Permalänk
Medlem

Anti sag RTX 3080

Inom kort får jag förhoppningsvis mitt 3080. Har inte direkt haft problem med sagging med 2080 Ti. För er som kör 3080, har ni upplevt problem med de och behövt hitta en lösning? Det är Strix 3080 som jag ska få om de nu spelar roll.
Såg att Lian Li sålde ett kit för de men funderar på om de verkligen gör nytta, nån som testat?

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett sådant här från Amazon.se
https://www.amazon.se/Grafikkort-GPU-f%C3%A4ste-Grafikkortf%C...

Funkar bra och diskret design.

Mitt 3080 Strix hängde lite men då sitter den också i ett vertikalt kit som inte riktigt orkade med

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/gp/product/B08T9DM8VV/ref=ppx_yo_dt_b_a...

köpte en sådan fungerar utmärkt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Inom kort får jag förhoppningsvis mitt 3080. Har inte direkt haft problem med sagging med 2080 Ti. För er som kör 3080, har ni upplevt problem med de och behövt hitta en lösning? Det är Strix 3080 som jag ska få om de nu spelar roll.
Såg att Lian Li sålde ett kit för de men funderar på om de verkligen gör nytta, nån som testat?

jag har ett rtx 3090 TUF OC och det hänger inte mer än något annat grafikkort, så det är nog inga problem alls att köra utan, om du inte har ett konstigt chassi som skapar mer häng än normalt eller ett moderkort som har svagare PCIE. än vanligt.

Permalänk
Medlem

När det behövdes så ordnade jag det med ett buntband. Kostar lagom mycket

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Cooler Master Universal VGA Holder till mitt 3080 TUF OC:
https://www.proshop.se/Chassi-tillbehoer/Cooler-Master-Univer...

Tror jag gav 200 kr, men finns andra liknande pinnar på marknaden.

För mig gjorde det ca 6 mm mindre nedhäng i bortre änden av kortet (har stålförstärkt PCIe-plats), antagligen beroende på hur mycket kabel som hänger i GPUn. Över tid tenderar kortet att kröka sig mer än vad man ser i början. Spelar nog ingen roll för kortets livslängd men man sover lite bättre på natten.

Permalänk
Medlem

Mitt Lego-torn funkar utmärkt för mig 😂

Permalänk

Jag såg detta klipp på tuben nyligen, men vette fasen om det verkligen var så bra. 😅
Dock gratis att testa. 💡
Såg även att det satt någon annan shysst anti-sag pryl i hans burk. 👀

https://youtu.be/liChy76nQJ4

Permalänk
Medlem

Köpte denna efter några veckor med mitt 3080.

https://www.webhallen.com/se/product/313742-Lian-Li-GB-001-Gr...

Tyckte det dels såg för taskigt ut att kortet dippade i hörnet men också kändes det bättre att ge det lite extra stöd. Syns inte och funkar precis som det ska

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Köpte denna efter några veckor med mitt 3080.

https://www.webhallen.com/se/product/313742-Lian-Li-GB-001-Gr...

Tyckte det dels såg för taskigt ut att kortet dippade i hörnet men också kändes det bättre att ge det lite extra stöd. Syns inte och funkar precis som det ska

Fungerar mycket bra men fel kombination av moderkort och grafikkort kan göra att den inte passar. Körde den med mitt 1080 TI utan bekymmer men det finns inte plats med mitt XFX 6800XT.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

jag har ett rtx 3090 TUF OC och det hänger inte mer än något annat grafikkort, så det är nog inga problem alls att köra utan, om du inte har ett konstigt chassi som skapar mer häng än normalt eller ett moderkort som har svagare PCIE. än vanligt.

Ett av de vanligaste felen på RTX 3090 och 3080ti är att minnesbank C0 dör, detta pga. board flex som gör att det släpper från kortet.

Permalänk
Medlem

Mitt 3070 TUF börjar svikta rejält. Känns inte som backplaten gör ett jädra skit mot det, har det hårt fastskruvat med. Får väl ta och gräva fram något att bära det, men det sviktar oroande mycket nu efter 1 år.

Sånt här ska egentligen inte behövas, det är ju ett designfel i grunden.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Mitt 3070 TUF börjar svikta rejält. Känns inte som backplaten gör ett jädra skit mot det, har det hårt fastskruvat med. Får väl ta och gräva fram något att bära det, men det sviktar oroande mycket nu efter 1 år.

Sånt här ska egentligen inte behövas, det är ju ett designfel i grunden.

Japp, det är ett designfel. Och det är så för att det ser inte "snyggt" ut om det åtgärdas ordentligt.
Du ser på alla förpackningar hur tillverkarna tänker. Robotar, "cool bild" och pew pew för att locka.. ja vem fan försöker dom locka med det egentligen? Inte är det vuxna.

Det har börjat bli bättre faktiskt. Som bilden nedan. Inget skryt, lite info om grafikkortet och en bild på grafikkortet.
Allt som behövs.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Japp, det är ett designfel. Och det är så för att det ser inte "snyggt" ut om det åtgärdas ordentligt.
Du ser på alla förpackningar hur tillverkarna tänker. Robotar, "cool bild" och pew pew för att locka.. ja vem fan försöker dom locka med det egentligen? Inte är det vuxna.

Det har börjat bli bättre faktiskt. Som bilden nedan. Inget skryt, lite info om grafikkortet och en bild på grafikkortet.
Allt som behövs.

https://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2020/11/asus-tuf-gaming-geforce-rtx-3060ti.jpg

Jag har ett 3070 TUF. Min låda ser likadan ut, fast det står 3070 då. Backplaten ser rejäl ut men den verkar inte räcka till.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Ett av de vanligaste felen på RTX 3090 och 3080ti är att minnesbank C0 dör, detta pga. board flex som gör att det släpper från kortet.

Även om det är ett av de vanligaste felen så är det inte normalt eller vanligt, hittar ett kort som dött pga det på google och det är väldigt oklart om kortet varit felmonterat eller ej och jag har inte hört några varningar från dem stora aktörerna (Jayz/nexus/LTT/etc etc)

Permalänk
Medlem

Strix ska inte sagga så mycket vad jag sett, såg en yt video där de gick igenom sagg på olika modeller, det TUF 3080 jag har är sämre ur den aspekten för där är kortet inte fast mot bracketens nederdel lika bra som det är på Strix , jag satte också in en gpu krycka (ingick faktiskt sådan till moderkortet (Asus z690 hero ))

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Strix ska inte sagga så mycket vad jag sett, såg en yt video där de gick igenom sagg på olika modeller, det TUF 3080 jag har är sämre ur den aspekten för där är kortet inte fast mot bracketens nederdel lika bra som det är på Strix , jag satte också in en gpu krycka (ingick faktiskt sådan till moderkortet (Asus z690 hero ))

Verkar som att STRIX väger en hel del mer enligt Inets spec. Möjlighet tjockare backplate, problemet är ju att datorn ser ut som ett h*rhus med det.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Backplaten ser rejäl ut men den verkar inte räcka till.

Backplaten styvar upp kortet men eliminerar inte problemet med att GPUn hänger ner.

Skrivet av hockexx:

Verkar som att STRIX väger en hel del mer enligt Inets spec. Möjlighet tjockare backplate,

Det är nog framförallt en tyngre kylare.

Permalänk
Medlem

Kör en sån här på mitt 3090, hur bra som helst, rejäl och stabil.

https://www.amazon.se/dp/B08MHWVBND/ref=cm_sw_r_cp_apa_glt_i_...

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Även om det är ett av de vanligaste felen så är det inte normalt eller vanligt, hittar ett kort som dött pga det på google och det är väldigt oklart om kortet varit felmonterat eller ej och jag har inte hört några varningar från dem stora aktörerna (Jayz/nexus/LTT/etc etc)

Du får ju välja vart du kollar ifall du ska hitta sån information. Kolla Tech cemetery på twitch där han säger rakt ut att det vanligaste felet han lagar på 3090 kort är just minnesbank C0 som släpper från kretskortet pga. gpu sag.

Sen är det inte ett supervanligt problem, därför att det inte är så jättevanligt med problem. Men om man ser till antalet kort som har problem, så är den minnesbanken överrepresenterad hos de som är kunniga nog att diagnostisera det. Det är inte LTT, nexus och jayz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Du får ju välja vart du kollar ifall du ska hitta sån information. Kolla Tech cemetery på twitch där han säger rakt ut att det vanligaste felet han lagar på 3090 kort är just minnesbank C0 som släpper från kretskortet pga. gpu sag.

Sen är det inte ett supervanligt problem, därför att det inte är så jättevanligt med problem. Men om man ser till antalet kort som har problem, så är den minnesbanken överrepresenterad hos de som är kunniga nog att diagnostisera det. Det är inte LTT, nexus och jayz.

precis, så med andra ord kanske det är 1 av 20.000 kort som problemet uppstår på eller färre

Permalänk
Medlem

Beror på vilket chassi du har. Själv använder jag ett litet lego-bygge i ett NR200-chassi.

Permalänk
Medlem

vissa kort verkar få bättre minnestemperaturer av anti sag stöd då det trycker ihop thermal padsen lite bättre. självklart ska man inte trycka upp kortet, endast ha det så det inte böjer sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

precis, så med andra ord kanske det är 1 av 20.000 kort som problemet uppstår på eller färre

Hur många tusen lyckade bilfärder går det på varje olycka? Det lär vara färre än 1 på 20 000 som resulterar i en krock. Ska vi skita i bilbälte också?

Det behöver ju inte kosta något alls att åtgärda ett hängande grafikkort så det är bara att göra

Permalänk
Medlem

Hade nyligen ett liknande problem med ett 970 (med för modellen rätt rejäl kylare). Monterade det i chassit och såg direkt att kortet hade en tydlig lutning neråt/utåt. Kan tänka mig att detta nog mycket väl kan vara ett problem för många med ännu mer rejäla kort.
I mitt fall löstes det med buntband som gick att fästa både i kortet och någon punkt framme i chassit. Kanske inte snyggaste lösningen nä, men å andra sidan är det ingen som ska se det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Hur många tusen lyckade bilfärder går det på varje olycka? Det lär vara färre än 1 på 20 000 som resulterar i en krock. Ska vi skita i bilbälte också?

Det behöver ju inte kosta något alls att åtgärda ett hängande grafikkort så det är bara att göra

jag tar gärna den diskussionen även om jag anser att den är helt irrelevant, jag tycker inte det ska vara lag på bilbälte, det är upp till mig om jag vill döda mig själv, samma med hjälm på motorcykel, jag själv kommer alltid använda hjälm och bälte, men det låter som att trådskaparen är orolig över att faktiska problem ska uppstå av GPU-sag så det enda jag sa var att han inte behöver oroa sig för det, om det inte är extremt mycket sag.

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

jag tar gärna den diskussionen även om jag anser att den är helt irrelevant, jag tycker inte det ska vara lag på bilbälte, det är upp till mig om jag vill döda mig själv, samma med hjälm på motorcykel, jag själv kommer alltid använda hjälm och bälte, men det låter som att trådskaparen är orolig över att faktiska problem ska uppstå av GPU-sag så det enda jag sa var att han inte behöver oroa sig för det, om det inte är extremt mycket sag.

Fast trafikverket har en noll-vision. Att du bestämmer dig för att motarbeta den genom att köra osäkert gör att det krävs att man tar till lagar.

Samma med cykelhjälm, jag ser fram emot att dom inför lag på hjälm även för vuxna, helt idiotiskt att barn måste ha hjälm men inte vuxna...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast trafikverket har en noll-vision. Att du bestämmer dig för att motarbeta den genom att köra osäkert gör att det krävs att man tar till lagar.

Samma med cykelhjälm, jag ser fram emot att dom inför lag på hjälm även för vuxna, helt idiotiskt att barn måste ha hjälm men inte vuxna...

vad har trafikverket med saken att göra här? kul för dem att dem har nollvision, jag skulle inte vilja ha det på nått annat sätt heller, och "att du bestämmer dig" jag sa somsagt att jag alltid kommer använda bilbälte och hjälm, faktum är att ingen borde få kontrollera oss om vi vill leva eller dö, om vi vill vara homo eller hetero, etc etc etc sålänge du inte gör nånting som skadar någon annan så är det upp till dig.

Jag trode redan dem infört lag på cykelhjälm för alla inkl. vuxna?