Problem med att lyssna på musik i Google Home högtalargrupper

Permalänk
Medlem

Problem med att lyssna på musik i Google Home högtalargrupper

Jag har satsat stort på att använda endast ett system i nya huset, därför har jag skaffat 3st Chromecast Audio's, 1st av den nya Chromecast with Google TV och en Nest Hub i köket.
Anledningen till detta är för att jag vill kunna skapa högtalargrupper, vilket inte fungerade med min Mi Box (Android TV).
Nu när allt är på plats så inser jag att det fungerar uselt!
Om jag spelar musik till högtalargruppen som innefattar Chromecast with Google TV och 1st Chromecast Audio så fungerar det i allt från 5 minuter till 15 minuter innan ljudet försvinner. Tittar man på TV'n så ser man att den försöker spela men står bara och laddar.
Om jag byter låt så fungerar det vidare en liten stund.

Upplever samma problem när jag kör direkt till en enhet (ej grupp), fast nu fungerar det mycket längre innan det lägger av.

Jag har provat med Youtube Music (istället för Spotify) för att bekräfta att det inte är Spotify's fel (det är det inte).

Jag har sökt och sökt efter andra med samma problem och försökt se om det är någon router-inställning som är fel hos mig.
Har en Asus RT-AC68U.
Det enda jag har hittat är att man ska stänga av "Airtime Fairness" vilket är gjort, utan att det märks någon skillnad.

Alla förslag är välkomna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Jag har satsat stort på att använda endast ett system i nya huset, därför har jag skaffat 3st Chromecast Audio's, 1st av den nya Chromecast with Google TV och en Nest Hub i köket.
Anledningen till detta är för att jag vill kunna skapa högtalargrupper, vilket inte fungerade med min Mi Box (Android TV).
Nu när allt är på plats så inser jag att det fungerar uselt!
Om jag spelar musik till högtalargruppen som innefattar Chromecast with Google TV och 1st Chromecast Audio så fungerar det i allt från 5 minuter till 15 minuter innan ljudet försvinner. Tittar man på TV'n så ser man att den försöker spela men står bara och laddar.
Om jag byter låt så fungerar det vidare en liten stund.

Upplever samma problem när jag kör direkt till en enhet (ej grupp), fast nu fungerar det mycket längre innan det lägger av.

Jag har provat med Youtube Music (istället för Spotify) för att bekräfta att det inte är Spotify's fel (det är det inte).

Jag har sökt och sökt efter andra med samma problem och försökt se om det är någon router-inställning som är fel hos mig.
Har en Asus RT-AC68U.
Det enda jag har hittat är att man ska stänga av "Airtime Fairness" vilket är gjort, utan att det märks någon skillnad.

Alla förslag är välkomna!

problemet är i routern, om jag inte minns fel var det nedan jag använde som löste det,
dock skulle inte jag enable upnp.

Disabled "Airtime fairness" in my wireless routers WLAN settings, and now my chromecast problems are gone.

Be sure to have these wireless router settings enabled:
Multicast, Internet Group Management Protocol (IGMP), IGMP snooping

Optional enabled: Universal Plug and Play (UPnP)

Be sure to have these router settings disabled::
AP/client isolation, proxy servers, IGMP Proxy, virtual private networks (VPNs)

EDIT: kan ju dock nämna att det har varit andra problem med spotify och chromecast enheter, tex där ljudet alltid slutar efter 1 minut. personligen la jag mina chromecast i en låda och gick över till alexa input. (funkar väldigt bra, och du får då röststyrning och blåtand förutom 3.5mm utgången)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.