AMD Radeon RX 6000-serien rullar i testlabbet

Permalänk
Skrivet av NightFred:

Är mest spänd på att se vad RTX 3060 (Ti/eller vad det nu blir för ändelse) Vs RX 6800 kommer att landa. Prestanda och pris. Har inte tänkt att spendera hela plånboken utan hitta något där emellan. Misstänker att RX 6800 XT hamnar mellan RTX 3080/3070 korten lite upp och ner beroende på spel medans RX 6800 hamnar någon stans mellan RTX 3070/3060 beroende på spel.

Du menar typ så här?
https://www.notebookcheck.net/fileadmin/_processed_/7/d/csm_E...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Nu är man skapligt fett taggad att se resultaten, och dagarna gå långsamt till dess vilken plåga..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Viking
Skrivet av TKD_1337:

Kommer grafikkortet finnas hos AMD själva eller bara andra typiska återförsäljare?

Hos ÅF.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av martincool:

Bara jag som är fundersam kring varför de inte finns annonserat kring realaen alls på tex komplett? Tänker kring 5000 serien så fanns de ju reklam ut både på sidorna och ute på nätet men inget kring 6800 grafikkorten ?

Troligen för att ingen ska hinna koda bottar för att scalpa kort.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Ser riktigt spännande ut. 15:02 på onsdag kommer jag återigen sitta och fundera över hur jag misslyckades att få ett exemplar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Radolov:

Det enda jag undrar är om den får plats med en Noctua NH-D15.

Varför skulle den inte?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Är mest spänd på att se vad RTX 3060 (Ti/eller vad det nu blir för ändelse) Vs RX 6800 kommer att landa. Prestanda och pris. Har inte tänkt att spendera hela plånboken utan hitta något där emellan. Misstänker att RX 6800 XT hamnar mellan RTX 3080/3070 korten lite upp och ner beroende på spel medans RX 6800 hamnar någon stans mellan RTX 3070/3060 beroende på spel.

Alla läckor, AMSs egna siffror så hamnar 6800 mellan 3070/3080 och 6800xt tmslåss med 3080 o överklockat är den nära 3090 (3080/3090 klockar inte mkt.)

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anthraxious:

När det kommer till teknik så föredrar jag mer bastanda varianter. När telefoner började skylta med hur "lätta" de var blev jag lite smått orolig. Vill inte ha något som blåser iväg. Vill gärna ha lite tyngt i det man håller i.

För GPU förstår jag att SFF och andra kanske vill köra mindre, men jag sitter på ett miditower (Fractal 7 Compact) och jag får plats med ett stort kort och vill gärna ha en så stor som möjligt för kylning. Hade faktiskt ett tag funderat på att modda och slänga på en CPU-kylare, bara för att. De är bra mycket bättre och det skulle inte ens se så dåligt ut egentligen. Dock lite för mycket trixande och jag är ingen OC person heller så standard duger bra för mig.

Gillar verkligen 6800XT. Hoppas man får ett!

Vad skulle du uppnå med detta om jag får fråga? Själv tycker jag allt under 80c är utmärkt och man ser minimala förbättringar med att kyla ner mot 60c.

Permalänk
Medlem

Prisjakt har ett ID för korten nu som man kan lägga på bevakning

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5635425

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Sjukt taggad på att misslyckas med att köpa ett grafikkort igen!
Nej men helt ärligt, hoppas verkligen jag lyckas få tag på ett! Ville köpa ett 3080 men missade ju det fullständigt, here's hoping to a good AMD launch!

Permalänk
Avstängd

Hur var det nu igen? Hur mycket mer FPS i snitt gav 6800XT gentemot vanliga GTX1080?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Hur var det nu igen? Hur mycket mer FPS i snitt gav 6800XT gentemot vanliga GTX1080?

Mer än dubbla borde det nog bli.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

De såg ju riktigt välbyggda ut, härligt med bra referenskort (förhoppningsvis) :]

Permalänk
Medlem

Snålt med utgångar tycker jag dom har 4 skärmar.

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Vad skulle du uppnå med detta om jag får fråga? Själv tycker jag allt under 80c är utmärkt och man ser minimala förbättringar med att kyla ner mot 60c.

Det är ganska fastställt att ju lägre temperaturer desto bättre prestanda. Det går lite hand i hand. Självklart är det OK med högre också, men jag tänker på livslängd också. Visst ska dagens 5700XT klara av över 100 grader (enligt AMD själva) men är det rimligt bara för det?

Ju lägre temps desto bättre. Speciellt för, som sagt, livslängd då man kanske inte vill byta ut sina komponenter varje halvår. Jag sitter med en mobil från 2015 eller så. Förra datorbygget var 2011. Etc. Vill jag ha kvar mitt längre så ska det inte vara dåligt byggt utan klara längre användning. (Om inget annat så även ur miljösyfte).

Sen så varför på just dessa komponenter: De flesta har chassin där det skulle få plats med 2 GPU:er lätt. Vanliga ATX moderkort är standarden. Att då försöka hålla formfaktorn så liten som möjligtpå bekostnad av effektivitet/kvalitet skulle vara urdumt ur min synvinkel. Det finns kort som är anpassade för mindre chassin. Jag ser gärna bastant kylning till komponenter så de har lite rum för högre temps om det skulle behövas längre fram.

Sen drar ju elräkningen ner ju lägre man har det också. För att inte nämna att vissa chassin, oavsett storlek, rent av suger på luftflöde. Helt enkelt många faktorer som talar för större GPU-kylning snarare än tvärtom egentligen.

Permalänk
Medlem

Supertaggad tills jag läste er nästa nyhet på sidan om priserna som är bra mycket högre än rekommenderade vi fick se i presentationen av AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Varför skulle den inte?

Fanns något 3090 eller vad det var som orsakade problem för någon. Det är därför jag undrar. Men jag gissar att det får plats. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Sen drar ju elräkningen ner ju lägre man har det också. För att inte nämna att vissa chassin, oavsett storlek, rent av suger på luftflöde. Helt enkelt många faktorer som talar för större GPU-kylning snarare än tvärtom egentligen.

Vad säger du.. att elräkningen blir lägre av bättre kylning?

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

Lite synd att AMD inte satte hål mot utsidan av chassit, det är trevligt om grafikkort har förmågan att skyffla ut lite av sin varmluft.

Permalänk
Skrivet av Anhjo:

Vad säger du.. att elräkningen blir lägre av bättre kylning?

Vissa kort kan dra mindre energi om de går svalare. Var i alla fall spekulationer om det när r9 fury kort drog mer än r9 fury x (som var vattenkylt).

Edit Detta skrev sweclockers då
"Genom att kyla Sapphire-kortet med fullt fläktpåslag såg vi hur effektförbrukningen förändrades markant, och i många fall kunde det skilja så mycket som 20-25 W under belastning. Av denna anledning blir effektmätningarna från Fury-korten starkt beroende av dess temperatur vid mättillfället och det är också en anledning till att Asus-kortet drar förhållandevis lite."

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

@Kenneth, @JonasT hur gick det med fläktmätningen?

Väntar också på resultatet! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Bara jag som älskar designen?

Tjusigaste referenskortet hittills, riktigt läckert. Synd att gömma en sån snygging i en datorlåda, ska nog spika upp mitt kort på väggen.

Permalänk
Medlem

Bara att hänga på Sweclockers dörr då

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vissa kort kan dra mindre energi om de går svalare. Var i alla fall spekulationer om det när r9 fury kort drog mer än r9 fury x (som var vattenkylt).

Edit Detta skrev sweclockers då
"Genom att kyla Sapphire-kortet med fullt fläktpåslag såg vi hur effektförbrukningen förändrades markant, och i många fall kunde det skilja så mycket som 20-25 W under belastning. Av denna anledning blir effektmätningarna från Fury-korten starkt beroende av dess temperatur vid mättillfället och det är också en anledning till att Asus-kortet drar förhållandevis lite."

Men det borde ju dra mer energi om det är svalt. För i moderna kort går korten i högre klockfrekvenser när de är svala. Kort som blir varma klockar ju ner sig för att använda mindre ström. Ström = värme.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anhjo:

Vad säger du.. att elräkningen blir lägre av bättre kylning?

Jag kan ha blandat ihop saker där faktiskt. Lägre temp ger vanligtvis ökad elkonsumption då den kan dra mer så den punkten får jag ta tillbaka, men resten borde stämma dock.

Permalänk
Medlem

HDMI 2.1 <3
4k HDR @ 120hz med Freesync på LG (CX) tvn nu då, perfekt för singelplayer spel med xbox kontroller framför tvn.

Blir att lira igenom metro och tombraider igen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Tack för en kul unboxing-video. Jag skulle vilja ha en guide med grafikkort "for-dummies". Jag skulle vilja veta skillnaderna mellan alla dessa varianter, founders edition, referenskort, oc-kort (överklockat men vad det egentligen betyder) osv. Samma kort verkar finnas i en rad olika varianter. Vad det är för skillnad med ett tredjepartskort? Vad ska man ha egentligen?

Jag tror det är dags för mig att köpa mig ett nytt grafikkort, jag har ett RX580 idag och vill köra MS-FlightSim i 4K. Då borde ett 6800 utan XT vara det jag bör satsa på? Har frågan frågan tidigare och fick svar att ett 5700 borde räcka för mig. Men tänkte ändå framtidssäkra lite och ett 6800 verkar mycket kraftfullare dessutom.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

Så för en annnan som inte sett videon. När släpps resultaten och när är säljstart? Släpps de ihop med säljstart är de ju hyggligt ointressant. Behöver ju veta vad man ska beställa innan de släpps..?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av Vernt:

Lite synd att AMD inte satte hål mot utsidan av chassit, det är trevligt om grafikkort har förmågan att skyffla ut lite av sin varmluft.

Flänsarna ligger ändå fel, hade inte blivit mycket värmeutbyte där..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Vattenkylning till korten scrolla fram 10,46 https://www.youtube.com/watch?v=K48-nO441pg&ab_channel=JayzTw...

Swe clocker fick ni inte denna låda