PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajkzy:

Den gamla har större heat sink, men enligt tester så är den nya modellen ca 10 grader kallare på just cpu medans de andra komponenterna är 10 grader högre än den gamla

Skrivet av Ejub:

Enligt den här Youtubern så är det just kylningen på CPU som det viktigaste.
På övriga komponenter så är kylningen bättre i gamla modellen.
Så jag ska va ärlig blev besviken att jag fick den gamla.
Jag är ingen sådär jätteexpert men enligt denna Youtubern så är just kylningen över CPU viktigast.
Ni kan själva kolla in klippet där han utfört testerna. Tycker han verkar pålitlig och kunnig.

https://youtu.be/Pwu_fkYwLEQ

Skrivet av Ballwaterboy:

Den gamla varianten kyler faktiskt CPU bättre.

Länk:
https://youtu.be/VgWuGA8cExo

Skrivet av Eliok89:

För mig är det ganska enkel matematik att den gamla kyler bättre..

Lite OT men, kanske kan vi lägga detta bakom oss.
Kan ni ge källa på detta?
Enligt vad jag har sett... är nästan inget av ovanstående sant.
Som ni säger visade tester att den nya skulle kunna vara 10 grader kallare på APU, men samma tester visar också att den nya är kallare på precis alla områden. Med exempelvis en skillnad på 20 grader på minnena.
Samtidigt som andra tester visar att APU skulle vara snäppet varmare på nya.

Som andra har länkat till videos men om man verkligen ska jämföra ny och gammal så gäller termistor på chippen och inget annat.
Del två, istället för del ett som tidigare länkats, visar tydligt här att den nya modellen är kallare på alla områden, vissa betydligt kallare.
APU /CPU var ingen fara på någon av modellerna men minnena var farligt varma på gamla, dessa är fixade.
Video: https://youtu.be/eP8lRhpuh5U
Tiden för tabell över mätvärdena: https://youtu.be/eP8lRhpuh5U?t=521
Sedan har vi denna som tidigare länkades som visar på en lite varmare APU men allt annat svalare: https://youtu.be/VgWuGA8cExo

Man ska tänka på att det de mätt på här är en konsol från varje modell, alltså inte särskilt statistiskt säkerställt.
Men utifrån dessa siffror är den nya ganska rejält mycket svalare.

Hade jag fått välja hade jag valt den nya då på den gamla är minnesmodulerna "nära" sin gräns för tillåten temperatur vid dessa tester. APUn i alla dessa tester är ingen fara alls med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevitar:

Lite OT men, kanske kan vi lägga detta bakom oss.
Kan ni ge källa på detta?
Enligt vad jag har sett... är nästan inget av ovanstående sant.
Som ni säger visade tester att den nya skulle kunna vara 10 grader kallare på APU, men samma tester visar också att den nya är kallare på precis alla områden. Med exempelvis en skillnad på 20 grader på minnena.
Samtidigt som andra tester visar att APU skulle vara snäppet varmare på nya.

Som andra har länkat till videos men om man verkligen ska jämföra ny och gammal så gäller termistor på chippen och inget annat.
Del två, istället för del ett som tidigare länkats, visar tydligt här att den nya modellen är kallare på alla områden, vissa betydligt kallare.
APU /CPU var ingen fara på någon av modellerna men minnena var farligt varma på gamla, dessa är fixade.
Video: https://youtu.be/eP8lRhpuh5U
Tiden för tabell över mätvärdena: https://youtu.be/eP8lRhpuh5U?t=521
Sedan har vi denna som tidigare länkades som visar på en lite varmare APU men allt annat svalare: https://youtu.be/VgWuGA8cExo

Man ska tänka på att det de mätt på här är en konsol från varje modell, alltså inte särskilt statistiskt säkerställt.
Men utifrån dessa siffror är den nya ganska rejält mycket svalare.

Hade jag fått välja hade jag valt den nya då på den gamla är minnesmodulerna "nära" sin gräns för tillåten temperatur vid dessa tester. APUn i alla dessa tester är ingen fara alls med.

Roligt att ingen refererat till SweCs egna artikel baserat på Gamer Nexus analyser av ämnet.
För er som är intresserade så finns informationen här:

https://www.sweclockers.com/nyhet/32790-gamers-nexus-testar-k...

Men ingenstans står det i den artikeln att det är en skillnad på mer än 5 grader, så jag undrar vart du får 20 graders skillnad ifrån?

Gamers nexus är ganska stabila och vet vad de gör.
Men för att sammanfatta så var deras test i samarbete med Digital trends som testade prestandan och det visade sig vara same
same, så de som är oroliga att gamla eller nya är bättre behöver inte oroa sig. Spela och njut.. följer man Gamer nexus så är det endast 3-4 graders skillnad på olika områden av konsolerna.

Permalänk
Medlem

Jag har ägt båda modeller och den största skillnaden jag märker är att den nya har värre coil whine och en massa texture pop-ins, något jag aldrig såg på den gamla modellen (ja, samma spel).

Permalänk
Medlem

Jahapp.. "förbokningen" hos komplett har fyllt över 1 år nu med råge 🤣

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Är det någon som hört något från Media Markt idag? Någon som beställt i Uppsala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Roligt att ingen refererat till SweCs egna artikel baserat på Gamer Nexus analyser av ämnet.
För er som är intresserade så finns informationen här:

https://www.sweclockers.com/nyhet/32790-gamers-nexus-testar-k...

Men ingenstans står det i den artikeln att det är en skillnad på mer än 5 grader, så jag undrar vart du får 20 graders skillnad ifrån?

Gamers nexus är ganska stabila och vet vad de gör.
Men för att sammanfatta så var deras test i samarbete med Digital trends som testade prestandan och det visade sig vara same
same, så de som är oroliga att gamla eller nya är bättre behöver inte oroa sig. Spela och njut.. följer man Gamer nexus så är det endast 3-4 graders skillnad på olika områden av konsolerna.

Jag länkade till var jag fick 20 grader ifrån. Länk med tidsstämpel faktiskt över tabell med uppmätta temperaturer.
93.3 vs 78.93, eller över rumstemp, 71.3 vs 50.39 (71-50) är mer än 20 grader senast jag räknade.
De var rätt noggranna mig veterligen, och ser inte varför de skulle vara en sämre källa än Gamers nexus, men upp till dig om du har en källa eller två.
Sen länkade även jag till gamers nexus video om testningen, och ja, de såg bara små skillnader på tex minnena.

Därför jag också skrev att ingen av dessa tester är särskilt statistiskt säkerställda, vilket jag har för mig att de också säger i båda videosarna, de vill båda ha fler konsoler för att kunna säga bu eller bä.

Eftersom detta är OT så tycker jag nog vi kan lämna detta här, det ska väl egentligen in i en annan tråd, men det var mycket "misinformation" längre upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MWI91:

Är det någon som hört något från Media Markt idag? Någon som beställt i Uppsala?

Södra Sverige här, inget idag ännu. Men jag bokade för typ 1.5v sedan

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av MWI91:

Är det någon som hört något från Media Markt idag? Någon som beställt i Uppsala?

Göteborg här, exakt två veckor sen min bokning idag. Inget hört. Funderar på att kila dit och se om man kan lirka ur någon info senare i eftermiddag

Permalänk
Medlem

Alla SMS man fått sen man bokade hos MM:

ÄR DE MEDIAMARKT???!! PS5??

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk

Någon som vet än sida där man kan köpa PS5 max 7,5 tusen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loreowitch:

Någon som vet än sida där man kan köpa PS5 max 7,5 tusen

Mitt tips, vänta istället, göd inte scalpers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loreowitch:

Någon som vet än sida där man kan köpa PS5 max 7,5 tusen

Retrospelbutiken hade förra veckan. Håll koll där. 7600kr ink extra kontroller.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Precis hämtat ut min konsol som jag fick tag på genom Power.se när dom släppte några 13/10. På lådan står det CFI-1116B ifall någon är intresserad.

Permalänk
Skrivet av Forsstrom2:

Göteborg här, exakt två veckor sen min bokning idag. Inget hört. Funderar på att kila dit och se om man kan lirka ur någon info senare i eftermiddag

Uppdatering: På min jäkla promenad mot MM för att luska info ur personal om leveransen får jag SMSet att det finns att hämta ut!! Nu jäklar kör vi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsstrom2:

Uppdatering: På min jäkla promenad mot MM för att luska info ur personal om leveransen får jag SMSet att det finns att hämta ut!! Nu jäklar kör vi!

Jasså. Ska man behöva börja åka mot butiken för att få sms?
Vilken butik? Jag inväntar från Munkebäck.

Permalänk
Skrivet av Addetwo:

Jasså. Ska man behöva börja åka mot butiken för att få sms?
Vilken butik? Jag inväntar från Munkebäck.

Testa vettja! Torpavallen för min del

Permalänk

Fick SMS idag om att jag kan hämta ut min på MM Örebro 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielengdahl:

Fick SMS idag om att jag kan hämta ut min på MM Örebro 👍

När beställde du?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk

Jag beställde den 8e men inte hört något än 🥲

Permalänk

PS5 digital edition MM

Beställde ett stycke PS5 digital edition på MM i Linköping klockan 12 för exakt två veckor sen, brorsan var inne och beställde sin standard edition samma dag vid 17.
Han fick ett samtal om att hans gick att hämta idag.
Het på gröten som man är ringde jag för att kolla att de inte var ngt fel på min beställning eller att dem hade fått fel nummer, men allt verkade stämma och kundtjänst kunde bara skicka vidare en notis om ärendet till butiken i fråga och sa att dem skulle återkomma senast onsdag morgon.
Men förvånansvärt nog så fick jag ett mail ifrån butiken i Linköping redan nu ikväll där det stod att dem inte kunde se ngt fel på min beställning och att PS5 digital edition förmodligen inte bara kommit in till lager ännu...
Så för dem som beställt digital edition verkar de som att de dröjer ett tag till... 😑😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsstrom2:

Testa vettja! Torpavallen för min del

Hehe snyggt! Fick sms 10 min efter jag skrev här. Så åkte med och hämta i torpavallen!

Permalänk
Skrivet av Addetwo:

Hehe snyggt! Fick sms 10 min efter jag skrev här. Så åkte med och hämta i torpavallen!

Vi i Stockholm väntar fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addetwo:

Hehe snyggt! Fick sms 10 min efter jag skrev här. Så åkte med och hämta i torpavallen!

När beställde du? Fick du den gamla eller nya modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajkzy:

När beställde du? Fick du den gamla eller nya modellen?

Beställde onsdag för 2 veckor sen. Så fick rätt snabbt ändå.

Fick gamla CFI-1016A
Men lika glad för det är jag…

Permalänk
Skrivet av fecko:

När beställde du?

Beställde 4/10 så det tog exakt två veckor.

Permalänk

Elgiganten skulle få in Digital Edition idag tydligen, de har någon utlottning nu idag tisdag.

Permalänk
Skrivet av Swurre2019:

Elgiganten skulle få in Digital Edition idag tydligen, de har någon utlottning nu idag tisdag.

Mer info kommer klockan 10 på deras instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loreowitch:

Någon som vet än sida där man kan köpa PS5 max 7,5 tusen

Har kollat en del på tradera, de flesta auktioner för SE slutar mellan 6800-8000, om någon klantar sig och lägger upp på dålig sluttid t.ex. kan du ha tur. Tror också ryktet om MM-köerna har gjort att folk budar lite försiktigare.

Permalänk
Medlem

Fick samtal från MediaMarkt just precis nu. Min standard edition har kommit till MM i Valbo (gävle)

Edit:
Beställde 5e oktober, så ganska precis 2 veckor. Det är en cfi-1016a. Lät som att det var den man föredrog va?

Permalänk
Medlem

Fick precis sms från MM i Uppsala om att mitt PS5 Standard Edition finns att hämta. Beställde 7 oktober.