Samsung höjer priserna för kretstillverkning – kunder ska finansiera investeringar

Permalänk
Medlem

Ett företags ledning har bara en sak att göra för det bolag de representerar och det är att maximera vinsten så mycket det går till aktieägarna, om det betyder många billiga produkter eller få dyra, långtidsplanering eller kort tids planering så blir det det som gäller. Om de tror att de får betala mycket lite i skatt som på Irland så bygger de där eller har sitt huvudkontor där om de tror att miljö eller andra saker som kvalitet eller liknande räknas hos kunden så blir det så. Jag själv köpte en AMD 2700X för att jag ansåg det viktigt att kunna köpa en 3900X och längre fram en 5950X(T) till mitt moderkort Gigabyte X470 och där kom AMD in i bilden för mig och Intel som jag hade tidigare har nu lagts på is.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det beror ju lite på hur man är som person. Om man köper mycket på impuls kanske man bör överväga att se över sina konsumentvanor av andra skäl också.

Att köpa billigare saker behöver inte nödvändigtvis vara bättre heller. Billigare saker omfattas också av prisändringarna och har ibland en kortare livstid. Inte nödvändigtvis att produkten slutar fungera tidigare, utan att den blir outdated.

Sen kan man handla på rea också, men det är sällan det är tillverkaren som får försämrade marginaler utan snarare högre vinster tack vare en högre efterfrågan.

Poängen är att om man håller hårdare i sina pengar och har tydliga gränser för hur mycket man betalar för prylar, så påverkar det företagens försäljning. Det är ett sätt att rösta med med plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Mycket av "fullträffen" var ju just en återgång till lägre priser enligt mig. 20-serien hade rena fantasipriser över hela brädet.

Å andra sidan ska man väl knappast kalla Nvidia för hjältar för att MSRP återgår från fantasipriser till mer normala priser. Det var ju Nvidia som satte fantasipriser på 20-serien från första början.

Det är det jag menar, 30-serien var kanske också fantasipriser med lite distans och något mellanting kanske är mer rimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är det jag menar, 30-serien var kanske också fantasipriser med lite distans och något mellanting kanske är mer rimligt

Skillnaden är väl att vid tidpunkten för 20-serien så fanns det ingen pandemi med mera som fullständigt stökar till allt. Men visst kan det vara så att Nvidia den här gången satte ett medvetet för lågt MSRP för att ha ryggen fria och kunna skylla de verkliga priserna på andra.

Men för 20-serien så tog de ju i från tårna åt andra hållet och det går inte skylla på någon annan. Visst, AMD saknade motsvarande toppmodeller men "för att vi kan" är inte ett särskilt populärt argument hos konsumenterna.

Bäst är förstås om MSRP är rimligt åt båda hållen, och som du säger så vet vi ju inte var det faktiskt landar innan detta är över.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Poängen är att om man håller hårdare i sina pengar och har tydliga gränser för hur mycket man betalar för prylar, så påverkar det företagens försäljning. Det är ett sätt att rösta med med plånboken.

Absolut, var det jag var inne på. Min poäng var just att man bör undvika impulsköp (dvs hålla hårdare i sina pengar och sätta hårdare gränser för sina prylar) oavsett.

Med andra ord, om man redan undviker impulsköp är det betydligt svårare att rösta med plånboken om det inte finns konkurrerande aktörer att välja mellan. Däremot kan man välja att spendera mer på företag man tycker om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skillnaden är väl att vid tidpunkten för 20-serien så fanns det ingen pandemi med mera som fullständigt stökar till allt. Men visst kan det vara så att Nvidia den här gången satte ett medvetet för lågt MSRP för att ha ryggen fria och kunna skylla de verkliga priserna på andra.

Men för 20-serien så tog de ju i från tårna åt andra hållet och det går inte skylla på någon annan. Visst, AMD saknade motsvarande toppmodeller men "för att vi kan" är inte ett särskilt populärt argument hos konsumenterna.

Bäst är förstås om MSRP är rimligt åt båda hållen, och som du säger så vet vi ju inte var det faktiskt landar innan detta är över.

Jag är alltid öppen för allt, personligen bryr jag mig inte jättemycket - saker kostar vad saker kostar - men det som jag ser som ett tecken på att det är något fel på marknaden (eller var åtminstone) är att det grafikkort jag köpte på rea hos Webhallen 2015 nu har ett begagnatpris på ungefär detsamma. För mig är det rimligt att om efterfrågan ökar så stiger priset och någonstans är jag ett stort fan av innovation där man tar ett beprövat koncept (grafikkort) och använder det till något nytt (mining). Så för egen del tycker jag det mest är kul att följa, samt debatten runt det.

Permalänk
Medlem

Tack Kina

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Har du en sammanfattning broder tl;dr

Nu är väl detta överspelat, men:

Att färre människor betalar mer kan åtminstone initialt gynna dem som lever på hårdvaruförsäljning, men det skadar återväxt och gör generellt segmentet till en smalare nisch.

Det är alltid en nackdel ur konsumentsynpunkt. Man får helt enkelt betala mer för samma produktkategori, och en del som annars vore intresserade överger marknaden och spenderar tid och pengar på annat håll vilket leder till en utarmning av gruppen som är kvar.