Permalänk
Medlem

Miljödetektering

Hallå där!

Finns en funktion i inställningar kallat ”miljödetektering” (Scene Detection på engelska) på iPhone 12 Pro. Jag förstår inte riktigt vad denna funktion är till för, sitter och överväger om jag ska ha den på eller av. Någon som har bättre koll?

Står något om att AI ska förbättra bilderna men är detta något som märks jämfört med om man har det avstängt?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

lite svårt att hitta en enkelt svar men det här sa kanske lite
https://ios.gadgethacks.com/how-to/disable-scene-detection-fo...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Rekordmedlem

Kameran försöker identifiera vad du fotograferar och AI gissar vad den tror du gillar bäst, om bilden blir bättre eller sämre går inte att säga innan du tagit den för Ain gör ju inte alltid på det sätt du vill, troligen blir det färre tekniskt dåliga bilder men de behöver ju inte alltid bli bättre av det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kameran försöker identifiera vad du fotograferar och AI gissar vad den tror du gillar bäst, om bilden blir bättre eller sämre går inte att säga innan du tagit den för Ain gör ju inte alltid på det sätt du vill, troligen blir det färre tekniskt dåliga bilder men de behöver ju inte alltid bli bättre av det.

Ja, jag är väl benägen att misstänka att den lyckas välja tekniskt rimliga parametrar för det mesta.

Förmodligen är det en inställning som är mer intressant ju mer ointresserad man är av foto.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, jag är väl benägen att misstänka att den lyckas välja tekniskt rimliga parametrar för det mesta.

Förmodligen är det en inställning som är mer intressant ju mer ointresserad man är av foto.

Ja så brukar det vara, telefoner är ändå inte som kamerorna är för de har för det mesta så långt skärpedjup att de fuskar mycket med mjukvara för att ändra karaktär på bilderna eftersom de är extremt begränsade att göra sakerna optiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

lite svårt att hitta en enkelt svar men det här sa kanske lite
https://ios.gadgethacks.com/how-to/disable-scene-detection-fo...

Tack för länken, bra information där!

Skrivet av mrqaffe:

Kameran försöker identifiera vad du fotograferar och AI gissar vad den tror du gillar bäst, om bilden blir bättre eller sämre går inte att säga innan du tagit den för Ain gör ju inte alltid på det sätt du vill, troligen blir det färre tekniskt dåliga bilder men de behöver ju inte alltid bli bättre av det.

Det låter rimligt, så i princip är det en chansning om bilden blir så som man vill ha den.
Personligen är jag lite av en person som gillar ha kontroll över hur slutbilderna blir, kanske borde ha det avstängt då 🤔

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GraffeT:

Tack för länken, bra information där!

Det låter rimligt, så i princip är det en chansning om bilden blir så som man vill ha den.
Personligen är jag lite av en person som gillar ha kontroll över hur slutbilderna blir, kanske borde ha det avstängt då 🤔

Vill du ha bäst kontroll ska du ju inte använda nått helautomatisk läge Utan bara ta hjälp med att räkna ut exponeringen.
Egentligen ska du inte ha en mobil heller för deras optiker är så begränsade då de optiskt har så långt skärpedjup att de har svårt att få något att se oskarpt ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vill du ha bäst kontroll ska du ju inte använda nått helautomatisk läge Utan bara ta hjälp med att räkna ut exponeringen.
Egentligen ska du inte ha en mobil heller för deras optiker är så begränsade då de optiskt har så långt skärpedjup att de har svårt att få något att se oskarpt ut.

Är fantastiskt nöjd med bilderna från mobilen, mobilkamerorna har blivit så pass bra på senare år.

Håller inte riktigt med där. Tycker man man få till riktigt fin bokeh, inte på dslr nivå självklart.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GraffeT:

Är fantastiskt nöjd med bilderna från mobilen, mobilkamerorna har blivit så pass bra på senare år.

Håller inte riktigt med där. Tycker man man få till riktigt fin bokeh, inte på dslr nivå självklart.

Mjukvaran har blivit bättre, optiskt är det inte mycket som hänt på den sidan utan det blir högre upplösning och lägre brus men det folk "upplever" är automatisk efterbehandling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min första tanke när jag läste miljödetektering var att när den är på, så använder man kameror + lidar som finns på iphone 12 (tror jag?, eller är det bara ipad pro), och mappar ens rum i huset i 3d medans man går runt hemma

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CubaCola:

Min första tanke när jag läste miljödetektering var att när den är på, så använder man kameror + lidar som finns på iphone 12 (tror jag?, eller är det bara ipad pro), och mappar ens rum i huset i 3d medans man går runt hemma

Jag tänkte först att de hade börjat med sensorer som kände av fler fysiska parametrar typ gaser och flera typer av strålning och elektriska fält.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.