Bil som stått stilla startar inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Tesen här är alltså att bensin och vatten skiktar sig (bensinen flyter ovanpå) och att etanol som det är mest av i E85 blandar sig med vatten och "spär ut" det.

Jag har aldrig haft de här problemen ens när en bil stått rätt länge, men jag tankar alltid fullt och brukar inte låta den stå med bara tio liter kvar.

Japp de är tesen. K-sprit är dyrare men gör samma sak, kanske är lättare att få tag på nu för tiden dock.
De är just de tanka fullt som gör att du aldrig råkat ut för de som dom flesta gör.
Det brukar vara folk som tror dom är smarta och inte vill ha så mycket bensin i bilen (eller har råd) att tanka upp den.. Samma folk tankar i max 10 liter när de blir tomt som får vatten problemet... De kommer inte direkt utan brukar ta några månader att bygga upp med rätt väder.
Jobbarkompis bil frös till och med "soppan" i ledningen när de va -30 på grund av allt vatten. När vi andra börja fråga hade han mycket riktigt kört ovan nämnda sak i 4-8 månader innan. Samt tyckt bilen gått jävligt dåligt ett tag och var svår att starta. Vända i varm garaget E85 och 95 senare kunde han köra den igen.. och han lärde sig att full tank va nog bäst.

Permalänk
Medlem

Svårtolkad felbeskrivning, men om startmotorn drar runt motorn utan att den tänder: enkelt och billigt att testa själv är att byta tändstift (om inte ”vatten i tanken”-idén löser problemet, men det tvivlar jag på). Min gissning är att bränslepumpen dött (kolla reläet också så det inte beckat igen (kan prova knacka lite på det med skaftet på en skruvmejsel och se ifall det släpper när tändningen är på; ström i spolen som genererar magnetfält).

Om startmotorn _inte_ drar runt motorn mer än ett varv innan den ger upp: byt batteri.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Laddats med batteriladdare och kollats med batteritestare. Vilospänning 12,75 V, går ner till 12,20 när vi försöker starta.

Se ovan. Batteriet klarar flera startförsök, inga problem med det.

Missa de här förut..
Så vitt jag minns är Vilospänning från startbatterier:
Ta bort det från laddaren inget inkopplat alls "vila" 24h..
Sen mäta spänningen i batteriet.

Sen låter 12.2 när startmotorn snurrar väl högt. (Som nån annan också påtalade.)
Har ett 70ah agm CCA 760 går ner till 10.9V vid start. De är i och för sig bilens elektronik som visar spänningen men tror inte en multimeter på polerna ger nån större skillnad.

Permalänk
Medlem

Som tidigare har skrivit så är det svårt att tolka på beskrivningen om motorn går runt eller ej. Det kan ju vara så att bara startmotorn går runt men solenoiden inte funkar så den inte får kontakt med svänghjulet. Dock så ”skriker” startmotorn ganska högt då den inte har något motstånd så det hörs väl om det vore så.
Skulle ju kunna förklara att du har 12+ Volt när startmotorn går. Som tidigare inlägg skrev så borde det vara runt 10v då under själva starten.

Men om du försöker starta bilen så kolla samtidigt i motorrummet om motorn verkligen går runt.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Tesen här är alltså att bensin och vatten skiktar sig (bensinen flyter ovanpå) och att etanol som det är mest av i E85 blandar sig med vatten och "spär ut" det.

Jag har aldrig haft de här problemen ens när en bil stått rätt länge, men jag tankar alltid fullt och brukar inte låta den stå med bara tio liter kvar.

Skrivet av Karaff:

Snurrar motorn när ni drar på startmotorn?

Alltså om någon tittar på remmar etc samtidig.

Skrivet av Petterk:

Blir inte klok av din beskrivning, och det blir nog inte andra heller med tanke på gissandet.

Bränslepumpen sitter i tanken, så är säkert enklast att kolla bränsletrycket i motorrummet, men det kan någon Volvokille bättre än jag. Brukar sitta ventil på/vid fördelaren. Vid vatten i tanken finns tillsatser man kan hälla i. Pumpen hör du när du sätter i nyckeln och vrider till på.

Oklart vad du beskriver som sagt, motorn ska du kunna dra runt även om du inte har något bränsle eller tändning. Händer ingenting med startmotorn så starta den då genom att att knuffa bilen så ska du nog få igång den.

Skrivet av Dimman:

Svårtolkad felbeskrivning, men om startmotorn drar runt motorn utan att den tänder: enkelt och billigt att testa själv är att byta tändstift (om inte ”vatten i tanken”-idén löser problemet, men det tvivlar jag på). Min gissning är att bränslepumpen dött (kolla reläet också så det inte beckat igen (kan prova knacka lite på det med skaftet på en skruvmejsel och se ifall det släpper när tändningen är på; ström i spolen som genererar magnetfält).

Om startmotorn _inte_ drar runt motorn mer än ett varv innan den ger upp: byt batteri.

Skrivet av Kaputnik:

Missa de här förut..
Så vitt jag minns är Vilospänning från startbatterier:
Ta bort det från laddaren inget inkopplat alls "vila" 24h..
Sen mäta spänningen i batteriet.

Sen låter 12.2 när startmotorn snurrar väl högt. (Som nån annan också påtalade.)
Har ett 70ah agm CCA 760 går ner till 10.9V vid start. De är i och för sig bilens elektronik som visar spänningen men tror inte en multimeter på polerna ger nån större skillnad.

Skrivet av Solanum95:

Som tidigare har skrivit så är det svårt att tolka på beskrivningen om motorn går runt eller ej. Det kan ju vara så att bara startmotorn går runt men solenoiden inte funkar så den inte får kontakt med svänghjulet. Dock så ”skriker” startmotorn ganska högt då den inte har något motstånd så det hörs väl om det vore så.
Skulle ju kunna förklara att du har 12+ Volt när startmotorn går. Som tidigare inlägg skrev så borde det vara runt 10v då under själva starten.

Men om du försöker starta bilen så kolla samtidigt i motorrummet om motorn verkligen går runt.

Alltså, motorn snurrar ett varv när vi vrider om nyckeln, remmen rör sig en liten bit. Så jag antar att startmotorn faktiskt drar runt till en början i alla fall. Vi testade att spruta startgas rätt in i motorn under själva startförsöket också, men det gjorde ingen skillnad. Så det tyder ju på att det inte handlar om bränsleproblem.

Batteriet är bytt. Att startmotorn inte orkar mer än "ett varv" beror förmodligen på något annat. Och att spänningsfallet inte blir större än från 12,75 --> 12,2 volt tyder väl också på att det inte är batteriet som är problemet, utan något annat som borde dra ström men som inte gör det?

Jordflätan antar jag är lika gammal som bilen så den har väl sett fräschare ut, men det är knappast någon skillnad mot i vintras. Men jag kan ju försöka polera upp kontaktytorna där med. Återkommer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du testat att knuffa igång bilen (antar att det är manuell bil).

Testat att starta med hjälp av annan bil med startkablar?

Kollat på alla tändstift?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Alltså, motorn snurrar ett varv när vi vrider om nyckeln, remmen rör sig en liten bit. Så jag antar att startmotorn faktiskt drar runt till en början i alla fall. Vi testade att spruta startgas rätt in i motorn under själva startförsöket också, men det gjorde ingen skillnad. Så det tyder ju på att det inte handlar om bränsleproblem.

Batteriet är bytt. Att startmotorn inte orkar mer än "ett varv" beror förmodligen på något annat. Och att spänningsfallet inte blir större än från 12,75 --> 12,2 volt tyder väl också på att det inte är batteriet som är problemet, utan något annat som borde dra ström men som inte gör det?

Jordflätan antar jag är lika gammal som bilen så den har väl sett fräschare ut, men det är knappast någon skillnad mot i vintras. Men jag kan ju försöka polera upp kontaktytorna där med. Återkommer.

Knuffa bilen så startar den säkert om du inte har något annat fel än startmotorn. Förutsatt att du inte har automat då.

Permalänk
Medlem

Knuffa bilen (starta i backe) föreslog jag redan på första sidan, men ts vill inte riskera då han inte har någon ytterligare bil att bogsera med ifall den inte startar.

Känns ändå som det enklaste att få tag i en till bil som kan bogsera och testa rulla igång den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Knuffa bilen (starta i backe) föreslog jag redan på första sidan, men ts vill inte riskera då han inte har någon ytterligare bil att bogsera med ifall den inte startar.

Känns ändå som det enklaste att få tag i en till bil som kan bogsera och testa rulla igång den.

Har han backe är det väl bara att låta den stå längre ner om den inte skulle starta? Startar den inte är det ändå dags att berga den till verkstad eller skroten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har han backe är det väl bara att låta den stå längre ner om den inte skulle starta? Startar den inte är det ändå dags att berga den till verkstad eller skroten.

Vet inte hur hans möjligheter till parkering längre ner ser ut, men så svårt kan det väl inte vara att hitta en bil som kan bogsera tillbaka den ifall den inte startar.

Känns ju iaf som ett försök med stor sannolikhet att lyckas.

Permalänk
Medlem

Erbjöd TS på pm att mot mindre/rimlig ersättning komma och diagnostisera om det nu inte går att få igång den rakt av. då hade ju även bogsering upp funnits som alternativ.

Osäker på om vi vinner så mycket mer på text-felsökning av något som handlar om känsla, ljud och hur saker och ting beter sig fysiskt. Framförallt som beskrivningarna av felen är sämre

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Ifall jag får komma med en gissning så har felet något med stöldlarmet eller startspärren att göra för deras uppgift är att förhindra att bilen kan starta.

På med startkablar och sen låser du bilen och låser upp bilen igen. Det viktiga är att låsa upp bilen med ett fräscht batteri för vissa startspärrar reagerar på det och inte på att du vrider om nyckeln. Jag blev själv stående med en Golf -14 som vi inte fick igång trots startkablar. Men bärgaren som jag fick ringa efter la på en startbooster och bad mig låsa och sen låsa upp dörrarna, och då startade bilen direkt.

Permalänk
Avstängd

Testa att skruva bort tändstiften, och fyll på med lite bensin och sen skruva på om den inte startar då så kan det vara något med tändanordning.

Du kan filma och lägga upp det på youtube?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Åtgärd 1 är att försöka starta med hjälp av annan bil och startkablar eller att byta batteriet till ett man VET är fullt friskt och fullladdat.. Om den då startar är det batteriet som är dåligt. Finns ingen anledning att spekulera i nåt annat innan man uteslutit batteriet vilket oddsen är goda för att det är som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Alltså, motorn snurrar ett varv när vi vrider om nyckeln, remmen rör sig en liten bit. Så jag antar att startmotorn faktiskt drar runt till en början i alla fall. Vi testade att spruta startgas rätt in i motorn under själva startförsöket också, men det gjorde ingen skillnad. Så det tyder ju på att det inte handlar om bränsleproblem.

Batteriet är bytt. Att startmotorn inte orkar mer än "ett varv" beror förmodligen på något annat. Och att spänningsfallet inte blir större än från 12,75 --> 12,2 volt tyder väl också på att det inte är batteriet som är problemet, utan något annat som borde dra ström men som inte gör det?

Jordflätan antar jag är lika gammal som bilen så den har väl sett fräschare ut, men det är knappast någon skillnad mot i vintras. Men jag kan ju försöka polera upp kontaktytorna där med. Återkommer.

Ett sätt och kontrollera om jorden är dålig mellan kaross och motor "Jordflätan" Är att ta 1 st startkabel, koppla den på minuspolen på batteriet och den andra klämman på en skruvskalle eller ett motorfäste på själva motorn, blir det bättre fart på startmotorn då så behöver du åtgärda jordflätan. Normalt så sitter det en jordfläta monterad mellan motor och kaross. Den kan vara monterad i minuspolen på startmotorn och till kaross men det kan även sitta en jordfläta mellan växellådan och karossen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Marsupilami

Detta låter exakt som problemen jag hade med min bil:
Går att få tändning på lite startgas men ej ordentlig start av motorn.

Saker jag kollade:

  • Batterispänning

  • Startmotor går runt vid startförsök

  • Immobiliser (tilt-sensor)

  • Gnista från tändstift och att tändspole är ok

  • Ljud från pumpen när bilen startas

  • Spänning fram till säkringen för bränslepump

Felet för mig var att lödpunkterna i ECU:n hade ärgat sönder över vintern och reläet för bränslepumpen kunde inte slå på. Detta löstes med en lös säkringshållare som anslöt Relä och matning från ECU. Slutligen plockades ECU ut och alla punkter som gick att komma åt löddes om med fräscht lödtenn.

Om inget av detta ovan är "boven" så tycker kan jag rekommendera att lystra lite extra på @Bellerefon.

Såg att du har kompletterat med informationen att startmotorn inte snurrar ordentligt. Det är nog inte samma orsak som min ovan även om symptomen är "bilen startar inte"

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

"snurrar" startmotorn bara runt vad TS beskriver som "ett varv" så vinner vi inget på varken startgas eller att hälla ner bensin i cylindrarna.

som @kalle-anka beskrev låter det som att det kan vara startspärr som slår in, men Volvo från de åren brukar startspärren snarare vägra att låta startmotorn snurra alls, eller snurra fritt men inte ge någon gnista. (om jag minns rätt, och det inte är eftermarknadsstartspärr)
Ofta finns det ju någon form av statusled/varning när immobilizern klagar.

En video av motorn vid startförsök vore ett bra förstasteg, att ta ur tändstiften och göra ett startförsök så att man ser att motorn löper fritt.
Motorn ska snurra "ett varv" enligt TS men det kan lika gärna vara att den går ett halvt varv, slår av och roterar tillbaka.
(We dont know)
Har TS provat med växeln ur, så inte kopplingen har slutat fungera/rostat fast och bromskrivorna är fastrostade vilket gör att startmotorn inte orkar dra runt.
(Dock borde spänningen vara betydligt lägre än 12.2v. )

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Spontant känns det att det bästa man kan göra är att teckna en assistansförsäkring och ringa imorgon och säga "hej min bil startar ej".

Startspärren bör ha en lampa om jag minns rätt, så läs instruktionsboken. Lätt att kolla.
Men som tidigare sagt så snurrar motorn endast ett varv av startmotorn så är det "där" problemet sitter. Dvs i batteri, jord, startmotor. Ett varv låter dock väldigt lite, och det borde man verkligen noterat på en gång om man kört bilen tidigare. Min skrothög till bil tar ca 2-3sekunder till start när den stått, och det är iaf mer än ett varv.

I princip alla svar i tråden är relevanta, men är verkligen i fel ordning när det gäller felsökning. Om det här var en tråd för "dator startar men ger ej bild" - så hade tipsen motsvarat att testa annat moderkort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrotnisse92:

Spontant känns det att det bästa man kan göra är att teckna en assistansförsäkring och ringa imorgon och säga "hej min bil startar ej".

Förutom att det skulle vara väldigt oetiskt, så kommer det sannolikt inte att gå.

Då flertalet (alla bolagen?) har en spärrtid på mellan 2v och 1 månad innan försäkringen kan nyttjas, just för att undvika att folk tecknar försäkring en dag och använder dagen efter, istället för att ringa sitt egna försäkringsbolag o få bärgning till dyrare kostnad (ca 2-3 ggr priset mot en försäkring för bara assistans).

Permalänk
Medlem

Det är inte så då att bilen stått över vintern med för lite glykol i kylarvattnet, motorn har frusit rejält och något är mekaniskt deformerat så att den går runt tungt?

Har ju hört om folk som förstört sina bilar med för dålig glykolmängd förr s a s.

Med TS mycket begränsade kunskaper inom bilar är det svårt att komma någon vart.

Personligen hade jag nog lossat tändstiften och dragit runt motorn manuellt och känt att det verkar ok, samt kollat att kamremmen ligger kvar t ex.. För att sedan prova med startmotor utan stift och se om det blåser ut massa vatten.

Det kan vara väldigt enkelt fel, men det kan ha hänt något drastiskt också.

Att motorn inte går runt ordentligt kan bero på många saker.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Fast hur svårt ska det vara? Skjut ner bilen för backen och startar den inte så är det bara att ringa någon som hämtar skrotbilar

Kommer inte vara värt att lägga några pengar på felsökning. Men fungerar det att starta bilen med lite momentum så är det typ startmotor/solenoid/kablar som är billigt att byta.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag misstänker att det är skit bakom spakarna. Det var det iallafall sist när min bil vägrade starta så troligtvis är det samma för dig. Kolla upp det

Ringa en vän är också vettigt, det är ju helt omöjligt att lista ut vad detta faktiskt handlar om utifrån din beskrivning

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kommer inte vara värt att lägga några pengar på felsökning. Men fungerar det att starta bilen med lite momentum så är det typ startmotor/solenoid/kablar som är billigt att byta.

Detta är lite off topic, men i vilket läge är det inte längre värt att laga en bil?

Edit: Och är det samma förutsättningar för alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Detta är lite off topic, men i vilket läge är det inte längre värt att laga en bil?

Edit: Och är det samma förutsättningar för alla?

När du kan köpa en fungerande bil för billigare peng än reparationen. XD

asså menar typ att säg att din motor har rasat o du får byta motor. ny motor plus jobb kanske 15000kr.
Säg då att du kan köpa en likadan bil för 10 000 som funkar.
Vad är mest värt?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MickeBoy:

Detta är lite off topic, men i vilket läge är det inte längre värt att laga en bil?

Edit: Och är det samma förutsättningar för alla?

Glidande skala skulle jag säga, beroende på ett antal faktorer:
* Mekaniskt kunnande
* Ekonomiska tillgångar
* Bilens monetära värde
* Bilens sentimentala värde
* Ren jävla envishet

Rent konceptuellt är det ju möjligt att "rädda" en bil i vilket skick som helst, bara du byter tillräckligt många delar (i vissa fall hela chassit). Sen kan man ju diskutera huruvida det faktiskt är samma bil efteråt eller inte, men det är lite mer filosofiskt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

btw. Har TS fått igång bilen o är ute o rullar för fullt? Inge svar från TS på ett bra tag nu. Fullt upp med o köra? XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Detta är lite off topic, men i vilket läge är det inte längre värt att laga en bil?

Edit: Och är det samma förutsättningar för alla?

Jag har en 05 Opel Vectra som drar 0,7-1.0 beroende på trafiksituation och kyla, börjat dyka upp 5-13k i reparationer varje år. Om jag köper en nyare bil för 120-130k med lite svagare motor som drar hälften så är det i princip hela värdeminskningen på bilen bara i soppapengarna, och kanske undviker de där 5-13k varje år i ett antal år med lite tur. Antar att värdet på bilen nu kanske är 10-15k, om den är i bra skick. Nu är den väl egentligen rätt snygg i lack och inte så mycket rost eftersom den stått inomhus i ett kallgarage. men är lite svetsning som behövs under vid fästena till avgasssystemet, givetvis har abs-lampan tänts, och indikatorn för byte av bromsbelägg tändes i veckan trots att det las ner 13k på bromsarna ifjol. Skulle snabbbyta olja, pluggen satt som faan så jag vågade inte bryta mer med grejorna som jag hade med mig, så det måste kanske mixtras med för att få loss. Just ja, tror det är en drivknut som börjat leva om lite då man svänger.

Sen är det dags att ordna kamremmen.

Så gör man det själv är det säkert en begränsad kostnad, förutom för kamremmen som ju är ett rejält projekt och kanske bör lämnas till proffs, lämnar jag in den är det garanterat hela bilens värde i kostnad om det ens stoppar där. Och sen ngn ny rep nästa år. Rent tekniskt har jag faktiskt ngnstans att skruva nu etfersom jag har ett hyfsat stort garage i nya bostaden, men är faan inte bra på bilar så det ja skulle lyckas ordna är väl typ bromsbeläggen och ny olja, abs lampan är säkert fukt eller skit i givaren/en trasig och bromsbeläggen har ju en givare också så kanske den eller bara ngt bromsbelägg som slititis av ngn anledningen...och har inte tid, ork, och ngn extrabil att använda medans det plockas isär. Så nu blir det nytt/mindre gammalt.

Lite surt eftersom den bara gick rätt igenom besikningen, som vanligt.

"asså menar typ att säg att din motor har rasat o du får byta motor. ny motor plus jobb kanske 15000kr.
Säg då att du kan köpa en likadan bil för 10 000 som funkar.
Vad är mest värt?"

Ny motor plus jobb är väl ofta iaf >30k, antagligen >40, sen beroende på motor etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

När du kan köpa en fungerande bil för billigare peng än reparationen. XD

asså menar typ att säg att din motor har rasat o du får byta motor. ny motor plus jobb kanske 15000kr.
Säg då att du kan köpa en likadan bil för 10 000 som funkar.
Vad är mest värt?

Problemet med att köpa en så pass billig bil som för 15.000 är ju att det är svårt att verifiera skicket på den.
Om du har haft en bil länge så vet du ju exakt vad som är gjort och vad vanliga slitdelar kostar.
Jag hade nog hellre lagt 15.000 på att laga en bil värd 15.000 om jag hade haft den länge jämfört med att leta efter en annan bil för samma pengar.

Skrivet av Shudnawz:

Glidande skala skulle jag säga, beroende på ett antal faktorer:
* Mekaniskt kunnande
* Ekonomiska tillgångar
* Bilens monetära värde
* Bilens sentimentala värde
* Ren jävla envishet

Rent konceptuellt är det ju möjligt att "rädda" en bil i vilket skick som helst, bara du byter tillräckligt många delar (i vissa fall hela chassit). Sen kan man ju diskutera huruvida det faktiskt är samma bil efteråt eller inte, men det är lite mer filosofiskt.

Hehe, jag håller med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Jag har en 05 Opel Vectra som drar 0,7-1.0 beroende på trafiksituation och kyla, börjat dyka upp 5-13k i reparationer varje år. Om jag köper en nyare bil för 120-130k med lite svagare motor som drar hälften så är det i princip hela värdeminskningen på bilen bara i soppapengarna, och kanske undviker de där 5-13k varje år i ett antal år med lite tur. Antar att värdet på bilen nu kanske är 10-15k, om den är i bra skick. Nu är den väl egentligen rätt snygg i lack och inte så mycket rost eftersom den stått inomhus i ett kallgarage. men är lite svetsning som behövs under vid fästena till avgasssystemet, givetvis har abs-lampan tänts, och indikatorn för byte av bromsbelägg tändes i veckan trots att det las ner 13k på bromsarna ifjol. Skulle snabbbyta olja, pluggen satt som faan så jag vågade inte bryta mer med grejorna som jag hade med mig, så det måste kanske mixtras med för att få loss. Just ja, tror det är en drivknut som börjat leva om lite då man svänger.

Sen är det dags att ordna kamremmen.

Så gör man det själv är det säkert en begränsad kostnad, förutom för kamremmen som ju är ett rejält projekt och kanske bör lämnas till proffs, lämnar jag in den är det garanterat hela bilens värde i kostnad om det ens stoppar där. Och sen ngn ny rep nästa år. Rent tekniskt har jag faktiskt ngnstans att skruva nu etfersom jag har ett hyfsat stort garage i nya bostaden, men är faan inte bra på bilar så det ja skulle lyckas ordna är väl typ bromsbeläggen och ny olja, abs lampan är säkert fukt eller skit i givaren/en trasig och bromsbeläggen har ju en givare också så kanske den eller bara ngt bromsbelägg som slititis av ngn anledningen...och har inte tid, ork, och ngn extrabil att använda medans det plockas isär. Så nu blir det nytt/mindre gammalt.

Lite surt eftersom den bara gick rätt igenom besikningen, som vanligt.

"asså menar typ att säg att din motor har rasat o du får byta motor. ny motor plus jobb kanske 15000kr.
Säg då att du kan köpa en likadan bil för 10 000 som funkar.
Vad är mest värt?"

Ny motor plus jobb är väl ofta iaf >30k, antagligen >40, sen beroende på motor etc?

Ja lite så, jag tänkte att för att ta ett beslut så borde man veta vad problemet är och vad det kostar att fixa. Inte avfärda bara p.g.a. t.ex. ålder eller miltal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Problemet med att köpa en så pass billig bil som för 15.000 är ju att det är svårt att verifiera skicket på den.
Om du har haft en bil länge så vet du ju exakt vad som är gjort och vad vanliga slitdelar kostar.
Jag hade nog hellre lagt 15.000 på att laga en bil värd 15.000 om jag hade haft den länge jämfört med att leta efter en annan bil för samma pengar.

Jo du har helt rätt.
Jag tänkte ut ett snabbt exempel i huvet. Vart inte så smart ändå. XD haha
Brukade förr köpa billigare bilar.
Men efter att alltid gjort det kom jag fram till att det är typ samma kostnad med en dyrare bil.
Det man lägger på månadskostnaden på krediten på den dyra bilen lägger man ändå i reparation på den billigare bilen hela tiden.
O så har man en bil som alltid funkar istället för att be till alla makter att man tar sig till jobbet utan stopp på vägen. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros