Permalänk
Medlem

Bästa routern för Fiber?

Hallå.

Jag har fiber i våran lägenhet ifrån Universal, 500/500.
Jag använder deras router jag fick med och tycker verkligen den är helt jävla skev. Känns som om jag måste starta om routern 2-3 gånger om dagen.

Så nu tänkte jag att jag köper en egen router efter jul/nyår och behöver tips på ett riktigt bra som man kan hänga på väggen, helst i vitt så den "passar in" till tapeten.

Maxpis: 1500 (helst mycket billigare)

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem

Unifi USG om den bara ska vara router utan IDP/IDS eller wifi...
Vit och fin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Unifi USG om den bara ska vara router utan IDP/IDS eller wifi...
Vit och fin.

Ska vara med WIFI, glömde skriva det. Ursäkta

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

EdgeRouter och en AP-AC Lite eller liknande.
Hur stor LGH? Våningar? Rum med betongväggar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonbulbo:

Hallå.

Jag har fiber i våran lägenhet ifrån Universal, 500/500.
Jag använder deras router jag fick med och tycker verkligen den är helt jävla skev. Känns som om jag måste starta om routern 2-3 gånger om dagen.

Så nu tänkte jag att jag köper en egen router efter jul/nyår och behöver tips på ett riktigt bra som man kan hänga på väggen, helst i vitt så den "passar in" till tapeten.

Maxpis: 1500 (helst mycket billigare)

Ok, så kraven är alltså att den ska klara att:

1. Kosta max 1500kr
2. Routa minst din uppkopplingshastighet 500/500Mbit/s
3. Ska ha WiFi, som också ska klara full hastighet?
4. Ska vara vit så att den så att den är diskret när den är monterad på väggen.

Punk 1 och 2 är nog inga större problem.
Däremot punkt 3 och 4 i kombination kan nog bli problem och då särskilr beroend på var routern kommer placeras.

Om budgeten är 1500kr så tror jag annars som sagt att en Ubiquiti Edgerouter X och Unifi AP AC Lite är svårslagen kombination för ca 1300kr, och fördelen är då att du lätt kan placera accesspunkten där den ger bäst täckning över så stotr yta sm möjligt.

Permalänk
Medlem

@No_Jah: Ska det vara modernt med 11ax/WiFi 6 så kommer allt vara svart. I övrigt så hänger sig knappast TS router, utan han har problem med just WiFi som löser sig med att ändra lite inställningar.

En konsumentrouter är en förbrukningsvara, men något med 11ax på 5 och 2,4 GHz och alla features konsumenter brukar vilja ha kostar någon tusenlapp. Inte jättemycket att välja på, men typ TP-Link Archer AX20, D-Link DIR-X1860 och Asus RT-AX55. Produkterna är för nya för att någon större följarskara ska ha bildats kring de, så du kommer där inte få 20 inlägg där de säger hur bra deras X är.

Permalänk
Medlem

Finns ju den här om man vill ha wifi 6 (Om man kan vänta lite tills nästa år): https://www.inet.se/produkt/5412029/ubiquiti-unifi-6-lite-acc...

Kombinera med edgerouter x, så blir det väl bra. Xen kan man säkert gömma någonstans, den är ju väldigt liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

Finns ju den här om man vill ha wifi 6 (Om man kan vänta lite tills nästa år): https://www.inet.se/produkt/5412029/ubiquiti-unifi-6-lite-acc...

Kombinera med edgerouter x, så blir det väl bra. Xen kan man säkert gömma någonstans, den är ju väldigt liten.

Man kan ju dessutom måla Edgeroutern vit, eller använda vit plasfilm, om man tycker den är för iögonfallande när den sitter på väggen.

Permalänk
Rekordmedlem

TP-Link Archer C9 klarar dina krav, det kanske finns nån som är bättre men C9 passar kravprofilen.
https://www.tp-link.com/se/home-networking/wifi-router/archer...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Man kan ju dessutom måla Edgeroutern vit, eller använda vit plasfilm, om man tycker den är för iögonfallande när den sitter på väggen.

Eller boka en plåt och skruva över, varför nu routern skulle sitta synligt i någon störande höjd.

UniFi 6 saknar 11ax/WiFi 6 på 2,4 GHz också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

TP-Link Archer C9 klarar dina krav, det kanske finns nån som är bättre men C9 passar kravprofilen.
https://www.tp-link.com/se/home-networking/wifi-router/archer...

Ja, rätt placerad kan den säkert fungera bra.
Däremot ser den inte ut att var väggmonterbar, men det går säker att lösa på något kreativt sätt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av No_Jah:

Ja, rätt placerad kan den säkert fungera bra.
Däremot ser den inte ut att var väggmonterbar, men det går säker att lösa på något kreativt sätt.

Den ska nog gå bra att hänga upp, den har "nyckelhål" för skruvskallar på baksidan. Men det är kanske värre att få plats med kablarna om man hänger den platt mot en vägg men det går väl lösa det på andra sätt. men det ksnak inte går ändå för "stödet" verkar vara fast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den ska nog gå bra att hänga upp, den har "nyckelhål" för skruvskallar på baksidan. Men det är kanske värre att få plats med kablarna om man hänger den platt mot en vägg men det går väl lösa det på andra sätt.
https://shopdelta.eu/obrazki2/archer-c9_v2_img2.jpg

Det var lustigt, för så ser den inte ut på sidan du länkade till?
Och jag antar att den där silverfärgade bågen ocskå behöver plockas loss för om den ska väggmonteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den ska nog gå bra att hänga upp, den har "nyckelhål" för skruvskallar på baksidan. Men det är kanske värre att få plats med kablarna om man hänger den platt mot en vägg men det går väl lösa det på andra sätt. men det ksnak inte går ändå för "stödet" verkar vara fast.
https://shopdelta.eu/obrazki2/archer-c9_v2_img2.jpg

Tips titta i manualen.

Tänk på att det finns olika versioner, inkl flera utan några hål.

Skrivet av No_Jah:

Det var lustigt, för så ser den inte ut på sidan du länkade till?
Och jag antar att den där silverfärgade bågen ocskå behöver plockas loss för om den ska väggmonteras.

Nej, titta i manualen.

Kablarna är bakåt, så den behöver lite utrymme.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av No_Jah:

Det var lustigt, för så ser den inte ut på sidan du länkade till?
Och jag antar att den där silverfärgade bågen ocskå behöver plockas loss för om den ska väggmonteras.

De har kanske tagit bort nyckelhålen för fotstödet verkar vara fast och även fungera som distans för kontakterna.
Man får ställa den på en liten hylla eller 2 utstickande pinnar/skruvar snarare än att hänga den på väggen. typ https://www.ikea.com/se/sv/p/granhult-konsol-foernicklad-5043...
Jag vet att det också finns "skruvar" nånstans

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tips titta i manualen.

Nej, titta i manualen.

Kablarna är bakåt, så den behöver lite utrymme.

Ja det ser lite lustigt ut, som att man skulle behöva ha långa skruvar som sticker ut från väggen om man ska väggmontera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den ska nog gå bra att hänga upp, den har "nyckelhål" för skruvskallar på baksidan. Men det är kanske värre att få plats med kablarna om man hänger den platt mot en vägg men det går väl lösa det på andra sätt. men det ksnak inte går ändå för "stödet" verkar vara fast.
https://shopdelta.eu/obrazki2/archer-c9_v2_img2.jpg

Väldigt spännande produktdesign må jag säga

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PlogarN97:

Väldigt spännande produktdesign må jag säga

De använde nog en befintlig baksida men kom på att foten var i vägen och tog bort hålen så att det blev en bordsmodell eftersom kontakterna också behöver plats.
Man måste ställa den på nått litet på väggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Ja det ser lite lustigt ut, som att man skulle behöva ha långa skruvar som sticker ut från väggen om man ska väggmontera den.

Det finns två beslag man fäster på den modellen med hålen. Du lär inte få hålen eller beslagen på modellen som säljs idag/i Sverige vilket som, så annan modell är lämpligare. Två av de jag nämnde tidigare kommer du kunna hänga på spikar (skruvar brukar inte gå in i dessa monteringshål).

Permalänk
Medlem

Archer c9 går hur bra som helst att väggmontera.
Det är 2 beslag man skruvar fast på väggen sen hänger man bara routern på fästerna.
Inga som helst problem med kablar eller något då den byggs ut från väggen. Silver stativet agerar som stöd också. Går ej att ta bort.

Jag har köpt min Archer c9 i Sverige på Inet eller Kjell(minns inte vilken) för 990:- för något år sedan. Fick såklart med beslagen.

Har inte haft några problem med räckvidd eller något direkt med min C9. Men ska man nå ut till trädgård osv kanske en bättre behövs.

Jag löste det enkelt dock genom att köpa en billig extender av tp-link, typ 250 spänn sen fick jag täckning även ute i trädgården.

Jag köpte C9 bland annat för den gick att väggmontera, det är nästan inga routrar som går att väggmontera idag av någon anledning.
För övrigt varit väldigt nöjd med den, men den har ju ett par år på nacken nu som modell.

Nästa wifi6 router lär bli Tp-link igen om jag hittar en stilren som går o väggmontera igen.

Beslagen som medföljer.

Edit: Tror inte man kan gå efter bilderna heller då de är produktbilder.
Finns 2 kartonger som jag vet. En grön som saknar väggmöjlighet och en blågrön som jag fick med väggmöjlighet.
Såhär ser även min kartong ut:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Archer c9 går hur bra som helst att väggmontera.
Det är 2 beslag man skruvar fast på väggen sen hänger man bara routern på fästerna.
Inga som helst problem med kablar eller något då den byggs ut från väggen. Silver stativet agerar som stöd också. Går ej att ta bort.

Jag har köpt min Archer c9 på Inet om jag minns rätt och fick såklart med beslagen så vet inte vad folket här pratar om att fästena inte finns om man köper här.

Har inte haft några problem med räckvidd eller något direkt med min C9. Men ska man nå ut till trädgård osv kanske en bättre behövs.

Jag löste det enkelt dock genom att köpa en billig extender av tp-link, typ 250 spänn sen fick jag täckning även ute i trädgården.

Jag köpte C9 bland annat för den gick att väggmontera, det är fan nästan inga routrar som går att väggmontera idag av någon anledning.
För övrigt varit väldigt nöjd med den, men den har ju ett par år på nacken nu som modell.

Nästa wifi6 router lär bli Tp-link igen om jag hittar en stilren som går o väggmontera igen.

Beslagen som medföljer.
https://i.imgur.com/1uIqVYL.png

Edit: Tror inte man kan gå efter bilderna heller då de är produktbilder.
Finns 2 kartonger som jag vet. En grön som saknar väggmöjlighet och en blågrön som jag fick med väggmöjlighet.
Såhär ser även min kartong ut:
https://i.imgur.com/fQko995.png

Ah, ok. Det förklarar ju saken.