Ändra C:\Users\Mailnamn till C:\Users\Admin på Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

Ändra C:\Users\Mailnamn till C:\Users\Admin på Windows 10 Home

Hej!

Formaterade datorn idag och installerade Windows 10. När jag gjorde setupen loggade jag in med mitt Microsoft-konto

Grejen är att jag skulle vilja ha ett enkelt konto som heter tex "Admin" och som visas under "C:\Users\Admin". Men nu när jag installerade så står det "C:\Users\början_på_mailen_jag_använde_när_jag_gjorde_setupen"

Jag vill alltså bara kunna starta datorn, logga in med ett lösenord på en användare/konto som heter tex "Admin" och sen att det under "C:\Users" finns en användare som heter just "Admin"

Hur ändrar man detta smidigast? Kan tänka mig att formatera och installera om Windows om detta behövs. Men då får ni gärna vägleda mig hur man gör

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

Enklast, och säkrast, är nog att du formaterar om igen. Sedan när du är i Setupen så använder du offline konto istället (eller kopplar ut nätverket tillfälligt). Ett tips också när du sätter lösenord är att du inte sätter något lösenord i Setupen och gör det istället efter du är inne i Windows, då slipper du sätta säkerhetsfrågor eller vad dem kallas.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Enklast, och säkrast, är nog att du formaterar om igen. Sedan när du är i Setupen så använder du offline konto istället (eller kopplar ut nätverket tillfälligt). Ett tips också när du sätter lösenord är att du inte sätter något lösenord i Setupen och gör det istället efter du är inne i Windows, då slipper du sätta säkerhetsfrågor eller vad dem kallas.

Hej! Jag skapade ett lokalt konto så får Microsoft-kontot ligga i bakgrunden. Vet inte om min windowsnyckel är kopplat till det. Får se hur det ser ut när jag startar om datorn. Men annars så får jag nog formatera om som du säger. Tack för tipsen!

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart