Är det någon idé att ha mediaspelare som t.ex. Nvidia Shield om man har en rätt bra TV?

Permalänk

Är det någon idé att ha mediaspelare som t.ex. Nvidia Shield om man har en rätt bra TV?

Hej,

Jag har en Sony 65XF9005 sedan två år tillbaka och är generellt mycket nöjd. Kör en hel del Kodi med Seren och Real-Debrid som huvudkälla för underhållning och för att den ska orka buffra 4K källor ordentligt och spela upp med mitt 250mbit internet utan några störningar så kör jag med original skinnet och med lätta inställningar på Kodi.

Hade jag haft Nvidia Shield så hade detta givetvis inte varit några problem men finns det några andra fördelar med Nvidia Shield för oss med en rätt bra och ny tv? Känns mer som ett kompliment till de som kanske har en budget tv eller missar jag något?

Tack!

Permalänk
Bildexpert 📺

Rappare, kraftfullare och smidigare kanske? Kanske kör nyare AndroidTV-versioner? XF9 är ökänt långsam och seg i gränssnittet. Du kan flytta Shield till vilken TV som helst. Ofta är det smidigare att växla HDMI-ingång om du tillfälligt vill titta på annat än att backa genom TV:ns system.

Men visst, AndroidTV-box mot AndroidTV inbyggt. Kan vara överflödigt. Mycket handlar om hur man som person använder det hela.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Rappare, kraftfullare och smidigare kanske? Kanske kör nyare AndroidTV-versioner? XF9 är ökänt långsam och seg i gränssnittet. Du kan flytta Shield till vilken TV som helst. Ofta är det smidigare att växla HDMI-ingång om du tillfälligt vill titta på annat än att backa genom TV:ns system.

Men visst, AndroidTV-box mot AndroidTV inbyggt. Kan vara överflödigt. Mycket handlar om hur man som person använder det hela.

Tack, jo, XF9 var lite väl seg innan jag rensade ur den ordentligt på alla överflödiga appar och inställningar. Efter det tycker jag den är helt ok iaf. Antar att den optimala användaren är någon med en TV som precis orkar med 4K och som inte har dolby vision?
Såg att man kan använda GeForceNow med den rätt smidigt, så de kan ju helt klart vara ett alternativ som en konsol också.

Permalänk
Medlem

Jag har en XE8505 och en Nvidia Shield (2017). Appar funkar förstås på TVn, men den är bra seg jämfört med Nvidia Shield. Som nämnts så får du nyare Android TV-version med Shield och den kommer troligtvis få uppdateringar och nya funktioner mycket längre.

Specifikt Kodi och Seren så är det enorm skillnad i hur rappt det känns, hur snabbt menyer laddar fram osv.

Nvidia Shield (2019) har även AI-uppskalning som ska vara väldigt prisad, men jag har ingen egen erfarenhet av den. Råkar du dessutom ha ett Nvidia-grafikkort i datorn så är det himla smidigt att spela datorspel på TVn via lokal streaming.

Tidigare år har jag alltid tagit med min Shield på semestern. Liten och smidig och jag har tillgång till alla mina appar. Streamade ett spel via GeForce Now (gratis) och det fungerade relativt bra med den dåliga uppkoppling vi hade. Hemma fungerar det dock väldigt bra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Finns det någon fördel med Nvidia Shield till TV jämte/istället för sin PC? Har ganska nära mellan de två och kör i dagsläget allting via datorn.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Levan:

Finns det någon fördel med Nvidia Shield till TV jämte/istället för sin PC? Har ganska nära mellan de två och kör i dagsläget allting via datorn.

Kör du streamingtjänster som Netflix och 4K med HDR är det som regel mindre bök via Nvidia Shield och liknande. Och mer att hålla reda på med dator som källa.

Permalänk
Medlem

Blev imponerad av WebOS i min LG C9, förutom att tv4play inte finns så fungerar Netflix etc utmärkt.
Interfacet och fjärrkontrollen till min ATV4 är dock smidigare så den används oftast när det inte ska spelas upp 4K.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jag har en XE8505 och en Nvidia Shield (2017). Appar funkar förstås på TVn, men den är bra seg jämfört med Nvidia Shield. Som nämnts så får du nyare Android TV-version med Shield och den kommer troligtvis få uppdateringar och nya funktioner mycket längre.

Specifikt Kodi och Seren så är det enorm skillnad i hur rappt det känns, hur snabbt menyer laddar fram osv.

Nvidia Shield (2019) har även AI-uppskalning som ska vara väldigt prisad, men jag har ingen egen erfarenhet av den. Råkar du dessutom ha ett Nvidia-grafikkort i datorn så är det himla smidigt att spela datorspel på TVn via lokal streaming.

Tidigare år har jag alltid tagit med min Shield på semestern. Liten och smidig och jag har tillgång till alla mina appar. Streamade ett spel via GeForce Now (gratis) och det fungerade relativt bra med den dåliga uppkoppling vi hade. Hemma fungerar det dock väldigt bra.

Okej, jo, Kodi och Seren är rätt sega på min TV. Det tar väl 2-3 sek bara att byta sida om man skrollar igenom en lista med tv serier eller filmer vilket är okej men långt ifrån perfekt. För mig själv känns det dock rätt mycket kaka på kaka att köpa en TV med ram, hdd etc och sedan köpa en till box med samma funktionalitet även om den har vissa andra saker som är bra att ha.
Jag kanske dock kommer behöva bättre grejer när Seren 2 kommer inom några månader så är väl bättre att gilla läget.

Just Nvidia Shileld verkar ganska fokuserad på spel och är kanske lite väl stark och dyr dock så jag har sneglat lite på Xiaomi's Mi Box S då jag inte har något 5.1 ljudsystem heller.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@osterlichtenich: slog till på xiaomi och ska testa. Kommer inte använda den så mycket till film utan mer till spel (steam link, geforce now, xcloud).
Ska bli intressant att testa

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord