Dator för programmering/Linux. DevOps Linje på Nackademin.

Permalänk
Medlem

Dator för programmering/Linux. DevOps Linje på Nackademin.

Hej!
Ska plugga på YH nu i Augusti skall studera på Nackademins program
DevOps Engineer.

Har en Monster Rigg till Stationär men nu behöver jag en laptop för runt 10k.
helst 16 gb ram.

Skall hålla på med en del programmering i Java/python men även en del Linux står på schemat.

Bring it on

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Inaktiv

Behöver förmodligen inga monstergrejer för devops. Om du nu bara ska använda datorn för plugg hade jag tagit billigaste ryzen med 8 cores och 16 eller 32GB minne, och SSD såklart. gpu av mindre vikt. Så är du definitivt framtidssäkrad!

Vill du däremot spela på den också, eller syssla med spelutveckling, videoredigering eller andra kreativa hobbys som är ganska tunga, så skulle jag sikta på en dator med rejäl GPU också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ImFoze:

Hej!
Ska plugga på YH nu i Augusti skall studera på Nackademins program
DevOps Engineer.

Har en Monster Rigg till Stationär men nu behöver jag en laptop för runt 10k.
helst 16 gb ram.

Skall hålla på med en del programmering i Java/python men även en del Linux står på schemat.

Bring it on

MacBook Air m1 16GB ram - tacka mig sen.

Permalänk
Skrivet av ImFoze:

Hej!
Ska plugga på YH nu i Augusti skall studera på Nackademins program
DevOps Engineer.

Har en Monster Rigg till Stationär men nu behöver jag en laptop för runt 10k.
helst 16 gb ram.

Skall hålla på med en del programmering i Java/python men även en del Linux står på schemat.

Bring it on

Som någon nämnde är en MacBook Air med M1-chip inte alls ett dåligt val om än en bit över din budget: Som DevOps:are har du lättkörd kod lokalt och allt tungt händer på ”någon annans dator”.

Vill du köra Linux på en laptop, kolla Lenovo och Dell: de har serier specifikt certifierade för Ubuntu och RedHat, och kan du matcha den hårdvaran kommer du kunna få igång vilken modern distro som helst.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så behöver du troligen knappt någon kraft att tala om. Räcker säkert gått och väl med vilken Ryzen 5 eller Intel i5 eller Apples M1 som helst med 8GB Ram, men till fördel 16GB. Jag hade tänkt mer på skärmen och fysiska storleken inkl vikt, samt tangentbord och musplatta.