Permalänk
Medlem

Uppgradera min nuvarande dator.

Gjorde en tråd för ett tag sedan då jag ville ha hjälp med vad jag kunde sälja min dator för.
Men nu efter många om och men så har jag bestämt mig för att uppgradera den jag har nu.

Specs:
AMD Ryzen 5 2600
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance
ROG STRIX B450-F GAMING
NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB
Crucial MX500 250GB 2.5"
be quiet! KRAFT 500W

Tanken är att så småningom kunna spela t.ex Warzone, Apex Legends och andra mer "krävande" spel på stabila 144hz 1080p.

Vad för CPU hade ni rekommenderat?
Är det bäst att satsa på 32GB ram kanske?
Större SSD, vilken?
Nytt moderkort?
Ny PSU?

Sen så är chassit jag har nu urgammalt och fult som stryk, så har ni något/några chassin ni tycker om så får ni mer än gärna länka dom!

Får avvakta lite med ny GPU med tanke på hur marknaden ser ut, men jag tänker mig ett 3060/3060ti.

Tusen tack för svar!

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag någon erfaren Ryzen användare, har aldrig byggt en dator med Ryzen.
Men jag har för mig att du kan uppgradera till en av de senaste Ryzen cpuerna med ditt moderkort sålänge du flashar BIOS. Rätta mig gärna om jag har fel!

Men ja, du är inne på rätt spår att ditt 1060 inte står pall när det blir mer tungdrivet.
Försök hitta ett nytt grafikkort. 1080Ti, 2070 Super, 2080 Super , 2080Ti, 3060, 3060Ti, 3070 eller bättre.

Sen frågade du om chassi och jag kan rekommendera detta chassi som jag nyss byggt min dator i.
Ser väl inte så mycket ut för världen på bild men det är riktigt schysst och en fröjd att bygga i.
Robust chassi på alla plan!

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/towe...

Du skulle även behöva ett kraftigare nätagg, inget måste men för att säkerställa att det räcker. Hellre för kraftigt än för klent.

SSD , valfri +1tb?
Samsung gör bra diskar.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namdam:

Gjorde en tråd för ett tag sedan då jag ville ha hjälp med vad jag kunde sälja min dator för.
Men nu efter många om och men så har jag bestämt mig för att uppgradera den jag har nu.

Specs:
AMD Ryzen 5 2600
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance
ROG STRIX B450-F GAMING
NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB
Crucial MX500 250GB 2.5"
be quiet! KRAFT 500W

Tanken är att så småningom kunna spela t.ex Warzone, Apex Legends och andra mer "krävande" spel på stabila 144hz 1080p.

Vad för CPU hade ni rekommenderat?
Är det bäst att satsa på 32GB ram kanske?
Större SSD, vilken?
Nytt moderkort?
Ny PSU?

Sen så är chassit jag har nu urgammalt och fult som stryk, så har ni något/några chassin ni tycker om så får ni mer än gärna länka dom!

Får avvakta lite med ny GPU med tanke på hur marknaden ser ut, men jag tänker mig ett 3060/3060ti.

Tusen tack för svar!

Sorry to say, men det spelar ingen roll vad du gör med den där datorn, om du inte uppgraderar grafikkortet kommer du inte få någon nämnvärd mer prestanda. Antingen skulle jag bara köpa ett nytt grafikkort (här får du vara snabb isf):

https://www.inet.se/kundvagn/visa/ETbqADzjxPBInZhOsMPaEZb1tzw/namnlos

Eller så skulle jag sälja den gamla datorn och köpa en ny pre build, typ denna:

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/gaming/gamingdator/stat...

Eller om du har mer pengar att spendera så är denna en riktigt bra deal: https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Eller om du står ut med en bärbar och koppla in skärm, mus och tangentbord till den!

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/275777...

Bättre än så lär du inte hitta för priset.
Finns även som Fyndvara för 1000 kr mindre.

Så kan du sälja din nuvarande dator för några kronor nu när priserna på gpu är höga.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

ingenting ger dig en boost utan ny GPU tyvärr, så bara behåll det du har och sänk inställningarna

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Instämmer med ny GPU eller låta vara som den är, kanske kan du överklocka lite och håll utkik efter FSR, då det ska kunna boosta ditt grafikkort.
Men om du måste uppgradera:

Vad för CPU hade ni rekommenderat? -5900X är ett bra nästa steg.
Är det bäst att satsa på 32GB ram kanske? -Äh, gå direkt på 64GB om du inte hittar 2 stickor till av samma sort du har till ett bra pris.
Större SSD, vilken? -Kingston A2000 1TB för en tusing är ett bra val.
Nytt moderkort? -Nej, du kan köra Zen 3 på det du har med en BIOS flash, gör det dock inte förrän du har en Zen 3 CPU tillhands.
Ny PSU? -Beror på vad för grafikkort du får tag på, men ett 750W-1000W av ett bra märke vore nog inte dumt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tusen tack alla för svar!

Det lutar åt att införskaffa mig det Fenris rekommenderade och sen invänta ett 3060/3060ti. Såg att det fanns på Inet idag men jag var för seg..

Har inte bråttom att skaffa mig ett nytt grafikkort så att vänta lite gör absolut ingenting.

Permalänk
Medlem

Problemet du har idag är att din dator är balanserad. Som folk ovan har påpekat så kommer du mer eller mindre inte märka någon skillnad ifall du betyder ut hela datorn men behåller grafikkortet. Och byter du ändå ut allt så är det ju inte en uppgradering längre utan då är det ju lika bra att börja från 0.

Beroende på din situation så är min rekommendation detta:

1. Om du har pengar nu så köp en ny färdigbyggd dator (typ enda sättet att få ett grafikkort) och sälj din som den är. Din gamla dator är värd ganska mycket pga rådande situation.

2. Om du inte har den mängd pengar just nu så hade jag sparat i ett år eller så och väntat tills hela komponentkrisen lugnat ner sig igen. Det som du kan uppgradera idag utan problem är ju SSDn, för den är ju bara att plocka ur och ta med till nästa dator.