Hjälp med Synology/Docker setup

Permalänk
Medlem

Hjälp med Synology/Docker setup

Efter ett misslyckat försök med en uppdatering av en av mina docker containrar så inser jag att jag möjligtvis behöver mer hjälp av en kunnig person för att få förståelse och ett fungerande system för framtiden.

Jag har kört Docker på min Synology NAS ett tag nu för vissa populära containrar som jag nog inte för nämna vid namn på detta forum och lyckades väl knacka ihop det efter ett par dagar när jag köpte NASen så det fungerade. Men nu hade jag börjat få ett felmeddelande och tänkte därför uppdatera och något gick hemskt fel för nu får jag inte igång det alls.

Jag har två val känns det som. Ena är att fixa till igen så jag får det fungerande, men det känns inte som en långtidslösning. Därför söker jag efter någon kunnig person som skulle vilja spendera lite kort tid att gemensamt fixa iordning det, dels för att få ett fungerande och framtidssäkert system, men samtidigt ge mig mera förståelse för det jag gör. Finner inte att googla och läsa svar gör mig smartare när jag inte vet vad jag faktiskt gör.

Det är en lite att skjuta från höften, minimal chans att någon vill lägga ner till för att hjälpa en random med sina problem. Men om jag inte frågar, så kommer det aldrig ske!

Permalänk
Medlem

@Reyintaz
Ask and you shall receive

Jag gillar att hjälpa folket här på sweclockers, jag har erfarenhet och kunskap av docker och containers.
Dock aldrig använt docker på synology, men det är i stort sätt ingen skillnad mot att ha docker på annat OS.

Så berätta lite om vad för fel som uppstår, kan vara bra om jag vet vilka containers du använder dig av också.
Vad säger loggen i containern?

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

@Zidichy
Idag kör jag Bitwarden, Sonarr, Radarr och Jackett i docker containerns.
Problemet jag hade var med Sonarr, kör preview och uppdaterade först med latest vilket gjorde att det slutade fungera. Hade tagit en duplicate av min container innan jag uppdaterade o testade att använda den igen, men till ingen nytta.

Behövde ta bort allt gällande Sonarr, inkluderat config filerna och börja om från början. Så förlorade all data och inställningar. Men nu är ju problemet att jag fortfarande kör preview, vilket resulterat i ett felmeddelande i Sonarr om att den TAGen är gammal. Så behöver updatera till Latest igen, men vågar inte röra det nu ifall jag tappar allt igen.

Med problemet jag hade så skulle jag också vilja fixa till min situation med auto uppdateringar av docker containrarna (kanske inte Bitwarden), möjligtvis tips på andra saker som bör bara smart att köra med inställningar, och kanske hjälp med att sätta upp reverse proxy då jag idag använder mig av synology.me adressen för att komma åt allt utanför hemmet.

Permalänk
Medlem

Du behöver faktiskt inte förstöra din nuvarande container från sonarr, utan kör igång en ny bara från ett
annan repository. Om du gör det så går inte något sönder.

Sen så finns det det backup i sonarr :8989/sonarr/system/backup som du kan använda till att återställa utifall något skulle hända på din primära sonarr.

Utöver det så kan du helt enkelt kopiera din app data mapp som har alla sonarr inställningar och går denna åt skogen efter en updatering så kan bara ta bort den mappen och återställa den som du kopierade innan.

Vad finns det mer för alternativ än detta i synolgoys webui i en container när du skapar den?

Vet inte riktigt vad du var ute efter när du bad om mer smarta inställningar, vi kan lägga till paths eller variables
för saker du vill ha extra i containern, vad tänkte du på ?

Vi kan fixa med reverse proxy åt dig, inga problem vi kommer då använda oss av,
https://docs.linuxserver.io/general/swag

För att göra allt så simdigt och simpelt som det bara går med reverse proxy så rekommenderar jag dig att använda cloudflare för dns hantering, och även ha en egen domän t.ex. från .se eller liknande.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]