Nvidia Geforce RTX 3060 från Gigabyte och MSI – Ampere äntrar mellanklassen

Permalänk
Medlem

Åter igen är det mjukishandskar och mjuka ord när SweC prata om Nvidia. “Vi vänta” istället för att redan dömma ut i förväg som hos andra.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Ändå sjukt när jag betalade 5 390 kr för mitt 3060Ti i december som dessutom är high-end modellen...

Så det skulle vara mera rimligt om de skulle skära ner priset till 4390kr för 3060?

pst shh. visste du att det står "Daror 1" i din signature?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Bernd_P1:

Åter igen är det mjukishandskar och mjuka ord när SweC prata om Nvidia. “Vi vänta” istället för att redan dömma ut i förväg som hos andra.

Ja, vi väntar för att vi inte har fått några konkreta prisuppgifter än. Blir det som vi förväntar oss kommer det inte bli några awards alls för det är (som vanligt) för dyrt. Låter det bättre eller är det fortfarande mjukishandskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Ja, vi väntar för att vi inte har fått några konkreta prisuppgifter än. Blir det som vi förväntar oss kommer det inte bli några awards alls för det är (som vanligt) för dyrt. Låter det bättre eller är det fortfarande mjukishandskar?

Kostar över 5000kr generellt, inga bra priser alls.

Permalänk
Medlem

Webhallen har prissatt 3060 nu. Några kort ligger rimligt på 3990 - 4290 kr sen efter det börjar det svida.

Inet skriver på varje kort lagersaldona nu också. Ser väl någorlunda ut med något MSI-kort över 100 st. Om de bara låter bli att salta priserna för mycket denna gången. Ni som är på köpknappen borde kunna få er ett kort.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sveklockarn:

Det verkar inte vara någon som reflekterat över fläktstyrningar där fläktarna antingen startar och stannar med några sekunders mellanrum, eller ännu värre, pulserar i varvtal för att kortet ligger på undre gränsen när fläktkylning behövs -- eller favoriten, 100% PWM-signal i 5 sekunder vid start.

Jag har! Usch vad värdelöst det går att implementera "semipassiv fläktstyrning"! Har tidigare skrivit om Gigabytes skandalösa kylare på 2060 Super:

Skrivet av Alling:

För att Gigabytes fläktar är helt värdelösa: låter illa (skrapande) och kräver 40 % pådrag för att starta. Dessutom går det inte att gå direkt från 40 till 25 %, utan det måste göras stegvis. Innan jag bytte fläktarna hade jag ett script som automatiskt satte fläktarna på 40 %, väntade, sänkte till 30 %, väntade och slutligen sänkte till 25 %. -.-

De tre Noctua-fläktar jag bytte ut skräpet mot har inga problem att starta vid t ex 20 %, där de också är ohörbara.

Har inte läst recensionen, men den här typen av egenskaper är av högsta intresse för mig när jag ska välja grafikkort. Prestanda är sekundärt och enkelt att ta reda på mellan tummen och pekfingret (vilket räcker för mig) från vilken seriös källa som helst.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Wow sjukt med 12GB för ett kort som inriktar sig på 1080p gaming!

hmm, det kanske blir bättre för mining med 12GB.
*tar på foliehatt*

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Sweclocker får snart passa sig så att Nvidia inte slutar att skicka recensionens-exemplar. Slutat med att ge ett omdöme innan det sanna priset är konstaterat, vad är detta för fasoner?

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Tack för ytterligare en grundlig och uttömmande recension!
Tyvärr verkar det som att prestandahoppet minskar ju längre ner man kommer i GPuerna.
Jämför skillnaden mellan 2080 Super till 3080 med 2060 Super till 3060
Lägg till ett upphaussat pris är det inget man kissar på sig för

Tips till SweC:
Kanske ni skall prisvärdera produkterna på ett nytt sätt;
- I vilket pris-spann kan produkten anses "Dyr"
- I vilket pris-spann kan produkten anses "Prisvärd"
- I vilket pris-spann kan produkten anses "Mycket Prisvärd"
Detta kommer givetvis att ändras, men det gör ju även de gamla betygen fastän de inte uppdateras

Permalänk
Medlem

Känns spontant som det sämsta släppet i 3000 serien hittills, ångrar stort att jag inte försökte komma över ett 3060ti vid lanseringen. Får sätta hoppet till AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syyynd:

Känns spontant som det sämsta släppet i 3000 serien hittills, ångrar stort att jag inte försökte komma över ett 3060ti vid lanseringen. Får sätta hoppet till AMD.

För 3500-4000 så är dessa kort rimliga, men lär väl bli 5000-6000 vilket är helt sjukt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

För 3500-4000 så är dessa kort rimliga, men lär väl bli 5000-6000 vilket är helt sjukt.

Utgår från de 3060 som man kanske har chans att köpa för 4000-4200. För mig hade steget till ett 3060ti för 4700-4900 varit mycket mer prisvärt(huvudsakligen total war spelare), kunde aldrig tänka mig att 3060 skulle vara så långt efter, så jag var dumsnål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Så det skulle vara mera rimligt om de skulle skära ner priset till 4390kr för 3060?

pst shh. visste du att det står "Daror 1" i din signature?

Haha tack för örn-ögat Ändrat i signaturen nu.

Ja, 4 390 kr skulle absolut vara mer rimligt. Men även det är egentligen "dyrt" om man bortser från rådande situation.
Billigast på Inet är Ventus 2X som kostad 4 890 kronor.. Sen drar det iväg ända till 5990 kr.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk

Verkar nog som jag får vänta och välja något bättre kort än 3060 som 1070 Ti ersättare, för litet skutt skulle det bli för att va värt det enligt mig.

Denna må stöda RayTracing men du gör inte så mycket med funktionen då den presterar ju uselt med RayTracing.

Enligt mig så om man får tag på ett av dedär "rabatterade" 3500 kr nånting korten på proshop skulle jag säga det är "ok" (inte bra, inte dålig, bara ok) annars är det väl inget speciellt bra deal. För 4500kr+ för detta kort blir jag hellre konsoll spelare.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syyynd:

Utgår från de 3060 som man kanske har chans att köpa för 4000-4200. För mig hade steget till ett 3060ti för 4700-4900 varit mycket mer prisvärt(huvudsakligen total war spelare), kunde aldrig tänka mig att 3060 skulle vara så långt efter, så jag var dumsnål.

Köpte ett EVGA XC 3060Ti för 5299 (kan varit 5199) när inet hade de inne ett kort tag, nu i efterhand så känns det väldigt prisvärt. Bytte bort det plus pengar mot ett 3080 senare dock, så blev väl inte så prisvärt ändå i slutändan.

Fanns det 3060Ti för så lågt som 4700 i början?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Skrivet av Dunderil:

Köpte ett EVGA XC 3060Ti för 5299 (kan varit 5199) när inet hade de inne ett kort tag, nu i efterhand så känns det väldigt prisvärt. Bytte bort det plus pengar mot ett 3080 senare dock, så blev väl inte så prisvärt ändå i slutändan.

Fanns det 3060Ti för så lågt som 4700 i början?

jag köpte mitt 3060 TI från komplett för 4790 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag har! Usch vad värdelöst det går att implementera "semipassiv fläktstyrning"! Har tidigare skrivit om Gigabytes skandalösa kylare på 2060 Super:

Antar att någon länk inte kom med där på slutet?

Hur som helst så är semi-passivt inte särskilt nytt, själv haft det på alla grafikkort sedan 2015. Det jag klagar på är inte möjligheten till semi-passiv drift utan att påfallande många fläktkontrollers firmware verkar vara väldigt quick and dirty. Komiskt nog slänger vissa tillverkare gärna in "AI" i sina varumärken för fläktkontrollers trots den flagranta bristen på det.

Den bästa fläktstyrning jag haft hittills var på Asus GTX 980 Ti STRIX [DC3 OC OCD ROFLMAO GLHF YOLO SWAG etc.], var helt fri från problemen jag räknade upp i mitt första inlägg, så det är inte fråga om att det inte går att lösa med befintlig teknik.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sveklockarn:

Antar att någon länk inte kom med där på slutet?

Försökte inte länka, utan klistrade in citatet som ett citat. Har uppdaterat inlägget så att det framgår tydligare att ingen länk saknas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det var ingen jätte upphetsande prestanda. Inte ens möjligheten att få det till 3 650 kr verkar så bra nu, även om man tar hänsyn till den nuvarande situationen. Mitt 960 får köra på, spelen tenderar ju bara att bli sämre desto bättre grafik det är ändå. Någon som sitter på ännu klenare grafikkort? Känns lite ensamt på denna sajten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Försökte inte länka, utan klistrade in citatet som ett citat. Har uppdaterat inlägget så att det framgår tydligare att ingen länk saknas.

Tack, jag var bara mentalt beredd på att någon skulle tycka att min åsikt sög, så jag läste dåligt.

Jag hade ett Gigabyte RTX 2080 Windforce innan och det är det svalaste och tystaste grafikkort jag haft på åtminstone fem år, men deras semi-passiva drift gav upphov till ett enerverande ljud. Nu var det förvisso ganska enkelt att lösa "problemet" genom att bara köra en fläktstyrningsmjukvara och sätta en egen kurva.

Tyvärr är sugig fläktstyrning inte något som kan undvikas genom att välja en "bra tillverkare". Jag har ju en stark preferens för Asus eftersom jag haft många problemfria produkter från dem, men även mitt nya TUFfa 3080 OC hade mjukvaru-akustiska problem med den semi-passiva driften vilket gjort att mina fläktar nu går konstant.

Permalänk
Medlem

Inte värt en krona över 3500 kr. Hade högre förväntningar slår knappt 2060 super.

Permalänk
Medlem

Inets priser är ju lite skandal. Billigaste 3060 på 4800kr. Antar att dem behöver hova in extra pengar då det antagligen blev en stor smäll på 3080 introduktionspriser.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hejo:

Webhallen har prissatt 3060 nu. Några kort ligger rimligt på 3990 - 4290 kr sen efter det börjar det svida.

Inet skriver på varje kort lagersaldona nu också. Ser väl någorlunda ut med något MSI-kort över 100 st. Om de bara låter bli att salta priserna för mycket denna gången. Ni som är på köpknappen borde kunna få er ett kort.

Prissorterat från Lägst till Högst här: https://www.pricerunner.se/cl/37/Grafikkort?q=rtx%203060&sort...

Tog det när jag skrev detta inlägg och enligt den listan finns det endast 2 produkter som ligger inom "drömpriset".

Övriga motiverar en att bege sig på jakt efter efterhandskort som 1080Ti, 2070, och så vidare.

RTX3060 är definitivt NVIDIAs - hittills - mest "meh"-kort.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Webhallen har dock tidigare haft en princip där de har låga priser på grafikkort som de inte har i lager och höjer dem så fort de faktiskt blir tillgängliga, så jag skulle inte bli förvånad om de korten som är billiga inte finns vid säljstart.

Permalänk
Medlem

Tycker synd om alla som vill köpa nytt (bra) grafikkort.

Permalänk
Medlem

Haha Proshops sida dök direkt

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Herr Kantarell:

Wow sjukt med 12GB för ett kort som inriktar sig på 1080p gaming!

Tänker att det är så enkelt som att det hänger ihop med minnesbussen och antal moduler.

Dvs alternativet vore att gå ner till 6GB.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av PointMan:

Haha Proshops sida dök direkt

Haha märkte det, blir nog inget kort, väntar väl lite och se om den kommer upp igen

Permalänk
Medlem

gick som förväntat det där. enda priset jag kan tänka mig för det här kortet är 3700kr och proshop sidan dök ju såklart.