Permalänk
Medlem

Snor en andra m2 prestanda från GPU?

Behöver mer hårddiskutrymme i tjejens dator, har en m2 liggandes som jag tänkte sätta i. Det sitter redan en m2 i datorn och jag dock för mig jag har läst nånstans att om man har 2st m2diskar så kan den andra stjäla bandbredd ifrån gpun?

Det sitter en 3600x på ett
MSI X470 GAMING PLUS MAX i hennes dator ihop med ett 3070.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Skulle nog vilja påstå att det är marginellt.
Och är hon en vanlig gamer eller användare så kommer hon inte märka någon skillnad.
Går man dock till botten och verkligen kikar på småsaker som en vanlig brukare inte har någon större koll på så kommer du såklart märka skillnad i siffror här och där.

I "värsta" fall är det väl bara införskaffa en vanlig SATA SSD?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk

Läs modermodemets manual är väldigt olika.

men generellt har cpu tillräckligt med pci-e trådar borde det inte påverka.

iom att cpu har 20 pci-e trådar så har du iaf 4 trådar att använda innan du börjar nalla på gpu bandbredden.

och inte sett något test än just för 3000 serien gpu men om det är som tidigare Nvidia kort så är det ingen större skillnad mellan 8 eller 16 pci-e linor tilldelat för den delen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nej, inte på det moderkortet, den andra M.2-porten använder PCIe-linor från styrkretsen istället. Men den är då PCIe 2.0 x4 eftersom X470-kretsen bara har PCIe 2.0 internt, så en SSD i den porten blir begränsad till "bara" ca 2 GB/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, inte på det moderkortet, den andra M.2-porten använder PCIe-linor från styrkretsen istället. Men den är då PCIe 2.0 x4 eftersom X470-kretsen bara har PCIe 2.0 internt, så en SSD i den porten blir begränsad till "bara" ca 2 GB/s.

Tack!
Skulle du rekommendera att jag sätter i en ”vanlig” ssd-disk istället? Tänker om en m2 blir ”slö” med 2gb/s jämfört med en sata-ssd?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Tack!
Skulle du rekommendera att jag sätter i en ”vanlig” ssd-disk istället? Tänker om en m2 blir ”slö” med 2gb/s jämfört med en sata-ssd?

Vanlig SSD cappar vid runt 550 MB/s så det är ingen fara.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Tack!
Skulle du rekommendera att jag sätter i en ”vanlig” ssd-disk istället? Tänker om en m2 blir ”slö” med 2gb/s jämfört med en sata-ssd?

SATA är begränsad till 600MB/s = 0.6GB/s vilket är strax under en tredjedel, och de flesta rimligt prissatta SSDerna med NVME brukar maxa ur kring 2500-2000 MB/s ändå, så ingen stor förlust. Vilken disk har du redan och vilken budget har du? Kanske värt att sätta den gamla på den ’sämre’ sloten för att få ut det bästa från alla delar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinpinStudios:

Tack!
Skulle du rekommendera att jag sätter i en ”vanlig” ssd-disk istället? Tänker om en m2 blir ”slö” med 2gb/s jämfört med en sata-ssd?

Ingen av er kommer märka någon skillnad av den begränsade hastigheten. Även om ni kunde det så är ju 2GB/s ändå ungefär 4 gånger snabbare än en SATA-SSD så den skulle ju kännas ännu slöare i jämförelse.

Permalänk
Skrivet av MinpinStudios:

Tack!
Skulle du rekommendera att jag sätter i en ”vanlig” ssd-disk istället? Tänker om en m2 blir ”slö” med 2gb/s jämfört med en sata-ssd?

En sata SSD har väl runt 500-550MB/s idagsläget så överföringshastigheterna är bättre även med 2GB/s

dock så har läs/skrivhastigheten inte speciellt stor betydelse för spel där största fördelen med SSD är accesstid vilket är minimal skillnad mellan olika typer av SSD men stort kliv från mekanisk disk

men generellt ända gången du kommer märka skillnad i läs/skriv när det kommer till spel är vid installationen om disken är slöare än källan datan kommer från.

så har du mindre än 4Gbit/s lina eller kör installationen från en annan snabbare disk kommer ingen av dem flaska installationshastigheten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Då kör jag med den m2 som jag har liggandes, den ska bara användas för att lagra spel på så då duger det gott med 2gb/s

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk

lånar en gammal tråd*
jag har precis köpt
https://www.inet.se/produkt/1903392/asus-rog-crosshair-viii-d...

tänkte snart bygga den,
har 2 frågor,
det finns 2 m2 platser på kortet,
om jag utnyttjar bägge delar man på banbredden då?
isånfall
vad är mest värt?
ha windows på m2 disken eller spelen?

brukar oftast vilja ha windows på 1 och spel på andra.

tack förhand

wd91

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Begränsningar knutna till olika kretsar framgår av manualen.

I ditt fall så beror det bl.a. på vilken CPU du har i moderkortet.

Sedan vad är din andra icke-M2-disk för något, är det en SATA SSD eller en snurrdisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

lånar en gammal tråd*
jag har precis köpt
https://www.inet.se/produkt/1903392/asus-rog-crosshair-viii-d...

tänkte snart bygga den,
har 2 frågor,
det finns 2 m2 platser på kortet,
om jag utnyttjar bägge delar man på banbredden då?
isånfall
vad är mest värt?
ha windows på m2 disken eller spelen?

brukar oftast vilja ha windows på 1 och spel på andra.

tack förhand

wd91

Den som heter M.2_1 är direktkopplad mot CPUn, medans M.2_2 går via chipsettet (vilket kommer att dela på bandbredden med allt annat som pratar med CPUn via chipsettet).
Så man kan säga att M.2_1 är något bättre än M.2_2. Men kommer du märka någon skillnad i verkligheten, troligtvis inte.