Permalänk
Relik 📜

Dell Dimension 8200 - passiv CPUkylning?

En kompis har en Dell Dimension 8200..

1,9GHz P4

GF4 Ti4600

När han spelar vissa grafikkrävande spel, nu senast EVE Online, börjar spelet hacka efter ett tag och säckar så småningom ihop totalt.. Klcokrent, varje gång, efter formattering o hela paketet..

Detta har fått mig att misstänka att det kan bero på:

1. Dell's variant med passiv CPU-kylning, är dte verkligten bra för en 1,9:a? Jag menar, den passiva fländen är inte ens stor!

2. Grafikkortet. Vad som skulle vara fel på det vet jag ej, men man sku ju inte utesluta möjligheten..

Någon annan som har erfarenhet av passiv 1,9GHz-kylning?

PS. HELT passiv e den ju inte, et är en såndär variant med en "plastbåge" och sedan en 80mm-fläkt..men om man håller handen vid utflödet känns det nästan inget.. DS.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Glömt chipset drivrutiner?

Nej, kylningslösningen är faktist bra... Det är samma modell på en 3.06Ghz:are....

Men det är nog en 92mm fläkt

Och kylningen är inte pasiv... Problemet är nog inte cpuns temperatur... Men man kan ju inte mäta heller

Man kan vika bort den gröna kåpan. Och känna på flänsarna är dom mycket varma efter spel & idle så.. På Idle ska dom knappt vara ljumna.

//Nicklas

Permalänk
Medlem

skummt, mitt förslag är att öppna chassit och ha en vanligt fläkt, eller så här bordfläkt (heter de så) och blås in i datorn och testa då, funka det då så är de ju nå med kylning

Permalänk
Relik 📜

Jag gjorde ett litet test nu, körde Sandras's burn-in wizard.. så fort CPU:n går upp i 100% load stannar typ hela datorn.. så från jag skrev förra inlägget tills nu har jag tittat på Sandras Wizard som sakta hankat sig fram i en hackande värld.. vad kan vara fel?

EDIT: Mäta? Nej, lessen, men MB:t verkar inte ha några tempsensorer alls.. Uselt..

EDIT2: Rebotade nyss, finns inga tempar i BIOS heller.. Kortet saknar nog det då.. Är säkert något hemmasnickrat delltjafs..

EDIT3: Chipset är Intel i850 enligt Dells hemsida..
http://docs.euro.dell.com/docs/systems/dim8200/specs.htm

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S