Nvidia dominerar i Steams undersökning – Radeon RX 6000 lyser med sin frånvaro

Permalänk
Medlem

Jag fick förfrågan nästan direkt som jag gick från en 2500k till 1600 och kan inte ens minnas när och om jag fick någon med Intel.

Nvidia betalar uppenbarligen bäst, efter det AMD och Intel är snålast.

Edit: hade visserligen bara kort från Nvidia ihop mef 2500k. Nu blev det jobbigt....

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Om jag slumpas ut 3 ggr av 120 miljoner användare 3 månader i rad med samma system och samma konto, är inte det ett mönster? Jag skulle nästan säga att de cachat mitt konto. Att bli träffad av blixten 2 ggr i sitt liv är 1 på 9 miljoner.

Nej, det är med största sannolikhet en tillfällighet. När du kastar 5 tärningar, vad är störst sannolikhet? 55555 eller 24612? Svar, exakt samma. Nu är inte tärningar helt representativa då de har samma sannolikhet på varje tal och vi vet inte hur många som frågas i SHS men jag gissar på att de frågar ganska många. Har själv blivit frågad en väldigt massa gånger genom åren.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av evil penguin:

Jag håller med om att det vore trevligt om Valve redovisade hur de väljer vilka som är med.

Dock kan man ju konstatera att det iaf på ytan ser ut som att de har bättre praktiska förutsättningar att göra ett bra urval än någon som ska fråga folk på gatan.
Att fråga massor av folk på samma plats kan ju vara lockande om man frågar folk på gatan, eftersom det vore väldigt smidigt rent praktiskt, men att trigga en dialogruta i sin programvara som finns installerad på en massa miljoner datorer borde ju åtminstone inte ha just det problemet.

Då är det kanske mer vilka som trycker bort rutan jämfört vilka som accepterar att vara med som skapar skevhet.

Varför pratar vi om det som om det finns en skevhet ens

Vi har inga tecken som pekar på att shs skulle innehålla skev data. Shs data stämmer överens med alla andra oberoende rapporter (om generella marknadsandelar).

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Varför pratar vi om det som om det finns en skevhet ens

Vi har inga tecken som pekar på att shs skulle innehålla skev data. Shs data stämmer överens med andra oberoende rapporter (om generella marknadsandelar).

Jag tror inte att det är någon avsevärd skevhet i det här fallet. Däremot så tror jag "ingen skevhet" är ett idealtillstånd som inte existerar i verkligheten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av evil penguin:

Jag tror inte att det är någon avsevärd skevhet i det här fallet. Däremot så tror jag "ingen skevhet" är ett idealtillstånd som inte existerar i verkligheten.

Jadå håller jag med helt och hållet.

Jag menade mer att vi inte har tecken som pekar på att datan skulle vara skev ”åt ett specifikt håll”.

Framförallt har vi inget som pekar på att den skulle ge Nvidia en fördel. Snarare ser datan ut att vara samstämmig med all annan data vi har. Tex försäljningsdata. (Well, datan där visar större andelar för Nvidia än vad Steam visar men Steam är ju har ju massa historik så det kommer ta ett tag innan det reflekteras där)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Varför pratar vi om det som om det finns en skevhet ens

Vi har inga tecken som pekar på att shs skulle innehålla skev data. Shs data stämmer överens med alla andra oberoende rapporter (om generella marknadsandelar).

och hur vet vi att din slutsats inte är ett tecken på confirmation bias? du drar ju tydlig den slutsatsen du vill har.

man kan alltid ifrågesätta om den datan vi få serverat fram av median är verkligen sanningen eller om det kan var nåt som inte stämmer bakom kollisserna. om inte här kanske hos valve.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt, nvidia har ju producerat fler bättre kort än ATI/AMD gjort om man ser på ett helt utbud, det är ju en massa människor som har äldre kort, alla håller inte på att byter kort varje år, speciellt inte när fler spel går att spela på äldre grafikkort, hela tiden.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bernd_P1:

och hur vet vi att din slutsats inte är ett tecken på confirmation bias? du drar ju tydlig den slutsatsen du vill har.

man kan alltid ifrågesätta om den datan vi få serverat fram av median är verkligen sanningen eller om det kan var nåt som inte stämmer bakom kollisserna. om inte här kanske hos valve.

Om flera, av varandra oberoende, källor kommer fram till samma sak så är det väl rimligt att lita på den totaliteten av data. I alla fall tills någon lägger fram en teori om hur datan kan vara felaktig.

I det här fallet har det inte presenterats någon teori om varför datan skulle vara felaktig, ingen har påvisat tecken, bevis eller indicier som ens skulle antyda att datan är otillförlitlig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag har fått frågan från Steam vid ett flertal tillfällen, men har aldrig deltagit hittills.

Tycker denna undersökning är helt intetsägande, då man faktiskt själv väljer om man vill vara med eller inte (efter att först blivit slumpad fram).

Det enda som händer när du tackar nej är att någon annan får frågan att delta.

Vad skulle det ha för inverkan att deltagandet är valfritt, för övrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om flera, av varandra oberoende, källor kommer fram till samma sak så är det väl rimligt att lita på den totaliteten av data. I alla fall tills någon lägger fram en teori om hur datan kan vara felaktig.

I det här fallet har det inte presenterats någon teori om varför datan skulle vara felaktig, ingen har påvisat tecken, bevis eller indicier som ens skulle peka på att datan är otillförlitlig.

Skulle vara kul om det visar sig att någon helt enkelt kodat fel, så att RX 6000-serien inte kommer in i databasen. Lite som AI:n var felprogrammerad i Alien: Colonial Marines pga en felstavning.

Men mer seriöst, generellt känns det faktiskt väldigt konstigt att de inte ens dyker upp, folk har ju uppenbarligen köpt kort. Det borde väl gå att fråga Steam om de har data för RX 6000-serien, och vad procenten i såna fall är? Kanske är det så låga procenttal att 6000-serien inte kommer med någonstans? Jag vet ju inte.

Jag kollade hursomhelst upp kortet som låg sist på DX 12-listan för skojs skull, dvs GTX 980 Ti, på den här sidan:Steam Hardware & Software Survey: March 2021.

På DirectX 12-listan ligger då alltså GTX 980 sist, fyra platser efter RX 470:
RX 470: 0.32%
GTX 980 Ti: 0.31%

På All video cards-listan ligger däremot GTX 980 Ti istället före RX 470:
GTX 980 Ti: 0.29%
RX 470: 0.28%

Det här borde inte vara möjligt. Varför stämmer inte ordningen längre? Steam Hardware Survey känns inte så pålitlig längre, utan värdena kanske bör ifrågasättas? Eller har jag sett fel? Tänker jag ologiskt? Någon annan får gärna dubbelkolla, men jag tror inte jag är ute och cyklar. Kanske är jag den förste i universum att "påvisa tecken, bevis eller indicier" som pekar på att datan är otillförlitlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad skulle det ha för inverkan att deltagandet är valfritt, för övrigt?

Min ovetenskapliga åsikt är att folk med nyare/bättre hårdvara är mer benägna att delta.

Detta gör att jag ser Steams undersökningar som statistiskt inkorrekta. Dvs liks värdefulla som en "undersökning" på Aftonbladet.

Sedan har jag Steam-klienten på flera datorer hemma.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av bopp:

Skulle vara kul om det visar sig att någon helt enkelt kodat fel, så att RX 6000-serien inte kommer in i databasen. Lite som AI:n var felprogrammerad i Alien: Colonial Marines pga en felstavning.

Men mer seriöst, generellt känns det faktiskt väldigt konstigt att de inte ens dyker upp, folk har ju uppenbarligen köpt kort. Det borde väl gå att fråga Steam om de har data för RX 6000-serien, och vad procenten i såna fall är? Kanske är det så låga procenttal att 6000-serien inte kommer med någonstans? Jag vet ju inte.

Jag kollade hursomhelst upp kortet som låg sist på DX 12-listan för skojs skull, dvs GTX 980 Ti, på den här sidan:Steam Hardware & Software Survey: March 2021.

På DirectX 12-listan ligger då alltså GTX 980 sist, fyra platser efter RX 470:
RX 470: 0.32%
GTX 980 Ti: 0.31%

På All video cards-listan ligger däremot GTX 980 Ti istället före RX 470:
GTX 980 Ti: 0.29%
RX 470: 0.28%

Det här borde inte vara möjligt. Varför stämmer inte ordningen längre? Steam Hardware Survey känns inte så pålitlig längre, utan värdena kanske bör ifrågasättas? Eller har jag sett fel? Tänker jag ologiskt? Någon annan får gärna dubbelkolla, men jag tror inte jag är ute och cyklar. Kanske är jag den förste i universum att "påvisa tecken, bevis eller indicier" som pekar på att datan är otillförlitlig?

Det lär bero på två saker:
Den del av användarna som inte använder Windows 10 helt enkelt. Du kan bara vara med på Dx12-listan om du kör win10.
Små variationer i statistiska urvalet när man börja skära mer i datan.

Angående att 6000-serien inte dyker upp så skulle jag inte tro att det är svårare än att de ligger precis under threshold-värdet för att uppgraderas från ”others”.
Om det på riktigt vore fel månad ut och månad in så finns det ju i alla fall en aktör som skulle ha ett ganska stort intresse av att prata med Valve om det

Men jag drar ett mail till dem och dubbelkollar och om inget annat så kanske de kan bryta ut dem ur others och säga till oss vad siffrorna är tex om det nu är som jag misstänker.
Min erfarenhet av valve är dock att de är sjukt sega så jag lär knappast få svar ”direkt”.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem

Jag minns bara att jag fått steam survey-frågan på min surface pro 3 ;). Så jag bidrar till at snedvrida statistiken här hehe.

Vem spelar på en sån maskin kan man fråga sig. Och vad?
Ja Faster than light, into the breach och civilization 5 har faktiskt funkat bra. Även lite XCOM.
Civ V är ett av väldans få spel som har full touch support just för att kunna spelas på surface pro utan tangentbordet inkopplat.

Men ja - antal spelade timmar på plattan är miiiinimalt jämfört med stationära.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Men mer seriöst, generellt känns det faktiskt väldigt konstigt att de inte ens dyker upp, folk har ju uppenbarligen köpt kort. Det borde väl gå att fråga Steam om de har data för RX 6000-serien, och vad procenten i såna fall är? Kanske är det så låga procenttal att 6000-serien inte kommer med någonstans? Jag vet ju inte.

9.66% i totalen / 13.57% i DX12 är "Other", så det är ju där de förväntas finnas förutsatt att det inte är jättefel någonstans.
Isf med för låg procentsats för varje specifik modell för att komma med. (Brytpunkten verkar vara 0.30%?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det talar ju för att Nvidia producerar bra mycket fler av sina chipp än AMD för tillfället, vilket har påpekats många gånger tidigare. Efterfrågan är så brutal så det spelar ingen roll om du producerar mycket eller litet.

AMD ägnar sig troligen åt att producera XBOX och PS5-chipp för glatta livet.

Eller att fler med nya kort deltar i undersökningen. Den är inte obligatorisk.

Nu är jag övertygad att nvidia får ut fler men denna statistik tar jag med några skopor salt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Var tur att det var så god tillgång på AMD vid lanseringen annars hade dom lyst ännu mer med sin frånvaro.

Permalänk
Medlem

För många sitter Nvidia ända in i benmärgen. Även under perioder där AMD haft bättre kort (högre prestanda, bättre energieffektivitet, bättre fps/krona) har dom flest ändå köpt Nvidia. Synd med fanboyism då det missgynnar konkurrensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Kört steam sedan typ 2005 eller något och regelbundet byggt nya datorer under hela tiden med över 40 GPU's totalt vid det här laget, hållt utkik efter survey då jag länge varit medveten om statistiken men inte fått frågan en enda gång hittills.

Jag får den oftare då jag kör beta steam.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

För många sitter Nvidia ända in i benmärgen. Även under perioder där AMD haft bättre kort (högre prestanda, bättre energieffektivitet, bättre fps/krona) har dom flest ändå köpt Nvidia. Synd med fanboyism då det missgynnar konkurrensen.

Det har inte med "fanboyism" att göra utan att Nvidia haft ett långt mer utvecklat och bättre mjukvarustöd. AMD och även ATI före dem har lidit av problemet med tekniskt kompetent hårdvara men bristfälligt mjukvarustöd.

Antar att du inte kan fatta hur Apple kan sälja sina "skittelefoner" heller när det finns Android-telefoner med mer RAM och fler megapixels i kameran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag minns bara att jag fått steam survey-frågan på min surface pro 3 ;). Så jag bidrar till at snedvrida statistiken här hehe.

Vem spelar på en sån maskin kan man fråga sig. Och vad?
Ja Faster than light, into the breach och civilization 5 har faktiskt funkat bra. Även lite XCOM.
Civ V är ett av väldans få spel som har full touch support just för att kunna spelas på surface pro utan tangentbordet inkopplat.

Men ja - antal spelade timmar på plattan är miiiinimalt jämfört med stationära.

Just detta är ett legitimt problem med SHS, att den mäter mycket Laptops med. Det kan skeva till procentsatserna rätt rejält för viss data, såsom VR användning och skärmupplösning. Det första är dessutom än mindre pålitligt, då den inte registrerade mitt VR headset, eller att jag använt VR headset senaste veckorna för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Just detta är ett legitimt problem med SHS, att den mäter mycket Laptops med. Det kan skeva till procentsatserna rätt rejält för viss data, såsom VR användning och skärmupplösning. Det första är dessutom än mindre pålitligt, då den inte registrerade mitt VR headset, eller att jag använt VR headset senaste veckorna för den delen.

Nu mäter ju dock hwsurvey vad folk använder för att köra Steam-klienten. Det är inget analysverktyg för stationära gamingdatorer även om det också kan användas för att se vilken hårdvara som är mest populär där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu mäter ju dock hwsurvey vad folk använder för att köra Steam-klienten. Det är inget analysverktyg för stationära gamingdatorer även om det också kan användas för att se vilken hårdvara som är mest populär där.

Absolut! Bara bra att ha i tanken när man ser på datan då det är lätt att tro att den bara mäter stationära då det är det vi associerar mest med Steam(Eller jag gör i alla fall det). Så om någon stationär hårdvara verkar ha låg procentsats så kan det vara en delförklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det har inte med "fanboyism" att göra utan att Nvidia haft ett långt mer utvecklat och bättre mjukvarustöd. AMD och även ATI före dem har lidit av problemet med tekniskt kompetent hårdvara men bristfälligt mjukvarustöd.

Antar att du inte kan fatta hur Apple kan sälja sina "skittelefoner" heller när det finns Android-telefoner med mer RAM och fler megapixels i kameran?

För att det finns Apple fanboys som aldrig skulle köpa något annat trots bättre alternativ? Hur mycket research tror du en Apple användare gör vid köp av stationär/bärbar/telefon? Det är ju Äpplet som gäller. Vet de ens vilken processor som sitter i burken? I de flesta fall, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

För att det finns Apple fanboys som aldrig skulle köpa något annat trots bättre alternativ? Hur mycket research tror du en Apple användare gör vid köp av stationär/bärbar/telefon? Det är ju Äpplet som gäller. Vet de ens vilken processor som sitter i burken? I de flesta fall, nej.

För att citera Steve Jobs angående frågan om vad som utgör Apple-produkters övertag: it's software.

Ingen teknik i världen kan rädda en dålig användarupplevelse. Du skriver väldigt nedlåtande och generaliserande om användarbasen, vilket får mig att tänka att du kanske inte tänkt hela vägen själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

För att citera Steve Jobs angående frågan om vad som utgör Apple-produkters övertag: it's software.

Ingen teknik i världen kan rädda en dålig användarupplevelse.

Okej visst, håller med överlag. Jag skulle däremot säga att 99% av alla Iphone användare använder appar som facebook, twitter, insta osv som inte är exlusiva eller fungerar bättre bara för att man har den senaste Iphonen. Man springer liksom inte och byter telefon varje år för att göra samma saker man gjorde på sina gamla. Vet inte vad jag skulle kalla det annat än fanboyism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Man springer liksom inte och byter telefon varje år för att göra samma saker man gjorde på sina gamla.

Jag känner ingen som byter telefon oftare för att de gått över till Apple. Om det finns någon trend i min bekantskapskrets så är det snarare att de behåller sina Apple-enheter längre (kanske då framförallt bärbara datorer) eftersom kvalitén generellt är högre.

Permalänk
Skrivet av Smurfn:

För många sitter Nvidia ända in i benmärgen. Även under perioder där AMD haft bättre kort (högre prestanda, bättre energieffektivitet, bättre fps/krona) har dom flest ändå köpt Nvidia. Synd med fanboyism då det missgynnar konkurrensen.

Det har du rätt i. Detsamma gäller om du växlar orden Nvidia och AMD. Fanboyismen är otrolig(t korkad).
Samtidigt kan det finnas många vettiga orsaker till att man väljer ett märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det lär bero på två saker:
Den del av användarna som inte använder Windows 10 helt enkelt. Du kan bara vara med på Dx12-listan om du kör win10.
Små variationer i statistiska urvalet när man börja skära mer i datan.

Angående att 6000-serien inte dyker upp så skulle jag inte tro att det är svårare än att de ligger precis under threshold-värdet för att uppgraderas från ”others”.
Om det på riktigt vore fel månad ut och månad in så finns det ju i alla fall en aktör som skulle ha ett ganska stort intresse av att prata med Valve om det

Men jag drar ett mail till dem och dubbelkollar och om inget annat så kanske de kan bryta ut dem ur others och säga till oss vad siffrorna är tex om det nu är som jag misstänker.
Min erfarenhet av valve är dock att de är sjukt sega så jag lär knappast få svar ”direkt”.

Helt klart, om det är så att man bara kan vara med på "DirectX 12 GPU"-listan om man kör Windows 10 så förklarar det skillnaden. Det innebär ju bara att det finns fler GTX 980 Ti än RX 470 under andra operativ än Windows 10, så de går förbi i totalen. Vilket också känns troligt, iom att 980 är äldre än 470.

Fast redovisar Steam verkligen så bakvänt, att vissa listor representerar en undergrupp i en annan undergrupp utan att de anger det? Det står ju "DirectX 12 GPU" och inte "DirectX 12 GPU under Windows 10" eller "GPUs using DirectX 12-API", och hårdvaran är ju "DirectX 12 GPU" oavsett under vilket operativsystem de är installerade. Jag har helt enkelt antagit att det är det totala antalet oavsett operativ. Väldigt icke-intuitivt, Steam jämför isf så att säga äpplen och päron i de olika listorna.

Sen hoppas jag inte de trunkerar eller avrundar värden innan slutresultatet, så att det skiftar pga det. Det skulle vara ganska inkompe.....

Ska bli intressant att se vad de svarar. När de svarar, haha.

Permalänk
Medlem

Den data vi pratar om, är det den topp 20ish i skärmdumpen i artikeln?*

Nu håller jag inte nån vidare koll på grafikkort, men lite googlande säger mig att Nvidia har ett (1) enda grafikkort på listan som är släppt under senaste 12 månaderna - RTX 3070. Det är på plats 4 från botten, och släpptes vad jag kan se 2-3 veckor före det första RX 6000.

Så listan speglar väl det vi redan visste? Att den förkrossande majoriteten av gamers inte byter grafikkort vid varje release (särskilt inte i år).

Givet @UndaC s siffror om marknadsandelarna från andra källor, så vore det extremt konstigt om RX 6000 dök up i topp-20 redan nu. Då hade vi verkligen haft anledning att tro att något var konstigt med siffrorna. Nvidia, som har betydligt större marknadsandel, har ju knappt med något alls från sin senaste generation - varför skulle då AMD ha det?

Edit: * Förstår nu, efter att ha kollat källan, att det är en längre lista som folk syftar på. Vad gäller den längre listan, så blir frågan om varför inte 6000-serien kommit in mer rimlig.

Den listan har med individuella kort ner till 0.16% av användarbasen, sen hamnar resten i "other". Så inget kort i RX 6000-serien har alltså mer än 0.16%. Nvidia har ca 75% av samplet medan AMD har ca 16%. Det går alltså 16/75 = 0.21 AMD-kort på varje Nvidia-kort. 3070 som är jämförbart i ålder och någorlunda i msrp-klass med 6800 har 1.29%, så om proportionerna stämmer lika bra oavsett prestandasegment, så borde 6800 ligga kring 0.21*1.29 = 0.27%, något mindre eftersom 6800 är 2 veckor yngre än 3070. Men det antagandet förutsätter att de är lika i pris och prestanda, vilket jag gissar att de inte är (håller som sagt dålig koll), samt att tillgången vid release är lika bra (vilket jag gissar att de inte heller är). Jag förstår i alla fall ifrågasättandet bättre då, men tycker fortfarande inte att siffrorna är konstiga, särskilt inte så snart efter release.

Ett bättre mått är kanske hur många månader från release det tar innan ett kort kommer in på listan. Det har fördelen att man kan jämföra med tidigare releaser.

Kollade källan :)
Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Du kan bara vara med på Dx12-listan om du kör win10.

Det rimliga är väl dock att de räknar ut antalet "DX12 capable" utifrån GPUns hårdvaru-ID, för annars blir det ju en Software-survey?

Med tanke på att brytpunkten för DX12-kapabla GPUer ligger så långt tillbaka i tiden som 2014 så är det inte jättekonstigt att det är en bit över 90% som kvalar in där.