Maxon släpper Cinebench R23 med stöd för Apples M1-processor

Permalänk
Melding Plague

Maxon släpper Cinebench R23 med stöd för Apples M1-processor

Maxon släpper prestandatestet Cinebench R23, där processoruppvärmning och stöd för Apples M1-processor är de stora nyheterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu är det är många techtubers och andra recensenter som blev lite trötta.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Nu är det är många techtubers och andra recensenter som blev lite trötta.

Tycker det är sjukt bra, kommer ge en rättvisare bild av prestanda och sätta Apple på prov.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Kanske värt att nämna att det inte bara är Cinebench som får stöd, Cinema 4D verkar ha dag 1 stöd för M1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Nu är det är många techtubers och andra recensenter som blev lite trötta.

Skrivet av bobbeyblade:

Tycker det är sjukt bra, kommer ge en rättvisare bild av prestanda och sätta Apple på prov.

Tror han syftar på:
"Nästa stora nyhet är att testverktyget har en minimal körtid på 10 minuter."

10 min per test per CPU om man nu vill prova överklocka med mera blir en del tid.

Skrivet av sKRUVARN:

Kanske värt att nämna att det inte bara är Cinebench som får stöd, Cinema 4D verkar ha dag 1 stöd för M1...

Cinebench baseras väl på Cinema 4D? "som baseras på Maxons mjukvara Cinema 4D."

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tror han syftar på:
"Nästa stora nyhet är att testverktyget har en minimal körtid på 10 minuter."

10 min per test per CPU om man nu vill prova överklocka med mera blir en del tid.

Cinebench baseras väl på Cinema 4D? "som baseras på Maxons mjukvara Cinema 4D."

Yes, och att behöva bencha om allt gammalt där man har siffror för R20.

Men ja, jätteintressant att se hur M1 prestererar!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Cinebench baseras väl på Cinema 4D? "som baseras på Maxons mjukvara Cinema 4D."

Ja, men det hade även kunnat vara så att stöd för huvudprodukten kom senare. För även om cinebench kanske är mer intressant i denna sfären, så är ju egentligen huvudnyheten att C4D får stöd.

Permalänk

Och Vmware Esxi fick nyss stöd för Apples M1.

Skämt, men det är intressant med mer tester. Där folk ser att deras klienter snart bör överge x86. En riktigt snabb kompakt, lätt, strömsnål, tyst och fläktfri laptop med ett "underhållsfritt" operativsystem som bara fungerar och startar supersnabbt har skitmånga ett behov av. Dessa egenskaper beskriver på många sätt den ultimata resedatorn om man samtidigt har bra bredband med obegränsad trafik.

Permalänk
Medlem

Är väl kanske inte så dumt att kunna jämföra hur CPU:erna presterar med mer långvariga laster.

Kommer nog att köra detta på några rejäla maskiner på jobbet när de väl anländer..

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sKRUVARN:

Kanske värt att nämna att det inte bara är Cinebench som får stöd, Cinema 4D verkar ha dag 1 stöd för M1...

Frågan är vad stödet i Cinema 4D exakt innehåller idag. I Cinebench står det explicit att man inte stödjer GPGPU-rendering, för just M1 är det lite att använda halva kretsen då CPU+GPU+NPU är kopplad till en och samma gemensamma RAM-pool. Detta nämns ju om Cinema 4D

"Future versions of Cinema 4D will require AVX and support for Metal on Macs."

Redshift renderer verkar stödja att både använda CPU+GPU via Metal på MacOS redan nu. Metal har sedan något år tillbaka specifikt stöd för raytracing likt OptiX för Nvidia.

Kanske ändå bäst att Cinebench bara kör på CPU, om den också använder iGPU blir det nog riktigt trist läsning för alla utom Apple. Å andra sidan blir det fel för de som tittar på Cinebench för att få grepp om Cinema 4D prestanda, kör man på M1 används både CPU+GPU så fort Metal-stödet kommer med.

Rimligen kommer M1 klarar sig sämre i Cinebench än vad den gör i t.ex. kompilering. De "små" kärnorna, Icestorm, har väldigt bra heltalsprestanda (tester pekar på Skylake/Zen2 prestanda räknat med MHz) men historisk har de små kärnorna i Apples kretsar varit rätt svaga på flyttal. Cinebench är i praktiken ett rent flyttalstest.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hur kan den ha en minimal körtid för testet när själva testresultatet är tiden det tar att rendera bilden?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av cyklonen:

Hur kan den ha en minimal körtid för testet när själva testresultatet är tiden det tar att rendera bilden?

Nytt prestandatest, nytt tillvägagångssätt för att spotta ut en slutpoäng?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

får 16493 i multicorescore med min 10850k i R23. Låter lite för mycket? ser att swec r20 fått ca 6000?

edit: förstår det som nu att nya scoren är baserad på flera runs

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur kan den ha en minimal körtid för testet när själva testresultatet är tiden det tar att rendera bilden?

undrar om inte ideen är att låta testet loopa lite, så att cpun hinner bli varm och klokka ner sig lite. Annars är det jo lite missvisande at typ Threadripper får så höga scores av att bli färdig för dom blir varma

kanske dom tar genomsnittlig prestandasiffra och spottar ut som score?

Visa signatur

R9 5950X / 240mm Custom loop | 32 GB 3600 CL16 | x570 C8I |970 EVO 2TB & 870 QVO 1 TB |
RX 6900xt |

Permalänk
Medlem

Ja, just det ja, loopa kan ju funka! Om man då t ex klarar 3.8 bilder, så kan man dela det med 3.8 för att få tiden för en bild. Så är det nog. Då kan man få både en minimitid och ändå tid för helbild.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

får 16493 i multicorescore med min 10850k i R23. Låter lite för mycket? ser att swec r20 fått ca 6000?

edit: förstår det som nu att nya scoren är baserad på flera runs

Står väl explicit i artikeln att R20 resultat inte är jämförbara med R23.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Står väl explicit i artikeln att R20 resultat inte är jämförbara med R23.

yes och jag har gjort en edit i mitt inlägg

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, just det ja, loopa kan ju funka! Om man då t ex klarar 3.8 bilder, så kan man dela det med 3.8 för att få tiden för en bild. Så är det nog. Då kan man få både en minimitid och ändå tid för helbild.

Eller så kör den hela rundor, men upprepar så länge minimum tiden inte har uppnåtts. Jag har inte testat än, men det är min gissning.

Permalänk
Medlem

Min lätt trimmade 3900X, med HWinfo körandes i bakgrunden visserligen. Går nog klämma ut lire mer om man stänger ner det.

Verkar som att den kör testet i 10 minuter först, och när 10 minuter har gått så kör den en runda som ger poäng, så t. ex Intel's "fuskboost" på 60 sekunder är totalt verkningslös här. Kommer bli tufft för dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Min lätt trimmade 3900X, med HWinfo körandes i bakgrunden visserligen. Går nog klämma ut lire mer om man stänger ner det.

https://i.imgur.com/NuBEf6w.png

Verkar som att den kör testet i 10 minuter först, och när 10 minuter har gått så kör den en runda som ger poäng, så t. ex Intel's "fuskboost" på 60 sekunder är totalt verkningslös här. Kommer bli tufft för dem.

Fast den "fusk" boosten som inte är fusk går att ställa så den körs hela tiden, det är faktist inställt så på dom flesta moderkort redan direkt från fabrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Fast den "fusk" boosten som inte är fusk går att ställa så den körs hela tiden, det är faktist inställt så på dom flesta moderkort redan direkt från fabrik.

Mm. Finns en anledning till att recensenter med minsta lilla uns till självaktning och integritet stänger av MCE och liknande då det inte är enligt spec. Den på 60Sek är enligt spec, ja. Men rätt meningslös i långvariga laster, så tycker det är bra då att CB nu visar hur processorn presterar i mer verklighetsbaserade arbetslaster (sett till tidsrymd) och inte bara lite småduttande här och där liksom. Så tummen upp från mig

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Mm. Finns en anledning till att recensenter med minsta lilla uns till självaktning och integritet stänger av MCE och liknande då det inte är enligt spec. Den på 60Sek är enligt spec, ja. Men rätt meningslös i långvariga laster, så tycker det är bra då att CB nu visar hur processorn presterar i mer verklighetsbaserade arbetslaster (sett till tidsrymd) och inte bara lite småduttande här och där liksom. Så tummen upp från mig

Hur ofta kör man full boost på en CPU mer än 60sek? det är inte ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Hur ofta kör man full boost på en CPU mer än 60sek? det är inte ofta

Beror väl helt på vad man gör? Jag använder båda Handbrake och Resolve mer eller mindre dagligen, och beroende på projektens olika storlek kan det lätt bli en halvtimmes "fullflås" några gånger om dagen.

Men om du menar de som bara surfar och spelar lättdeuvna spel så nej, då är det nog sällan det sker, men att säga "man" som att det skulle vara någon slags generell regel är lite väl trångsynt. Att de valt just 60Sek har förmodligen mer att göra med att de skulle behöva skriva upp TDP kraftigt om det var längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Mm. Finns en anledning till att recensenter med minsta lilla uns till självaktning och integritet stänger av MCE och liknande då det inte är enligt spec. Den på 60Sek är enligt spec, ja. Men rätt meningslös i långvariga laster, så tycker det är bra då att CB nu visar hur processorn presterar i mer verklighetsbaserade arbetslaster (sett till tidsrymd) och inte bara lite småduttande här och där liksom. Så tummen upp från mig

Går i.o.f.s. en rätt stor skiljelinje mellan MCE och "låsa upp strömbudget".

MCE ändrar åt åtminstone i vissa lägen all-core-turbo så den är högre än stock -> överklockning och därmed inte något som officiellt stöds. Det ska självklart vara avstängt.

Att låsa upp strömbudget är något som Intel specifikt nämnt inte ska ses som överklockning. De 60 sekunder som t.ex. SweClockers använder är Intels rekommenderade värde på Tau. Handlar inte om TDP, handlar överhuvudtaget inte om CPU utan det kommer ned helt till att moderkortet måste ha kapacitet nog att hantera Tau över 60s (vilket i praktiken 100 % av Z490 moderkort fixar, men inte nödvändigtvis enklare varianter).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och Vmware Esxi fick nyss stöd för Apples M1.

Intressant, men kan man då köra Windows som en VM i det?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Intressant, men kan man då köra Windows som en VM i det?

Japp. Minst 50 instanser av Windows server 2019 per host, sedan drar man igång 10 hostar med Apples M1.
Nej det var ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Går i.o.f.s. en rätt stor skiljelinje mellan MCE och "låsa upp strömbudget".

MCE ändrar åt åtminstone i vissa lägen all-core-turbo så den är högre än stock -> överklockning och därmed inte något som officiellt stöds. Det ska självklart vara avstängt.

Att låsa upp strömbudget är något som Intel specifikt nämnt inte ska ses som överklockning. De 60 sekunder som t.ex. SweClockers använder är Intels rekommenderade värde på Tau. Handlar inte om TDP, handlar överhuvudtaget inte om CPU utan det kommer ned helt till att moderkortet måste ha kapacitet nog att hantera Tau över 60s (vilket i praktiken 100 % av Z490 moderkort fixar, men inte nödvändigtvis enklare varianter).

Sålänge det är 60 sekunder som är "standard" och inte frångås av recensenter etc så är det ju det som kommer ge avtryck i officiella tester, men visst är det så att de flesta processorer och moderkort klarar att gå utanför spec en bra bit.

Som exempel så har jag ju vridit upp min 3900X till 11, och likaså inställningar för VRM etc men har ändå aldrig sett mer än 130A ens när jag ställt in HWINFO på 50ms poll rate, så VRM är duktigt överdimensionerade på de flesta kort. Men när processorer recenseras och CB23 körs, så kommer inte det spela någon roll då det fortfarande handlar om att MCE, lyft strömbudget och liknande fortfarande är att gå utanför spec. Även AMD lär ju sannorlikt drabbas på PB2 är temperaturkänsligt, och en processor som kört AVX-last i 10 minuter kommer vara bra mycket varmare än en som fått vila.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Nu är det är många techtubers och andra recensenter som blev lite trötta.

Vad menar du med det, förstår inte varför de skulle bli trötta? Det är väl bra att det får stöd.

Permalänk
Medlem

Men var är sifforna för M1 någon måste ju kört testet om inte maxon själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Vad menar du med det, förstår inte varför de skulle bli trötta? Det är väl bra att det får stöd.

Tänker att allt måste benchmarkas om Plus att testet nu tar 10 minuter - vill man då köra ett par omgångar och ta snittet så blir det lätt 30 minuter per cpu/inställning/minne/moderkort/annan variabel.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.