se/product/5011177291/bt-headset-bt310-duo...

Permalänk
Avstängd

Mitt jobb har ett headset som ingår i standardutrustningen, tror det är dessa. De är rätt bra, ljudet är bra och micken är bra, man får också kontroller på sladden med lampor som indikerar om micken är på och så. Men de är inte de bästa på att stänga ute övrigt ljud.

Jag köpte ett par WH-1000XM3 som förstås stänger ute ljudet bra. Micken var dock inte den bästa så jag köpte till en V-Moda Boom Mic Pro och den funkar grymt. Dock är ju inte lurarna trådlösa med den förstås, men i allmänhet sitter jag ju på möten med video och så, så det gör inte så mycket. Sen är inte micken i lurarna katastrof så för möten där jag främst lyssnar så kör jag med BT och den inbyggda utan problem.