Permalänk
Avstängd

Disney+ har skräp ljud

Disney+ filtrerar bort nästan allt surraund ljud och nollmariserar starka ljud på alla sattelit högtalarna speciellt på surraund kanalerna och lite på front och ojämn dialog på center kanal Disney+ har sämst 5.1 ljud och har förstört alla titlar. Varför mixtra med ljudet det är redan i (eac3/ac3) /dd+/dd

Permalänk
Lego Master
Skrivet av guraktersnura:

Disney+ filtrerar bort nästan allt surraund ljud och nollmariserar starka ljud på alla sattelit högtalarna speciellt på surraund kanalerna och lite på front och ojämn dialog på center kanal Disney+ har sämst 5.1 ljud och har förstört alla titlar. Varför mixtra med ljudet det är redan i (eac3/ac3) /dd+/dd

ÄR det så, eller är det så du UPPLEVER det?
Jag har inte märkt nån större skillnad på Disney+ och andra liknande tjänster, och min receiver identifierar DD+ korrekt.

Och vad är poängen med tråden? Vill du gnälla på ljudkvaliteten är det väl bättre att kontakta Disney+ själva?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

Disney+ filtrerar bort nästan allt surraund ljud och nollmariserar starka ljud på alla sattelit högtalarna speciellt på surraund kanalerna och lite på front och ojämn dialog på center kanal Disney+ har sämst 5.1 ljud och har förstört alla titlar. Varför mixtra med ljudet det är redan i (eac3/ac3) /dd+/dd

Verkar ju som att dom stödjer det så länge ens utrustning klarar av det: https://help.disneyplus.com/csp?id=csp_article_content&sys_kb...

Kör själv bara med TVs högtalare hemma så kan inte utrycka mig något om det, men ställer frågan lite som föregående talare. Är det så det är eller så DU upplever det? Det är en viss skillnad.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag har inte heller märkt att det skulle vara sämre än något annat. Jag har dock bara kollat på ett Star Wars Ep 1-3 än så länge.

Jag skulle tro att det är stor skillnad mellan olika filmer/serier. Inte så troligt att de skulle ha remastrat om allt ljud bara för att de lägger upp filmerna på Disney+.

Gör gärna en jämförelse med en BluRay och återkom med reslutat.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

ÄR det så, eller är det så du UPPLEVER det?
Jag har inte märkt nån större skillnad på Disney+ och andra liknande tjänster, och min receiver identifierar DD+ korrekt.

Och vad är poängen med tråden? Vill du gnälla på ljudkvaliteten är det väl bättre att kontakta Disney+ själva?

Du kan prova anda Viaplay Netflix. SVT plats har på Filmer och vissa serier som har 5.1 ljud funkar från app och att kasta från Chromecast men med Chromecast får man ändra ljud från home appen 5.1 ljud funkar okscså på Apple tv och smart tv

Permalänk
Medlem

Blir det även så på nyare titlar, typ Frozen 2? Upplever själv nämligen motsatsen, att ljudet är jättebra.

För mig är det Dolby Atmos (nya filmer) eller DD 5.1 (äldre filmer)

Det är inte så att det mixas till stereo och sedan uppskalas till surround någonstans i din audio-kedja?

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Jag har inte upplevt det problemet som beskrivs.
Tycker däremot att kvalité på 4k är högre än ex. netflix.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schluug:

Jag har inte heller märkt att det skulle vara sämre än något annat. Jag har dock bara kollat på ett Star Wars Ep 1-3 än så länge.

Jag skulle tro att det är stor skillnad mellan olika filmer/serier. Inte så troligt att de skulle ha remastrat om allt ljud bara för att de lägger upp filmerna på Disney+.

Gör gärna en jämförelse med en BluRay och återkom med reslutat.

Testa Viaplay Netflix amazon prime video

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guraktersnura:

Du kan prova anda Viaplay Netflix. SVT plats har på Filmer och vissa serier som har 5.1 ljud funkar från app och att kasta från Chromecast men med Chromecast får man ändra ljud från home appen 5.1 ljud funkar okscså på Apple tv och smart tv

Förstår inte vad du menar med denna texten. Men om du castar kan ju problemet vara kopplat till det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av guraktersnura:

Du kan prova anda Viaplay Netflix. SVT plats har på Filmer och vissa serier som har 5.1 ljud funkar från app och att kasta från Chromecast men med Chromecast får man ändra ljud från home appen 5.1 ljud funkar okscså på Apple tv och smart tv

Kör inte Chromecast för min main media, utan appar på min Nvidia Shield. Kan ju vara problem med din ARC-setup från TVn till ditt surroundsystem? Stöder det e-ARC?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Jag har inte upplevt det problemet som beskrivs.
Tycker däremot att kvalité på 4k är högre än ex. netflix.

Ljud mesigt ska musik ljud vara enbart i front och samma ljud ska bli högre i surrsund högtalare och då gå över i bakgrundsmusik med hög decibel och det ska vara bra ljud alla Marvel titlar är nästa utan ljud eller trasiga ljud mesigt.

Permalänk
Medlem

Jag kör Disney+ via Android-Tv på min Sony A1 och ljudet är väldigt lågt för mig jämfört med andra appar, brukar ha runt ljud volymen runt 20-30 på YouTube och Netflix men i Disney+ appen måste jag ha ca 50 för att ha ungefär samma nivå, väldigt irriterande. Men själva ljudkvalitén har jag inte märkt någon skillnad.

Visa signatur

| i7 6700K | GTX 980 | Noctua NH-D15 | Samsung 950 PRO NVMe 256GB | 120GB Corsair SSD | 250GB Samsung 840 Evo | 1TB Lagring | 16GB Ram | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Surface Pro 4 i5 för anteckningar i studier | Lenovo Thinkpad T490 i7 för utveckling och övriga studier |

Permalänk
Medlem

Upplever ljudet som lågt via Ps4 appen

Permalänk
Medlem

Kan du beskriva hur ditt system ser ut? Min erfarenhet är att avkoda ljudet med HDMI, ARC, förstärkare, chromecasts osv. är en jäkla mardröm tills man lyckats ställa in allt rätt.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KJKL:

Jag kör Disney+ via Android-Tv på min Sony A1 och ljudet är väldigt lågt för mig jämfört med andra appar, brukar ha runt ljud volymen runt 20-30 på YouTube och Netflix men i Disney+ appen måste jag ha ca 50 för att ha ungefär samma nivå, väldigt irriterande. Men själva ljudkvalitén har jag inte märkt någon skillnad.

Youtube stöder bara stereo ljud Youtube konverterar alt ljud till stereo så det som händer är att ljudet bara fördröjer höger och vänster kanal så vissa videos på youtube funkar bara med hörlurar