Hur sjutton balanserar man faser på en kåk?

Permalänk
Medlem

Hur sjutton balanserar man faser på en kåk?

Jag köpte något år sedan ett gammalt torp som jag byggt ut en hel del och nu är det dags att börja koppla el. Själva inkopplingen får behörig elektriker sköta, men det jag funderar på är hur sjutton man balanserar de olika faserna.

I dagsläget är kåken säkrad till 16A så har totalt 3*3,7kW eller då 11 kW att leka med. Men det finns ju många stora förbrukare som kan lägga beslag på en fas alldeles själv. Säg att jag kör igång tvättmaskinen (cirka 2 kW) samtidigt med torktumlaren (cirka 2 kW) och eftersom det är kallt ute går luftvärmepumpen (2 kW) för fullt. Alla ligger på varsin fas och säkras till 10A. Låt oss kalla faserna A, B och C.

Vi har alltså tre 16A-faser som samtliga belastas till närmare 10A. Om jag nu slår igång en värmefläkt (2000W/8A) på en slinga säkrad till 10A och som är ansluten till Fas A kommer denna belastas med totalt 4000 watt vilket är mer än vad en 16A-säkring klarar av. Eller varför inte att jag slår igång motor- och kupévärmare. Även dessa brukar säkras till 10 A.

Tänker jag helt fel, eller finns det så här lite att spela på i ett vanligt hus? För att samtidigt ha igång luftvärmepump, tvättmaskin, torktumlare, en motorvärmare, två spisplattor på 2x2 kW (eller då 6A på alla tre faserna) och en mikrovågsugn på 1200 watt och dessutom övriga prylar (tv, lampor etc) på några hundra watt känns ju inte som en speciellt osannolik situation, snarare något som kan uppstå flera gånger i veckan. Sedan är det klart att alla prylarna inte drar fullt effekt hela tiden, en spis kommer ju efter några minuter ha uppnått någon typ av jämnvikt, en tvättmaskin kräver bara full effekt när denne värmer vattnet etc.

Eller är lösningen helt enkelt att säkra upp till 20/25 ampere? Att gå från 16 till 20 A skulle kosta 80 kronor extra i månaden, att gå upp till 25 A skulle kosta 165 kronor extra i månaden. Med 25 ampere skulle jag veta att kapaciteten fanns om jag inte gjorde något väldigt speciellt, typ körde torktumlare, mikrovågsugn, vattenkokare och en 2 kW elfläkt på samma fas. Sedan är det ju även så att en smältsäkring klarar en viss överlast under en viss tid, men känns ju lite fel att kalkylera med detta också eftersom de stora elförbrukarna även är de som kan gå under lång tid.

Permalänk
Medlem

Vill börja med att säga grattis till köpet och projektet att renovera ett gammalt torp.

Det finns lite mer att spela med i ditt fall, eftersom att alla inkommande 3-fas matningar är 400V. Jag kan just nu tyvärr inte förklara på ett enkelt sätt varför dina beräkningar med 230V på inkommande blir fel, men det är inte så man räknar när det är 400V mellan faserna.
En villa med 16A har ca 6,4kW att tillgå på varje fas
, som med fördel benämns som L1, L2 och L3. Dina förbrukare t.ex tvättmaskin mm är däremot rätt beräknade till 230V, men som du är inne på så drar dom inte full effekt hela tiden. Att fördela ut förbrukarna på de olika faserna går till ungefär så som du tänker.

Att "bara" säkra upp, om det nu skulle vara nödvändigt, kan bli en mycket dyr historia. Är servisledningen dimensionerad för 3x16A så måste den bytas. Eventuell grävning, ny kabel, installation mm.

En erfaren elektriker kan hjälpa dig närmare, både med uträkning och rådgivning.

Edit: Jag som har fel. Tre huvudsäkringar på 16A blir 11kW, inget annat.

Permalänk

Vad har du för serviceledning?
Står area på kabeln någonstans eller om du kan se area på ledarna?
Enklast då för dig är att skruva i nya passdelar och 20/25 A säkringar i mätarskåpet. Går ju att göra utan att meddela elbolaget.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dasmania:

Vill börja med att säga grattis till köpet och projektet att renovera ett gammalt torp.

Det finns lite mer att spela med i ditt fall, eftersom att alla inkommande 3-fas matningar är 400V. Jag kan just nu tyvärr inte förklara på ett enkelt sätt varför dina beräkningar med 230V på inkommande blir fel, men det är inte så man räknar när det är 400V mellan faserna.
En villa med 16A har ca 6,4kW att tillgå på varje fas, som med fördel benämns som L1, L2 och L3. Dina förbrukare t.ex tvättmaskin mm är däremot rätt beräknade till 230V, men som du är inne på så drar dom inte full effekt hela tiden. Att fördela ut förbrukarna på de olika faserna går till ungefär så som du tänker.

Att "bara" säkra upp, om det nu skulle vara nödvändigt, kan bli en mycket dyr historia. Är servisledningen dimensionerad för 3x16A så måste den bytas. Eventuell grävning, ny kabel, installation mm.

En erfaren elektriker kan hjälpa dig närmare, både med uträkning och rådgivning.

Va? Jag försöker förstå vad du pratar om och hur detta skulle fungera.
Alla värde RMS:
Fasspänning 1-fas: 240 V
V_LL 2-fas: 400 V
V_LL 3-fas beror ju lite på hur man kopplar, D-koppling eller Y-koppling ger 400 V respektive 690 V. 230 V respektive 400 V.

Om man har en 16 A säkring på en fas så borde det rimligen vara 16 A på just 240 V delen. Sedan om man går mot neutral eller till annan fas är ju oväsentiligt, fortfarande 16 A som är begränsningen.

Sedan har du väl helt rätt i att om maskinerna är 2-fas och kopplas mellan faserna så faller strömmen som behövs (eller bara mer effekt används för effektivare upphettning).

Jag har min tvättmaskin på L1, torktumlarmotor på L2 och torktumlarvärmeelement på L3.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

För det första är du inne på rätt spår, det enda du kan göra om du verkligen vill köra allt samtidigt är att säkra upp (förutsatt att servisledningen klarar det).

Men det finns andra alternativ, tex att ha en effektvakt på inkommande ledning som bryter strömmen till mindre viktiga apparater om belastningen blir för hög, tex elelement och värmepump (du kanske har en kamin som kan sköta uppvärmningen när det är riktigt kallt ute?). Sätt tex ett kopplingsur eller ett styrbart uttag på motorvärmaren så minskar risken för att du slår igång den av misstag eller slentrian.

Det andra alternativet är att chansa, precis som du säger drar inte alla apparater full effekt samtidigt utan ffa när de värmer upp. Porslinssäkringar (proppar) har en viss överströmskapacitet, de brukar tåla nästan dubbla märkströmmen i uppåt en timme innan de brinner av. Det innebär fortfarande inte att du kan köra allt du räknar upp samtidigt men det är inte riktigt så svart eller vitt som du målar upp det.

Innan du börjar experimentera skulle jag rekommendera att du köper hem en ask porslinsproppar eller två, det är så surt att stå i mörkret sent på kvällen och upptäcka att man inte har några proppar kvar i rätt storlek.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

V_LL 3-fas beror ju lite på hur man kopplar, D-koppling eller Y-koppling ger 400 V respektive 690 V.

Stämmer inte riktigt...

D-koppel 400 Volt mellan faserna - Y-koppling 230 Volt mellan fas och nolla.

En D-kopplad elmotor för 400 Volt kräver 690 Volt vid Y koppling för att ha samma kraft och effekt som D-koppling med 400V - men används traditionellt istället för att göra mjukstart och hålla ned startströmmarna och motorn går 'underspänd' en stund vid koppling i Y-läge och matad 400 Volt och man kopplar sedan om till D när 70-80% av varvtalet är uppnått.

Motorn tål inte att gå i Y-koppel vid 400 Volt en längre tid med last på axeln då den lägre strömmen gör motorn svagare och 'slirar' magnetiskt vilket värmer upp rotorn fort.

Det finns elmotorer också med lindning för 230V i D-koppel och 400 Volt i Y-koppel men är inte så vanliga i Sverige då dessa i endast kan köras i Y-koppel vid 3-fasmatning och därmed ingen möjlighet med Y/D-mjukstart. Dessa 400/230V-motorer används också vid drift med motorkondensator för att förutom 3-fas också skall kunna köras på 230V-stickpropp (som pelarborrmaskiner etc.) men är mycket klenare i det läget.

Max uttagbar effekt på 16 Ampere säkringar på trefas i Y-koppel (fas-nolla) är 3 * 230 Volt * 16 Ampere = 11.04 kVA
vilket är samma som vid D-koppel med
"roten ur 3" * 400 Volt * 16 Ampere = 11.09 kVA (sista siffran skiljer sig pga. avrundningsfel)

kVA (kilo VoltAmpere) för att säkringarna dimensioneras av strömmen för skenbar effekt medans reell effektförbrukning (den du betalar för) beror på typ av förbrukare - elelement är i stort sett cos(fi)=1 medans elmotorn brukar ha vid märklast cos(fi)=0.7 medans tomgående elmotor under cos(fi)=0.1.

På 3*16 ampere 400V säkringar på en motor så kan den bara vara 8 kW stor då vid fullast och cos(fi)=0.7 får elmätaren att dra 8 kW medans det drar ström för 11 kVA och 16A-säkringarna är utmaxade strömmässigt.

Med andra ord 11 kVA är max man kan ta ut på en 3-fas grupp avsäkrad med 16 Ampere oavsett om man kör i Y-koppel och 230 Volt laster eller i D-koppel med 400 Volt laster.

"roten ur 3" är en faktor som beror på att fasvinkeln mellan huvudspänningarna i 3-fasgruppen och som har 120 graders fasvinkel mellan sig. 3-fas är väldigt smart tänk att få över så mycket effekt som möjligt med så få och smala ledare som möjligt och därmed minsta möjliga mängd metallförbrukning - med 3-trådar få över 1.73 ggr mer effekt än med 2 trådar medan med 2 faser i 0/90-graders fas med 4 trådar bara få över 2 ggr effekten gentemot ett par.

I USA förekommer äldre 0/90-graders anläggning men för hushåll är det vanligaste med mittnoll-kopplad 230 Volt vilket ger 115 Volt mellan fas/nolla (för stickpropp) och 230 Volt mellan faserna för högeffektsprylar som spisar och AC. - det är 180 grader mellan faserna och inget som hjälper att underlätta motorstart på samma sätt som 3-fasnät eller 0/90-graders nät gör utan kräver stora startkondensatorer etc.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xxargs:

D-koppel 400 Volt mellan faserna - Y-koppling 230 Volt mellan fas och nolla.

Max uttagbar effekt på 16 Ampere säkringar på trefas i Y-koppel (fas-nolla) är 3 * 230 Volt * 16 Ampere = 11.04 kVA
vilket är samma som vid D-koppel med
"roten ur 3" * 400 Volt * 16 Ampere = 11.09 kVA (sista siffran skiljer sig pga. avrundningsfel)

Jepp du har rätt att det är 230 V mellan fas och nolla i en Y-koppling. Tankevurpa av mig.
Hade nog tankarna på VRMS och Vpp.

För övrig bra kompletterat med information i övrigt till de som inte har en aning om elkraft.

Dock ser jag inte att vi svarat på det jag ifrågasatte?
16A-enfassäkring är fortfarande bara 16A på den säkringen oavsett vad som händer på övriga säkringsgrupper.
Det jag ifrågasatte var att någon räknade med att man kunde ta ut 6.4 kW per 16A-enfas. Jag får det till dryga 3.7 kW.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Visst sjutton är det så att om du kör alla tunga lasterna samtidigt så står säkringarna som flärpor. Att hindra dig från att överbelasta är liksom det som säkringarna är till för. Typ.

Det är som när det nybyggda studenthemmet invigdes med att man spolade alla toaletterna samtidigt. Jättekul skämt. Visst fan blev det översvämning i källaren. Inget fel på studenthemmet, man bara låter bli att spola alla toaletterna samtidigt.

Om du inte vill bli bitch-slappad av dina säkringarna så får du ha tillräckligt i knoppen för att bara ge sjutton i att överbelasta din installation. Kör inte allt samtidigt. Ok?

Mera seriöst, har du ihållande problem med överbelastning så låt en riktig elektriker installera någon typ av effektvakt/lastbalansering så kopplar den ur det som inte kan köras just då. Fast egentligen är det bara en form av säkring det med, lite snyggare och mycket dyrare.

Eller så köra den råa varianten och säkra upp.

Permalänk
Medlem

Först och främst, jättekul att det är så många som skrivit så långa och detaljerade svar. Även om slutsatsen verkar bli "tänk till innan du slår igång någonting som tar mycket effekt".

Skrivet av Dasmania:

Att "bara" säkra upp, om det nu skulle vara nödvändigt, kan bli en mycket dyr historia. Är servisledningen dimensionerad för 3x16A så måste den bytas. Eventuell grävning, ny kabel, installation mm.

Skrivet av RinoKovik:

Vad har du för serviceledning?
Står area på kabeln någonstans eller om du kan se area på ledarna?

Jag grävde ner fiber i våras (jo, det är viktigt att veta sina prioriteringar när man saknar både tak, väggar och el.. ) så vet att det ligger en riktigt grov ledning (63A?) fram till några meter från huset där den skarvas ned till en smalare modell. Att ersätta sista biten är alltså inte något jättejobb utan tar kanske en timme för en erfaren elektriker sedan jag väl frilagt kabeln. Men det är klart, är ju fortfarande en bunt tusenlappar som det skulle kosta. Sedan tror jag inte att flaskhalsen sitter i ledningen, eventuella strömtoppar kommer ju ske under vintern när backen är bentjälad på de djupen och kabeln alltså iskall.

Skrivet av zarkov:

Men det finns andra alternativ, tex att ha en effektvakt på inkommande ledning som bryter strömmen till mindre viktiga apparater om belastningen blir för hög, tex elelement och värmepump (du kanske har en kamin som kan sköta uppvärmningen när det är riktigt kallt ute?).

..

Innan du börjar experimentera skulle jag rekommendera att du köper hem en ask porslinsproppar eller två, det är så surt att stå i mörkret sent på kvällen och upptäcka att man inte har några proppar kvar i rätt storlek.

Googlade lite snabbt och en effektvakt kan ju vara en idé, men kostnaden gör att det får bli sista alternativet. Kamin kommer finnas men eftersom jag gjutit platta med golvvärme så måste jag även ha möjlighet at värma vatten. Just nu lutar jag åt en luftvattenvärmepump och den 6 kW-modell som jag rekommenderades säkras till 16A. Och ja, att ha en liten bunt smältsäkringar liggandes är nog en väldigt god idé.

Skrivet av xxargs:

kVA (kilo VoltAmpere) för att säkringarna dimensioneras av strömmen för skenbar effekt medans reell effektförbrukning (den du betalar för) beror på typ av förbrukare - elelement är i stort sett cos(fi)=1 medans elmotorn brukar ha vid märklast cos(fi)=0.7 medans tomgående elmotor under cos(fi)=0.1.

På 3*16 ampere 400V säkringar på en motor så kan den bara vara 8 kW stor då vid fullast och cos(fi)=0.7 får elmätaren att dra 8 kW medans det drar ström för 11 kVA och 16A-säkringarna är utmaxade strömmässigt.

Så en luftvärmepump angiven till säg 2 kW max ineffekt (alltså 8,7 A vid 230 volt) kan alltså behöva så mycket som ~12,4 ampere? Har aldrig behövt fundera på det tidigare utan har alltid (lite enkelt) översatt kVA till kW eftersom de få stora förbrukare jag haft med effekten angiven i kVA har varit typ elelement. Har vetat om att det inte varit samma sak, men tillräckligt nära för att köra med det som ett schablonvärde.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara nämna att som jag skissat upp det nu finns det sju rum i huset.

Sovrum 1 får sin egen slinga, säkras till 10A. 1,5 mm2 kabel.
Sovrum 2 får sin egen slinga, säkras till 10A. 1,5 mm2 kabel.
Vardagsrum får sin egen slinga, säkras till 10A. 2,5 mm2 kabel.
Badrum 1 får sin egen slinga, säkras till 10A. 1,5 mm2 kabel.
Badrum 2 får sin egen slinga, säkras till 10A. 1,5 mm2 kabel.
Hallen får sin egen egen slinga, säkras till 10A. 1,5 mm2 kabel.

Köket får:
3-fas för spisen, säkras till 10A. 1,5 mm2 kabel.
1-fas för övriga förbrukare.1,5 mm2 kabel.

Teknikrummet får:
3-fas för värmepump/elpatron. Säkras till 10/16A. 2,5 mm2 kabel.
2x 1-fas för tvättmaskin och torktumlare. Säkras till 10A. 1,5 mm2 kabel. Hamnar på olika faser.
1-fas för övriga förbrukare. Säkras till 10A. 1,5 mm2 kabel.

Tyvärr ligger de flesta mindre luftvärmepumpar endast på en fas så det är något att tänka på.

Det kommer ju naturligt bli så att spisen belastar samtliga faser lika mycket. Övriga delar får jag försöka sprida ut så gott jag kan. Hall och badrum kommer ju ligga på max 100 watt styck, är ju bara lite belysning som behövs. Sovrummen kommer i normalfallet bara ligga på några hundra watt, tillräckligt för en tv och några lampor. Däremot så måste jag ju ta höjd på att jag en kall kväll vill kunna slå på en värmefläkt. Men istället för 2 kW så kanske jag här får nöjd mig med en med runt 1 kW. Kommer bli varmt väldigt snabbt ändå.
I vardagsrummet får jag nog räkna med minst 500W vid normal förbrukning. Säg en förstärkare på 50 watt, tv på 200 watt, spelkonsol på 200 watt, lite lampor på totalt 100 watt etc etc.

Det känns ju som om det naturliga blir följande:
Spisen hamnar på L1, L2 och L3.
Övriga köket hamnar på L2
Värmepump hamnar på L1.
Torktumlare hamnar på L2.
Tvättmaskin hamnar på L3.
Vardagsrum, sovrum 1 och sovrum 2 hamnar på L3.
Badrum 1 och badrum 2 hamnar på L2.

Om jag på detta sätt skulle ha värmepumpen igång, torktumlaren igång och tvättmaskinen igång så hamnar de alla på olika faser. Elen för motorvärmaren bör då hamna på L2 eftersom det är stor sannolikhet att man kör värmepump samtidigt med motorvärmare och jag räknar med högre förbrukning i vardagsrummet än i sovrummet.

Ska fundera mer över den här biten, får ta och ställa upp allt i ett exceldokument så att att man automatiskt summerar effekten i de olika rummen.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit dig hade jag dragit 2.5 mm2 kabel överallt, även om du bara säkrar av med 10A.
Då har du möjlighet att uppgradera till 16A i framtiden om det skulle behövas.

Här i Norge är skillnaden i kostnad av kabel mellan 1.5 och 2.5mm2 på ca 25% extra. Det hade jag tyckt var värt det i alla fall för att slippa dra om om du nu bestämemr dig för att uppgradera och behöver mer kräm i vissa rum.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Så en luftvärmepump angiven till säg 2 kW max ineffekt (alltså 8,7 A vid 230 volt) kan alltså behöva så mycket som ~12,4 ampere? Har aldrig behövt fundera på det tidigare utan har alltid (lite enkelt) översatt kVA till kW eftersom de få stora förbrukare jag haft med effekten angiven i kVA har varit typ elelement. Har vetat om att det inte varit samma sak, men tillräckligt nära för att köra med det som ett schablonvärde.

Om det hade varit en gammal kompressor med ON/OFF så hade det varit så, även om deras cos(fi) kan vara uppemot 0,8 vid maxlast (motorn är bättre kyld av sugna köldmediet och därför kan drivas hårdare)

Med Inverterkompressorer så kommer cos(fi) vara nära 1 då det är stora krav på effektfaktorer för maskiner som drar mycket ström - däremot är det inte alltid så snygg ström och lasten på noll-ledare (speciellt den gemensamma som går mot ort-trafon alltså) kan bli hög av övertoner - speciellt om det är flera maskiner 230V-maskiner som går på varsin fas/nolla samtidigt.

har du möjlighet och ekonomisk försvarbart så kanske du skall titta på 3-fas versioner av värmepump då det blir jämnare fördelat på alla faser och du kör inte fullt på en enda fas plötsligt när den drar igång och kör max och så slog du på kaffebryggaren på samma fas....

Att gå upp i säkringsstorlekar 1 steg är en betydande kostnad - i stort sett dubbla anslutningssavgiften och vi pratar tusenlappar/år, skall man ladda elbil ovan på det här dessutom så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Dock ser jag inte att vi svarat på det jag ifrågasatte?
16A-enfassäkring är fortfarande bara 16A på den säkringen oavsett vad som händer på övriga säkringsgrupper.
Det jag ifrågasatte var att någon räknade med att man kunde ta ut 6.4 kW per 16A-enfas. Jag får det till dryga 3.7 kW.

Helt riktigt. Jag hade fel. Har redigerat mitt inlägg ovan.

Permalänk
Medlem

Sen får du även tänka på att alla förbrukare inte står och drar max konstant. värmefläkten gör nog det och kanske torktumlaren. min vämepump jag har ska kunna dra ca 4KW enligt klister lappen på den men har aldrig sett den dra mer är ca 1500watt. när det är kallt(-20). annars drar den mellan 500-1000 watt(runt 0 gradigt).
Disk och tvättmaskin drar enbart mycket när dom värmer upp vattnet vilket inte tar allt för långt tid om du inte tvättar på 95 grader såklart.
De flesta säkringar är "tröga" vilket gör att dom klarar viss överbelastning en tid. alla mina är tröga vad jag vet och har visat prov på att klara överbelastning. tex när jag kör min lövblås på 3kw med mitt 10A avsäkrade uttag.

"En 10 Amp säkring skall tåla 16A i 1 timme och förhållandet är ungefär det samma när du går upp.. dvs en 16A skall tåla 20A i en timme. (normal porslinspropp).
olika säkringar kan ha olika sk karaktäristik som anger tröghet och tolighet för strömtoppar.
Det finns diagram att få tag i om man är intresserad för "vippsäkringar" finns diagram ex på elfa om jag inte mins fel och för vanliga diazed bör det gå att hitta på nätet."

Det jag hittade på nätet. letade alltid efter diagram som tydligen ska finnas. Elektrikern vet nog allt om det där så kontakta honom/henne skulle jag säga.

EDIT: sen får man tänka på att startströmmen kan vara hög på vissa produkter. min värmepump drar säkert sina 4KW i vissa startögonblick någon sekund.
Mina 3 huvudsäkringar av porslinstyp blev varma och en pangade en dag en kall vinter. sen tog jag bort säkringarna och hållarna dom sitter i och upptäckte att säkringarna nog var de första som lämnade fabriken för 100 år sedan. dom var kraftigt oxiderade och även hållarna. tvättade och polerade hållarna och kastade bort de gamla säkringarna och nu med nya fina säkringar och hållare så blir enbart en lätt ljummen vid tung last varav den förut blev läskigt varm. Protip: byt gamla säkringar och se till att inget är oxiderat.

Tung last är när 3 fast pannan suger åt sig 3x16A(400V) och man kör alla plattor på spisen som suger även den 3x16A(400V) och de båda värmepumparna brassar järnet. mitt hus är gammalt och otätt men är i övrigt i fint skick.

Lycka till med ditt torp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Hade jag varit dig hade jag dragit 2.5 mm2 kabel överallt, även om du bara säkrar av med 10A.
Då har du möjlighet att uppgradera till 16A i framtiden om det skulle behövas.

2,5 mm2 i hela huset var faktiskt min initiala tanke. Med 3 ledare och 200 meter ledning i huset skulle merkostnaden bli cirka 1000 kronor. Men fick tipset om att det är enklare att dra 1,5 mm2-kabel i 16 mm-slang. Föga förvånande. Så skulle alltså bli både billigare och enklare att köra på med 1,5 mm2 och ändå duga. Men ja, helt och hållet har jag inte uteslutit 2,5 mm2. Som du ser har jag också tagit upp 2,5 mm2 till vardagsrummet därför att där kommer även dras ett uttag till utsidan av huset som nog kan komma att användas till lite diverse och då är det skönt om kablarna inte värms upp alltför mycket. Vad gäller kabeldiameter finns ju faktiskt en aspekt till också, och det är ju att energiförlusterna i kablarna blir mindre med grövre kablar. Men blir förlusterna så stora att man kan räkna hem merkostnaden för de grövre kablarna på några år?

Skrivet av xxargs:

har du möjlighet och ekonomisk försvarbart så kanske du skall titta på 3-fas versioner av värmepump då det blir jämnare fördelat på alla faser och du kör inte fullt på en enda fas plötsligt när den drar igång och kör max och så slog du på kaffebryggaren på samma fas....

Att gå upp i säkringsstorlekar 1 steg är en betydande kostnad - i stort sett dubbla anslutningssavgiften och vi pratar tusenlappar/år, skall man ladda elbil ovan på det här dessutom så...

Jag blev faktiskt själv förvånad när jag började kolla på värmepumpar och insåg att även ganska stora sådana körde med enfas, hade väntat mig att trefas var standard. Men tydligen inte. Och vill jag ha trefas kan det bli så att jag får gå upp till en onödigt stor värmepump och det ska tydligen vara sämre både för plånboken och för pumpen för enligt en säljare de mår bäst om de anpassas till husets storlek, varken för stor eller för liten är vad som gäller. Hur sant det är vet jag däremot inte. Men kollar vi exempelvis på Bosch 7000i AW7 som sägs passa huset går den på enfas och kostar 41 000 kronor. Vill jag däremot ha trefas så krävs det en AW13 och den kostar då 53 000 kronor.

Att säkra upp från 16 till 20 ampere skulle kosta 80 kronor extra per månad. Kan ju låta billigt, men samtidigt kan det bli en onödig merkostnad på närmare 1000 kronor per år. Och om det är just värmepumpen som det hänger på så är det ju smartare att betala 10 000 kronor extra för den för att direkt få trefas än att betala Fortum 1000 kronor extra under tio år för att hoppa 16 till 20 A.

Permalänk
Rekordmedlem

Ligger man nära maxeffekt på matningen kan man installera en effektvakt/lastbalanserare som kan begränsa så att allt inte kan köras samtidigt, det är kanske inte nödvändigt att en vattenberedare går samtidigt som tvättmaskinen eller nått liknade, en elektriker kan kolla om det kan passa med en sådan lösning som automatiskt styr upp det bättre så att risken för överbelastning minskar/upphör, varmvatten och värme går ofta att stänga av ganska långa stunder utan att det påverkar så särskilt mycket bara det kommer igång inom nån timme tex efter tvätten. Det gäller även billaddare som troligen kan köras vid rätt tillfälle i stället för omedelbart och med högsta effekt.
Att installera en effektvakt/lastbalanserare kan vara billigare än att säkra upp anslutningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Elsäkerhetslag (2016:732)
27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.

Men som andra varit inne på, man räknar med sammanlagring, allting går inte på max hela tiden.
Det enda man inte brukar räkna med sammanlagring är elvärme.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, Gigabyte B550I Aorus PRO AX, Powercolor RX 6700 XT Fighter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nossebrofredrik:

Elsäkerhetslag (2016:732)
27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.

Jo, vet om att man måste vara behörig för att koppla in elen. Däremot kan jag ju se till så att slangarna finns på plats innan elektrikern dyker upp, och då gäller ju att man tänkt igenom innan hur allt ska kopplas in så att belastningen blir så jämn som möjligt.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Jo, vet om att man måste vara behörig för att koppla in elen. Däremot kan jag ju se till så att slangarna finns på plats innan elektrikern dyker upp, och då gäller ju att man tänkt igenom innan hur allt ska kopplas in så att belastningen blir så jämn som möjligt.

Även att lägga rör och slang är elarbete som ska göras av elektriker.
Men gör du det ändå ska du nog höra med elektrikern som ska koppla in det hur han vill ha det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, Gigabyte B550I Aorus PRO AX, Powercolor RX 6700 XT Fighter.

Permalänk
Medlem

Jag hade det problemet i ett hus med 16A huvudsäkringar.
Det är som sagt rätt dyrt att säkra upp.
Gick att lösa genom att räkna på hur alla förbrukare användes och låg fördelade över faserna.

Sedan fick man ha disciplin att exempelvis inte köra tvätt o tork samtidigt som motorvärmaren var på för då slog det ifrån.

Men tänkte man sig för lite hur man använde saker så fungerade det för det mesta så klarade mig trots allt på 16A även med den kraftiga värmepumpens 9,7Kw värme och som drog runt 14A/230V på max effekt. (på den fasen gick det bara att ha småförbrukare i övrigt om pumpen gick fullt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Köket får:
3-fas för spisen, säkras till 10A. 1,5 mm2 kabel.
1-fas för övriga förbrukare.1,5 mm2 kabel.

[...]
Det kommer ju naturligt bli så att spisen belastar samtliga faser lika mycket.

För det första, (låt) dra 2,5mm2 till spisen, det kommer du annars ångra bittert. Och glöm för allt i världen inte att dra fram nolla också.

För det andra tror jag inte alls att spisen drar lika mycket på alla faser, de flesta moderna spisar och spishällar är byggda med två enfaslaster istället (och den tredje till ugnen). Gamla spisar med gjutjärnsplattor var tvåfas.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Börjar med att gratulera till husköpet.

Ang. huvudsäkringarna så kan pannan ha effektvakt inbyggt. Jag vet inte hur det ser ut med luft/luft, men min BV pump mäter själv strömmen på inkommande och begränsar sig för att inte skjuta huvudsäkringarna. Som många andra skrivit så är det sällan prylar drar max hela tiden, så jag skulle råda dig att börja med att ha ett gäng extra säkringar redo och se om det ens blir ett problem. De flesta elektrikerna som håller på med detta vet vilken fördelning som brukar fungera och gör en grov "balansering" vid inkoppling.

Vill man bli riktigt nördig finns ju sånna här diagram: https://www.ifoelectric.com/pdf/Ifo_D-sak_TD.pdf
En 16A trög säkring ger strax över 20A i en timme eller närmare 30 A i 10 minuter typ...

Skrivet av hakro807:

Jo, vet om att man måste vara behörig för att koppla in elen. Däremot kan jag ju se till så att slangarna finns på plats innan elektrikern dyker upp, och då gäller ju att man tänkt igenom innan hur allt ska kopplas in så att belastningen blir så jämn som möjligt.

Skrivet av nossebrofredrik:

Även att lägga rör och slang är elarbete som ska göras av elektriker.
Men gör du det ändå ska du nog höra med elektrikern som ska koppla in det hur han vill ha det.

Är det inte så att lägga slang om det ska dras löskabel i är elinstallationsarbete då slangen räknas som isolering, däremot kan man dra mantlad kabel i(eller "råka" dra några extra till nätverk beroende på elektriker...) och då är det inte behörighetskrävande?

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Medlem
Skrivet av RinoKovik:

Vad har du för serviceledning?
Står area på kabeln någonstans eller om du kan se area på ledarna?
Enklast då för dig är att skruva i nya passdelar och 20/25 A säkringar i mätarskåpet. Går ju att göra utan att meddela elbolaget.

Jag arbetar för elbolag. Gör för allt i världen inte detta. Mätarna är smarta nuförtiden och vad jag vet finns det inte just nu någon funktion för att kontrollera om huset drar för mycket ström men jag har inte svårt att tänka mig att det tillkommer i framtiden då möjligheten absolut finns för att utföra det.
Och om en montör kommer ut för att exempelvis byta mätare eller gör något jobb i framtiden så lär denna vara fundersam på varför huset har säkringar över vad som står i elavtalet.

Permalänk
Medlem

Meddela elbolaget först - därefter byter passdelar (egentligen en elektrikerjobb det också görs att inkommande kablar inte är för klena) - aldrig tvärt om, det kan bli jättedyrt om du blir påkommen...

Du kan byta säsongsmässigt om du vill för tex. större säkringar för vinterhalvåret och klenare på sommaren om du gillar att ha elektrikern att byta passdelar ofta.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Meddela elbolaget först - därefter byter passdelar (egentligen en elektrikerjobb det också görs att inkommande kablar inte är för klena) - aldrig tvärt om, det kan bli jättedyrt om du blir påkommen...

Du kan byta säsongsmässigt om du vill för tex. större säkringar för vinterhalvåret och klenare på sommaren om du gillar att ha elektrikern att byta passdelar ofta.

Detta är något du inte kan göra som privatperson, det skall egentligen till en för- och färdiganmälan för byta passdelar (för- och färdiganmälan får endast utföras av auktoriserad elinstallatör), dock så ser många energibolag i mellan fingrarna med en föranmälan och de nöjer sig med en färdiganmälan.

Man utför arbete på en koncessionspliktig anläggning när man byter passdelar.