Permalänk
Medlem

Uppgradera från 5960x X99

Hejsan,

Jag var rätt inställd på att uppgradera till ryzen 5000 och ett rtx 3080(ti) eller 6900xt från mitt nuvarande system (x99, 8c/16t 5960@4,6, 32gb quad channel 2666, nvme etc) men jag börjar fundera på om det egentligen är värt att uppgradeta hela systemet eller om jag bara ska byta ut mitt 2080ti för att stilla uppgraderingsklådan.

Systemet har överlevt ftån ett gtx970 till gtx980ti, 1080ti, 2080ti och systemet börjar därmed närma sig samma bang for the buck som min 2600k jag hade innan.

Prestandan behlver jag mest för spel i 4k eller nära 4k i 120hz.

När jag researchar så är det lite svårt hitta jämförelser där haswell-e rullar i överklockat läge men om man antar linjär prestandaökning från stock 3.5 till överklockat läge 4.6 så kan jag då inte se att vi prata om några gigantiska skillnader i total prestanda i nämnda upplösningar. Se tex guru3d's recensioner av vermeer där 5960x finns med i vad jag antar är stock-läge.

Någon som har bra och faktabaserad input yill mig? Det är inte direkt pengarna det handlar om men jag vill heller inte slösa och vill känna att det bllr ett lyft och en tilltro till att systemet orkar med kommande spel i typ 4k, 60-120hz något år till. Tills det är dags för nästa generation gfx kort gissningsvis isf då.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

4K belastar grafikkortet väldigt mycket och det ger processorn ett andrum där äldre funkar lika bra. Om du ska ändå uppgradera så kan du börja med grafikkortet och om du märker att lägsta fps dippar för mycket i något framtida spel, då är det dags för en uppgradering av processorn.

I längre upplösningar är det ett helt annat läge och för spel klarar du dig bäst med 10600K OC eller 5600x. De dyrare processorerna är bra för produktion men ger knappt något i spel och ingenting i 4K.

Här har de 3080 med en sämre 4770K@4.3 OC att jämföra med i 4K: https://www.tomshardware.com/features/nvidia-geforce-rtx-3080...

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Jag hade en överklockad 5820k tidigare och den hängde med riktigt bra upp till 120hz åtminstone i både BF V och Modern Warfare Warzone. Det är egentligen bara om du vill upp på riktigt stabila 144Hz+ du skulle behöva byta hela plattformen om du frågar mig, och då handlar det så klart om lägre grafik-inställningar. Precis som föregående talare så är inte CPUn flaskhalsen i 4k vilket som.

Jag hade antingen sparat pengarna eller gått all-in på grafikkortet istället om det är 4k som är målet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

4K belastar grafikkortet väldigt mycket och det ger processorn ett andrum där äldre funkar lika bra. Om du ska ändå uppgradera så kan du börja med grafikkortet och om du märker att lägsta fps dippar för mycket i något framtida spel, då är det dags för en uppgradering av processorn.

I längre upplösningar är det ett helt annat läge och för spel klarar du dig bäst med 10600K OC eller 5600x. De dyrare processorerna är bra för produktion men ger knappt något i spel och ingenting i 4K.

Här har de 3080 med en sämre 4770K@4.3 OC att jämföra med i 4K: https://www.tomshardware.com/features/nvidia-geforce-rtx-3080...

Skrivet av 4.0:

Jag hade en överklockad 5820k tidigare och den hängde med riktigt bra upp till 120hz åtminstone i både BF V och Modern Warfare Warzone. Det är egentligen bara om du vill upp på riktigt stabila 144Hz+ du skulle behöva byta hela plattformen om du frågar mig, och då handlar det så klart om lägre grafik-inställningar. Precis som föregående talare så är inte CPUn flaskhalsen i 4k vilket som.

Jag hade antingen sparat pengarna eller gått all-in på grafikkortet istället om det är 4k som är målet.

sorry för sent svar, jag trodde jag bevakade tråden. Tack för den intressanta länken och era åsikter. Det blev en 3080 beställd så kör vi på det så länge. Planerar 4k i max 120hz VRR så det torde ju rulla rätt ok. Om man får sitt kort någon gång vill säga

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Xeon 2678v3 12c/24t om du önskar mer trådar. kostar 80-90$ på aliexpress/Ebay, då har du kraft i många år till.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic