Kryptovalutan Ethereum kan "stänga av" mining redan till årsskiftet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nja. Snarare så att förr kunde man räkna med att köpa en bil och använda den som det var tänkt. Sen kom någon på mining med mätarställningen som proof of work vilket får till följd att en liten grupp köper upp varenda bil som finns att få tag på och kör runt i cirklar på sin tomt eller parkering för att få så många mil som möjligt så snabbt som möjligt. Biltillverkarna löser detta genom att ratten fjädrar tillbaka om man haft den vriden åt ett håll för länge. Hederligt folk som använder bilen för det den är till för märker såklart inget av det, utom möjligen de som gillar att köra karusell i rondeller. Men miners blir såklart vansinniga. Det är typ det som hänt, och miners tycker nu att vad då? Har jag köpt bilen ska väl Volvo skita I om jag bara kör den i cirklar.

Haha, fantastiskt korrekt.

Biltillverkarna vill också bygga en bil utan fönster som bara kan köra i cirklar för 5-dubbla priset, på högsta varv så det drar maximalt med bensin. Man kan köpa en gammal bil med vanlig ratt men begagnatpriset är samma som nypriset var för 3 år sedan, drar lika mycket bensin som nya bilen men som mestadels slirar i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Kommer Etherium överleva proof of stake? Mining gör att folk blir involverade utan att direkt investera i att köpa krypto.
Aldrig sett en internet-shop som säljer produkter för Etherium, för bitcoin finns iaf etablerad handel (webhallen, tesla mm).
Smarts contacts är ett luftslott, fungerar i praktiken inte.

Bara Ethereumnätverket flyttar väl något i stil med 5 gånger så mycket pengar per dag än vad PayPal gör?
Räknar man med andra smart contract plattformar så är det ofattbara mängder pengar som flyttas per dag. Smart contracts fungerar absolut i praktiken

Permalänk
Medlem

Angående trådrubriken:

Hoppas kan man alltid, men återstå att se hur det blir.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Vila i frid

kkuriren skriver idag angående "Bitcoin-utvinnare lämnar Kina": "På lång sikt kommer i stort sett all utrustning för att utvinna kryptovaluta att säljas utomlands", skriver Jiang Zhuoer, grundare av BTC.TOP, på den kinesiska mikrobloggen Weibo."

Då kanske man äntligen kan få köpa ett 3090, inkört och burnin-testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

kkuriren skriver idag angående "Bitcoin-utvinnare lämnar Kina": "På lång sikt kommer i stort sett all utrustning för att utvinna kryptovaluta att säljas utomlands", skriver Jiang Zhuoer, grundare av BTC.TOP, på den kinesiska mikrobloggen Weibo."

Då kanske man äntligen kan få köpa ett 3090, inkört och burnin-testat.

Du är medveten om att man inte använder GPUs för att utvinna/tilldelad bitcoins? Så bristen lär fortgå.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Du är medveten om att man inte använder GPUs för att utvinna/tilldelad bitcoins? Så bristen lär fortgå.

Jag har nog fel, men det var väl handel/brytning av kryptovalutor som Kina slagit ned på, inte enbart Bitcoin?
Dessutom bryter många Etherium men får betalt i Bitcoins.
I vilket fall som helst kommer det nog komma mycket begagnade GPUs på marknaden när Etherium inte går att bryta med GPUn längre så problemet löser sig nog ändå.
jag har ingen koll, men det går väl inte att bryta någon annan valuta med GPUn?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag har nog fel, men det var väl handel/brytning av kryptovalutor som Kina slagit ned på, inte enbart Bitcoin?
Dessutom bryter många Etherium men får betalt i Bitcoins.
I vilket fall som helst kommer det nog komma mycket begagnade GPUs på marknaden när Etherium inte går att bryta med GPUn längre så problemet löser sig nog ändå.
jag har ingen koll, men det går väl inte att bryta någon annan valuta med GPUn?

Finns bland annat Ethereum Classic och Ravencoin bland annat, men om dom blir lika stora som Ethereum är svårt att tro.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Bara Ethereumnätverket flyttar väl något i stil med 5 gånger så mycket pengar per dag än vad PayPal gör?
Räknar man med andra smart contract plattformar så är det ofattbara mängder pengar som flyttas per dag. Smart contracts fungerar absolut i praktiken

Jag tänker att det huvudsakligen är trading inom exchanges?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jag tänker att det huvudsakligen är trading inom exchanges?

Trading på centraliserade börser sker inte on-chain. Nu var det ett tag sedan jag kollade upp det, men om jag minns rätt kollade jag vad som sker on-chain. Räknar man med de centraliserade börserna är nog siffran betydligt högre

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Trading på centraliserade börser sker inte on-chain. Nu var det ett tag sedan jag kollade upp det, men om jag minns rätt kollade jag vad som sker on-chain. Räknar man med de centraliserade börserna är nog siffran betydligt högre

Stämmer, kanske värt att nämna att Binance Smart Chain har gått om Ethereum i hur mycket värde som skickas varje dag on-chain.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Trading på centraliserade börser sker inte on-chain. Nu var det ett tag sedan jag kollade upp det, men om jag minns rätt kollade jag vad som sker on-chain. Räknar man med de centraliserade börserna är nog siffran betydligt högre

Skrivet av Teval:

Stämmer, kanske värt att nämna att Binance Smart Chain har gått om Ethereum i hur mycket värde som skickas varje dag on-chain.

Tack!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077