4K från dator till tv - Nvidia Shield liknande eller HDMI kabel 4K 60hz?

Permalänk

4K från dator till tv - Nvidia Shield liknande eller HDMI kabel 4K 60hz?

Tjena,
Vill ha 4K från min dator till min tv för spelande och filmtittande. Enklaste och mest pålitliga kanske är en hederlig hdmi kabel?
Har sett de här två som ska kunna strömma 4k 60hz:
https://noerdic.se/collections/hdmi/products/hdmi-extension-c...
https://www.maxgaming.se/sv/hdmi-kabel/hdmi-till-hdmi-v20-4k-...

Annars funderar jag på en Nvidia Shield då jag har ett 2060 Super i burken och 250mbit internet, men är rätt osäker på hur bra det fungerar när det kommer till latency etc. Har datorn inkopplad via nätverkssladd och skulle kunna dra en nätverkssladd om det är absolut nödvändigt för en nvidia shield eller liknande.
Kan man via Nvidia Shield göra så att man får en spegling av skrivbordet på datorn så att detta även går att använda för att spela upp filmer etc?

Finns det några andra möjligheter lyssnar jag gärna.
Tack!

Permalänk
Medlem

För en sådan lång (15 metet) hdmi kabel hadde jag gått på det säkra alternativet genom en optisk hdmi kabel. De är gorda för att gå långt utan att tappa singnalen. Men de är dyrare.

Nvidia scheld har egna appar (kodi och VLC bland annat eller netflix och liknande) för att se på film med. Dock behöver du pro modellen om du vill ha USB ingångar. Men skulle rekomendera pro oavsett även om du inte skulle behöva det enligt dig.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

För en sådan lång (15 metet) hdmi kabel hadde jag gått på det säkra alternativet genom en optisk hdmi kabel. De är gorda för att gå långt utan att tappa singnalen. Men de är dyrare.
https://youtu.be/Hse-noIHKcE

Nvidia scheld har egna appar (kodi och VLC bland annat eller netflix och liknande) för att se på film med. Dock behöver du pro modellen om du vill ha USB ingångar. Men skulle rekomendera pro oavsett även om du inte skulle behöva det enligt dig.

Tack! Då ser den från https://noerdic.se/collections/hdmi/products/hdmi-extension-c... rätt bra ut. 99,9% koppar och 30 AWG. Den är inte certifierat premium men enligt Nördic garanterar de att den ska fungera exakt som utlovat läste jag i en annan tråd här på swec.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av osterlichtenich:

Tack! Då ser den från https://noerdic.se/collections/hdmi/products/hdmi-extension-c... rätt bra ut. 99,9% koppar och 30 AWG. Den är inte certifierat premium men enligt Nördic garanterar de att den ska fungera exakt som utlovat läste jag i en annan tråd här på swec.

Det är koppar och bara 18Gbit/s, kanske inget problem nu men du kan inte köra 4k hdr utan att reducera färginformationen med en sådan kabel när du får prylar som klarar det i ändarna på den utan då måste du byta ut kabeln. Det är hur som helst bra att vara medveten om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en Nvidia Shield TV v2.
Kan inget annat än rekommendera.

Uppfyller dina krav och lite till, dessutom har jag kört game streaming via wifi och tom det har fungerat kalas. Ska du se film, inga problem alls, se bara till att ha 5ghz wifi.
Kör med kabel så har du inga hinder.

Har du tex en xbox bluetooth kontroller parkopplar du den till shielden, vips klart. Kontrollern som ingår är en multikontroller.
Du kan dela skrivbord, spel, film etc. Appar via play store, bra med uppdateringar och hänger med i svängarna när de kommer till mediaspelare

Permalänk
Skrivet av oztin:

Jag har en Nvidia Shield TV v2.
Kan inget annat än rekommendera.

Uppfyller dina krav och lite till, dessutom har jag kört game streaming via wifi och tom det har fungerat kalas. Ska du se film, inga problem alls, se bara till att ha 5ghz wifi.
Kör med kabel så har du inga hinder.

Har du tex en xbox bluetooth kontroller parkopplar du den till shielden, vips klart. Kontrollern som ingår är en multikontroller.
Du kan dela skrivbord, spel, film etc. Appar via play store, bra med uppdateringar och hänger med i svängarna när de kommer till mediaspelare

Låter ju riktigt bra. Jag får nog prova det först iaf då det vore mycket trevligt att slippa dra sladd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oztin:

Jag har en Nvidia Shield TV v2.
Kan inget annat än rekommendera.

Uppfyller dina krav och lite till, dessutom har jag kört game streaming via wifi och tom det har fungerat kalas. Ska du se film, inga problem alls, se bara till att ha 5ghz wifi.
Kör med kabel så har du inga hinder.

Har du tex en xbox bluetooth kontroller parkopplar du den till shielden, vips klart. Kontrollern som ingår är en multikontroller.
Du kan dela skrivbord, spel, film etc. Appar via play store, bra med uppdateringar och hänger med i svängarna när de kommer till mediaspelare

Ett tips är att koppla kontrollen till datorn direkt, om det är möjligt, så slipper man den (om än lilla) fördröjning som det innebär att skicka inputen via nätverket och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osterlichtenich:

Låter ju riktigt bra. Jag får nog prova det först iaf då det vore mycket trevligt att slippa dra sladd.

Kortfattat..
min nvidia shield har ersatt tv kanaler, smart tv, spelkonsoller då alla appar och funktioner kring det finns.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett tips är att koppla kontrollen till datorn direkt, om det är möjligt, så slipper man den (om än lilla) fördröjning som det innebär att skicka inputen via nätverket och så.

Vet inte om du själv har en shield men jag tycker fördröjningen är obefintlig/så pass liten så den inte är kännbar?
Tycker det fungerar fantastiskt bra med förutsättningar att det är trådlöst.
Har spelat igenom många titlar. Dock inga FPS spel där den kan krävas lägre input lag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oztin:

Vet inte om du själv har en shield men jag tycker fördröjningen är obefintlig/så pass liten så den inte är kännbar?
Tycker det fungerar fantastiskt bra med förutsättningar att det är trådlöst.
Har spelat igenom många titlar. Dock inga FPS spel där den kan krävas lägre input lag

Nej jag har ingen shield. Jag minns bara att det framhölls som en fördel för Amazons spelstreaming, att kontrollen var uppkopplad på nätet själv, så det inte behövde gå via samma enhet som bilden och därmed minska lagg. Jag vet inte om det gör någon större skillnad lokalt, men det minskar ju liksom stoppen på vägen mellan kontrollen och den som mottar instruktionerna från kontrollen så i teorin i alla fall borde det ge en fördel. Jag körde lite steams hemma-streaming ett tag och där tyckte jag i alla fall att det gjorde lite skillnad.

Permalänk
Skrivet av oztin:

Kortfattat..
min nvidia shield har ersatt tv kanaler, smart tv, spelkonsoller då alla appar och funktioner kring det finns.
Lycka till!

Härligt, vilken Nividia Shield är lämplig för ändamålet? Jag ser att man har 3 versioner, 2017 16gb, 2019 8gb och 2019 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av osterlichtenich:

Härligt, vilken Nividia Shield är lämplig för ändamålet? Jag ser att man har 3 versioner, 2017 16gb, 2019 8gb och 2019 16gb

Kör på 2019!
Skillnaden mellan pro och tv är att de finns usb uttag på pro versionen samt 1gb mer ram minne.
Estetiskt sätt skillnad också. Jag har TV versionen och den får plats bakom tvn.