1080p-projektor som ger ~100" bild vid 1,55m-2m eller vid 3m

Permalänk
Medlem

1080p-projektor som ger ~100" bild vid 1,55m-2m eller vid 3m

Hej

Just som bf2020 varit och jag köpte annat då jag före harmoniserade med det faktum att jag är nöjd med bilden från min nog odödliga proj och mina ögon inte blir bättre med åren så har Optoma GT750 odlat ett problem : https://www.avsforum.com/threads/optoma-gt750-xl-does-not-sta... som gör att jag inte tror den kommer bli kvar så länge.

Har därtill spanat på 1080p att ersätta med. Har inga speciella krav vad gäller bilden för är ärligt talat nöjd med den jag har nu. Har sett bekantas 4klösningar och ja, de är suuperskarpa och med djuup svärta etc, men det adderar inte riktigt till min upplevelse. Jag vill ha 100"+ och gärna blaskiga skuggor och så länge pixlar ej syns är saker ok. Lite högre upplösning än 720p kan vara bra då man ser pixlarna om man sträcker sig fram i soffan.

Rummets dimensioner är primära kravställare: antingen på soffbordet, där distans till duk är 1,55-2m; alt på hylla på motstående vägg, här måste dock avståndet blir väldigt nära 3m. Att hänga den från taket tror jag inte riktigt på, dels är det högt till tak och dels skulle det ser rätt hemskt ut.

Därtill behöver den hantera hdmi in och gärna ha 3,5mm ljud-ut.

Prisjakt kan inte sortera på sådana parametrar och https://www.projectorcentral.com/home.cfm ger en lista vars medlemmar inte existerar i Sverige , trots "nuvarande". (Kan köpa från EU med dock, samt begagnat, men väldigt lite på tradera, blocket befattar jag mig inte med och componentforum är halvdött.)

Alla jag sorterat fram på prisjakt och slagit upp här https://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cf... kräver mer än 3m vilket blir väldigt svårt, fysiskt.

Alla tips mottages.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Låter som enklaste lösningen är att sätta nuvarande projektor i en strömplugg med fjärrstyrning och köra på tills den dör helt eller du faktiskt känner för att uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Låter som enklaste lösningen är att sätta nuvarande projektor i en strömplugg med fjärrstyrning och köra på tills den dör helt eller du faktiskt känner för att uppdatera.

Kanske, isf hade jag inte gjort tråden dock. Tack för tipset men för bökigt. Om den inte rycker upp sig kommer den att bytas ut inom någon månad.

Duken är 230cm bred och nuvarande proj står ca 1,55m ifrån. Om projiceringsförhållandet är kastlängden/bildbredden så har den då ett förhållande på 0,674. Det går att sortera på Prisjakt, ska kompilera två listor.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Bildexpert 📺

100 tum är ca 2,2 meter brett. Vill du ha projektorn 1,5-2 meter bort behöver du ett kastavståndsförhållande om x0,7–0,9 och det brukar de flesta Short Throw, ST-projektorer klara av. 3 meter bort är x1,37 och det är lite mellan stolarna så att säga. Du kan förmodligen utan problem hitta en ST-modell som klarar saken men det är svårare att finna dem som ger x1,37 utan det är ofta något längre likt x1,5 eller x1,6x som är närmast möjliga på icke-ST-modeller. I alla fall med DLP-projektorer av den taiwanesiska skolan likt Optoma m.fl.

Permalänk
Medlem

Hej, efter en del prisjakt-exekveringar drar jag slutsatsen att du har helt rätt : )

Har funnit tre ST som man kanske kan få tag på utan en priskurva som stegrat sig som en kattsvans(projektorer verkar som trådlösa dammsugare och en hel del annat, rarare och rarare):
BenQ TH671ST, ViewSonic PX706HD , samt en lite udda kandidat kanske, Asus F1. De första två har rätt positiva recensioner på projectorcentral.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)