Permalänk
Medlem

AMD, ASUS eller windows drivrutiner

Hejsan

Var ett tag sen jag hade ett nytt system nu (ojdå 7år).
Sist jag installera om Windows 10 hade den inte mycket drivrutiner till mig men då är ju allt i burken från stenåldern (kritaperioden är kanske mer rätt).

Hur är det nu för tiden med drivrutiner mm?
Sköter Windows 10 allt så man slipper bry sig eller lär man ladda ner från moderkortstillverkarens hemsida? eller separat från chipset, ljud, grafikkort, lan tillverkaren?

Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Det enda som brukar behövas är till grafikkortet.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag tar alltid hem senaste drivrutiner från respektive tillverkares hemsidan, sen att Win 10 säkert klarar sig med den hittar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Du kommer troligtvis inte behöva hämta några drivrutiner alls. Dock kan vissa spel "kräver" att man har senaste Nvidia/amd drivers.
Så det kan vara bra att ladda hem dom drivrutinerna, Om du ska använda datorn till spelande

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Windows sköter sig rätt bra idag men senaste från moderkortstillverkaren och grafikkortstillverkaren är alltid rekommenderat, de kommer alltid fungera. Om man vill kan man ladda ned från resp. kretstillverkare istället (Intel, Realtek, Atheros m.fl)

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket!
Så är man lat fungerar Windows, annars är allt som vanligt leta på kretstillverkare för bästa resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Tackar så mycket!
Så är man lat fungerar Windows, annars är allt som vanligt leta på kretstillverkare för bästa resultat.

Dom man får via Windows kan det också fattas vissa inställningar så saknar man något går man till tillverkaren. Tex ljud och skrivare med skanner.