Louqe Raw S1 – kompakt premiumchassi med vissa skavanker

Permalänk
Melding Plague

Louqe Raw S1 – kompakt premiumchassi med vissa skavanker

Svenska Louqes senaste chassi Raw S1 äntrar testlabbet med löften om bra expansionsmöjligheter i kompakt format och god kylförmåga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

tre tusen för detta skräp?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Tänk att designa och släppa Ghost S1 och sen komma med denna som uppföljare… huha säger jag.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Ouch ... för det priset ska det ju vara i det närmaste perfektion och det verkar ju ljusår bort Form har fått gå före funktion känns det som, många märkliga designbeslut. Kanske kan förbättras i en senare revision?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Alltid fått en dålig vibb av det här chassit...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Fick dom någon hybris och trodde kunderna skulle betala jätte summor för ett halvdant chassi enbart pga att det släpptes av dom?

Dom bristerna chassit har förväntar man sig av mass producerade kina chassin av halv kända märken till ett löjligt lågt pris och inte något från ett märke med lite bättre rykten än så.

Kan betala bra för chassi även om det känns löjligt dyrt men då får det allt ha kvalité och klass.

Permalänk
Medlem

xbotch? ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem

Hade varit najs om det var liiiite större, så man kunde sätta radiatorer på insidan av varje sida med luftintag, likt Corsair i/a200, för en custom loop.

I rådande skick vettefasen vem kunden är för detta? Någon som vill ha lågpresterande komponenter i ett asdyrt chassi?

Permalänk
Medlem

Jag beställde detta direkt när Inet la upp det då jag tycker det är ett snyggt chassi som tar liten plats. Nu är jag glad att det inte blev skickat idag (försenat till nästa vecka). Det blir att ta helgen till fundera och läsa på lite om andra chassin.

Jag kan ju köpa ett NR200P och en ny PCIe 4.0 SSD och ändå ha pengar över

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | OLED48CX
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem

För det priset hade jag förväntat mig lite mer om jag ska vara ärlig. Undrar hur mycket av det trissas upp utav "Tillverkad i Sverige"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undain:

För det priset hade jag förväntat mig lite mer om jag ska vara ärlig. Undrar hur mycket av det trissas upp utav "Tillverkad i Sverige"

Priset lär dras upp en hel del för att det är gjort här. Faktiskt förvånad att de (antagligen) kommer gå med vinst på ett så lågt pris.

Verkar ju dock som att företaget har två anställda så någon annan gör väl chassit åt dem? De kanske säljer nog många tusen chassin för att få bra marginaler på produktionen. Eller hittat en fabrik som haft sån brist på jobb att de tar vad som helst för att gå runt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Någonting måste man offra för ett sånt litet och snyggt chassi. Att det inte är hål i toppen och ingen plats för att bygga in en fläkt är dock lite märkligt.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Synd att det inte var bättre. Tvärsäkert trodde jag att 14cm fläkten skulle sitta på insidan!

Att den inte kyler bättre förstår man ju egentligen när man tittar på ventilationshålen...

Jag har bokat ett och har delar liggande för ett sådant bygge. Bla 5800x och ett 3090 men jag får nog tänka om. Känns ju tråkigt att behöva ta fram sågen direkt för att få till luftflödet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trist, chassit hade varit perfekt storleksmässigt för min del. Men nu blir det att avvakta och se om de släpper en topphat för en 140mm fläkt.

Permalänk
Medlem

Chanserna att få dit en 120 slim på insida topp ser väl ut att vara ganska god? Bara man lyckas flytta nätagget lite och sen filar fram plats.
Najs med delar gjorda i sverige. Finns inga alternativ i den kategorin!

usbcporten är nog tänkt att gå till usbhubb eller liknande.
Snygg men med lite designkompromisser.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

I rådande skick vettefasen vem kunden är för detta?

Det är någon som mig! Har i5 10600K och RTX 3070 och är en sucker för snygga chassin. Kan leva med skavankerna.

Skrivet av xSean145:

Att det inte är hål i toppen och ingen plats för att bygga in en fläkt är dock lite märkligt.

Ja det är ytterst märkligt. De hade kunnat lagt till 25 mm i höjd utan att det hade påverkat looken.

Skrivet av Emrik:

Chanserna att få dit en 120 slim på insida topp ser väl ut att vara ganska god? Bara man lyckas flytta nätagget lite och sen filar fram plats.

Hmm vet inte hur du menar. Tror att monteringshålen för fläkt i toppen bara är för 140 mm, sedan tar plastramen runt toppen slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Hade varit najs om det var liiiite större, så man kunde sätta radiatorer på insidan av varje sida med luftintag, likt Corsair i/a200, för en custom loop.

I rådande skick vettefasen vem kunden är för detta? Någon som vill ha lågpresterande komponenter i ett asdyrt chassi?

Jag definitivt, blir en perfekt hemmakontors burk som ska ersätta min laptop. Skitnygg på skrivbordet med diskret kabeldragning. Behöver dock hitta en matchande USB hub eller anslutningsdocka bara vilket kan vara svårare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Härligt @hypermode och @Gambit_2K ! Önskar verkligen Loque all framgång, men hade nog skeva förväntningar på chassit personligen. Kul att man vågar lite - det är ju jäkligt snyggt och ballt med "the rock"-lyftet 😁

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Gambit_2K:

Jag definitivt, blir en perfekt hemmakontors burk som ska ersätta min laptop. Skitnygg på skrivbordet med diskret kabeldragning. Behöver dock hitta en matchande USB hub eller anslutningsdocka bara vilket kan vara svårare.

Jag har snackat om denna innan men måste bara föreslå den igen
HGC Osmi 3.1 passar perfekt för stilrent kontorsbygge och HAR plats för 14cm fläkt i botten. Jag fick dock trycka dit en 12cm slim istället(väldigt begränsat med 14cm slim fläktar på marknaden).En 25mm tjock fläkt hamnade för nära grafikkortets fläkt. Nackdelen är förstås att den bara tar korta grafikkort..
Har en sådan på dotterns skrivbord innehållande bla 5800x och rtx3060 (gainward Pegasus). Det kyler väldigt bra till låg ljudnivå.

Msi har i teorin ett 3060ti i det formatet men finns inte riktigt att tillgå just nu... Mycket mer prestanda än så verkar ju ändå inte gå att trycka in i RAW tyvärr!

Finns i vitt och svart

https://www.webhallen.com/se/product/318964-HGC-Osmi-3-1-Svar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

HGC Osmi 3.1

2700 sek.. chassin av denna typ, Osmi, Raw, är ändå dyra.

Permalänk
Medlem

Inte bästa lådan, men hur många mITX kan husera ett 3-slot grafikkort? Jag kör Kolink Rocket V2, som tar 2.99-slot (dvs tre slot i bredd, men ”frontplattan” endast 2 slot). Finns inte många alternativ.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Det här lät ju inte så bra... Det blir nog en avbeställning.
Min tanke var ju att ha två fläktar, en i topp och en i bakkant. Men om fläkten monteras på utsidan? Känns som en rejäl miss i designen.

Beställde en 5600x i stället som nu finns i lager. Samma pengar, men mer nytta.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av hypermode:

2700 sek.. chassin av denna typ, Osmi, Raw, är ändå dyra.

Helt riktigt

Tycker ändå det är kul att det finns tillverkare som siktar på annat än att vara den som är billigast. Billiga lådor finns det ju ganska gott om...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror starkare på ett lite bredare Louqe Ghost, det ser, i mina ögon, betydligt bättre ut och verkar vara ett koncept som många har en kärlek för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Hmm vet inte hur du menar. Tror att monteringshålen för fläkt i toppen bara är för 140 mm, sedan tar plastramen runt toppen slut.

Nej skruvhålen inte finns får man ju inte låta stoppa en
buntband eller dylikt. Det ser ut att gå att såga ner såpass att en 15mm tjock fläkt går i.
Har mätt lite och det skulle kunna vara så att det går in två st 92mm på moderkortssidan av plåten. Det ser hårfint ut men skulle vara spännande att prova. En/två 80 borde kunna gå in på andra sidan.

Hur som helst så lär man också fixa till locket. oklart hur man gör det snyggt men ett vanligt svart nät hade kanske räckt. förstår den täta designen där så att inte den enda utblåsfläkten tar luft därifrån utan från andra ställen som faktiskt blir varma. Det kanske till och med är bättre att försegla det helt.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Jag har snackat om denna innan men måste bara föreslå den igen
HGC Osmi 3.1 passar perfekt för stilrent kontorsbygge och HAR plats för 14cm fläkt i botten. Jag fick dock trycka dit en 12cm slim istället(väldigt begränsat med 14cm slim fläktar på marknaden).En 25mm tjock fläkt hamnade för nära grafikkortets fläkt. Nackdelen är förstås att den bara tar korta grafikkort..
Har en sådan på dotterns skrivbord innehållande bla 5800x och rtx3060 (gainward Pegasus). Det kyler väldigt bra till låg ljudnivå.

Msi har i teorin ett 3060ti i det formatet men finns inte riktigt att tillgå just nu... Mycket mer prestanda än så verkar ju ändå inte gå att trycka in i RAW tyvärr!

Finns i vitt och svart

https://www.webhallen.com/se/product/318964-HGC-Osmi-3-1-Svar...

Det är en bra kandidat men jag har ett RX 6800 som ska in i RAW chassit, som inte skulle passa i Osmin. Och jag tyckler ändå att RAW är snäpper snyggare.

Men samtidigt har jag ett Thor zone MJOLNIR på ingång också så det kanske blir att jag använder det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Nej skruvhålen inte finns får man ju inte låta stoppa en
buntband eller dylikt. Det ser ut att gå att såga ner såpass att en 15mm tjock fläkt går i.
Har mätt lite och det skulle kunna vara så att det går in två st 92mm på moderkortssidan av plåten. Det ser hårfint ut men skulle vara spännande att prova. En/två 80 borde kunna gå in på andra sidan.

Hur som helst så lär man också fixa till locket. oklart hur man gör det snyggt men ett vanligt svart nät hade kanske räckt. förstår den täta designen där så att inte den enda utblåsfläkten tar luft därifrån utan från andra ställen som faktiskt blir varma. Det kanske till och med är bättre att försegla det helt.

Ja ok då hajjar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Det är en bra kandidat men jag har ett RX 6800 som ska in i RAW chassit, som inte skulle passa i Osmin. Och jag tyckler ändå att RAW är snäpper snyggare.

Men samtidigt har jag ett Thor zone MJOLNIR på ingång också så det kanske blir att jag använder det.

Apropå mjolnir så har det ju varit tyst i snart 3 månader i tråden.
Vart ser man uppdaterar ang chassit bäst?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Apropå mjolnir så har det ju varit tyst i snart 3 månader i tråden.
Vart ser man uppdaterar ang chassit bäst?

Här finns aktuell information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Apropå mjolnir så har det ju varit tyst i snart 3 månader i tråden.
Vart ser man uppdaterar ang chassit bäst?

Här är de rätt aktiva: https://smallformfactor.net/forum/threads/mjolnir-the-minimal...

Men annars än den siten är jag osäker om man inte backat projektet, men jag tror du kan se alla uppdateringar om du bara har ett konto hos kickstarter. Senaste uppdateringen var den 15:e April där de ber alla bekräfta sin leveransadress. Jag tror alla som valt Stealth färgen borde fått sitt chassi skickat. Asien och Indien får det först läste jag nånstans.

- Is Batch 2 shipping together with Batch 1? No, we are shipping Kickstarter cases and June pre-orders now. Batch 2 is still in production and will be shipped later during the summer.

- Status on other Batch 1 colors. Dark is in assembly now, Steel will move on to assembly once Dark is packed.

- Cancelling of some stretch goals. We canceled the toolkit (hex key + screw driver) and the Noctua thermals paste in order to produce more parts in our best factory. The toolkit saved us ~$1 and the thermals tape ~$7.5, which we used to upgrade the surface finish and materials of the Core. Our reasoning was that producing more parts at our highest quality factory would lead to less problems, better tolerances and surface finish. This was too expensive when keeping the simple toolkit + thermals paste, so we reasoned that most of you guys already have those things and would much rather prefer a higher quality/higher consistency MJOLNIR instead. There was no time to hold a vote since we needed to start production ASAP. The O2 panel and Shield of Founders, which are NOT generic/cheap item you can get anywhere, are of course included in your package.

Will the other colors be ready before June? Yes and I would be very surprised if most/all of Dark/Steel aren't shipped before the end of May.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|