Köpråd m2 nvme

Permalänk
Medlem

Köpråd m2 nvme

Hej.
Som rubriken lyder, så söker jag efter den mest prisvärda m2 nvme stickan.

Jag söker minst 1 tb sticka.
Moderkort Asus z370-H så enbart pcie 3.0 så känns ovärt att köpa en 4.0 och betala premium pengar.

Stickan kommer att användas till båda gaming, driva mitt OS samt användas till både photoshop och lightroom eventuellt video redigering.

Lägger lite vikt på att disken ska ha minst 600 TBW så det håller i ett par år framöver samt någorlunda bra read/write.

Har kikat på Crucial p2 1tb, känns väldigt prisvärd men det finns det någon annan sticka som kanske kostar några hundra mer men som erbjuder högre read/write kvalite osv så hojta tilll.

Är inte alltför insatt i nvme så därför frågar jag er som kan betydligt mycket mer!

Mvh GETSOME

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/4301071/samsung-970-evo-plus-1tb

Har själv en sådan, finns inget att klaga på. 3500MB/s / 3300MB/s, 600TBW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

https://www.inet.se/produkt/4301071/samsung-970-evo-plus-1tb

Har själv en sådan, finns inget att klaga på. 3500MB/s / 3300MB/s, 600TBW.

1.700 kr kostar 1 tb av samsung och 1.753 kostar 2 tb versionen av p2.

Då måste jag medge att det käns mer värt att slänga upp en 50 lapp till för att få en hel 1 tb till.
Förstår att det skiljer i read/write på dessa diskar men båda har väl 600 TBW?

Är det något jag missar, förutom att Samsung är mer premium än Crucial?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

1.700 kr kostar 1 tb av samsung och 1.753 kostar 2 tb versionen av p2.

Då måste jag medge att det käns mer värt att slänga upp en 50 lapp till för att få en hel 1 tb till.
Förstår att det skiljer i read/write på dessa diskar men båda har väl 600 TBW?

Är det något jag missar, förutom att Samsung är mer premium än Crucial?

Nej det skiljer sig inte åt mer än snabbare read/write och att Samsung är Samsung, bra grejer. Båda är 600TBW.
Du önska rekommendation med mer read/write som kostar några hundra extra. 1TB 970 evo plus är en av dem.

Permalänk
Medlem

Jag köper mest SAMSUNG till mina datorer och servrar men det är nog mest snobberi från min sida.
Om jag ska välja det mest prisvärda så brukar jag välja Kingstons SSDer, främst då A2000 serien när det gäller NVMe, det är TLC teknik och inga Kingston har någonsin gett mig problem.
Det skiljer 500:- mellan en Samsung och Kingston för en 1Tb sticka, jag skulle vilja hävda att det är omöjligt att notera någon skillnad i prestanda i vardagligt användande.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Är väldigt medveten om att Samsung är ett bra märke men som sagt nu är jag inte ute efter premium produkter utan vad som är mest prisvärt i prestanda samt TBW.
Dubbla priset på samsung 970 1tb vs Crucial p2 1tb, känns väldigt orimligt.

Vad skiljer mellan Kingston A2000 och Crucial p2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Vad skiljer mellan Kingston A2000 och Crucial p2?

Tror inte det är så mycket, här har någon ansträngt sig för att sammanställa alla data:

SSD databas

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Hej.
Som rubriken lyder, så söker jag efter den mest prisvärda m2 nvme stickan.

Jag söker minst 1 tb sticka.
Moderkort Asus z370-H så enbart pcie 3.0 så känns ovärt att köpa en 4.0 och betala premium pengar.

Stickan kommer att användas till båda gaming, driva mitt OS samt användas till både photoshop och lightroom eventuellt video redigering.

Lägger lite vikt på att disken ska ha minst 600 TBW så det håller i ett par år framöver samt någorlunda bra read/write.

Har kikat på Crucial p2 1tb, känns väldigt prisvärd men det finns det någon annan sticka som kanske kostar några hundra mer men som erbjuder högre read/write kvalite osv så hojta tilll.

Är inte alltför insatt i nvme så därför frågar jag er som kan betydligt mycket mer!

Mvh GETSOME

Hej,

Köpte precis 2TB varianten av Crucial P2 och har hunnit ha den i ett par dagar.
Det är inte den snabbaste disken men det visste jag om. I reviews med benchmarks där den "tävlar" mot andra nvmes kommer den ofta i den lägre halvan av segmentet. Den saknar också dram cache. Men sjukt prisvärd. Jag gav 1753 via amazon.se.

Men har du gott om ram kan du aktivera Momentum cache för att lyfta prestandan. Jag har också uppdaterat firmware på disken, och efter det drar momentumcache inte lika mycket ram längre, framförallt är det lite mer flytande så att den inte konstant drar 4GB ram utan lite mer varierande sett till behovet just då. Prestandan utan momentum cache fick sig också ett litet lyft.

Men jag är nöjd sett till priset jag gav iallafall, det jag främst var ute efter var att maximera volymen. Till vardaglig användning är den super. Jag spelar också en del och tycker spelen laddar inte långsamt iallafall.

Slänger upp 2 benchmarks, första utan Momentum cache aktiverat och andra med momentum cache aktiverat. Den har 600TBW.
Ifall du framförallt vill maxa din lagring och utnyttja dina platser till minsta möjliga peng (som i mitt fall) tycker jag den är ett vettigt köp. Men som sagt, det finns snabbare.

Momentum cache är en teknik där en del av ramminnet (upp till 25% men aldrig mer än 4GB används som cache). Fick uppfattningen att det främst ska gynna Write-prestanda men benchmarken säger annorlunda. Men det är just bara benchmark. Tänkte köra med det på ett tag och se hur det känns.

Utan Momentum Cache:

Med Momentum Cache:

Slutligen kan man säga att vilken nvme du än väljer så kommer den i princip alltid vara snabbare än en sata ssd. Men kolla alltid närmare på 4K random read för det är det som säger mest om "real life" prestanda. Som jag förstått det.

Men men, 1753:- på amazon.se för 2TB är svårslaget. Men går du upp någon 100:ing finns det bättre alternativ också.

Använder den med laptopen i signatur.
Jag blev lite less på att det blev trångt med en 512GB eftersom spelen idag ligger fan närmare 50-100gb som standard. Så med Forza Horizon 3 och 4 inlagda, samt Star Wars Battlefront 1 och 2 och lite andra mindre spel, hade jag ca 70gb ledigt. Och ssd mår inte bra prestandamässigt av att vara nästan fulla, och jag orkar inte härja med att konstant hålla på och avinstallera spel jag inte spelar "just idag"..

Med större plats har man mer flexibilitet.

Lagt till, ändrat stavfel.
Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Hej,

Köpte precis 2TB varianten av Crucial P2 och har hunnit ha den i ett par dagar.
Det är inte den snabbaste disken men det visste jag om. I reviews med benchmarks där den "tävlar" mot andra nvmes kommer den ofta i den lägre halvan av segmentet. Den saknar också dram cache. Men sjukt prisvärd. Jag gav 1753 via amazon.se.

Men har du gott om ram kan du aktivera Momentum cache för att lyfta prestandan. Jag har också uppdaterat firmware på disken, och efter det drar momentumcache inte lika mycket ram längre, framförallt är det lite mer flytande så att den inte konstant drar 4GB ram utan lite mer varierande sett till behovet just då. Prestandan utan momentum cache fick sig också ett litet lyft.

Men jag är nöjd sett till priset jag gav iallafall, det jag främst var ute efter var att maximera volymen. Till vardaglig användning är den super. Jag spelar också en del och tycker spelen laddar inte långsamt iallafall.

Slänger upp 2 benchmarks, första utan Momentum cache aktiverat och andra med momentum cache aktiverat. Den har 600TBW.
Ifall du framförallt vill maxa din lagring och utnyttja dina platser till minsta möjliga peng (som i mitt fall) tycker jag den är ett vettigt köp. Men som sagt, det finns snabbare.

Momentum cache är en teknik där en del av ramminnet (upp till 25% men aldrig mer än 4GB används som cache). Fick uppfattningen att det främst ska gynna Write-prestanda men benchmarken säger annorlunda. Men det är just bara benchmark. Tänkte köra med det på ett tag och se hur det känns.

Utan Momentum Cache:

https://i.imgur.com/w2OLLNl.jpg

Med Momentum Cache:

https://i.imgur.com/l9IafF0.jpg

Slutligen kan man säga att vilken nvme du än väljer så kommer den i princip alltid vara snabbare än en sata ssd. Men kolla alltid närmare på 4K random read för det är det som säger mest om "real life" prestanda. Som jag förstått det.

Men men, 1753:- på amazon.se för 2TB är svårslaget. Men går du upp någon 100:ing finns det bättre alternativ också.

Använder den med laptopen i signatur.
Jag blev lite less på att det blev trångt med en 512GB eftersom spelen idag ligger fan närmare 50-100gb som standard. Så med Forza Horizon 3 och 4 inlagda, samt Star Wars Battlefront 1 och 2 och lite andra mindre spel, hade jag ca 70gb ledigt. Och ssd mår inte bra prestandamässigt av att vara nästan fulla, och jag orkar inte härja med att konstant hålla på och avinstallera spel jag inte spelar "just idag"..

Med större plats har man mer flexibilitet.

Tack för att du delar med dig och ger oss en liten recension. Just Crucial är rätt obekant märke för mig, hade det på en SATA SSD i teknikens gryning. När man når de hastigheter som du visar här så spelar det mindre roll hur många Gb/s det är upp eller ner, det är ändå så otroligt överlägset SATA SSD på många sätt, tar mindre plats, mindre kablar etc.

Den verkar inte finnas i 4TB version, det hade kunnat bli en storsäljare med det prisläget, jag "behöver" en 4TB M2 för att ersätta mina 2x2Tb SATA SSD.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Tack för att du delar med dig och ger on en liten recension. Just Crucial är rätt obekant märke för mig, hade det på en SATA SSD i teknikens gryning. När man når de hastigheter som du visar här så spelar det mindre roll hur många Gb/s det är upp eller ner, det är ändå så otroligt överlägset SATA SSD på många sätt, tar mindre plats, mindre kablar etc.

Den verkar inte finnas i 4TB version, det hade kunnat bli en storsäljare med det prisläget, jag "behöver" en 4TB M2 för att ersätta mina 2x2Tb SATA SSD.

Aspekten du nämner med kablar och plats är också en viktig faktor. Och idag tycker jag att sata ssd och m.2 nvme ssd ligger såpass nära varandra i pris så varför då inte välja det som är snabbast på pappret.

Och i mitt laptopfall så har man ju av naturen inte så många platser att välja på, utan det är ju nästan alltid som standard en m.2 plats (som tar antingen sata eller nvme eller både och) och en hdd plats. Förutom något enstaka fall, t.ex acer nitro 5 har faktiskt 2 m.2 platser och en hddplats.

Men i mitt fall där min (ganska feta ) laptop är min enda dator vill jag ju ha max mängd utrymme på de platser jag har.

Så det är inte enbart prestanda som spelar roll utan lika mycket prisvärdhet eller gb/kr.

Men ja, 4tb för en 3300 eller nåt i den stilen hade ju varit ett givet köp från min sida

Har heller inte haft Crucial själv förr så detta var en förstagång för mig också, men de är ju ganska väl- och erkända annars. Kollar man recensioner på deras vanliga ssd's så är det genomgående bra och stabilt verkar det som. Så hoppas inte denna rasar iallafall. Skönt att slippa snåla med utrymmet iallafall.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Köpte precis 2TB varianten av Crucial P2

Tjena! Köpte den häromdagen tack för 1753kr vare ditt tips!
Kollar nu Amazon SE och den ligger nu plötsligt på 2288kr så prishöjningen på SSD som SweClo skrivit om har väl kommit igång nu.
Så nu är den nog inte lika värd längre.
Kör nästan enbart på Crucial SSDs och tycker de är helt ok förutom en ovanlig 750GB som satt i en PS4 och sedan en Macbook Pro men som på PS4 blev sjukt seg men jag fixade den genom att låta Macen stå på hela natten så den körde nån slags garbage collection och då återfick den lite hastighet. Annars har Crucials SSD funkat bra.

Är amatör på Windows och lite osäker på om jag lyckades få med hela disken in på systemet efter att ha meckat med att fixa MBR/GPT på den så jag kunde installera Win10. Har en 500GB Crucial Sata BX SSD i som jag avaktiverade för att kunna installera P2 till C. Är mest van med OSX men jag ska mecka mera med detta.
Gjorde en clean re-install nu och håller på att installera allt nu men kan lägga upp nån hastighetsmätning senare.

Man bör ju också skapa en till partition och ha typ 120GB till Windows men då jag inte lyckades partitionera den före installationen så får jag försöka göra det efteråt om det går. Går väl att flytta Steam, GOG och Epics bibliotek efteråt bara?

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Funderar lite på denna till uppgradera laptop, visst inte den bästa men är den så mycket sämre egentligen sett till prisskillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peite:

Tjena! Köpte den häromdagen tack för 1753kr vare ditt tips!
Kollar nu Amazon SE och den ligger nu plötsligt på 2288kr så prishöjningen på SSD som SweClo skrivit om har väl kommit igång nu.
Så nu är den nog inte lika värd längre.
Kör nästan enbart på Crucial SSDs och tycker de är helt ok förutom en ovanlig 750GB som satt i en PS4 och sedan en Macbook Pro men som på PS4 blev sjukt seg men jag fixade den genom att låta Macen stå på hela natten så den körde nån slags garbage collection och då återfick den lite hastighet. Annars har Crucials SSD funkat bra.

Är amatör på Windows och lite osäker på om jag lyckades få med hela disken in på systemet efter att ha meckat med att fixa MBR/GPT på den så jag kunde installera Win10. Har en 500GB Crucial Sata BX SSD i som jag avaktiverade för att kunna installera P2 till C. Är mest van med OSX men jag ska mecka mera med detta.
Gjorde en clean re-install nu och håller på att installera allt nu men kan lägga upp nån hastighetsmätning senare.

Man bör ju också skapa en till partition och ha typ 120GB till Windows men då jag inte lyckades partitionera den före installationen så får jag försöka göra det efteråt om det går. Går väl att flytta Steam, GOG och Epics bibliotek efteråt bara?

Ja jag såg också att priserna steg bara dagarna efter med flera hundralappar.

Roligt att du har exakt samma diskar som mig, jag köpte också den BX500 kort efter denna NvME disken. En 2TB på den med. Ville maxa lagringsutrymmet i laptopen men slippa snurrdisk av flera anledningar (batteritid, slippa ljudet, bättre hastighet vid filhantering)

Det var inga som helst problem under installationen, även om jag hade en disk inkoppad redan på 2.5" platsen som jag lät sitta kvar. Gick bara in i bios före och kollade så disken hittades. Sen bara välja disk under installationen och sen skötte det sig självt.

Jag har faktiskt inte partitionerat upp Crucial P2 disken. Ser inte riktigt anledningen om jag ska vara ärlig. Rent typiskt kommer jag nog aldrig fylla den i närheten av 2TB men ville ha gott om utrymme då man får bättre TBW garanti, samt ha plats som jag ej behöver känna mig begränsad i.

Är det så att windowsinstallationen skulle dyka så är det ju likförbannat lite jobb med att återställa oavsett om det ligger på en liten partition eller en stor. Men på en stor kan jag installera vad jag vill utan att behöva krabba med andra installpaths osv, den liksom bara sväljer allt.

Typiskt kommer det nog ligga mellan 600 - 1000GB på den.
Kikade lite på 4TB nvme diskar också men det känns som att sweetspoten pris/gb ligger vid just 2TB just nu.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5137030

Jag har redan en, och det blir en till när jag ändå ska bygga ett nytt system. Bra pris, bra prestanda, bra garanti, bra TBW. Just nu kör jag utan någon extra kylfläns på den (köpte en samtidigt, men inte haft någon anledning att montera den) - den blir inte så varm, inte nära att throttla även under lite större överföringar av filmfiler osv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Funderar lite på denna till uppgradera laptop, visst inte den bästa men är den så mycket sämre egentligen sett till prisskillnaden?

Jag hade köpt den där direkt, billigare än så hittar du den inte. Tror tillochmed den är billigare där än på amazon (med förbehåll att jag ej kollat idag)

Nu har jag inte kollat prestanda på den men till vardagsanvändning tror jag den är helt ok.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Är det så att windowsinstallationen skulle dyka så är det ju likförbannat lite jobb med att återställa oavsett om det ligger på en liten partition eller en stor. Men på en stor kan jag installera vad jag vill utan att behöva krabba med andra installpaths osv, den liksom bara sväljer allt.

Exakt så tänker jag med. Är inget stort fan av att ha flera installpaths att behöva krabba med

Permalänk
Avstängd

För 1TB så är denna också hyfsad bra
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07SQZYW2V/ref=sr_1_1?dchild=1&...
Grymm TBW (1800) och till slut så kommer du ändå ha PCI-E 4.0

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3