Sensitiviteten/hastigheten på gammal Logitech MX518 ändras slumpmässigt

Permalänk
Medlem

Sensitiviteten/hastigheten på gammal Logitech MX518 ändras slumpmässigt

Hej!

Dykt upp en märklig grej senaste veckan. Har en gammal härlig Logitech MX518 mus. Den har en knapp ovanför scrollhjulet och en nedanför scrollhjulet som höjer och sänker hastigheten (det finns tre lägen). Men senaste veckan så ändrar den till det lägsta läget helt random. Det händer oftast om jag går in på någon webbsida

Jätteirriterande att behöva trycka upp hastigheten till det läget jag alltid har (som brukar vara det mellersta men nu verkar det som att den högsta hastigheten är det som tidigare var det mellersta)

Någon som vet vad detta kan vara? Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk

Har du installerat logitech gaming software? Notera att det nya programvaran heter Logitech G HUB och så vitt jag vet är den inte riktigt hundra med äldre hårdvara...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Har du installerat logitech gaming software? Notera att det nya programvaran heter Logitech G HUB och så vitt jag vet är den inte riktigt hundra med äldre hårdvara...

Hej!

Har inte bytt den på länge, har version 8.94. När detta händer fryser musen liksom till. Kan det vara RAM-minnena som spökar?

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara mycket det kan vara fel på.
Kabel/kontakter/en halv liter cola/kafe på kretskortet i musen/knappen på musen/skit/prg problem.

Men några tips för felsökning.
1, Kan knappen tryckas ner och den släpps upp utan problem?
2, Vad händer om du trycker på musens skal nära knappen? dvs många olika ställen och kanske även ganska hårt, prova även att greppa musen på sidorna och kläm till en del så att toppen på skalet kanske lyfts nån mm när musen kläms ihop.
Och håll koll på om knappen reggar nåt tryck vid dessa test.
3, Vad händer om du trycker på tex mushjul heller scrollar, kan det reggas ett tryck då? Om du provar lite hårdare?

4, Prova den på annan dator.
5, Vicka runt en del med sladden och usb kontakten, kanske prova en annan usb kontakt på chassi/moderkort.
Dvs för att se om det kanske är nåt avbrott på kabel/dålig kontakt.
6, Skruva isär och rengör.

7, Har du windows ljuden på heller av?
Dvs om du drar ur/kopplar i en usb enhet får du USB ljudet då?
Du kan höra dom här https://www.youtube.com/watch?v=Df2a-7gFbAI&t=24s
Det kan ju vara att musen tappar kontakten (med tanke på "fryser musen liksom till") och skickar i lägsta växeln när den får kontakt igen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det kan ju vara mycket det kan vara fel på.
Kabel/kontakter/en halv liter cola/kafe på kretskortet i musen/knappen på musen/skit/prg problem.

Men några tips för felsökning.
1, Kan knappen tryckas ner och den släpps upp utan problem?
2, Vad händer om du trycker på musens skal nära knappen? dvs många olika ställen och kanske även ganska hårt, prova även att greppa musen på sidorna och kläm till en del så att toppen på skalet kanske lyfts nån mm när musen kläms ihop.
Och håll koll på om knappen reggar nåt tryck vid dessa test.
3, Vad händer om du trycker på tex mushjul heller scrollar, kan det reggas ett tryck då? Om du provar lite hårdare?

4, Prova den på annan dator.
5, Vicka runt en del med sladden och usb kontakten, kanske prova en annan usb kontakt på chassi/moderkort.
Dvs för att se om det kanske är nåt avbrott på kabel/dålig kontakt.
6, Skruva isär och rengör.

7, Har du windows ljuden på heller av?
Dvs om du drar ur/kopplar i en usb enhet får du USB ljudet då?
Du kan höra dom här https://www.youtube.com/watch?v=Df2a-7gFbAI&t=24s
Det kan ju vara att musen tappar kontakten (med tanke på "fryser musen liksom till") och skickar i lägsta växeln när den får kontakt igen.

Hej!

Tack för tipsen! Det uppstår oftast när något laddar. Tex att jag öppnar en ny flik eller ett program eller så. Då laggar det liksom till. Jag öppnade musen och efter 10 år hade det såklart satt sig en dammtuss där. Så nu har jag rengjort. Kan ju vara det som spökat med knapparna på något sätt. När man normalt trycker på +/- för att ändra sensitiviteten så laggar det inte till, men det kan ju vara så att denna dammboll i kombination med vänsterklick typ reset:ar sensitiviteten till det lägre (dammtussen satt mot den knapp som genererar lägre sensitivitet). Får se om det fortsätter nu. Men just att det laggar till känns lite som att minnet/cpun får fnatt när det händer (då något laddas in vilket är då som den sänker sensitiviteten). Men får hålla koll och se om det fortsätter (hoppas inte!)

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

Sedan jag öppnade musen, rengjorde och tog bort dammtussen så har problemet inte kommit tillbaka, så jag antar det var på grund av detta. Hoppas det iallafall, för det är den bästa mus jag haft!

Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart