Bytt kylpasta, datorn vill ändå stänga av sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Eftersom kopparn inte kan åldras och pastan är bytt och fläkten snurrar i rätt hastighet. Så ser jag det som en möjlighet. Kanske är något mikroskopiskt produktionsfel som visar sig genom att det avdunstar lite hela tiden. Inget du kan fylla på tyvärr.

Skrivet av Rouge of Darkness:

eller att rörer spruckit med en hårspricka kan vara riktigt pissigt att se med blotta ögat.

skulle nog se laptopen som förbrukad över lag då en ny kylanordning troligen kostar nästan lika mycket som datorn är värd alternativt kör med den som den är tills den dör helt och se till att allt kritiskt sparas externt.

Skrivet av Viita:

Med tanke på att endel påpekat att eventuell vätska kan ha dunstat så lägger jag en länk till Gamers Nexus besök på en fabrik tillhörandes Cooler Master där de tillverkar heatpipes. https://www.youtube.com/watch?v=AD-4WKwCAfE

Jag upplever själv att kylningen i min bärbara degraderat med tiden. Det är en i7-4720HQ med GTX960m, en heatpipe för både CPU och GPU.
Nackdelen med en heatpipe för både CPU och GPU är att den ena värmer den andra och om de har olika TDP så kan den ena orsaka att den andra går över gränsen och därmed tvingar datorn att stängas av...
Det är dock svårt att säga om det är kylningen som degraderat eller Windows/program/spel som kräver mer prestanda och därmed värmer upp CPU/GPU lite mer.
Kanske har det bildats ett tunt skickt på kylflänsen bestående av små partiklar som försämrar värmeöverföringen mellan kylflänsen och luften och därmed bidrar till högre temperatur på komponenter.

Ni och resten som har kommenterat i denna tråd, jag tackar ödmjukast. Jag tror ni alla är något på spåret. Jag får nog helt inse att datorn lever på sina sista verser och systersonen får spela på den tills den ger upp helt enkelt. Kanske sätter dit några till thermal pads på dom som inte har fått något.
Provade spela Roblox och Minecraft med 100% maximalt processortillstånd, med Minecraft gick den som högst upp till 110 grader, dock stängdes den aldrig av under den tid jag testade den. Så nånting verkar ha blivit bättre. Men jag ser det som att den håller förbereda sig för begravning.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed