Nvidia utesluter recensenter som inte fokuserar på ray tracing

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Jag tror också så. Det är inte första gången det här händer just HWU. Kommer inte ihåg sist det hände och vad det gällde men en märkbar bias mot Nvidia/Geforce tycker jag ändå de har ända sedan första gången de nobbades av Nvidia.

Fortfarande värt ett besök då de testar många spel som TPU (som i sin tur känns lite för pro-Geforce i mina ögon).

HU har blivit svartlistade av flera företag under åren. Ett av dem var Asrock som svartlistade dem då de gav en väldigt kritisk review på ett eller några av deras moderkort om jag inte minns fel.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag har sett alla Hardware Unboxed-recensioner och förstår faktiskt inte vad Nvidia dillar om, råtrasning har inte ignorerats. "Inte tillräckligt mycket för vår känsliga smak"? Bara skäms, Nvidia. Rejält pinsamt.

Kanske dags att börja stötta Hardware Unboxed på Patreon.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Förståelig, ger inte mycket för wannabe YouTubers heller för den delen!

Är du ett troll eller tycker du samma om Sweclockers? De flesta reviews som Steve gör på HU hamnar i textformat på Techspot.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

SweClockers: 12 st
Computer Base: 17 st
Hardware Unboxed: 18 st
TechPowerUp: 22 st

Så med din måttstock är det alltså TPU vi ska lyssna på, ska vi skippad de andra?

Sedan, om det finns ett systematisk fel kvittar det hur många titlar man testar. Detta om är nog inte helt lätt att bevisa...

sen missar du helt deras kvartals tester med 35 spel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

sen missar du helt deras kvartals tester med 35 spel.

Gör det någon skillnad dock? Om 4 reviewers får snarlika resultat på 12 spel och HU är den enda som har andra resultat på dessa 12 spel så är det ju fortfarande något avvikande på HU:s sida.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gothdeus:

Men det är väl egentligen alldeles självklart att man som seriös recensent har ett ansvar att testa ALLA funktioner och features?
T.ex. då Nvidia DLSS, AMD Smart Access Memory osv.

Mjaa. Jag är inte så säker på att alla CADprogram testas på varje enskilt kort av alla recensenter exempelvis. Eller hur hög spänning fläktmotorerna pallar innan de bränner - and so on.
Det är rimligen svårt att testa "allt" ;). Det som testas är väl snarare det som ens publik efterfrågar. Och det är olika för olika kanaler. I "will it blend" testar de andra egenskaper än sweclockers testar. Någon kanal testar överklockning med flytande kväve och någon annan testar hur lätt det är att löda om minnena eller hur bra kortet kyler nedsänkt i mineralolja.

Men ja, det är kanske inte helt otippat att de som ger ut testexemplar förväntar sig att man testar nyheterna och det man önskar promotea med kortet. Skickar nvidia ut testkort till CADstationer så är det väl CAD-applikationer de önskar testa snarare än att man stoppar ner kortet i en mixer hehe. Men det är kanske inte helt givet i det här fallet att de testar just raytracing utan snarare fokuserar på prestandan från cudakärnor och minnesmängd.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Dålig stil av Nvidia, jag tycker HW unboxed gör bra recensioner av det mesta. Men deras recension av ampere gav nvidia väsentligt lägre resultat än många andra, så frågan är väl snarare hur många nvidia har tvingat räta in sig i ledet.
Jays 2 cent är ju ganska uppenbar där hans tester för 6900XT medvetet låter strömbudgeten vara strypt på 250W för att hans testexemplar kom med den inställningen istället för 300W som det säljs som.

Vad gäller strålspårning så är det inte intressant på så pass klena grafikkort som lanseras. Strålspårning är inte värt att betala 50% av rasteriseringsprestandan för, enda tillfället strålspårning är intressant är för gamla speltitlar så som quake II & minecraft.

Nvidia's fulmetoder verkar inte ha någon ände, PhysX, G-sync, RTX, 12-pin ström.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

HU har blivit svartlistade av flera företag under åren. Ett av dem var Asrock som svartlistade dem då de gav en väldigt kritisk review på ett eller några av deras moderkort om jag inte minns fel.

Jaha, där ser man. Tror som sagt att de får uttrycka sig lite "mjukare" istället för att rentav basha och generalisera. Kanske en kulturgrej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

SweClockers: 12 st
Computer Base: 17 st
Hardware Unboxed: 18 st
TechPowerUp: 22 st

Så med din måttstock är det alltså TPU vi ska lyssna på, ska vi skippad de andra?

Sedan, om det finns ett systematisk fel kvittar det hur många titlar man testar. Detta om är nog inte helt lätt att bevisa...

Jag har för mig att HU har ca 40 spel i sin fulla test, det kan iofs hända att jag har sviktande minne.

Permalänk
Medlem

Dagen efter publicerade Harbour Unboxed en review av Cyberpunk helt utan raytracing. Raytracing-testet kommer dagen efter då... men man hoppades nästan att dom skippade det.

Dessutom presterade AMD bra i deras tester. Så Nvidia och deras lilla padawan i Jays 2 Cent sliter nog sitt hår av frustration nu.

Jag unsubbade ifrån Jay direkt när jag såg hans patetiska test av 6900XT. Så många narativ som är uppenbart vinklade åt det gröna hållet och dessutom ett felande kort/drivisar men inte ett ord om att han frågat andra testare eller AMD själva.

Synd, för jag gillar att Jay är en bilentusiast. Men när det gäller datorhårdvara tror jag inte ens han är intresserad längre.

Hur som... jag kommer köpa nvidia i.a.f. Haha

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Oerhört ruttet av Nvidia men inte speciellt förvånande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Det är en intressant situation när både nVidia och AMD verkar slå knut på sig själva för att framstå som värre än konkurrenten...

nVidia nu ligger så jävla långt fram i sin rövhålsteknologi att det kommer kräva en overkligt stor ansträngning av AMD för att ens börja nosa i hälarna på dem.

Man påminns av den fula PR som Intel började köra när Ryzen började komma ikapp. "Mer relevanta tester", limmade CPUer, egna testfirmor som fipplade till BIOS för att ryzen skulle vara sämre, skalade grafer, etc.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Money talks

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paontuus:

Gör det någon skillnad dock? Om 4 reviewers får snarlika resultat på 12 spel och HU är den enda som har andra resultat på dessa 12 spel så är det ju fortfarande något avvikande på HU:s sida.

gör en ganska storskillnad, det tog 5700xt upp jämnside med 2070super.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

gör en ganska storskillnad, det tog 5700xt upp jämnside med 2070super.

Det är den väl typ redan? Bara RT som är skillnaden. Och det blir ju fortfarande annorlunda resultat från HU om det är konstiga resultat från dessa 12 spel iblandat med dom andra.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det är ju en väldigt konstigt formulerad tweet också: "Banned us from receiving"... betyder ju bara "Dom vill inte ge oss gratis hårdvara längre".
Jag tror det finns mer bakgrundstory till den där tweeten än att dom bara helt plötsligt fick ett argt mail från Nvidias representant.

Vill dom inte testa raytracing, något som Nvidia pushar stenhårt, så får dom väl stå över att få gratis kort. Dom får väl då köpa dem i butik som resten av oss.

Jag tycker det är rätt talande att ingen i tråden lyft frågan om detta då skulle betyda att Sweclockers, och alla andra reviewers, fokuserar omotiverat mycket raytracing gentemot vad konsumenten vill ha (i.e. håller sig på god fot med Nvidia med att pusha detta).

Permalänk
Medlem

Att dömma från review samples är dumt ändå.
Alltid cherrypickade kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

nVidia nu ligger så jävla långt fram i sin rövhålsteknologi att det kommer kräva en overkligt stor ansträngning av AMD för att ens börja nosa i hälarna på dem.

Man påminns av den fula PR som Intel började köra när Ryzen började komma ikapp. "Mer relevanta tester", limmade CPUer, egna testfirmor som fipplade till BIOS för att ryzen skulle vara sämre, skalade grafer, etc.

Hade velat se en balansgång där samtidigt. Många hypeade Ryzen 1xxx serien som att den var bättre än Intels motsvarigheter, det var först i 3xxx man var ikapp någorlunda och sedan förbi med 5xxx.

Skalade grafer är nog lite norm för teknikbranschen också, bara att kika på svenska ISPs grafer. Telenor är 2,5% snabbare på netflix än Comhem men grafen har startpunkt så stapeln är typ dubbelt så hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Dagen efter publicerade Harbour Unboxed en review av Cyberpunk helt utan raytracing. Raytracing-testet kommer dagen efter då... men man hoppades nästan att dom skippade det.

Dessutom presterade AMD bra i deras tester. Så Nvidia och deras lilla padawan i Jays 2 Cent sliter nog sitt hår av frustration nu.

Jag unsubbade ifrån Jay direkt när jag såg hans patetiska test av 6900XT. Så många narativ som är uppenbart vinklade åt det gröna hållet och dessutom ett felande kort/drivisar men inte ett ord om att han frågat andra testare eller AMD själva.

Synd, för jag gillar att Jay är en bilentusiast. Men när det gäller datorhårdvara tror jag inte ens han är intresserad längre.

Hur som... jag kommer köpa nvidia i.a.f. Haha

Har också gett upp JayTwoZ sen ett tag tillbaka. Riktigt bitter och toxic kille som agerar moralsänke för ens egna humör.

Permalänk
Medlem

Gillar ändå inte recensioner där testaren fått produkten som bonus. Finns några som köper allt för egna slantar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paontuus:

Det är den väl typ redan? Bara RT som är skillnaden. Och det blir ju fortfarande annorlunda resultat från HU om det är konstiga resultat från dessa 12 spel iblandat med dom andra.

dem använder ryzen 3950x alla andra använder typ intel. När alla borde använda 5950x för att inte bottlenecka de nya radeon korten.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Har Hardware Unboxed avvikande resultat i samma speltitlar som testas av flera recenscenter? Iom att de testar med en 3950x så blir deras resultat något annorlunda såklart men det är en del av metoden. Det är osannolikt att en 3950x ska skala likartat som en intel prolle i alla spel.

Sedan så verkar HU testa en hel del väldigt nya titlar så urvalet av speltitlar i sig verkar inte helt jämförbart med andra siter där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Hur menar du nu? Om de är en marknadsföringspartner så tappar de ju all form av kredibilitet som recensent. Recensioner ska vara opartiska, annars är de meningslösa.

Isåfall kan man ju droppa hela FZ.se och gamingindustrin som får recensionsexemplar i förväg, och dumpar de spelets betyg så får de inte fler tidiga recensionsexemplar. The last of us 2 recensionen ger mig fortfarande spysmak i munnen.

Permalänk
Medlem

Snälla Sweclockers.
Kan vi inte lägga till fanboys färger i våra inlägg på något vis.
Typ blå, röd och svart färg på ens namn eller likande.
Då skulle man kunna gallra bland inläggen utan att behöva läsa dem och spara massor med tid att diskutera med neutrala.
Den här tråden är ett synnerligen bra ställe att se vem som tycker med hjärtat eller med hjärnan.
Att läsa denna tråden är lite som att läsa en saga med lite popcorn bredvid sig. Mysigt men inte speciellt lärorikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nvidia's fulmetoder verkar inte ha någon ände, PhysX, G-sync, RTX, 12-pin ström.

Alla de fyra sakerna är dock bra funktioner som sett ganska stor implementering? Utan att veta mer så kan det absolut vara fulmetoder från Nvidia att HU inte längre får kort för att de tycker de rapporterar fel, stämmer det som HU säger är det ju illa. Men på vilket sätt är de fyra sakerna du listar fulmetoder?

Permalänk
Medlem

Forfarande inte sett en enda vettig RT recension. Inget av korten kan spela i vettig upplösning med bra fps utan att använda DLSS, men ingen review jag har sett har gått in på djupet av DLSS. Känns bakvänt att slå på RT för bättre kvalitet för att sedan vara tvungen att rendera på mycket lägre upplösing och trolla in extra pixlar.

Måste man fläska på så många strålar att DLSS blir ett krav? Vad skulle skillnaderna vara om low/medium/high justerade antalet strålar snarare än vilka effekter som använder RT?

Screenshots är ju inte tillräckligt för att fånga upplevelsen, men borde ju kunna inkludera captures av lite olika alternativ för att visa på skillnaderna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hnric:

Screenshots är ju inte tillräckligt för att fånga upplevelsen, men borde ju kunna inkludera captures av lite olika alternativ för att visa på skillnaderna.

Frågan är dock om det går att visa DLSS-skillnader i video. Det lär krävas väldigt hög bitrate för att få med så små detaljer, så YouTube är ganska uteslutet.
Här har du en video med DLSS off vs DLSS quality. Jag ser ingen skillnad egentligen, förutom att det flyter bättre förstås.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Autodidact:

Självklart surt för recensenterna men samtidigt är det ju knappast obligatoriskt för Nvidia att skicka ut exemplar till alla som önskar att recensera deras produkter. Nvidia bestämmer själva vem de vill samarbeta med.

Man kan ju tycka vad man vill om det men sådant är livet.

Jag är också benägen att ställa mig mitt emellan eller på sidan av detta. Inte superkonstigt att Nvidia väljer de recensenter de tycker fokuserar på rätt saker med de få kort de har. Om man tänker världen över är det nog ett par FE-kort som ska skickas ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qubeista:

Isåfall kan man ju droppa hela FZ.se och gamingindustrin som får recensionsexemplar i förväg, och dumpar de spelets betyg så får de inte fler tidiga recensionsexemplar. The last of us 2 recensionen ger mig fortfarande spysmak i munnen.

Kan du utveckla lite på det sista du skrev? Har själv inte läst den men ska göra det nu men vet ej vad du syftar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Snälla Sweclockers.
Kan vi inte lägga till fanboys färger i våra inlägg på något vis.
Typ blå, röd och svart färg på ens namn eller likande.
Då skulle man kunna gallra bland inläggen utan att behöva läsa dem och spara massor med tid att diskutera med neutrala.
Den här tråden är ett synnerligen bra ställe att se vem som tycker med hjärtat eller med hjärnan.
Att läsa denna tråden är lite som att läsa en saga med lite popcorn bredvid sig. Mysigt men inte speciellt lärorikt.

Mycket god idé! Lite som flairs på reddit.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.