Sista tips innan moderkortet åker i disken

Permalänk
Medlem

Sista tips innan moderkortet åker i disken

Har ett MSI Z97-S02 som plötsligt vägrar att komma till POST. Är ganska säker på att kortet är dött men tänkte kolla om nån har förslag på mer saker att testa. Annars diskar jag det som en sista desperat åtgärd innan jag ger upp och försöker hitta ett begagnat kort att ersätta det med.

Felsökning jag gjort:

Har kortet löst liggandes på bordet med PSU, CPU, GPU och RAM som alla är verifierade att de fungerar på en annan dator och det ger fortfarande ingen bild. Fläktar och så sätter igång men sedan händer inget mer. Tar jag bort RAM får jag tre långa ljudsignaler om jag kopplar in en "BIOS Speaker". Med RAM i kommer ingen signal. Tre långa verkar mycket riktigt vara minnesproblem, men konstigt nog inte för AMI BIOS som manualen säger att det är. Manualen säger tyvärr inget om vad för ljudsignaler kortet ska ger.

Saker jag testat:

  • Varje RAM-slot för sig med en sticka jag vet fungerar

  • GPU i varje PCI-express x16 för sig med ett kort jag vet fungerar

  • Clear CMOS både med knapp, pins och bytt batteri

  • Blåst med luft på burk över hela kortet

  • Kollat att inga pins på CPU sockel är böjda

Moderkortet saknar stöd för att flasha BIOS utan att först komma till post. Så det är tyvärr inget som kan testas.

Jag har mätt med multimeter på testpunkterna och fått följande värden:
CPU_VCCIN: 1.74V
VCC_DDR: 1.5V
CPU_CORE0: 0.77V (Fladdrar upp till 1.0V nån gång i sekunden)
CPU_GFX: 0.0V
CPU_RING 0.75V (Fladdrar upp till 1.0V nån gång i sekunden)
CPU_SA 0.85V

CPU_CORE0 & CPU_RING ser lite låga av vad jag googlat. Men skulle gissa av fladdrandet att det beror på nån power save funktion. CPU_GFX är för integrerad grafik så det är logiskt att den är noll. CPU_VCCIN, VCC_DDR och CPU_SA verkar ok.

Har slut på idéer så säg gärna till om ni har nåt förslag. Annars blir det disken!

La till att jag kollat CPU pins i socket
Permalänk

Avstannar rpm'n på fläktarna efter 3-5sec?
Om du mäter GND mot +3.3v, +5v, +12v, -12v, PWR ON - hur ser ohmvärdena ut? Du ska ligga runt 20 på flertalet för att det ska vara normalt. Därefter får man gå på och ohm-mäta IC's. Det finns en regulator för +3.3vsb ofta långt ner i högra hörnet, kontrollera att du inte ligger så långt ner som 5-3ohm vilket är mellan input och output det skulle i så fall kunna vara tecken på kortis i regulatorn.
Säkerställ att ingen som helst korrosion finns synlig på brädan i övrigt.
Jag resurectade själv en gammal bräda idag med diverse fel.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Eftersom du får ljud från PC-speaker när du tar ut RAM, så kan du utgå från att CPU och RAM fungerar, frågan är hur det är med GPU-biten.
Du skriver att du provat med en GPU du vet fungerar, kräver denna extra ström från PSU? Har du provat en annan PSU?
Kontrollera även att du har ström fram till CPU från PSU:n.

Vad händer om du startar datorn utan någon GPU?
Skriker PC-speakern då? Det bör den göra såvida din CPU inte har integrerad grafikkrets, men vad jag kan se så finns det ingen port på moderkortet för denna.

Permalänk

Har för mig - s02 varianten är exakt samma kort som något annat ända skillnaden är att skärmportarna inte är lödda på kortet.

Minns inte exakt modell det var men vet att de använde samma bios och att s02 var några hundralappar billigare.

Så kan mycket väl va så att bioset försöker boota med integrerad gpu i processorn aktiv trots att moderkortet saknar portarna för det.

Skulle köra en bios återställning för att utesluta att den försöker boota med en gpu som inte ska vara aktiv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Gjorde en sökning efter "Rouge of Darkness" kommentar och fann följande på sidan som länkades i första inlägget:

BIOS-version: 11.4
Datum: 2014-09-22

- Removed 1024MB option in "Integrated Graphics Share Memory" of BIOS.

Så, om du har en BIOS som är äldre än version 11.4, samt en CPU med integread grafikkrets så kan det vara orsaken.
Värt att notera.
Om grafikkortet du felsöker med är ett riktigt gammalt PCIe-kort så är det inte säkert att denna har UEFI-stöd, dvs, UEFI/BIOS måste köras i Legacy-mode (BIOS-läge), eventuellt kan UEFI med aktiverat CSM ibland fungera, men är UEFI/BIOS inställt i UEFI-läge så är det inte säkert att någon bild visas.

Det vore bra om du skrev ut vad för CPU, PSU och grafikkort du använder/provar med för att kunna utesluta just denna gissninskommentar jag skrev precis ovan.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Gör gör mitt bästa för att svara på era frågor nedan. Kan av nån anledning inte ändra i originalposten så gör en ny post med lite mer info.

Skrivet av coolerfreak:

Avstannar rpm'n på fläktarna efter 3-5sec?
Om du mäter GND mot +3.3v, +5v, +12v, -12v, PWR ON - hur ser ohmvärdena ut? Du ska ligga runt 20 på flertalet för att det ska vara normalt. Därefter får man gå på och ohm-mäta IC's. Det finns en regulator för +3.3vsb ofta långt ner i högra hörnet, kontrollera att du inte ligger så långt ner som 5-3ohm vilket är mellan input och output det skulle i så fall kunna vara tecken på kortis i regulatorn.
Säkerställ att ingen som helst korrosion finns synlig på brädan i övrigt.
Jag resurectade själv en gammal bräda idag med diverse fel.

Fläktarna fortsätter att snurra tills jag håller inne powerknappen och stänger av.

Värdena låg definitivt inte på runt 20 Ohm. Antar att jag skulle mäta på 24PIN ATX kontakten?
3.3V -> 184Ω
5V -> 525Ω
12V -> 5.7kΩ (men tog typ 20 sekunder att stabilisera sig där)
PWR ON -> 11kΩ
-5V & -12V -> ∞Ω (ingen kontakt alls)

Mätte även EPS 12V som låg på 3.28kΩ. Tog dock också typ 20 sekunder att bli stabilt värde.

Tyvärr dålig på att identifiera kretsar. Googlade lite nu ikväll men hittar inget som jag kan identifiera som en regulator. Bifogar en bild på moderkortet i nästa post om du vill titta själv.

Har tittat på hela moderkortet med hittar ingen korrosion.

Skrivet av Viita:

Eftersom du får ljud från PC-speaker när du tar ut RAM, så kan du utgå från att CPU och RAM fungerar, frågan är hur det är med GPU-biten.
Du skriver att du provat med en GPU du vet fungerar, kräver denna extra ström från PSU? Har du provat en annan PSU?
Kontrollera även att du har ström fram till CPU från PSU:n.

Vad händer om du startar datorn utan någon GPU?
Skriker PC-speakern då? Det bör den göra såvida din CPU inte har integrerad grafikkrets, men vad jag kan se så finns det ingen port på moderkortet för denna.

Har provat med en PSU som driver en annan PC utan problem. GPU är ett 750Ti som inte kräver extra ström. Har även testat med ett GTX970 med extra ström från den fungerande PSUn. Båda ger bild på en annan dator.

Förutom CPU_VCCIN testpunkten som såg bra ut var kan jag testa att CPU får ström? Kondensatorerna nära CPU-socket?

Återkommer med vad PC-Speaker säger utan GPU imorn.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Har för mig - s02 varianten är exakt samma kort som något annat ända skillnaden är att skärmportarna inte är lödda på kortet.

Minns inte exakt modell det var men vet att de använde samma bios och att s02 var några hundralappar billigare.

Så kan mycket väl va så att bioset försöker boota med integrerad gpu i processorn aktiv trots att moderkortet saknar portarna för det.

Skulle köra en bios återställning för att utesluta att den försöker boota med en gpu som inte ska vara aktiv.

Har försökt köra clear CMOS med knapp och pin. Har även haft ute batteriet i några minuter och sedan satt tillbaka det. Vet inte nåt annat sätt att göra återställning på BIOS och hittar inget i manualen. Om jag missat någon metod säg gärna till.

Skrivet av Viita:

Gjorde en sökning efter "Rouge of Darkness" kommentar och fann följande på sidan som länkades i första inlägget:

BIOS-version: 11.4
Datum: 2014-09-22

- Removed 1024MB option in "Integrated Graphics Share Memory" of BIOS.

Så, om du har en BIOS som är äldre än version 11.4, samt en CPU med integread grafikkrets så kan det vara orsaken.
Värt att notera.
Om grafikkortet du felsöker med är ett riktigt gammalt PCIe-kort så är det inte säkert att denna har UEFI-stöd, dvs, UEFI/BIOS måste köras i Legacy-mode (BIOS-läge), eventuellt kan UEFI med aktiverat CSM ibland fungera, men är UEFI/BIOS inställt i UEFI-läge så är det inte säkert att någon bild visas.

Det vore bra om du skrev ut vad för CPU, PSU och grafikkort du använder/provar med för att kunna utesluta just denna gissninskommentar jag skrev precis ovan.

Lägger till en lista i nästa post. Men det är en i5 4440, GTX 750Ti och ett Corsair TX 650W v2 jag testat med. 750Ti ska ha UEFI stöd vad jag kunnat hitta. Testade även med ett GTX 970 en gång.

Permalänk
Medlem

Komponenter jag testar med. Alla har verifierats i en annan dator.
i5 4440
GTX 750Ti
GTX 970 (bara en gång innan jag verifierat GTX 750Ti i en annan dator)
Corsair Vengeance LP Black DDR3 1600MHz
Corsair TX 650W v2

Bild på moderkortet med kylflänsarna borttagna:

Permalänk
Medlem

Är det smuts på denna komponent eller en skada?

Är det endast en illusion eller en fysisk skada?

Om allt på moderkortet verkar fungera och du inte hittar några misstänkta kortslutningar så kan jag tänka mig två saker.
Antingen har UEFI/BIOS korrupt, vilket eventuellt kräver borttagning av BIOS-chip, om programmering och tillbaka-montering.
Det kan även vara så att det är en liten filterkondensator som inte sitter fast ordentligt.
Lagade en latop genom att löda bort och löda tillbaka en sådan, hade dock tillgång till kopplingschema med inkluderat POST-schema. Laptopens symptom var att den verkade starta men sedan hände inget.

Permalänk
Medlem

övre bilden inringat - kan vara en skada, du får med pincett eller annat väldigt smalt se om det går att lyfta och det blir grop i plasten - då är det förmodligen en brunnen krets.

nedre bilden inringar.

det är monteringshål, om översta lagret av lödmasken har urslag och skav skulle jag inte bry mig - det är ändå inga viktiga ledare i närheten där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devien:

Har ett MSI Z97-S02 som plötsligt vägrar att komma till POST. Är ganska säker på att kortet är dött men tänkte kolla om nån har förslag på mer saker att testa. Annars diskar jag det som en sista desperat åtgärd innan jag ger upp och försöker hitta ett begagnat kort att ersätta det med.

Felsökning jag gjort:

Har kortet löst liggandes på bordet med PSU, CPU, GPU och RAM som alla är verifierade att de fungerar på en annan dator och det ger fortfarande ingen bild. Fläktar och så sätter igång men sedan händer inget mer. Tar jag bort RAM får jag tre långa ljudsignaler om jag kopplar in en "BIOS Speaker". Med RAM i kommer ingen signal. Tre långa verkar mycket riktigt vara minnesproblem, men konstigt nog inte för AMI BIOS som manualen säger att det är. Manualen säger tyvärr inget om vad för ljudsignaler kortet ska ger.

Saker jag testat:

  • Varje RAM-slot för sig med en sticka jag vet fungerar

  • GPU i varje PCI-express x16 för sig med ett kort jag vet fungerar

  • Clear CMOS både med knapp, pins och bytt batteri

  • Blåst med luft på burk över hela kortet

  • Kollat att inga pins på CPU sockel är böjda

Moderkortet saknar stöd för att flasha BIOS utan att först komma till post. Så det är tyvärr inget som kan testas.

Jag har mätt med multimeter på testpunkterna och fått följande värden:
CPU_VCCIN: 1.74V
VCC_DDR: 1.5V
CPU_CORE0: 0.77V (Fladdrar upp till 1.0V nån gång i sekunden)
CPU_GFX: 0.0V
CPU_RING 0.75V (Fladdrar upp till 1.0V nån gång i sekunden)
CPU_SA 0.85V

CPU_CORE0 & CPU_RING ser lite låga av vad jag googlat. Men skulle gissa av fladdrandet att det beror på nån power save funktion. CPU_GFX är för integrerad grafik så det är logiskt att den är noll. CPU_VCCIN, VCC_DDR och CPU_SA verkar ok.

Har slut på idéer så säg gärna till om ni har nåt förslag. Annars blir det disken!

Disken är fel ställe i köket, lägg moderkortet i ugnen istället!
Kan vara någon lödning som släppt på ytmonterad BGA- IC. Lägg in i ugnen och baka som sista utväg.
Linus har testat: https://www.youtube.com/watch?v=8Xanr4jkmEc

Jag har samma moderkort själv, fick baka det för ett år sedan. IGP funkade, men inte dedikerat grafikkort. Bakningen löste problemet, jag gjorde som Linus i filmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Disken är fel ställe i köket, lägg moderkortet i ugnen istället!
Kan vara någon lödning som släppt på ytmonterad BGA- IC. Lägg in i ugnen och baka som sista utväg.
Linus har testat: https://www.youtube.com/watch?v=8Xanr4jkmEc

Jag har samma moderkort själv, fick baka det för ett år sedan. IGP funkade, men inte dedikerat grafikkort. Bakningen löste problemet, jag gjorde som Linus i filmen.

Jag hakar på @Networker när det kommer till bakning.
Jag har bakat både grafikkort och moderkort och alla har hoppat igång.

Men försök ALLT annat först, bakning gör man när man verkligen inte kan få igång komponenten på något annat sätt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Kontrollera först all form av eventuella lösa partiklar eller tecken på varmgång.
Sen utifrån som @Viita är inne på så skulle det kunna det vara BIOS.
Men just som du nämner att headern för CPU-FAN aldrig slutar snurra skulle kunna tyda på korrupt bios, de är lite skillnad mot för när CPU-FAN går igång men automatiskt slår ifrån av en mängd olika orsaker.

Du får överväga kostnad och tid om problem kvarstår.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har för mig - s02 varianten är exakt samma kort som något annat ända skillnaden är att skärmportarna inte är lödda på kortet.

Minns inte exakt modell det var men vet att de använde samma bios och att s02 var några hundralappar billigare.

Så kan mycket väl va så att bioset försöker boota med integrerad gpu i processorn aktiv trots att moderkortet saknar portarna för det.

Skulle köra en bios återställning för att utesluta att den försöker boota med en gpu som inte ska vara aktiv.

-S02 är ett Inet-specifikt moderkort, oftast baserad på G43/G45-varianten av MSI:s vanliga motsvarande line-up.
Skillnaden är att integrerad grafik är borttagen och SLI-stöd är tillagt.

Skrivet av Viita:

Är det smuts på denna komponent eller en skada?
https://i.imgur.com/Ry0dx2p.png

Är det endast en illusion eller en fysisk skada?
https://i.imgur.com/FB0knKn.png

Om allt på moderkortet verkar fungera och du inte hittar några misstänkta kortslutningar så kan jag tänka mig två saker.
Antingen har UEFI/BIOS korrupt, vilket eventuellt kräver borttagning av BIOS-chip, om programmering och tillbaka-montering.
Det kan även vara så att det är en liten filterkondensator som inte sitter fast ordentligt.
Lagade en latop genom att löda bort och löda tillbaka en sådan, hade dock tillgång till kopplingschema med inkluderat POST-schema. Laptopens symptom var att den verkade starta men sedan hände inget.

Övre bilden ser ut att vara en rest från en värmeledningspadd. Inte en bränd krets.
Nedre bilden är slitage i lödmasken vid skruvhålet. Kopparplanen vid detta skruvhål är kopplat till jord, dvs ingen fara.

Skrivet av Lifooz:

Jag hakar på @Networker när det kommer till bakning.
Jag har bakat både grafikkort och moderkort och alla har hoppat igång.

Men försök ALLT annat först, bakning gör man när man verkligen inte kan få igång komponenten på något annat sätt.

/Lifooz

Bakning gör egentligen ingenting. Det fungerar för att kortvarigt förliva tantaliumkondensatorer men i övrigt fyller du ugnen med karcinogener (Cancerorsakande ämnen).

Trasigt kan ju sällan bli mindre funktionellt men framförallt ska man inte köra grejerna i någon ugn man vill tillaga mat i.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Moderkortet har diskats! Gjordes redan i helgen innan jag fått några svar i tråden. Föga förvånande hjälpte det inte. Men det har inte blivit sämre utan beter sig exakt likadant som innan

Det som syntes på den övre bilden är mycket riktigt rester från en värmeledningspadd (bra öga @DavidtheDoom). Resterna runt monteringshålet var antagligen lite kalkavlagringar från vattnet då jag hade kortet lutandes mot den hörnan när det torkade. Jag såg det iaf inte när jag letade efter brända kretsar innan jag diskade det. Rensade bort det med lite isopropanol och slog en flukt till på moderkortet men hittade inga fler avlagringar.

Känner mig inte bekväm med att köra kortet i ugnen så det får vara.

Skrivet av Viita:

Vad händer om du startar datorn utan någon GPU?
Skriker PC-speakern då? Det bör den göra såvida din CPU inte har integrerad grafikkrets, men vad jag kan se så finns det ingen port på moderkortet för denna.

Skrivet av coolerfreak:

Kontrollera först all form av eventuella lösa partiklar eller tecken på varmgång.
Sen utifrån som @Viita är inne på så skulle det kunna det vara BIOS.
Men just som du nämner att headern för CPU-FAN aldrig slutar snurra skulle kunna tyda på korrupt bios, de är lite skillnad mot för när CPU-FAN går igång men automatiskt slår ifrån av en mängd olika orsaker.

Du får överväga kostnad och tid om problem kvarstår.

Skrivet av Viita:

Om allt på moderkortet verkar fungera och du inte hittar några misstänkta kortslutningar så kan jag tänka mig två saker.
Antingen har UEFI/BIOS korrupt, vilket eventuellt kräver borttagning av BIOS-chip, om programmering och tillbaka-montering.
Det kan även vara så att det är en liten filterkondensator som inte sitter fast ordentligt.
Lagade en latop genom att löda bort och löda tillbaka en sådan, hade dock tillgång till kopplingschema med inkluderat POST-schema. Laptopens symptom var att den verkade starta men sedan hände inget.

PC-Speaker säger inget trots att det inte är isatt nån GPU. Så skulle säga det lutar åt att moderkortet tror det kör integrerad grafik det egentligen inte har.

Har ganska mycket nått gränsen av vad min tekniska kunskap klarar av så snart blir det nog att skaffa ett "nytt" kort. Med ett kopplingsschema kanske det kan gå och se om alla signaler går där de ska och hitta en kass komponent. Googlande har tyvärr inte nåt men ska testa om Inet kan vara behjälpliga med det.

Uppskattar dock alla kommentarer som gjort felsökningen betydligt roligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

-S02 är ett Inet-specifikt moderkort, oftast baserad på G43/G45-varianten av MSI:s vanliga motsvarande line-up.
Skillnaden är att integrerad grafik är borttagen och SLI-stöd är tillagt.

Övre bilden ser ut att vara en rest från en värmeledningspadd. Inte en bränd krets.
Nedre bilden är slitage i lödmasken vid skruvhålet. Kopparplanen vid detta skruvhål är kopplat till jord, dvs ingen fara.
Bakning gör egentligen ingenting. Det fungerar för att kortvarigt förliva tantaliumkondensatorer men i övrigt fyller du ugnen med karcinogener (Cancerorsakande ämnen).

Trasigt kan ju sällan bli mindre funktionellt men framförallt ska man inte köra grejerna i någon ugn man vill tillaga mat i.

Hade ingen aning om att inet var så stora att de kunde beställa custom-moderkort från msi.
Givetvis bakar man inte för att återställa kondensatorer, kondensatorer byter man!
Bakning gör så att lödtennet under BGA "löder ihop igen". Ugnen blir knappast giftig för att man "bakar" enstaka tillfälle. Annan sak om man sätter igång med detta i parti och minut. Skaffa i så fall dedikerad ugn.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför en diskning skulle påverka något, vad har jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bakning gör egentligen ingenting. Det fungerar för att kortvarigt förliva tantaliumkondensatorer men i övrigt fyller du ugnen med karcinogener (Cancerorsakande ämnen).

Trasigt kan ju sällan bli mindre funktionellt men framförallt ska man inte köra grejerna i någon ugn man vill tillaga mat i.

Det fyller även i diverse mikrosprickor i lödningarna.
Men förutom det så har du rätt.

Vädrar man ugnen och gör rent efteråt samt vädrar så skulle inte jag vara rädd iallafall, som sagt, jag har bakat en hög komponenter genom åren och alltid uppnått önskat resultat.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lifooz:

Det fyller även i diverse mikrosprickor i lödningarna.
Men förutom det så har du rätt.

Det där du precis skrev stämmer endast om du uppnår glaspunkten för lödtennet. Glaspunkten och smältpunkten ligger så pass nära varandra att du aldrig kommer separat kunna uppnå glaspunkten i en hushållsugn utan att smälta allt lödtenn. Och vem vill väl ha lösa komponenter på ugnsplåten?

TLDR:
Det där är en myt som cirkulerar som grundar sig i okunskap. Det vanligaste är som sagt att du lyckas få tantalum-kondensatorerna att fungera igen.

Citat:

Vädrar man ugnen och gör rent efteråt samt vädrar så skulle inte jag vara rädd iallafall, som sagt, jag har bakat en hög komponenter genom åren och alltid uppnått önskat resultat.

/Lifooz

Du behöver inte vara rädd, men gå inte runt och "tipsa" om bakning om du nu inte nämner att även ugnen blir otjänlig för matlagning i.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Att bakning i ugn lagar några lödningar bara en myt.

Det som händer ar att kislet börjar röra på sig och ev trycker ihop lödningarna me smölter dom gör dom knappast för har du haft kortet på typ 300° så länge att du faktiskt lyckas smälta tennet kommer varenda plastdetalj vara smält långt innan tennet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kunde inte få nåt kopplingsschema från Inet. Är som tidigare sagt inte bekväm med att ”baka” kortet så det är nog vägs ände här. Får införskaffa ett nytt kort via andrahandsmarknaden.

För er som undrat om varför jag velat diska har kortet en gång tidigare strulat men sen kommit igång igen efter att damm blåsts ur datorn. Därför tänkte jag att diskning skulle kunna hjälpa något (och så var det lite roligt också )

Tack igen för all hjälp även om kortet inte vill ordna sig. Har ändå varit kul att testa saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devien:

Kunde inte få nåt kopplingsschema från Inet. Är som tidigare sagt inte bekväm med att ”baka” kortet så det är nog vägs ände här. Får införskaffa ett nytt kort via andrahandsmarknaden.

För er som undrat om varför jag velat diska har kortet en gång tidigare strulat men sen kommit igång igen efter att damm blåsts ur datorn. Därför tänkte jag att diskning skulle kunna hjälpa något (och så var det lite roligt också )

Tack igen för all hjälp även om kortet inte vill ordna sig. Har ändå varit kul att testa saker

8 bit guy körde i diskmaskinen, men Linus/LTT körde mobo i ugnen.. Tycker du ska testa ugnen i alla fall!

Innan du slänger kortet alltså.

Permalänk
Medlem

Diskning kan faktiskt hjälpa om det råkar vara någon form av spill/beläggning som har hamnat på kortet. Inte helt osannolikt att sådana leder ström och stör kretsarnas funktion. Det viktigaste är att avlägsna batteriet innan, diska försiktigt så att inga komponenter skadas och skölja med avjonat vatten i slutet.