Permalänk
Medlem

Bildredigering i GNU/Linux

Hej,

I min jakt på alternativ till Photoshop i Linux, så ramlade jag över följande video på YouTube:

Videon tar upp 5 grundläggande funktioner för ett bildredigeringsprogram.

  1. Bildredigering

  2. Lagerhantering

  3. Texthantering

  4. PSD import/export

  5. CMYK

Efter att ha testat GIMP (2.99), Krita och MyPaint, så är tyvärr MyPaint det programmet jag kommer bäst överrens med. Jag skriver "tyvärr", då MyPaint är ett renodlat ritprogram.

Jag letar alltså efter något program som klarar punkterna ovan utan större problem. Bortsett från just "bildredigering", så vill jag ge både GIMP och Krita underkänt på övriga punkter. För fotobehanding, så finns redan helt ok alternativ i form av RawTherapee och Darktable.

Själv är jag nu nära på att helt enkelt ge upp mitt sökande efter en native programvara för bildredigering i GNU/Linux. Istället verkar det som online-verktyg såsom Photopea samt Pixlr E vara de enda vettiga alternativen.

Nedan är ett exempel från Pixlr E som enligt mig är det bästa alternativet till Photoshop under GNU/Linux:

https://pixlr.com/e/

Hur gör ni andra? Vilka är era tips på bra bildredigeringsprogram? Eller har ni gett upp GNU/Linux för bildredigering och kör dualboot? Kankse är Wine en bra medelväg?

Tacksam för tips! (såvida inte dessa innehåller GIMP eller Krita)

Permalänk
Medlem

Har gett upp bildredigering på Linux, kommer absolut inte överens med GIMP heller, men som du nämner framkallning funkar bra med Linux.

När jag behöver redigera så kör jag min Windowsdator, håller inte på med dualbootning.
Men ett OK alternativ kan vara Windows som man kör virtuellt med Linux som Host, Wine nja inte testat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har gett upp bildredigering på Linux, kommer absolut inte överens med GIMP heller, men som du nämner framkallning funkar bra med Linux.

När jag behöver redigera så kör jag min Windowsdator, håller inte på med dualbootning.
Men ett OK alternativ kan vara Windows som man kör virtuellt med Linux som Host, Wine nja inte testat.

Tack för svaret!

Själv använder jag bara gThumb i Linux och gör allt annat gällande bildbehandling i Windows eller macOS. Duger fint för att gå igenom mitt bildbibliotek och göra enklare bearbetningar.

https://en.wikipedia.org/wiki/GThumb

Jag vill dock få fler att kunna börja använda Linux, men just nu har jag svårt nog att övertyga mig själv Känns som att appar i webbläsaren är framtiden för Linux, men då kan man lika gärna sitta med Windows eller macOS.