Ospelbart låg fsp med ett 3090 i 4k på max eller mycket hög grafik inställningar

Permalänk
Medlem

Ospelbart låg fsp med ett 3090 i 4k på max eller mycket hög grafik inställningar

Hej, jag fick hem mitt nya RTX 3090. Jag hade en önsking att kunna spela i 4k på min tv med min dator där av mitt val av grafikkort. Men när jag kör tester så ligger jag mellan 10-30 fsp.
Min setup är en intel i5 9600k 4,6 ghz z370-a pro moderkort 16 gb ram 3200mhz RTX 3090 750w gigabyte nätdel. Visst jag har inte den vassaste prosessorn men det ska väll inte va några problem? Processon ligger mellan 12-30% men fsp ligger superlågt på max grafik inställningar. Någon som har någon idé var mitt problem ligger? Kortet ska väll va till god för 8k så 4k bör ju inte va några problem alls

Permalänk
Medlem

Ligger processorns alla kärnor på <30% eller är någon kärna uppe och nosar på 100%

Permalänk
Inaktiv

Rensade du drivrutinerna före installationen av 3090?
Har du en 4/8k certad kabel?

Permalänk
Medlem

När jag har kört ett test och kollar aktivitetshantearen så är det någon enstaka pik på 100% annars ligger processoraktiviten runt 20%
Jag tog bort den gamla drivrutinen innan jag installerade den nya. Nä väntar på min supra hdmi kabel men inte fått den än. Använder biltemas flat hdmikabel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hswn001:

När jag har kört ett test och kollar aktivitetshantearen så är det någon enstaka pik på 100% annars ligger processoraktiviten runt 20%
Jag tog bort den gamla drivrutinen innan jag installerade den nya. Nä väntar på min supra hdmi kabel men inte fått den än. Använder biltemas flat hdmikabel.

Vad klarar den kabeln av? fullhd eller mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hswn001:

När jag har kört ett test och kollar aktivitetshantearen så är det någon enstaka pik på 100% annars ligger processoraktiviten runt 20%
Jag tog bort den gamla drivrutinen innan jag installerade den nya. Nä väntar på min supra hdmi kabel men inte fått den än. Använder biltemas flat hdmikabel.

troligen din hdmi-kabel som inte klarar mer än 30fps i 4k.

Just ja, kolla så din tv klarar 60fps i 4k också, äldre 4k tv-apparater klarade inte alltid av det.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kan vara strömförsörjningen som brister och stryper kortets prestanda. (ska ha att göra med hur man kopplar sladdarna till kortet tror jag, har inte stenkoll)

Edit låter likt det här
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/jo82be/just_got_a_...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hswn001:

När jag har kört ett test och kollar aktivitetshantearen så är det någon enstaka pik på 100% annars ligger processoraktiviten runt 20%
Jag tog bort den gamla drivrutinen innan jag installerade den nya. Nä väntar på min supra hdmi kabel men inte fått den än. Använder biltemas flat hdmikabel.

Cpu Känns lite svag för detta. Men TV inte lätt att driva. Visa Tv har ju en inställning. Spel läge. Prova det. Blir lite bättre.
Kolla sen hur mycket Watt datorn drar totalt. Använde en mättare i ditt 220 V uttag. Hur mycket ligger allt på ?. Jag skulle kört med större nätdel till ett 3090 kort.

Sen det med kablar som de andra skrivet här till dig

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/bildkablar/hdmi-k... är det den du har ?

Tyvärr är inte den längre direkt den senaste som biltema skriver i sin text, 10.2Gbit/s pekar mot HDMI 1.3-1.4 och klarar således inte av mer än 24Hz vid 4096 x 2160. Vilket det iofs står i beskrivningen..

Edit: Oroa dig inte för att CPUn skulle vara för trött.

Permalänk
Medlem

Kollade biltemas hemsida, på flat hdmi-kabel står det "(max. 4096 x 2160 / 24Hz)"

Så byt kabel.

edit : en tusendel för sen var jag

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ja precis det är en sån kabel jag har. Javafan är det så enkelt kanske. Ska testa imorgon. Återkommer

Permalänk
Medlem

HDMIkabeln i sig begränsar inte frameraten

Vad är det för spel?

Har du vsync på? Prova stäng av isåfall!

Har du kopplat HDMI-kabeln in i grafikkortet och inte in i moderkortet

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

HDMIkabeln i sig begränsar inte frameraten

Vad är det för spel?

Har du vsync på? Prova stäng av isåfall!

Har du kopplat HDMI-kabeln in i grafikkortet och inte in i moderkortet

Det är väl fullt möjligt att den begränsar framerate om vsync är aktiverat i detta fallet?

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mezzlock:

https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/bildkablar/hdmi-k... är det den du har ?

Tyvärr är inte den längre direkt den senaste som biltema skriver i sin text, 10.2Gbit/s pekar mot HDMI 1.3-1.4 och klarar således inte av mer än 24Hz vid 4096 x 2160. Vilket det iofs står i beskrivningen..

Edit: Oroa dig inte för att CPUn skulle vara för trött.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/21391?key=90aee4d655f2c7fc4ffef5279e157b82

Ja men du kan inte gå efter detta. Detta Test är på en spelskärm. Inte då en Äldre tv utan support för spel kanske.
Sen då om har en fel sladd på det.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Ja men du kan inte gå efter detta. Detta Test är på en spelskärm. Inte då en Äldre tv utan support för spel kanske.
Sen då om har en fel sladd på det.

Nä men så funkar det ju inte. TVn kommer inte leverera samma respons som en gamingskärm, men FPSen påverkas inte av det.
Spelar ingen roll om han kopplar in datorn i en TV eller en gamingskärm om han kör ett benchmark, så länge upplösningen är densamma och det inte throttlar pga interface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Det är väl fullt möjligt att den begränsar framerate om vsync är aktiverat i detta fallet?

Därför skrev jag stäng av vsync om den är på

Jag tror dock inte kabeln normalt begränsar frekvens man kan välja. Problemet är att man får störningar eller inte får en bild alls när man valt för hög frekvens mot vad kabeln klarar av.

----

Dessutom: säg att TV:n står på 30hz just nu. Då borde inte frameraten pendla mellan 10 och 30 ens med vsync, utan rimligen vara hyfsat stabil på 30 fps med ett 3090.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mezzlock:

Nä men så funkar det ju inte. TVn kommer inte leverera samma respons som en gamingskärm, men FPSen påverkas inte av det.
Spelar ingen roll om han kopplar in datorn i en TV eller en gamingskärm om han kör ett benchmark, så länge upplösningen är densamma och det inte throttlar pga interface.

Nu får du nog läsa vad jag skrev. Jag sa gammal tv.
Sen skjuter du dig själv i foten. Om du har dålig respons i tv då funkar inget. Det flyter inte på som man önskar.
Så du menar att en tv är lika bra som en spelskärm.
Då måste jag fråga dig. Varför kommer här nu Paneler från Asus till spel. Varför är här en utveckling av sådana paneler nu ?
Jo för det behövs. Sen sitta och spela under 120Mhz nä tack. Men du tycker spel flyter bra på i 24, 50 Mhz lika bra som 120 Mhz. Jo FPS påverkas med.

Inlägg redigerad /Mod
Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

Tvn är hyfsat ny. 2019 årsmodell med hdr10 och allt vad det är. Jag ska testa med en annan 4k hdmikabel idag efter jobbet. Men setup bordet väll inte va problemet. Den setupen borde väll klara gta 5 red dead 2 cod wm etc i 4k 60 fps?

Permalänk
Avstängd

Read Dead och GTV V är ju tungdrivna, men 60 FPS ska ju gå att uppnå.

Speciellt i CoD.

Har du testat denna?

https://www.userbenchmark.com/

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Vad är det för modell på TVn du har? Det blir svårt att felsöka utan rätt information.
Se även till att kabeln klarar av hastigheten. 4K HDMI kabel säger inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hswn001:

Hej, jag fick hem mitt nya RTX 3090. Jag hade en önsking att kunna spela i 4k på min tv med min dator där av mitt val av grafikkort. Men när jag kör tester så ligger jag mellan 10-30 fsp.
Min setup är en intel i5 9600k 4,6 ghz z370-a pro moderkort 16 gb ram 3200mhz RTX 3090 750w gigabyte nätdel. Visst jag har inte den vassaste prosessorn men det ska väll inte va några problem? Processon ligger mellan 12-30% men fsp ligger superlågt på max grafik inställningar. Någon som har någon idé var mitt problem ligger? Kortet ska väll va till god för 8k så 4k bör ju inte va några problem alls

Vad är det för TV du har, namn och modell?

Permalänk
Medlem

Enklaste testet är ju bara att sätta ner allt lullull i spelet till low och testa med samma upplösning.
Får du höga framerates då så är det inget utanför datorn som är problemet.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Nu får du nog läsa vad jag skrev. Jag sa gammal tv.
Sen skjuter du dig själv i foten. Om du har dålig respons i tv då funkar inget. Det flyter inte på som man önskar.
Så du menar att en tv är lika bra som en spelskärm.
Då måste jag fråga dig. Varför kommer här nu Paneler från Asus till spel. Varför är här en utveckling av sådana paneler nu ?
Jo för det behövs. Sen sitta och spela under 120Mhz nä tack. Men du tycker spel flyter bra på i 24, 50 Mhz lika bra som 120 Mhz. Jo FPS påverkas med.

Läs på om latenser(input lag), FPS och uppdateringsfrekvenser(som inte är Mhz...)

Spelar ingen roll om det är en 240Hz 24" "gamingskärm" eller en projektor med duk på 110" som kopplas till datorn.
FPSen är densamma. Det du pratar om är input lag och DÄR har du rätt.
Men finns TV-apparater och projjar som har väldigt låg input lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Nu får du nog läsa vad jag skrev. Jag sa gammal tv.
Sen skjuter du dig själv i foten. Om du har dålig respons i tv då funkar inget. Det flyter inte på som man önskar.
Så du menar att en tv är lika bra som en spelskärm.
Då måste jag fråga dig. Varför kommer här nu Paneler från Asus till spel. Varför är här en utveckling av sådana paneler nu ?
Jo för det behövs. Sen sitta och spela under 120Mhz nä tack. Men du tycker spel flyter bra på i 24, 50 Mhz lika bra som 120 Mhz. Jo FPS påverkas med.

Du får nog snarare läsa vad Mezzlock skrev
Han skrev att "TVn kommer inte leverera samma respons som en gamingskärm"
Han skrev också att "FPSen påverkas inte"

Båda påståendena är förstås sanna (med liten reservation för vsync som redan diskuterats)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Som sagt jag har beställt en supra 4k kabel som jag väntar på. Men ska köra en 4k 18gbs kabel på biltema och testa med. Återkommer med tv modell när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hswn001:

Som sagt jag har beställt en supra 4k kabel som jag väntar på. Men ska köra en 4k 18gbs kabel på biltema och testa med. Återkommer med tv modell när jag kommer hem.

Har du bara prestandaproblem när du spelar mot TVn? eller har du även prestanda problem när du spelar mot vanlig monitor?

I en tråd som länkades här så pratade killen om att kortet inte satt ordentligt i, i PCI slotten, han tog ur kortet och satte i det korrekt igen, kanske kan vara värt att kolla om du har allmänna problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Så du menar att en tv är lika bra som en spelskärm.
Då måste jag fråga dig. Varför kommer här nu Paneler från Asus till spel. Varför är här en utveckling av sådana paneler nu ?
Jo för det behövs. Sen sitta och spela under 120Mhz nä tack. Men du tycker spel flyter bra på i 24, 50 Mhz lika bra som 120 Mhz. Jo FPS påverkas med.

48" oled cx

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paul50:

Nu får du nog läsa vad jag skrev. Jag sa gammal tv.
Sen skjuter du dig själv i foten. Om du har dålig respons i tv då funkar inget. Det flyter inte på som man önskar.
Så du menar att en tv är lika bra som en spelskärm.
Då måste jag fråga dig. Varför kommer här nu Paneler från Asus till spel. Varför är här en utveckling av sådana paneler nu ?
Jo för det behövs. Sen sitta och spela under 120Mhz nä tack. Men du tycker spel flyter bra på i 24, 50 Mhz lika bra som 120 Mhz. Jo FPS påverkas med.

Du kanske ska lägga lite mer tid på att skriva ihop ett korrekt inlägg, det är väldigt svårt att förstå vad du ens menar om jag ska vara ärlig.

Som ovan postade finns det TV som är bättre än spelskärmar ja, är det inte snabba FPS-spel duger 60 FPS bra för de flesta skulle jag gissa Även om det går att komma upp i högre i de flesta spelen även i 4K om man har ett 30xx-kort.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

körde userbenchmark nu: UserBenchmarks:
Game 252%, Desk 97%, Work 211%
CPU: Intel Core i5-9600K - 93.4%
GPU: Nvidia RTX 3090 - 277.9%
SSD: Intel 520 Series 240GB - 94.6%
SSD: Intel 660p NVMe PCIe M.2 1TB - 199.4%
HDD: Hitachi HTS545050B9A300 500GB - 44.9%
RAM: HyperX Fury DDR4 2133 C14 2x8GB - 106.3%
MBD: MSI Z370-A PRO (MS-7B48)

köpte biltemas 4k kabel men det är likadant ändå ca 15-30 fsp på max grafik
Tvn heter: ue65ru8005uxxc

Permalänk
Medlem

ställer jag ner grafiken så ligger den på stabila 59-60 fps i 4k