Permalänk
Medlem

Märklig överhettning

Hej!
För en tid sedan ville jag göra som de coola katterna och överklocka min dator, men satte mig inte i riktigt i allt vad det innebär. Jag gick in i BIOS och ökade frekvensen och vcoren på processorn vilket fungerade till en början, men sedan några månader har jag fått ett problem som börjar bli ohållbart. I dagsläget är datorn inställd på fabriksinställningarna, d.v.s. inte överklockad (vad jag vet), men ibland när jag startar datorn och Windows går temperaturerna upp till 50-80° trots knapp någon belastning alls. Ibland har den lugnat ner sig efter 10-20 sekunder och lagt sig på sina vanliga 20-40°, ibland har en omstart krävts för att temperaturerna ska normaliseras.
Innan jag bytte kylpasta var det ännu värre och datorn kunde stänga av sig själv p.g.a. överhettning om inte jag hann före. Kylningen jag har just nu (Hydro H45) är inte helt dimensionerad för att överklocka antar jag så jag har lagt ner det här projektet och vill bara att datorn ska fungera normalt.
Det som får mig att tvivla på att datorn bara inte är tillräckligt kyld är att jag kan köra nya spel i timmar på höga inställningar utan problem eller ovanlig överhettning.

Allting i BIOS är inställt på "Auto" (CPU VCore: 1.200V och Uncore ratio: 43).

Såhär ser det ut i normala fall

Såhär ser det ut i värsta fall

Vad beror detta på? Går det att rädda eller har jag förstört något i datorn?

Mina specifikationer:

-Windows 10 Pro, ver. 19041.804 (senaste, vad jag vet)
-Intel i7 9700K 3,6GHz
-32GB DDR4 RAM 3200MHz
-Gigabyte Z390 Gaming X-CF
-EVGA Geforce RTX 2080

-Cooler Master Silencio S600 TG. Två 120mm-fläktar i fronten. Fläkten till vattenkylaren är fäst där bak och taket är öppet med bara filtret på.
-Corsair Hydro H45

Permalänk
Medlem

Ladda ned https://www.hwinfo.com/

Ta ut strömsladden och sen ta ut moderkortets batteri någon minut innan du sätter tillbaka det.
Så du säkert börjar på noll.

Vad du kan göra sen är att sätta din vcore manuellt. Sök lite på nätet efter vad som är rimligt att undervolta och lägg dig lite över det till att börja med. Sen stressar du din cpu och kollar värdena i HWInfo.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paperboy:

Hej!
För en tid sedan ville jag göra som de coola katterna och överklocka min dator, men satte mig inte i riktigt i allt vad det innebär. Jag gick in i BIOS och ökade frekvensen och vcoren på processorn vilket fungerade till en början, men sedan några månader har jag fått ett problem som börjar bli ohållbart. I dagsläget är datorn inställd på fabriksinställningarna, d.v.s. inte överklockad (vad jag vet), men ibland när jag startar datorn och Windows går temperaturerna upp till 50-80° trots knapp någon belastning alls. Ibland har den lugnat ner sig efter 10-20 sekunder och lagt sig på sina vanliga 20-40°, ibland har en omstart krävts för att temperaturerna ska normaliseras.
Innan jag bytte kylpasta var det ännu värre och datorn kunde stänga av sig själv p.g.a. överhettning om inte jag hann före. Kylningen jag har just nu (Hydro H45) är inte helt dimensionerad för att överklocka antar jag så jag har lagt ner det här projektet och vill bara att datorn ska fungera normalt.
Det som får mig att tvivla på att datorn bara inte är tillräckligt kyld är att jag kan köra nya spel i timmar på höga inställningar utan problem eller ovanlig överhettning.

Allting i BIOS är inställt på "Auto" (CPU VCore: 1.200V och Uncore ratio: 43).

Såhär ser det ut i normala fall
https://i.imgur.com/rhZBqPM.jpg

Såhär ser det ut i värsta fall
https://i.imgur.com/Q6HlMad.jpg

Vad beror detta på? Går det att rädda eller har jag förstört något i datorn?

Mina specifikationer:

-Windows 10 Pro, ver. 19041.804 (senaste, vad jag vet)
-Intel i7 9700K 3,6GHz
-32GB DDR4 RAM 3200MHz
-Gigabyte Z390 Gaming X-CF
-EVGA Geforce RTX 2080

-Cooler Master Silencio S600 TG. Två 120mm-fläktar i fronten. Fläkten till vattenkylaren är fäst där bak och taket är öppet med bara filtret på.
-Corsair Hydro H45

Skulle tro att din kylare är på g att kasta in handduken.
Den är ju såpass gammal att den numera kan sakna en hel del vätska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skulle tro att din kylare är på g att kasta in handduken.
Den är ju såpass gammal att den numera kan sakna en hel del vätska.

Jag köpte den ny i september 2019 och den borde hålla lite längre än så, tycker jag, men du har säkert rätt. Det är liksom inte varje gång, kanske var tredje, som datorn håller på och fular sig. Har även testat lite olika CPU Vcore-frekvenser utan någon tydlig skillnad. Dags att börja leta efter en ny kylare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paperboy:

Jag köpte den ny i september 2019 och den borde hålla lite längre än så, tycker jag, men du har säkert rätt. Det är liksom inte varje gång, kanske var tredje, som datorn håller på och fular sig. Har även testat lite olika CPU Vcore-frekvenser utan någon tydlig skillnad. Dags att börja leta efter en ny kylare då.

Även om du köpte den 2019 så kan den ju legat på en hylla bra länge innan dess.
Modellen kom ju 2013 typ (?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Även om du köpte den 2019 så kan den ju legat på en hylla bra länge innan dess.
Modellen kom ju 2013 typ (?).

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3703193 den säljs typ.. nu?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Japp.
Kan vara riktiga hyllvärmare MAO.