Facebook börjar visa reklam i Oculus-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

OK men det stämmer inte.
Det är helt enkelt så att det finns många sk "haters" som sprider felaktiga uppgifter.
Det var problem i början när folk aktiverade gamla konton som avaktiverats i samband med installationen av headseten.
Man fick hjälp av Oculus att åtgärda det.

Så headsetet är knutet till kontot och blir oanvändbart när kontot stängs, eller kan man bara regga ett annat konto och sätta upp det igen?

Permalänk

Jaha! från givet köp till att vänta 10 år till på något nytt då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Så headsetet är knutet till kontot och blir oanvändbart när kontot stängs, eller kan man bara regga ett annat konto och sätta upp det igen?

Man kan sätta vilket konto man vill på headsetet.
Att bli permbannad från Facebook måste man verkligen jobba hårt för att bli, du kanske sprider hat eller disinformation för att bli det. Man kan bli "suspended" om nåt inte står rätt till med kontot, men headsetet går att använda fortfarande, du förlorar inte dina köp. Vissa online funktioner kanske inte funkar som det ska medans man är "suspended" men när det är fixat är allt tillbaka.

Skrivet av Necragaming:

Jaha! från givet köp till att vänta 10 år till på något nytt då

Tycker inte det ska hindra från nått givet köp läge, reklamen är ju valfri för utvecklarna inte som att Facebook tvingar till det.
Annars behöver du inte vänta 10år, finns fullt dugliga headsets ute redan nu. Kanske inte lika bra till samma pris som Quest.
Tycker verkligen inte denna nyhet bör påverka ett ev köp.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Okej... jag va redan tveksam till Oculus pga krav på Facebook-konto.

Oculus Quest 2 hade ju egentligen varit ett intressant köp men jag börjar nog med något trådat istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Man kan sätta vilket konto man vill på headsetet.
Att bli permbannad från Facebook måste man verkligen jobba hårt för att bli, du kanske sprider hat eller disinformation för att bli det. Man kan bli "suspended" om nåt inte står rätt till med kontot, men headsetet går att använda fortfarande, du förlorar inte dina köp. Vissa online funktioner kanske inte funkar som det ska medans man är "suspended" men när det är fixat är allt tillbaka.

Tycker inte det ska hindra från nått givet köp läge, reklamen är ju valfri för utvecklarna inte som att Facebook tvingar till det.
Annars behöver du inte vänta 10år, finns fullt dugliga headsets ute redan nu. Kanske inte lika bra till samma pris som Quest.
Tycker verkligen inte denna nyhet bör påverka ett ev köp.

Mitt Facebook konto sedan 2006 när skiten blev tillgängligt, har under alla dessa år titt som tätt begärt mig att skicka in ID handlingar såväl som selfies. Utan några intrång på mitt konto eller lösenord som läckts då det haft sitt hela egna lösenord från första början. Och gissa vad, min selfie dög tydligen inte för mitt konto blev avstängt och enda alternativet var att begära granskning varpå att skicka in bild på ID handling YTTERLIGARE en gång, något som redan begärts innan. Något som fick bägaren att rinna över. Slutade använda skräpet för över ett år sedan, ångrar det inte en sekund. Så, att bli permbannad från Facebook måste man verkligen inte jobba hårt för att bli.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Att bli permbannad från Facebook måste man verkligen jobba hårt för att bli,

Vad som krävs för att bli permabannad från Facebook har jag ingen uppfattning om, men däremot räcker det uppenbarligen med att t.ex. inte använda sitt riktiga namn för att få sitt konto permanent deaktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Mitt Facebook konto sedan 2006 när skiten blev tillgängligt, har under alla dessa år titt som tätt begärt mig att skicka in ID handlingar såväl som selfies. Utan några intrång på mitt konto eller lösenord som läckts då det haft sitt hela egna lösenord från första början. Och gissa vad, min selfie dög tydligen inte för mitt konto blev avstängt och enda alternativet var att begära granskning varpå att skicka in bild på ID handling YTTERLIGARE en gång, något som redan begärts innan. Något som fick bägaren att rinna över. Slutade använda skräpet för över ett år sedan, ångrar det inte en sekund. Så, att bli permbannad från Facebook måste man verkligen inte jobba hårt för att bli.

Har hört om nå liknande tidigare , speciellt inte om man bara har konto för att använda Quest
Jag har heller inget aktivt Facebook konto på så sätt att jag har mig själv på profilbild eller postar saker på min Facebook sida
Går man in på min Facebook sida så ser man stort sett inget annat än en "blank sida"

Du måste ha flaggats av deras AI på nå sätt pga "misstänkt" aktivitet.

Facebook/Oculus har själva gått ut med att du behöver inte ha ett "aktivt" Facebook konto för VR. behöver inte skriva en enda rad.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har hört om nå liknande tidigare , speciellt inte om man bara har konto för att använda Quest
Jag har heller inget aktivt Facebook konto på så sätt att jag har mig själv på profilbild eller postar saker på min Facebook sida
Går man in på min Facebook sida så ser man stort sett inget annat än en "blank sida"

Du måste ha flaggats av deras AI på nå sätt pga "misstänkt" aktivitet.

Facebook/Oculus har själva gått ut med att du behöver inte ha ett "aktivt" Facebook konto för VR. behöver inte skriva en enda rad.

Ja självfallet sysslade jag med misstänkt aktivitet, ungefär lika misstänkt aktivitet när vi skulle registrera ett facebook konto åt dotter som precis fått en surfplatta med ett helt ny 4G simkort. Direkt efter registrering bad den som en selfie för att verifiera ägarskapet av kontot, ironin när vi inte ens kunde logga in från första början. Så vad deras AI än sysslar med, så är det knappast pga misstänkt aktivitet utan snarare för att samla in information på människor. Sen kan dom försöka skylla bort det på vad dom vill.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Rift S var ett fantastiskt VR-set men är jävligt glad att jag sålde möget. Blir nog PSVR 2022 istället.

Fungerar ju fortfarande väldigt bra.
Finns ju inget som tvingar in en i Facebooks värld om man hade en innan facebook-kontotvånget.

Köper mina spel på steam och spelar för fullt.
Fungerar ju även med OpenXR så man kan spela MS Flight Sim etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Ja självfallet sysslade jag med misstänkt aktivitet, ungefär lika misstänkt aktivitet när vi skulle registrera ett facebook konto åt dotter som precis fått en surfplatta med ett helt ny 4G simkort. Direkt efter registrering bad den som en selfie för att verifiera ägarskapet av kontot, ironin när vi inte ens kunde logga in från första början. Så vad deras AI än sysslar med, så är det knappast pga misstänkt aktivitet utan snarare för att samla in information på människor. Sen kan dom försöka skylla bort det på vad dom vill.

Ok, men som sagt ingen jag hört om nå liknande om det inte triggat på nåt sätt.
Du har väll haft otur. Eller så döljer du en del av sanningen vem vet.
Min dotter reggade ett Facebook konto faktiskt härom veckan, fick inget krav med profilbild eller nått, hon har nån tecknad figur

Däremot har jag hamnat i nån sorts limbo med Google.
Jag kan inte se vissa Youtube klipp om jag inte skickar in bild på Id eller verifierar med ett betalkort. Försökte med betalkort men det ville inte fungera. Har inte skickat nån idé bild till Google.

Så det verkar som man kan hamna på nån svart lista av nån anledning.

Oavsett, om man går till ska till topic. Det här är inget som bör hindra en från att skaffa en Quest 2. Inte just nu iaf.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Facebook/Oculus har själva gått ut med att du behöver inte ha ett "aktivt" Facebook konto för VR. behöver inte skriva en enda rad.

Eftersom det i princip är förbjudet att skapa ett fejkkonto för att använda med sitt Oculus-headset så är det enda den regeln bekräftar att "vi bannlyser dig när vi har lust, men du kan skydda dig genom att inte yttra dina åsikter".

Skrivet av Molotov:

Så det verkar som man kan hamna på nån svart lista av nån anledning.

Exakt min poäng att man godtyckligt kan hamna på en "svart lista" utan att veta varför samt utan möjlighet att påverka det.

Skrivet av Molotov:

Det här är inget som bör hindra en från att skaffa en Quest 2. Inte just nu iaf.

Alla är ju olika, men jag skulle t.ex. aldrig köpt ett Nvidia-grafikkort om Nvidia satt och granskade vad jag skrev i sociala medier och plötsligt stängde av mitt GeForce-konto och orsakade massa merarbete.

Permalänk
Medlem

Det är ju strålande för facebook. De kan nu se exakt hur folk faktiskt interagerar med reklam. Tittar folk på den? Undviker de aktivt den? etc. För att testa olika koncept kring reklam är detta awesome. De lär sig vilken typ av reklam som funkar på just dig, underbart.
Det är ju deras plattform, om folk förväntade sig något annat än reklam/datainsamling så var uppenbarligen förväntningarna fel ställda.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eftersom det i princip är förbjudet att skapa ett fejkkonto för att använda med sitt Oculus-headset så är det enda den regeln bekräftar att "vi bannlyser dig när vi har lust, men du kan skydda dig genom att inte yttra dina åsikter".
Exakt min poäng att man godtyckligt kan hamna på en "svart lista" utan att veta varför samt utan möjlighet att påverka det.
Alla är ju olika, men jag skulle t.ex. aldrig köpt ett Nvidia-grafikkort om Nvidia satt och granskade vad jag skrev i sociala medier och plötsligt stängde av mitt GeForce-konto och orsakade massa merarbete.

Beror på vad man definierar som ett fakekonto?
Har du inget facebook konto och skaffar ett för VR så är det helt ok, du behöver inte skriva en enda rad på nån facebook sida eller facebook grupp.
Har du redan ett facebook konto? ja då "får man inte" göra ett till konto, inget som hindrar dig egentligen och man kan säkert bli avstängd om det upptäcks men vad har man för anledning att avslöja sig om man gör så? Vad har man för anledning att ens göra ett till "fake konto" om man redan har ett facebook konto? Man är ju endå så fall med i nätverket.
Jag har inte mycket för att eller dom som sitter i sociala medier och utrycker åsikter till höger och vänster och vara otrevliga, det är väll bara att man håller dig till reglerna som gäller. Det är inte svårt att följa ett regelverk, det är precis samma som här på SweC.

Jag tillägger att jag är nog siste man att försvara Facebook som företag osv, men nu har jag Facebook-konto för jag älskar VR.
Men jag tycker endå att rätt ska vara rätt. Pöbel är så snabba att hoppa in med högafflarna och komma med åsikter som gissas hej vilt och man påstår saker som man "läser här och där" när en clickbait/aftonbladet rubrik som detta kommer.
SweC bör få en känga för detta också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Quest är ett Androidbaserat standalonesystem med en egen butik och exklusiva titlar. Sen råkar den även kunna köra PCVR och blir då ”en glorifierad skärm”, men det är fortfarande standaloneaspekten som drar mest köpare och där finns det ingen konkurrent som är i närheten idag.

Reklamen ska vad jag förstå vara ett val som spelutvecklarna gör för att finansiera sin verksamhet, ingenting som är påtvingat (än, i alla fall).

Nu har du kanske inte fel i sak, många köper noq quest för standalone, men det är väl också det solklart billigaste med duglig kvalitet att ha till PC också?

Skulle jag vilja köra VR nu är det det självklara valet om det inte varit knutet till FB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu har du kanske inte fel i sak, många köper noq quest för standalone, men det är väl också det solklart billigaste med duglig kvalitet att ha till PC också?

Skulle jag vilja köra VR nu är det det självklara valet om det inte varit knutet till FB

Så är det, jag tänkte mest på att (uppskattade) försäljningssiffror för Quest överstiger antalet headset som används på Steam ganska ordentligt. Facebooks Andrew Bosworth har till exempel sagt att Quest 1 sålt ”sjusiffrigt”, det vill säga minst en miljon enheter, men den har ”bara” 5.3% av marknadsandelarna på Steam vilket väntas motsvara ungefär 150k headsets. Och Quest 2 har sålt mycket mer än Quest 1 gjorde.

Sen går det att peta lite hål i vissa detaljer ovan, men mellan tummen och pekfingret är det en stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Så är det, jag tänkte mest på att (uppskattade) försäljningssiffror för Quest överstiger antalet headset som används på Steam ganska ordentligt. Facebooks Andrew Bosworth har till exempel sagt att Quest 1 sålt ”sjusiffrigt”, det vill säga minst en miljon enheter, men den har ”bara” 5.3% av marknadsandelarna på Steam vilket väntas motsvara ungefär 150k headsets. Och Quest 2 har sålt mycket mer än Quest 1 gjorde.

Sen går det att peta lite hål i vissa detaljer ovan, men mellan tummen och pekfingret är det en stor skillnad.

Oj, jag visste inte att det fanns så extrema siffror. Även om de inte är 100% korrekta pekar de ju som du säger på att många använder dem till annat än PC. Men jag tror att en stor del av PC marknadens VR också är quest, bara det jag ville säga (men jag har dålig koll på siffrorna och är inte alls insatt egentligen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Oj, jag visste inte att det fanns så extrema siffror. Även om de inte är 100% korrekta pekar de ju som du säger på att många använder dem till annat än PC. Men jag tror att en stor del av PC marknadens VR också är quest, bara det jag ville säga (men jag har dålig koll på siffrorna och är inte alls insatt egentligen)

Japp, Q1 och Q2 har tillsammans ungefär 35% av headsets på Steam: https://store.steampowered.com/hwsurvey

Permalänk
Medlem

Vad som inte framgår av artikeln är att Facebook har tagit fram ett API för annonser som kan användas av spelutvecklare.
Det är en hel infrastruktur som gör det möjligt att använda allt som Facebook samlar in för att rikta annonser till "rätt" målgrupp.
Så om t.ex. ditt VR headset "upptäcker" att du har en katt så får du en massa katt relaterade annonser.

Man bör också veta att Facebook har en profil på dig oavsett om du använder Facebook eller inte.
Dett gör det lätt för dem att t.ex. upptäcka fake konton.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Man bör också veta att Facebook har en profil på dig oavsett om du använder Facebook eller inte.

Min favorit var hur en kompis fotoalbum på FB under sent 00-tal föreslog mitt namn på foton jag var med på trots att jag själv inte hade något FB-konto, vilket berodde på att en annan kompis som inte var FB-vän med den första taggat ansiktet i ett annat album. Det roliga var att när jag väl reggade mig 2010 så frågade FB om jag ville fortsätta vara taggad i bilderna redan innan jag hade några vänner tillagda, så de var hyfsade på att samla in information redan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Så är det, jag tänkte mest på att (uppskattade) försäljningssiffror för Quest överstiger antalet headset som används på Steam ganska ordentligt. Facebooks Andrew Bosworth har till exempel sagt att Quest 1 sålt ”sjusiffrigt”, det vill säga minst en miljon enheter, men den har ”bara” 5.3% av marknadsandelarna på Steam vilket väntas motsvara ungefär 150k headsets. Och Quest 2 har sålt mycket mer än Quest 1 gjorde.

Sen går det att peta lite hål i vissa detaljer ovan, men mellan tummen och pekfingret är det en stor skillnad.

Kom ihåg att för surveyn måste headsetet vara inkopplat när det görs. Nog många som inte har Q2 inkopplat så är nog många fler som använder det som PCVR. Jag hade inte min G2 inkopplad t.ex. och Steam registrerade inte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Kom ihåg att för surveyn måste headsetet vara inkopplat när det görs. Nog många som inte har Q2 inkopplat så är nog många fler som använder det som PCVR. Jag hade inte min G2 inkopplad t.ex. och Steam registrerade inte den.

Nej, det räcker att det har varit anslutet någon gång under den föregångna månaden. Förr var det nog som du säger men det ändrades för ganska länge sedan.

Quest är sällan inkopplad då många kör trådlöst till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Kom ihåg att för surveyn måste headsetet vara inkopplat när det görs. Nog många som inte har Q2 inkopplat så är nog många fler som använder det som PCVR. Jag hade inte min G2 inkopplad t.ex. och Steam registrerade inte den.

Jag har blivigt registrerad med Quest 2 är jag ganska säker på.
Jag har aldrig haft det inkopplad med nån sladd, alltid kört VD & AirLink

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tänk om de kunde sköta det lite snyggt, som att ersätta fake reklam som finns i vissa spel med riktig, som t.ex på befintliga skyltar....jaja man kan ju drömma.
Helst skulle man ju inte ha den överhuvudtaget dock....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Spontana tanken var att "jaha, då lär väl vr vara överöst med reklam i framtiden, not for me".

Men det ger ju vissa möjligheter att göra bra reklam också. Tänk t.ex. GTA5, men alla sina humoristiska reklamskyltar. Hade de kunnat designa motsvarande roliga skyltar fast med riktiga produkter, och byta ut dem emellanåt beroende på vem som sponsrar hade jag definitivt inte haft något emot det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Tänk om de kunde sköta det lite snyggt, som att ersätta fake reklam som finns i vissa spel med riktig, som t.ex på befintliga skyltar....jaja man kan ju drömma.
Helst skulle man ju inte ha den överhuvudtaget dock....

Är nog precis så det kommer göra.
Ingen köper väll ett spel där en reklamskylt smackade upp i luften framför en?
Det är som sagt utvecklarna som ska lägga in platser för reklam.
Dålig hanterat kommer resultera i dåligt omdöme och betyg för spelet.

Folk drar nog som jag skrivit i flera inlägg tidigare för stora växlar av det här.
Om jag gör ett spel och släpper det på Oculus plattformen.
VARFÖR skulle jag vilja förstöra och lägga in dålig anpassad reklam?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Gör man det på rätt sätt så är det väldigt liten risk att det händer, och det ju trots allt "bara" ett facebook konto - inte hela världen.

Jag är helt med på att det är möjligt! Har haft dubbla konton tidigare. Men jag tänkte mer på att Oculus är väl kopplad till ett fb-konto? Tycker mig ha läst det här på forumet innan men det kanske överdrevs/killgissades friskt 😸

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Jag är helt med på att det är möjligt! Har haft dubbla konton tidigare. Men jag tänkte mer på att Oculus är väl kopplad till ett fb-konto? Tycker mig ha läst det här på forumet innan men det kanske överdrevs/killgissades friskt 😸

Alla köp du gör på Oculus binds till ditt Facebook konto.
Vill man inte kännas vid det så går det bra att bara använda sig av Steam ist.
Dvs ingen mjukvaruförsäljning till Facebook.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Nej, det räcker att det har varit anslutet någon gång under den föregångna månaden. Förr var det nog som du säger men det ändrades för ganska länge sedan.

Quest är sällan inkopplad då många kör trådlöst till exempel.

Skrivet av Molotov:

Jag har blivigt registrerad med Quest 2 är jag ganska säker på.
Jag har aldrig haft det inkopplad med nån sladd, alltid kört VD & AirLink

Skulle inte förvåna mig om Steam tolkar kopplad trådlöst som ansluten. Som sagt registrerades inte min G2 trots att den nyligen varit ansluten. Men vem vet, kanske var innan månaden eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Alla köp du gör på Oculus binds till ditt Facebook konto.
Vill man inte kännas vid det så går det bra att bara använda sig av Steam ist.
Dvs ingen mjukvaruförsäljning till Facebook.

Ah, då är jag med! Tack för rättelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Om alla kom överens om att aldrig någonsin klicka på reklam, på t ex Facebook och Google, så skulle företag tappa intresset att betala för reklam där. Men hur man får hela världens befolkning att komma överens om det, är ju en intressant fråga...

Starta en grupp...på facebook.