RSPH: "Över 10 procent av unga gamers skuldsätts genom lootlådor"

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av hACmAn:

Off:
Gick du i min parallellklass?
Vi fick en sådan räkning då vi tydligen hade en maxgräns på 5000 hos Telia, minns inte riktigt men tror den sammanlagda för det kvartalet blev 6000kr något. Men tror det var på ISDN linan då det syntes att det var jag och från mitt rum. Vi hade dubbla nummer så man skulle kunna ringa in ifall jag eller brorsan var på nätet oftast jag. Fick arbeta av det genom att hjälpa till i vårat företag på helgerna.

Jag gick på Munkhätteskolan i Malmö 🙂

Han som fick räkningen på 5.000-:, hans mamma ringde hans far som kom hem o knäckte modemet för han 😄

Antar att du fick en utskällning men inget mer 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag gick på Munkhätteskolan i Malmö 🙂

Han som fick räkningen på 5.000-:, hans mamma ringde hans far som kom hem o knäckte modemet för han 😄

Antar att du fick en utskällning men inget mer 🙂

Nej Jag gick på Frejaskolan i Gnesta. Men fick betala av det och minns att Pappa inte var så glad. Men han gjorde inte det.

Edit:
Var förmodligen då jag gick på Västergård i Södertälje. Även om jag skulle säja att mitt Internet beroende redan hade börjat i sjunde klass.

Sen så jag började jobba låg jag på ricktigt höga mobilräkningar. Minns inte om det var 1500kr eller eller 600kr i månaden. Men det var i huvudsakligen arbete. Inte som dagens priser direkt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Någon som minns problemet med att folk köpte Ringsignaler med mera via SMS. Det som garanterat var riktat till barn och fanns lite överallt i reklam i vissa tidningar? Inte lotlådor als även om vissa skaffade det av samma anledning som vissa köper lådor i cs för att vissa alla att de har det nyaste skinnet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Det här problemet fanns redan på 80-talet men då kallades det hockeykort och man fick något i handen. Sen har det fortsatt med olika kort såsom pokemon och liknande. På 80-talet hade inte ungdomar kontroll över sin ekonomi på samma sätt som idag när man kan logga in via nätet på två sekunder. Ta SMS-lån på två minuter och se värdet öka på kontot. Hur enkelt som helst.
Nu behöver man inte ens röra sig från skärmen för att köpa nya lådor och du kommer bara äga något digitalt skins eller annan smörja.
Barn borde ha blivit smartare med tiden men tyvärr inte då vissa saker bara blir värre och värre. Att sen tycka synd om föräldrarna som blir skuldsatta för att de lagt in sina kontokort i dator och telefon kan jag tyvärr inte tycka synd om heller.

Digitala pengar är i många fall sämre än förr när man såg sina hundralappar verkligen fysiskt försvinna. Hade man en femhundring så var det alltid svårare att spräcka den för att köpa något litet. Kanske ska man gå tillbaka till fysiska pengar helt😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det här problemet fanns redan på 80-talet men då kallades det hockeykort och man fick något i handen. Sen har det fortsatt med olika kort såsom pokemon och liknande. På 80-talet hade inte ungdomar kontroll över sin ekonomi på samma sätt som idag när man kan logga in via nätet på två sekunder. Ta SMS-lån på två minuter och se värdet öka på kontot. Hur enkelt som helst.
Nu behöver man inte ens röra sig från skärmen för att köpa nya lådor och du kommer bara äga något digitalt skins eller annan smörja.
Barn borde ha blivit smartare med tiden men tyvärr inte då vissa saker bara blir värre och värre. Att sen tycka synd om föräldrarna som blir skuldsatta för att de lagt in sina kontokort i dator och telefon kan jag tyvärr inte tycka synd om heller.

Digitala pengar är i många fall sämre än förr när man såg sina hundralappar verkligen fysiskt försvinna. Hade man en femhundring så var det alltid svårare att spräcka den för att köpa något litet. Kanske ska man gå tillbaka till fysiska pengar helt😀

Är barnen dummare eller har företagen spenderat mer R&D på manipulation nu?

På 80talet lånade man till hus.
Nu lånar man till allt.

80talets motsvarighet till dagens smslån vore väl en stor röd knapp vid bankomaten som delade ut 500lappar till bokstavligen vem som helst.

Det har spårat ur helt och hållet. :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Är barnen dummare eller har företagen spenderat mer R&D på manipulation nu?

På 80talet lånade man till hus.
Nu lånar man till allt.

80talets motsvarighet till dagens smslån vore väl en stor röd knapp vid bankomaten som delade ut 500lappar till bokstavligen vem som helst.

Det har spårat ur helt och hållet. :/

När jag var liten på 70-80talet så kunde jag inte använda mina föräldrar som någon form av bankomat som dagens ungar gör.
Att barnen ska ha en ny iphone var annat år, en ny dator var femte år och tv-apparat i rummet. Tillkommer sen kläder och allt annat som barnen helt enkelt kräver att föräldrarna ska ställa upp med.

Så barn idag vet tyvärr inte vad pengar är värda. Se ett par avsnitt av lyxfällan om du vill se det svart på vitt.

Givetvis är det också en hel del marknadsföring inom området också ska tilläggas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Lootlådor är inget problem och kräver ingen lagändring, hälsningar Sverige.

Märkligt resonemang

Sprit och tobak, samt spel och dobbel är statsmakten införstådd i vad det är, sålänge det inte sker på nätet, vilket för oss vidare till det aktuella ämnet...

Vad kidsen (stora och små) gör i sina spel det är inte politikerna så oroade över.

Undertecknad är inte förvånad alls.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja det var en bra tjänst.
Använde den jämt när jag handlade på nätet förr.
Tråkigt att de tog bort den

Har inte provat den tjänsten.
Men
"Det här är Swedbank plånbok"
...
"För varje kort skapas ett nytt digitalt kortnummer kopplat till just den mobilen."

Låter som att det är 1 virtuellt kort per mobiltelefon som används till alla "plånboksköp" ?

Den gamla tjänsten kunde du skapa ett nytt virtuellt kort med valfri giltighetstid (minst 1 månad) och valfri beloppsgräns.

Den tjänsten hette e-kort!

Här är en tråd här på Sweclockers från när det lades ner:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1487924-swedbank-stang...