Nya Continental däck 5/4mm mönsterdjup

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nu verkar det ju vara ok.
Men vart lite förvånad att ingen tipsade om att kolla DOT märkningen för att se när däcken är tillverkade.
Detta är ju nåt man bör titta på när man handlar däck för man vill inte få för gamla däck då dom kan ha börjat att hårdna och får sämre egenskaper.
https://www.abswheels.se/blog/dot-markning-dack/

Ser ingen DOT märkning på däcken 🤔
SWEC komprimerade bilderna, finns här annars 🙂
https://imgur.com/a/UVq09YS

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Föredetting
Skrivet av GraffeT:

Ser ingen DOT märkning på däcken 🤔
SWEC komprimerade bilderna, finns här annars 🙂
https://imgur.com/a/UVq09YS

Står 3319, om du kollar klockan 8:45 på däcket. Tillverkade vecka 33 2019, alltså inte däck som borde säljas som nya.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Står 3319, om du kollar klockan 8:45 på däcket. Tillverkade vecka 33 2019, alltså inte däck som borde säljas som nya.

Däck få säljas som nya upptill fem år efter produktionsdatumet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Föredetting
Skrivet av BengaBang:

Däck få säljas som nya upptill fem år efter produktionsdatumet.

Får, ja. Tycker mig däremot ha sett en hel del säljare som inte säljer däck som är äldre än ett år gamla som nya, och specificerar tydligt om det är några hyllvärmare som lagts ut till försäljning.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vad i helvete?! jag har bridgestone turanza som är original sen bilen var ny 2018 och bilen har nu rullat 10800 mil och när jag plockade av dom i höstas så var de fortfarande cirka 5.5mm kvar på alla 4.

jag mäter med denna: https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/dackv...

Du får ursäkta att jag säger det men att du kört 10800 mil (säkert att du inte menar km?) med dina däck tror jag inte på.
Den enda förklaringen jag har isåfall är att du kört 7000 mil med dina vinterdäck och 3800 med dina sommardäck.

Det är få däck som klarar 5000 mil utan att vara helt slut.

Permalänk
Vila i frid

Man ska ha i minne att t.ex. mc-tillverkare (förmodligen även bil) försöker snåla in på precis allt så de flesta säljs med grundare mönster än "standard". Har man otur kan man få "avplock" från någon handlare/leverantör. Ungefär som toner till laserskrivare där den som skickas med fixar 1000 sidor medans en ny toner fixar 3 gånger mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Du får ursäkta att jag säger det men att du kört 10800 mil (säkert att du inte menar km?) med dina däck tror jag inte på.
Den enda förklaringen jag har isåfall är att du kört 7000 mil med dina vinterdäck och 3800 med dina sommardäck.

Det är få däck som klarar 5000 mil utan att vara helt slut.

vinterdäcken hade jag 8mm bak och 6mm fram kvar på när jag slängde på dom också original, kör ju mest under sommaren men vinterdäcken är på från november till april. så borde väl kört närmare 5000+ med sommardäcken.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Står 3319, om du kollar klockan 8:45 på däcket. Tillverkade vecka 33 2019, alltså inte däck som borde säljas som nya.

https://ntf.se/fragor-och-svar/bilar/dack/hur-gammalt-far-ett...

Upp till 3 år är det tydligen acceptabelt. Mina var 1 år och 8 månader gamla vilket känns helt och hållet ok.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Däck åldras inte alls mycket av ålder och rätt förvarat kan ett fem år gammalt däck mycket väl vara i nyskick.

Däck åldras däremot av felaktig förvaring. Däck ska förvaras på samma sätt som man förvarar potatis, svalt torrt och mörkt. Har däcket förvarats i ett svalt källarförråd så är det ingen fara. Men om det i stället förvarats i en container ute i solen (relativt vanligt), då skulle jag inte vilja köpa ett fem år gammalt däck.

Samma sak gäller så klart ifall man har hjulen på däckhotell. Och lycka till med att få ett besked om hur däcken har varit förvarade, för alla kommer så klart påstå att däcken aldrig förvarats varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Däck åldras inte alls mycket av ålder och rätt förvarat kan ett fem år gammalt däck mycket väl vara i nyskick.

Däck åldras däremot av felaktig förvaring. Däck ska förvaras på samma sätt som man förvarar potatis, svalt torrt och mörkt. Har däcket förvarats i ett svalt källarförråd så är det ingen fara. Men om det i stället förvarats i en container ute i solen (relativt vanligt), då skulle jag inte vilja köpa ett fem år gammalt däck.

Samma sak gäller så klart ifall man har hjulen på däckhotell. Och lycka till med att få ett besked om hur däcken har varit förvarade, för alla kommer så klart påstå att däcken aldrig förvarats varmt.

Därför jag köpt all utrustning till att ha dem hemma och byta hemma nuförtiden och förvarar dem svalt längst bak i garaget

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Man ska ju knappast behöva köra 1-2mm på nya däck och byta ut de igen vid 3mm

På sommardäck så är 1.6 mm lagligt minimum, även om man kunde tycka de borde höja gränsen.

1.6 mm är långt ifrån trafiksäkert på blöta vägbanor.

Permalänk
Medlem

Det finns bara ett anledning och det är girighet. Man kom ut med däckens rullmotstånd och eco märkning som ett täck mantel för att sälja mera däck. Och folk går på idiotin...

Vad är miljövinsten om du måste köpa 2 uppsättningar av nya däck? Det går inte att räkna hem den några procent ökade bränsleförbrukningen på... även här blir svensken snuvad på sina inflationsförsvinnande slantar...

Köper numera dom sämst klassade c- däck ( lättlastbilsdäck) dessa brukar ha över 1 cm i mönsterdjup. Undvik allt som heter eco och dylikt.

Jag vägrar att köra på slicks och tumma på bromssträckan och ev få vattenplaning för miljökåta idioter..