Ny dator åt mamma: Mina gamla delar eller nya från butik?

Permalänk
Medlem

Ny dator åt mamma: Mina gamla delar eller nya från butik?

Min mamma vill ha en ny dator eftersom hennes gamla börjar bli riktigt trög (den är från 2010).

Det hon gör är att kolla youtube/netflix etc. och så redigerar hon foton i Corel paint shop pro (inte professionellt). Hittills har hon klarat sig med sin gamla i7:a och något Nvidia GT (ej X) från 2010.

Två alternativ:

1) Hon köper min gamla I5 7600K, Asus Prime Z270, Phanteks PH-TC14PE, 16 GBCorsair Vengeance DDR 3000 MHz CL15 och KFA GTX 1070. Vad är dessa delar ungefär värda om jag skulle sälja dem? Ny låda, nätagg, SSD osv. skulle jag såklart fixa åt henne från någon butik.

2) Helt nya delar. Vad skulle ni i så fall rekommendera och blir detta billigare eller mera prisvärt än alternativ 1?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Pris? Be om en trerätters middag så får hon den

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Varför sälja den till din mamma, är hon inte värd att få den gratis från dig ?

Permalänk
Medlem

1) Hon köper min gamla

Mamma borde få din dator, problemet löst.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Hon köper de nya delarna själv, och bjuder dig på köttbullar och fika

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

För det första, om vi räknar vad min morsa är värd, eller hur mycket jag kan tänkas vara "skyldig" henne, så är det väl ca 1 000 000 kr (jag har för mig att ett barns uppväxt uppskattas kosta så mycket för föräldrarna i medeltal) och tyvärr är min ekonomiska situation sådan att jag inte har möjlighet att betala tillbaka detta under min livstid hur som helst.

För det andra, om jag ger den gratis åt henne så kommer hon att lägga in typ 5000 kr minst på mitt konto för den, vilket jag inte kan förhindra. Tro mig, det är lättare att jag lägger ett relativt vettigt, lågt pris så är saken ur världen

För det tredje så motiverade jag köpet av nya delar åt frugan delvis med att jag skulle sälja de gamla, vilket jag redan får göra avkall på om jag "säljer" den billigt åt morsan.

Men tja, kanske jag bara ger delarna åt henne så slipper jag fundera på saken.

Permalänk

man säljer väl till "mammapris" vissa mammor vill verkligen betala för allt... tex så ville jag bli av med ett akvarie på 54l med lite fisk i.. akvariet är par år gammalt o kostade ca 1000kr utan fisk.. jag sa hon kunde ta det men likförbannat satte hon över 300 för det va ju va fiskarna iallafall kostade

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Avstängd

Du kan ta 5000 kr för din burk absolut och den kommer utan problem göra det hon vill att den ska göra. Du kan också sälja ditt 1070 kort på marknaden för 1500 kr och istället sätta i något 1050 eller 1030 och då kan du ta 4000 kr för datorn och den kommer ändå göra det hon vill. Köp delarna som saknas för mellanskillnaden för grafikkortet.
Jag har en liknande dator i min sign och spelar AC valhalla och RDR2 på högre inställningar. Det är mer än vad din mamma kommer ha behov av.

Att du är skyldig din mamma massa pengar för din uppväxt hör inte hit om du själv inte känner att du har ekonomi att ge bort saker till henne.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10