Denon x4700h - Fråga om de bakre kanalerna

Permalänk

Denon x4700h - Fråga om de bakre kanalerna

Tjabba,

Jag har inget utrymme att ha surround (sidohögtalare) och jag har bara bakre surround högtalare. Eftersom jag har sökt runt kan du inte klara dig med att bara använda bak, men måste faktiskt välja sidohögtalare innan du kan välja bak i Setuppen på stereon. så jag måste använda sido surround utgångarna för min bakre högtalare.

Så min fråga är om surround utgången är densamma som den bakre är det exakt samma ljud ström? Då i spel när något är bakom än i spel kommer ljudet direkt i de bakre högtalaren på mitt gamla Z906 logitech-system och det fanns inte någon tvångsanvändning av sidohögtalare eftersom det finns separata utgångar för de på moderkortets 3,5 mm-utgångar och windows tvingar dig inte att använda sidor när du bara har bak.

Så om jag använder mina bakre högtalare i sido surround utgången, får jag fortfarande samma ljud positionering till högtalaren eller kommer jag att höra saker som finns på mina sidor i spel (och filmer) som kommer ut bakifrån? Vad händer när det finns specifikt bakre positionerings ljud kommer det ut i sidorna eller i fronten?

Jag är riktigt ny på hur riktiga stereos och hur den bearbetar ljud kanaler eftersom jag bara har använt analog PC-ljud med logitech allt-i-ett 5.1-system.

Tack!

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Skrivet av RaW D Coy:

Tjabba,

Jag har inget utrymme att ha surround (sidohögtalare) och jag har bara bakre surround högtalare. Eftersom jag har sökt runt kan du inte klara dig med att bara använda bak, men måste faktiskt välja sidohögtalare innan du kan välja bak i Setuppen på stereon. så jag måste använda sido surround utgångarna för min bakre högtalare.

Så min fråga är om surround utgången är densamma som den bakre är det exakt samma ljud ström? Då i spel när något är bakom än i spel kommer ljudet direkt i de bakre högtalaren på mitt gamla Z906 logitech-system och det fanns inte någon tvångsanvändning av sidohögtalare eftersom det finns separata utgångar för de på moderkortets 3,5 mm-utgångar och windows tvingar dig inte att använda sidor när du bara har bak.

Så om jag använder mina bakre högtalare i sido surround utgången, får jag fortfarande samma ljud positionering till högtalaren eller kommer jag att höra saker som finns på mina sidor i spel (och filmer) som kommer ut bakifrån? Vad händer när det finns specifikt bakre positionerings ljud kommer det ut i sidorna eller i fronten?

Jag är riktigt ny på hur riktiga stereos och hur den bearbetar ljud kanaler eftersom jag bara har använt analog PC-ljud med logitech allt-i-ett 5.1-system.

Tack!

I setup i audessey är det där med att vid första valet välja setup inget du behöver hänga upp dig på. När du utför kalibrering med mic kommer audessey känna igen om det finns högtalare för just den placering. Finns det inte så kommer pipet hoppa över högtalaren som egentligen skall vara där. När du är färdig kommer reciever bli just den setup du vill ha.

Säg om du bara har 5.1 högtalare så väljer du till exempel 7.1 och när audessey sveper så kommer den hitta just de högtalare du har. Resten hoppar audessey över. När kalibreringen är över visar audessey att den hittar enbart just de högtalare du har.

Det du gör är att koppla in högtalarna på bak som du tänkte. Sedan startar du kalibrering och väljer 9.1 vilket jag har för mig är topp valet. Sedan trycker du start. Bara följer du instruktionerna på bilden. Först då kommer reciever kontrollera antalet högtalare inkopplat på de respektive ingångarna. Sedan utför du 8 mätpunkter för varje högtalare. När du är färdig så säger receivern din konfiguration. Inte krångligare än så med audessey.