Microsoft: "Den senaste Xbox-lanseringen bäst någonsin"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Sony vet jag inte hur du fick in här, förbokade min PS5 digital så fort det gick på webbhallen (dvs så fort jag märkte, missade kanske någon dag) men kommer inte få min PS5 i år, min Series X bokade jag inte alls med samma framförhållning och den hämtade jag på lanseringsdagen. Jag tycker dock att Sonys extrema satsningar på lagring och handkontroll är väl värda lite "slack" från kunderna i form av leveransförseningsacceptans. Gamepass är guld värt, speciellt nu när Microsoft köpt upp så sjukt många bra spelutvecklare men det finns inget spel idag som är roligare att spela på min Series X än min One X.

Jo, men Sony har ju iaf. någon form av rättvist kösystem och vettigt köhantering.

Försäljningen av Nvidias FE-kort var ju rena kaoset! Som gjort för att scalpers skulle suga upp merparten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

S varianten är inga problem att köpa idag.
Elgiganten har 100+ i lagerstatus på Series S.

Fast är det säkert? Dom "hade" ju typ 100+ i lager på 3080's också
Men det stämmer nog, andra butiker har också i lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Fast är det säkert? Dom "hade" ju typ 100+ i lager på 3080's också
Men det stämmer nog, andra butiker har också i lager

Vet ej hur pålitliga deras uppgifter är, men gissar på att du får en rätt fort om du beställer. Sen är ju Series x slutsåld hos dom varför skulle de bara ljuga om att ha series s inne?
Den ska även finnas i rätt många butiker enligt hemsidan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Blir ett ps5 till vårat hushåll, sen om det blir i vår eller när det blir återstår att se.
Många år sen man lade av med att hänga på låset för att vara först, ingen ide att hetsa, det kommer när det kommer

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Köpte psx, ps2 xbox 1, xbox 360, ps4. Sedan Nintendos och andra konsoler.
Den jag blev mest besviken på var ps4. På tok för liten kontroll, psx hade säkert lika liten men då var jag mindre.
Sedan att gå från xbox live till ps4ans var för mig en bedvikelse.

Detta leder till att jag kommer köpa en xbox series x. Men jag stressar inte av 2 anledningar.
Jag har ej tid att spela.
De intressanta spelen jag vill spela har ej släpps ännu. Jag tänker Halo, GT6, Microsoft flight simulator. Sedan något bilspel osv.icrosoft

DS4 är i princip identiskt med första kontrollen någonsin.

Har själv haft stora händer sen tonåren och har alltid klagat på dem, så blir det när japaner utvecklar saker, en Xbox-kontroll måste kännas som en stor sten i deras händer.

Men man vänjer sig eller så köper man en konverter så man kan köra Xbox-kontroll på PS4, typ XIM eller Reasnow crosshair, fungerar utmärkt.

Gällande topic så tycker jag namnstandarden på nya Xbox är stökig, Xbox One X, Xbox Series X... Really? Har man funderat på lösningen i 5 sekunder och godkänt det.

Blir ännu jobbigare med S-modellerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

DS4 är i princip identiskt med första kontrollen någonsin.

Har själv haft stora händer sen tonåren och har alltid klagat på dem, så blir det när japaner utvecklar saker, en Xbox-kontroll måste kännas som en stor sten i deras händer.

Men man vänjer sig eller så köper man en konverter så man kan köra Xbox-kontroll på PS4, typ XIM eller Reasnow crosshair, fungerar utmärkt.

Gällande topic så tycker jag namnstandarden på nya Xbox är stökig, Xbox One X, Xbox Series X... Really? Har man funderat på lösningen i 5 sekunder och godkänt det.

Blir ännu jobbigare med S-modellerna...

Själv saknar jag duke från orginalet:

Permalänk
Medlem

Tror det har mest att göra med att alla kidsen nu är uppväxta med mobilspel så en mycket större skara gnällde på föräldrarna att köpa en konsoll till dem.
Plus att många som växt upp med spel som är runt 30-årsåldern nu har stabila jobb och mycket enklare att inhandla en konsoll.

Jag tror att de kommer slå rekord i varje kommande release också mycket pga av punkt 1.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Om man vill slå rekord så är det bara att rulla ut lite mer konsoller än man gjorde förra gången...

Permalänk
Medlem

Ja denna gång blir man inte påtvingad en kinect iaf:D
Kommer själv skaffa Xbox när de väl finns tillgängliga, Game pass verkar grymt.

Permalänk
Medlem

"Den senaste X-lanseringen bäst någonsin" (replace X with anything), jag är så trött på dessa jädra rubriker, samma rubriker varje gång en ny generation av något släpps.

Klart som tusan att den senate generationen av något vill framahävas som dest bästa, men kommigen....är det er (läs: Microsoft) bästa sales pitch?

#morgontrött

Permalänk
Medlem

Vad betyder $100 dollar norr om Xbox priset? Dålig översättning?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klein:

Vad betyder $100 dollar norr om Xbox priset? Dålig översättning?

100 dollar dyrare än Xbox priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

det är nog ganska få som vill ha gimpad version utan möjlighet att spela fysiska spel just nu, tror de flesta köper Series X för att spela sina fysiska xbox one spel i högre framrate och i 4k

Läste du ens artikeln eller hänger du här bara för att häva ur dig dina ”analyser”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

100 dollar dyrare än Xbox priset.

Tolkade det så också. Lite udda sätt uttrycka sej på sej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tror det har mest att göra med att alla kidsen nu är uppväxta med mobilspel så en mycket större skara gnällde på föräldrarna att köpa en konsoll till dem.

Hänger inte rikigt med på resonemanget. Barn gnäller mer för att de spelar mobilspel?

Jag tror att spelintresserade föräldrar har större påverkan isf. Där föräldrar (en eller bägge) köper en konsoll med gamepass så att både barnen men även de vuxna i familjen kan lira.

Permalänk
Medlem

Varför har all elektronik idag bristande tillgång? Väldigt få aktörer vill ha en artificiell brist och många skulle tjäna på att ha stora partier tillgängliga vid släpp istället för att sakta släppa över närmsta tiden. Vilket led av produktion brister?

Corona är ju en effekt, men måste ju också vara medräknat i logistik och produktion redan. Såhär nio månader senare ändå

Om S har en nedskalad APU från X så kan ju MS trycka ut fler konsoler rimligtvis, och vinna en tidig marknadsandel av den enkla anledningen. Bara ha minst dålig tillgång!

felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Tolkade det så också. Lite udda sätt uttrycka sej på sej.

Ja lite som du ovan. Sorry kunde inte låta bli

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förbeställa och ligga ute med pengar i två år borde inte heller vara en sak dock

Jag förbokade hos Webhallen i juni, och har inte legat ute med en krona.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Läste du ens artikeln eller hänger du här bara för att häva ur dig dina ”analyser”?

Japp, har du?

Grejen är att den billiga varianten "Series S" finns i lager i princip överallt och "Series X" är rensad från hyllorna

folk vill ha en maskin de kan spela sina xbox / xbox 360 / xbox one titlar på som de samlat på sig de senaste 19 åren även om den kostar nästan 2500kr mer.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Varför har all elektronik idag bristande tillgång? Väldigt få aktörer vill ha en artificiell brist och många skulle tjäna på att ha stora partier tillgängliga vid släpp istället för att sakta släppa över närmsta tiden. Vilket led av produktion brister?

Corona är ju en effekt, men måste ju också vara medräknat i logistik och produktion redan. Såhär nio månader senare ändå

Om S har en nedskalad APU från X så kan ju MS trycka ut fler konsoler rimligtvis, och vinna en tidig marknadsandel av den enkla anledningen. Bara ha minst dålig tillgång!

Jag gissar bara nu men de vill ha en så bra produkt som möjligt med så färsk hårdvara som möjligt så de vill gärna sätta den så sent som möjligt dvs de får mindre tid att bygga ihop dem. De kan i och för sig förhindra detta med att bygga fler linor men de kostar väldigt mycket pengar. Sen efter lanseringen så måste de avveckla linor för att de tillverkar för många konsoler.

Sen alltid svårt att avgöra hur många som vill ha en produkt vid en lansering, är det 5m, 50m?

Även om en lansering sker i år kan man kanske säga att den riktiga lanseringen är om ett år då de faktiskt börjat släppa titlar som är gjorda för den nya maskinen.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Skillnaden mellan Xbox Series X och PS5 är väl att Microsoft ger dig tillgång till en massa titlar långt tillbaka i tiden med uppgraderade effekter osv medans PS5 bara har stöd för PS4 titlar där vissa titlar är enhancade och nästan alla titlar körs i högre FPS

för min del är det guld värt att kunna spela gamla xbox / xbox 360 spel i 60+ fps i högre upplösningar och det kan du inte med den versionen utan cd-läsare.

Har man köpt dom "digitalt" så kan man ju spela dem även på Series S. Jag har inte använt den optiska enheten på min X än, men jag har en ganska stor mängd äldre spel som jag har köpt som nedladdningar som funkar utmärkt.

Skrivet av medbor:

Det finns en ny variant av den: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4661925

Men ärligt talat var den horribel att använda. Den mindre kontrollen de släppte till OG XB var sjukt mycket bättre i mina ögon och sedan dess har det ju bara blivit bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har man köpt dom "digitalt" så kan man ju spela dem även på Series S. Jag har inte använt den optiska enheten på min X än, men jag har en ganska stor mängd äldre spel som jag har köpt som nedladdningar som funkar utmärkt.

Det finns en ny variant av den: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4661925

Men ärligt talat var den horribel att använda. Den mindre kontrollen de släppte till OG XB var sjukt mycket bättre i mina ögon och sedan dess har det ju bara blivit bättre.

Jadå det är mycket smidigare men du hjälper Microsoft att öka sin intäkter med massvis mer om du köper spelen digitalt eftersom de aldrig kan säljas vidare, Jag kör fysiska spel + Game Pass för att testa vad som är värt att köpa in till bokhyllan som är fylld med spel

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Jadå det är mycket smidigare men du hjälper Microsoft att öka sin intäkter med massvis mer om du köper spelen digitalt eftersom de aldrig kan säljas vidare, Jag kör fysiska spel + Game Pass för att testa vad som är värt att köpa in till bokhyllan som är fylld med spel

Ja jo, samtidigt säljer jag ytterst sällan mina gamla spel ändå så det gör nog inte så stor skillnad för mig. Sist jag funderade på det skulle jag få typ 10-20 kronor för spelen som Gamespot (eller vad det nu var) sålde för 200-400 begagnade och det kändes inte direkt ok. Så gynna MS som ändå investerar i spelstudios och säljer mig väldigt billig hårdvara, eller gynna Gamespot som lever på sjuka marginaler på begagnade spel? Då gynnar jag hellre MS. Hade jag sålt spelen själv på typ blocket eller tradera hade det förstås varit en annan grej, men det är ju också jobbigare. Inte bara ta foton och lägga upp annons utan också hantera en massa skambud och dumma frågor, och sen behöva paketera och gå till posten och skicka spelen. För detta tjänar man en hundring eller två, det blir liksom ingen bra timpeng på det.

Bokhyllan full med spel är inget positivt för mig. Jag har flyttat upp nästan alla filmer, spel och liknande på vinden för att slippa ha dom hemma med sina skrikiga färger och så. I bokhyllorna har jag mest böcker.

Men digitala spel ger ju några fördelar också. Förutom att spelen alltid finns redo att spela, eller i alla fall ladda ner och sen spela, som ju är väldigt trevligt så ingår ju i princip två licenser med ett digitalt spel. En som du kan spela på din "hemma xbox" och en som du kan spela där du är inloggad. För mig känns det också som att spelen finns kvar längre liksom, när jag köpte min One S och nu när jag köpte min Series X så var det bara att gå igenom listan med gamla spel jag köpte till 360 och så och installera dom, medan skivorna till mitt 360 i princip är borta allihop. Antingen har jag lånat ut dom till någon dåvarande kollega eller liknande, eller så har de bara försvunnit.

Permalänk
Datavetare

Digital Foundry har tittat på raytracing kvalité och prestanda hos Xbox series X och Xbox series S.

Tycker det ser riktigt lovande ut. Visst kan man se detta som något negativt

"We may well be seeing a different level of scaling from AMD's console GPUs with RT enabled. After all, in the non-RT Gears 5, an RTX 2080 is said to be comparable to Series X, yet here in Watch Dogs: Legion with RT features active, an RTX 2060 Super seems to be more performant."

D.v.s. om detta skulle visa sig vara vägledande för var prestandanivån kommer hamna (man ska aldrig extrapolera från en enda punkt, så ett stort om!!!) är det relativt låg prestandanivå för raytracing. Ser man i stället det från "glaset halvfullt" sidan finns en rad positiva utfall från detta.

Första positiva saker kommer från att jämföra Xbox One X versionen, som saknar alla former av raytracing men har 4k stöd, med XSX. Reflektioner och framförallt rendering av glas är ett rejält lyft när det görs m.h.a. ray-tracing. Personligen skulle jag även välja XSS versionen över XOX versionen (men borde intala mig motsatsen då jag redan har en XOX), den förra har raytracingstöd medan den senare har högre kvalité på vissa texturer samt kan rendera i 4k.

Nästa positiva kommer av att speltillverkarna är så tvungna att jobba med vad som ges på konsolerna. Vad vi direkt ser här är att man hittade en rad sätt att säkerställa att de rätt begränsade resurserna för raytracing läggs på de saker som gör störst visuell skillnad. Samma tekniker kommer appliceras på PC-sida, vilket mycket väl kan göra att till och med Turing i slutändan kommer kunna köra viss raytracing. Själv förväntande jag mig något mer likt när T&L infördes i Geforce256: uppenbart att tekniken är vettig, men första generationen GPUer var inte tillräckligt välutvecklad för att kunna använda tekniken på något relevant sätt.

Sista positiva jag såg i detta test har inte så mycket med raytracing att göra, utan är mer en generellt vettig sak. Denna titel stödjer variabel rendering-upplösning. Detta är en väldigt vettig teknik i titlar där det är viktigt att FPS-nivån inte sjunker allt för lågt, hellre temporärt lite sämre grafik för att behålla flytet än rejäla ryck/lagg med bibehållen kvalitetsnivå. Variabel shading rate är en annan teknik i samma anda, den kan kombineras med variabel upplösning och båda dessa är ju komplementära till tekniker som DLSS som i stället ökar genomsnittsnivån.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja jo, samtidigt säljer jag ytterst sällan mina gamla spel ändå så det gör nog inte så stor skillnad för mig. Sist jag funderade på det skulle jag få typ 10-20 kronor för spelen som Gamespot (eller vad det nu var) sålde för 200-400 begagnade och det kändes inte direkt ok. Så gynna MS som ändå investerar i spelstudios och säljer mig väldigt billig hårdvara, eller gynna Gamespot som lever på sjuka marginaler på begagnade spel? Då gynnar jag hellre MS. Hade jag sålt spelen själv på typ blocket eller tradera hade det förstås varit en annan grej, men det är ju också jobbigare. Inte bara ta foton och lägga upp annons utan också hantera en massa skambud och dumma frågor, och sen behöva paketera och gå till posten och skicka spelen. För detta tjänar man en hundring eller två, det blir liksom ingen bra timpeng på det.

Bokhyllan full med spel är inget positivt för mig. Jag har flyttat upp nästan alla filmer, spel och liknande på vinden för att slippa ha dom hemma med sina skrikiga färger och så. I bokhyllorna har jag mest böcker.

Men digitala spel ger ju några fördelar också. Förutom att spelen alltid finns redo att spela, eller i alla fall ladda ner och sen spela, som ju är väldigt trevligt så ingår ju i princip två licenser med ett digitalt spel. En som du kan spela på din "hemma xbox" och en som du kan spela där du är inloggad. För mig känns det också som att spelen finns kvar längre liksom, när jag köpte min One S och nu när jag köpte min Series X så var det bara att gå igenom listan med gamla spel jag köpte till 360 och så och installera dom, medan skivorna till mitt 360 i princip är borta allihop. Antingen har jag lånat ut dom till någon dåvarande kollega eller liknande, eller så har de bara försvunnit.

Flyttlåda + packa undan i 10+ år = profit, xbox 360 titlarna har börjat sakta men säkert gå upp i värde nu

Är du snabb på kakan som t.ex. när jag köpte GTA 5 till PS3 så sålde jag det för -100kr i förlust 2 dagar efter lansering eftersom jag tvärvägrade att spela det i under 20 fps med dimma överallt och satt tålmodigt och väntade på PC releasen istället.

Sålde min gamecube samling för några år sen, fick betydligt mer pengar än vad jag köpte det för kan jag säga.. och eftersom de varit nerpackat i många många år och fodral och skivor var i nyskick så ökade de värdet på dem markant med.

Mitt rekord är väl Pokémon Stadium 2 med transfer pak, kartong i mint condition med allt kvar och i princip oanvänt skick för den cartridgen satt i mitt n64 utan att plockas ur i princip i 1+ år under gameboy tiderna och efter det packades den väl undan, hade ju redan transfer pak från första utgåvan + en extra jag köpt för att kunna trada så den som följde med 2an låg kvar i plasten.

Jag fick 2283kr för den på tradera kostade 699kr ny på lekia.

Nu tror jag inte så många xbox spel kommer gå upp i värde, köpte dock på mig ett par utgåvor av Rare Replay när inet sålde ut dom under bf15 som ligger inplastade för typ 130kr och just nu ligger dom i värde cirka 600kr men bara sålt av det exemplaret jag hade öppnat och spelat på och de fick jag cirka 300kr för.

https://www.inet.se/produkt/6335050/rare-replay-xbox-one

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har man köpt dom "digitalt" så kan man ju spela dem även på Series S. Jag har inte använt den optiska enheten på min X än, men jag har en ganska stor mängd äldre spel som jag har köpt som nedladdningar som funkar utmärkt.

Det finns en ny variant av den: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4661925

Men ärligt talat var den horribel att använda. Den mindre kontrollen de släppte till OG XB var sjukt mycket bättre i mina ögon och sedan dess har det ju bara blivit bättre.

Kolla länken (bilden är precis därifrån )

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kolla länken (bilden är precis därifrån )

Varför saknar du den då? Är ju bara att köpa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför saknar du den då? Är ju bara att köpa.

Den följer ju inte med och finns ingen motsvarande till playstation heller

Permalänk
Medlem

Series X ser så stor och klumpig ut med den där blockformen, jag har svårt att förstå om det inte kommer bli en vattendelare för köpare.
Samtidigt ser den ju minimalistisk och enkel ut, så jag tycker inte den är ful.
Då verkar ju PS5ans kurvor vara lite mer kontroversiella, men utseendet är inte vad som styr mitt val av konsol.

Bakåtkompatibilitet är ett stort plus, kul att det är något båda lägren jobbar på.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Förbokade och hämtade min på releasedagen. Var inte slutsålt på EG där jag hämtade så fanns att köpa i butiken ett tag efter lanseringen.

Konsolen var mindre än jag förväntat mig och den är rätt diskret i sitt utseende, riktigt tyst också.

Köpte den åt sonen så har själv inte speciellt stort intresse eller koll på konsoler.
Men laddade hem lite spel för att testa men vart så besviken då flera spel fortfarande inte gick att köra i ens 60fps. T.ex. Shadow of Mordor där man kunde välja att antingen köra 4K hela tiden och tumma på andra inställningar eller köra någon slags dynamisk upplösning FHD-4K men med mer uppskruvad grafik i övrigt. Båda rullar dock i 30fps, vilket för mig känns helt ospelbart i snabbare spel.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐