Permalänk
Medlem

Flytta ut HDD

Hej på er kunniga.

Kort och gott. Jag vill flytta ut mitt interna lagringsutrymme till en extern lösning UTAN att förlora i hastighet. Är det ens möjligt utan att betala skjortan? 🤔

Jag kör på en Seagate IronWolf 8TB 7200rpm idag vilken ska ha en läshastighet på 210MB/s, men den låter som fan i mitt mITX 😣

Jag sitter på ett ASUS ROG STRIX X570-I GAMING som har en USB 3.1 Gen 2 Type-C som ska klara 10Gbit/s eller teoretiskt 1230MB/s, men frågan är hur bandbredden ser ut om man läser och skriver samtidigt, om verkligheten ens är i närheten av det teoretiska och om det ?

Är det någon som har några bra erfarenheter eller kanske lösningar att dela med sig av?

Anledningen till att jag vill göra detta är att jag vill ha en så tyst (spel)dator som möjligt och i dagens läge är det faktiskt hårddisken som hörs mest i datorn 🙄 Kunde jag flytta in denna i garderoben och behålla hastighet/tillgänglighet så vore jag som gladast! 😄

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Har du en tänkt budget?

En 8TB SSD kostar ca 8500:- Den är tyst och det blir snabbt.

En Synology DiskStation DS220+ kostar ca 4000:-
Då kan du få plats med en disk till. Jag vet inte hur mycket den kan prestera.

Permalänk
Medlem

Borde väl räcka med något likt denna?

Testa att köra ett skriv/lästest i t.ex. crystaldiskmark med din hårddisk, den är antagligen mycket långsammare än både USB 3 och USB 3.1

Permalänk
Medlem

Det var så väldigt specifikt att prestanda inte fick minska så jag tänkte att det var bäst att ta i för att inte inge falska förhoppningar.

Om det fungerar tillräckligt bra så vore det ju toppen, men jag har ingen bra erfarenhet av externa diskar anslutna med USB. Jag kanske bara inte har kört med tillräckligt nya grejor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Har du en tänkt budget?

En 8TB SSD kostar ca 8500:- Den är tyst och det blir snabbt.

En Synology DiskStation DS220+ kostar ca 4000:-
Då kan du få plats med en disk till. Jag vet inte hur mycket den kan prestera.

Tja... 8500kr är WAY OVER tänkt budget även om jag inte uttalat någon 😋
Att bara byta till en 8TB SSD har jag kunnat räkna ut själv, men det blir som sagt inte en ekonomiskt försvarbar lösning 😉

Ett problem jag ser med DS220+ är att den bara har 1Gbps interface och att då både USB 3.0 och 3.1 Gen. 2 är rätt mycket snabbare. Den kostar dessutom en hel del för att bara få ett chassi att sätta hårddisken i.

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Borde väl räcka med något likt denna?

Testa att köra ett skriv/lästest i t.ex. crystaldiskmark med din hårddisk, den är antagligen mycket långsammare än både USB 3 och USB 3.1

Den var intressant och ja, hårdddisken är högst sannolikt långsammare än USB 3/3.1. Det räknar jag med, men så länge hårddisken är den limiterande faktorn, så är det ju precis som i datorn nu även om den nu sitter internt. Jag vill inte att något annat ska begränsa. Hårddiskens hastighet går ju inte att förändra annat än negativt om man failar med hur man kopplar den till datorn.

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

@Kallamamran:
Såg reklam för Deltaco MAP-GD33U3 nu på Sweclockers och kom att tänka på dig. Vet ingenting om produkten men för det priset är det kanske värt ett försök?

Edit: Dåliga betyg på Prisjakt men jag lämnar kvar inlägget.

Permalänk
Medlem

Någon måste ju vara den som är den, idag blir det jag...

Om det är en speldator, måste du då verkligen ha en 8Tb lagringsdisk?

Själv har jag senaste åren fasat ut mina mekaniska diskar. Det försvann förstås mycket lagringsutrymme eftersom jag inte hade råd att köpa tillräckligt många/stora ssd. Men med tiden och ett par bevakningar på prisjakt så har jag nu ett gäng ssd i burken. Knäpptyst och mina ~4Tb är mer än vad jag rimligtvis behöver (all min media är dock på en nas).

Vill avsluta med att jag förstår dig helt och hållet, ljudet från mekaniska diskar stör mig något fruktansvärt!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Mina WD 8TB och 1x10TB hörs inte alls i mitt FD RF4.. Riktigt tyst och fint.
Pröva byta till 1x1TB eller 1x2TB SSD för Windows och spel, resten för lagring?

Permalänk
Medlem

Om du kör från en NAS över Gbit så får du i teorin ca 125MB/s som högsta överföringshastighet.
Kanske 100MB/s i praktiken.

Din mekaniska disk klarar ca 200MB/s om du läser en enda lång sammanhängande fil.

Om din mekaniska disk däremot måste jobba mot många små filer eller vid fragmenterade läsning så kan den lätt trilla ner på en hundradel eller lägre prestanda. Kanske inte ens 1MB/s kontinuerligt.

Dock ger det ju lite latency att data ligger på annan maskin och all den process det innebär.

Just sain..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Någon måste ju vara den som är den, idag blir det jag...

Om det är en speldator, måste du då verkligen ha en 8Tb lagringsdisk?

Själv har jag senaste åren fasat ut mina mekaniska diskar. Det försvann förstås mycket lagringsutrymme eftersom jag inte hade råd att köpa tillräckligt många/stora ssd. Men med tiden och ett par bevakningar på prisjakt så har jag nu ett gäng ssd i burken. Knäpptyst och mina ~4Tb är mer än vad jag rimligtvis behöver (all min media är dock på en nas).

Vill avsluta med att jag förstår dig helt och hållet, ljudet från mekaniska diskar stör mig något fruktansvärt!

Jag har en dator... Bara en... Den är således en speldator och även allt annat man kan tänkas ha en dator med 8TB disk till
Min 8TB disk är full. Inte många GB kvar på den, så den behöver således snart uppgraderas med en till disk eller bytas mot en större. En till disk fungerar inte i nuvarande lösning (mITX), så antingen byta till en större och tystare (Som om jag har råd med dessa. De är ju svindyra) eller hitta en extern lösning som inte spelar någon större roll hur den låter och som jag kan ställa i garderoben typ

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Mina WD 8TB och 1x10TB hörs inte alls i mitt FD RF4.. Riktigt tyst och fint.
Pröva byta till 1x1TB eller 1x2TB SSD för Windows och spel, resten för lagring?

Jag har 500GB SSD för spel. Det räcker då jag inte har mer än högst tre spel installerade samtidigt. Jag har 250GB SSD som systemdisk. Det är allt jag behöver för system och program.
Sedan har jag en 8TB för lagring. Denna kan jag inte byta till SSD då det blir för dyrt.

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om du kör från en NAS över Gbit så får du i teorin ca 125MB/s som högsta överföringshastighet.
Kanske 100MB/s i praktiken.

Din mekaniska disk klarar ca 200MB/s om du läser en enda lång sammanhängande fil.

Om din mekaniska disk däremot måste jobba mot många små filer eller vid fragmenterade läsning så kan den lätt trilla ner på en hundradel eller lägre prestanda. Kanske inte ens 1MB/s kontinuerligt.

Dock ger det ju lite latency att data ligger på annan maskin och all den process det innebär.

Just sain..

Det är lite det jag är inne på och funderar på, men kollar man NAS kontra USB-disk, så är NAS mycket dyrare och teoretiskt långsammare i överföringen. Problemet med USB 3.1(2) är att man väl inte kan ha så långa kablar.

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kallamamran:

Hej på er kunniga.

Kort och gott. Jag vill flytta ut mitt interna lagringsutrymme till en extern lösning UTAN att förlora i hastighet. Är det ens möjligt utan att betala skjortan? 🤔

Jag kör på en Seagate IronWolf 8TB 7200rpm idag vilken ska ha en läshastighet på 210MB/s, men den låter som fan i mitt mITX 😣

Jag sitter på ett ASUS ROG STRIX X570-I GAMING som har en USB 3.1 Gen 2 Type-C som ska klara 10Gbit/s eller teoretiskt 1230MB/s, men frågan är hur bandbredden ser ut om man läser och skriver samtidigt, om verkligheten ens är i närheten av det teoretiska och om det ?

Är det någon som har några bra erfarenheter eller kanske lösningar att dela med sig av?

Anledningen till att jag vill göra detta är att jag vill ha en så tyst (spel)dator som möjligt och i dagens läge är det faktiskt hårddisken som hörs mest i datorn 🙄 Kunde jag flytta in denna i garderoben och behålla hastighet/tillgänglighet så vore jag som gladast! 😄

Det går absolut att flytta ut och hålla samma hastighet, det kräver dock i princip ESata DAS.
En DAS innebär dock att disken sitter precis bredvid datorn i princip så inga ljudbesparingar.

Att använda USB ger nog rätt bra hastigheter men kommer innebära försämring av hastighet just pga protokoll-konverteringen mellan Sata->USB.

En NAS med GbE kommer ge upp till 100-120 MB/s och det kan disken mata. Det kan ju vara en rätt bra kompromiss.
En färdig NAS kostar väl någon tusenlapp eller två om du bara ska ha en disk.

Ett annat alternativ som kanske är duglig är en USB-disk kopplad till Routern och delas ut som nätverksdisk. Räkna dock med lägre hastighet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Hej på er kunniga.

Kort och gott. Jag vill flytta ut mitt interna lagringsutrymme till en extern lösning UTAN att förlora i hastighet. Är det ens möjligt utan att betala skjortan? 🤔

Jag kör på en Seagate IronWolf 8TB 7200rpm idag vilken ska ha en läshastighet på 210MB/s, men den låter som fan i mitt mITX 😣

Jag sitter på ett ASUS ROG STRIX X570-I GAMING som har en USB 3.1 Gen 2 Type-C som ska klara 10Gbit/s eller teoretiskt 1230MB/s, men frågan är hur bandbredden ser ut om man läser och skriver samtidigt, om verkligheten ens är i närheten av det teoretiska och om det ?

Är det någon som har några bra erfarenheter eller kanske lösningar att dela med sig av?

Anledningen till att jag vill göra detta är att jag vill ha en så tyst (spel)dator som möjligt och i dagens läge är det faktiskt hårddisken som hörs mest i datorn 🙄 Kunde jag flytta in denna i garderoben och behålla hastighet/tillgänglighet så vore jag som gladast! 😄

Du kanske ska fundera på vad för chassi du har? Om du ändå inte har ett chassi som tar fler diskar så kanske det är en bättre lösning och dessutom då ett tystare chassi. Sedan är väl frågan vad din hårddisk har för primärt uppdrag. Används den som sekundär lösning behöver den inte väsnas så mycket förutom när den får speciella uppdrag.

Väljer du rätt chassi så behöver det inte väsnas så mycket alls. Se till att det är ljudisolerat och att det har stabila platser för hårddiskarna vilket motverkar vibrationer. Hälften av ljudet du hör är nämligen inte disken utan vibrationerna som dator gör pga att disken jobbar. Det är dessa ljud du vill bli av med.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Du kanske ska fundera på vad för chassi du har? Om du ändå inte har ett chassi som tar fler diskar så kanske det är en bättre lösning och dessutom då ett tystare chassi. Sedan är väl frågan vad din hårddisk har för primärt uppdrag. Används den som sekundär lösning behöver den inte väsnas så mycket förutom när den får speciella uppdrag.

Väljer du rätt chassi så behöver det inte väsnas så mycket alls. Se till att det är ljudisolerat och att det har stabila platser för hårddiskarna vilket motverkar vibrationer. Hälften av ljudet du hör är nämligen inte disken utan vibrationerna som dator gör pga att disken jobbar. Det är dessa ljud du vill bli av med.

Jag hade nog kunnat nöja mig med att disken bara låter när den har uppdrag då det bara är en disk för lagring, men Windows är ju helt CP. Bara man öppnar utforskaren eller "fel program", så måste ju Windows spinna igång den fan även om den inte har ett skit med programmet i fråga att göra.
Jag har t.o.m letat efter en "spin-down" funktion eller vad man ska kalla det för att ha en knapp på skrivbordet som bara "spinner ner disken" när jag inte ska använda den, men för det första, så hittar jag ingen och för det andra så är ju Windows 10 fortfarande CP, så den hade ändå startat den i tid och otid ändå :/

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kallamamran:

Jag hade nog kunnat nöja mig med att disken bara låter när den har uppdrag då det bara är en disk för lagring, men Windows är ju helt CP. Bara man öppnar utforskaren eller "fel program", så måste ju Windows spinna igång den fan även om den inte har ett skit med programmet i fråga att göra.
Jag har t.o.m letat efter en "spin-down" funktion eller vad man ska kalla det för att ha en knapp på skrivbordet som bara "spinner ner disken" när jag inte ska använda den, men för det första, så hittar jag ingen och för det andra så är ju Windows 10 fortfarande CP, så den hade ändå startat den i tid och otid ändå :/

Men använd då usb och anslut via en hub med av/på reglage för portarna så kan du enkelt stänga av en usbdisk med en fysisk brytare tills den behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.