Permalänk
Geeks Gaming

3200mhz minne ger mig BSOD

Spec:
MSI x470 Gaming Plus
Ryzen 2600x
Corsair 32GB 3200MHz

Problemet jag har är att kör jag minnena i 3200MHz så får jag BSOD efter typ 30 min.
Kör jag dom i 2933mhz så funkar det utan problem.

Har själv väldigt liten koll på just RAM minnen när det gäller sånt här.
Det verkar inte vara något fel på minnena eller moderkortet då jag kört alla tester jag hittat.

Har uppdaterat bios och drivrutiner. Men just när jag slår på xmp profil för 3200mhz så får jag bsod.

Någon snäll själ som vet hur man kan fixa de? Så jag kan utnyttja min dator till fullo.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Var längesedan jag höll på med gamla zen men minnena var alltid ett problem minns jag. man kan höja volten till minnes delen i cpun och även pilla lite på volten till minnena. kanske ändra ett par timings.
Black friday lär bjuda på billiga priser på 3000 serien ryzen. när jag skaffade 3000 serien försvann alla mina minnes problem, kan vara värt att tänka på, dessutom får den en rejäl prestanda skjuts. finns nog en del trådar här på forumet om dessa minnes problem och hur man kan hitta lösningar.

EDIT: finns en klistrad minnes guide i denna del kika på den.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Aka_The_Barf:

Var längesedan jag höll på med gamla zen men minnena var alltid ett problem minns jag. man kan höja volten till minnes delen i cpun och även pilla lite på volten till minnena. kanske ändra ett par timings.
Black friday lär bjuda på billiga priser på 3000 serien ryzen. när jag skaffade 3000 serien försvann alla mina minnes problem, kan vara värt att tänka på, dessutom får den en rejäl prestanda skjuts. finns nog en del trådar här på forumet om dessa minnes problem och hur man kan hitta lösningar.

EDIT: finns en klistrad minnes guide i denna del kika på den.

Jag sitter och väntar på att dom ska släppa bios uppdatering så jag kan köpa 5000 istället.
Jo jag vet att där en en guide men den säger mig verkligen 0 när det gäller detta problemet.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Finns de specifika minnena med i moderkortets qvl lista?

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av HeroiX:

Finns de specifika minnena med i moderkortets qvl lista?

Ja de gör de.

Och just nu har jag problemet att bios låter mig inte ändra vissa saker för minnet. Allt gällande voltage och timer står som auto och hittar inte något ställe att ändra de på.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Jag sitter och väntar på att dom ska släppa bios uppdatering så jag kan köpa 5000 istället.
Jo jag vet att där en en guide men den säger mig verkligen 0 när det gäller detta problemet.

Jo det är oxå en ide. tråden har mycket matnyttigt som tex SOC volt, hade exakt samma som du när jag försökte köra mina 3200mhz minnen i rätt hastighet. 2993 gick bra och efter en mängd bios uppdateringar så gick 3066mhz bra pillade även upp soc volten till 1.1 har jag för mig det var från 0.9. nu med min nya 5900x så kör jag på 3266mhz

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo det är oxå en ide. tråden har mycket matnyttigt som tex SOC volt, hade exakt samma som du när jag försökte köra mina 3200mhz minnen i rätt hastighet. 2993 gick bra och efter en mängd bios uppdateringar så gick 3066mhz bra pillade även upp soc volten till 1.1 har jag för mig det var från 0.9. nu med min nya 5900x så kör jag på 3266mhz

Hitta en random tråd på nätet som sa att man skulle dra ner volten från 1.36 till 1.35 och sätta tRC till 56 så blev det stabilt. Så kör på de lite nu och testar. Än så länge inga problem.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Hitta en random tråd på nätet som sa att man skulle dra ner volten från 1.36 till 1.35 och sätta tRC till 56 så blev det stabilt. Så kör på de lite nu och testar. Än så länge inga problem.

Låter bra hoppas den håller sig stabil.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jag gjorde en fuluppdatering av datorn. Bytte moderkort, processor och petade i 16gb extra RAM utan att formatera.
Då blev det Bluescreen till och från. Så blåste ren den igår och installerade fräscha drivare. Och nu verkar det stabilt.
Kan kanske vara något sådnant?

5900X
Asus b550-f Gaming
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance