Dator startar i ca en sekund och sen dör den

Permalänk

Dator startar i ca en sekund och sen dör den

Tjenare håller på o få panik här.. Datorn fungerade felfritt fram till nyss då jag satte in ett nytt grafikkort, då vill den helt plötsligt inte starta längre, fläktarna går på i ca en sekund och sen slocknar den igen lika fort :/ Vette fan vad som kan vara felet och jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!!!

Kan tillägga att det datorn inte startar med mitt gamla grafikkort heller och det nya grafikkortet är ett 3090 (rek watt 750) och innan hade jag ett 2080ti. Jag har ett 750w nätagg!!

Permalänk
Medlem

Allt ikopplat?
Dvs alla olika cpu/pci-e kontakter till moderkort/grafikkort?
Går det om du sätter tillbaks gamla grafikkortet?

Sen är det en stor skillnad på VAD det är för nätagg.
Är det tex ett 10 (JA dom åldras) år gammalt nätagg som var skit redan när det var nytt heller ett nytt BRA agg?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla alla kablar. Du kan ha kommit åt någon kabel när du bytte.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kolla alla kablar, tryck i kortet lite extra så det verkligen får kontakt med sloten och prova annan slot kan du ju börja med som felsökning.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk

Allt är i som det ska! Men nu när jag drog ur cpu kablarna från moderkortet och har bara i den som är 24 pin så snurrar alla fläktar och den stängs inte av längre, vad vad det bero på?

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Allt ikopplat?
Dvs alla olika cpu/pci-e kontakter till moderkort/grafikkort?
Går det om du sätter tillbaks gamla grafikkortet?

Sen är det en stor skillnad på VAD det är för nätagg.
Är det tex ett 10 (JA dom åldras) år gammalt nätagg som var skit redan när det var nytt heller ett nytt BRA agg?

Nej det fungerar inte med det gamla grafikkortet heller, och det är en Seasonic FOCUS Plus 750 Gold som jag har och den köpte jag för ca ett år sedan.

Permalänk

Här är en video på hur det ser ut https://youtu.be/1HonXlkVArA

Permalänk

Jag hittade felet... Det var moderkortet som har gått sönder av någon anledning o_O Allt fungerade när jag flyttade grafikkortet och PSUn till en gammal dator som vi hade hemma, lär ju få världens bottleneck nu med 3090 och en i5 2500k

Permalänk
Medlem

Trist om mobot gått sönder. Testade du att rensa cmos?
Har du esd-skydd när du arbetar i datorn?

Permalänk
Skrivet av adzer:

Trist om mobot gått sönder. Testade du att rensa cmos?
Har du esd-skydd när du arbetar i datorn?

Vad är mobot för ngt? Nope inget esd-skydd och jag vet att det är otroligt dumt att greja med datorn utan det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matuschek:

Vad är mobot för ngt? Nope inget esd-skydd och jag vet att det är otroligt dumt att greja med datorn utan det..

Moderkort.

Permalänk
Skrivet av LeoLejon:

Moderkort.

Aha jo den hade ju gått sönder Men då vet jag vad felet är iallafall