Permalänk
Medlem

Peltier/TEC-vattenblock från EKWB

För extremöverklockning verkar EKWB ha en integrerad peltier/TEC ihop med vattenblocket, det låter väldigt intressant men frågan är effektuttaget.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Såg detta med. Kul att tillverkare verkar tillverka kombinationen.

Lite intressant att han verkade lite bekymrad när han "bara" hade 1600W från sin PSU. Verkade dock funka utan problem.
Är det någon som har bättre peltier-koll som kan dementera min gissning att om CPU dumpar ~100W borde väl peltiern "bara" dra ~200-300W för att trycka ner temperaturerna?

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Tanken var dessutom att köra SLI men det fick inte plats, så det kan man väl dra av 750W för?

Peltiern drar massa effekt plus att överklockningen också gör det då det blir dubbelt upp i effektuttag.
Jag är dessutom nyfiken på hur de hanterar problematiken med daggpunkten och kondensering.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Tanken var dessutom att köra SLI men det fick inte plats, så det kan man väl dra av 750W för?

Peltiern drar massa effekt plus att överklockningen också gör det då det blir dubbelt upp i effektuttag.
Jag är dessutom nyfiken på hur de hanterar problematiken med daggpunkten och kondensering.

Jag tänker mig att då peltiern är innesluten i ett något så när isolerat vattenblock värms alla yttre delar upp av omkringliggande luft och internt av peltiern/vattnet, så den "kalla sidan" blir aldrig så kall att daggpunkten uppnås. Om detta sen kombineras med en smart styrning av effektuttaget beroende på temperaturen i blocket kanske man slipper en så fet elräkning när systemet idlar.

Sjukt ovant att sitta och killgissa på detta forum. Klappar mig själv på axeln för att jag vågar.

/Ninjan

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Länge sedan man såg peltier kylning här. för många år sedan var det en norm
vad för pelt används i denna, den klassiska 226 wattaren eller?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Undrar om de kommer släppa en för AMD cpus också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Länge sedan man såg peltier kylning här. för många år sedan var det en norm
vad för pelt används i denna, den klassiska 226 wattaren eller?

Det är en PCIe 6-pin 8-pin så det är begränsat till max 150W 200W.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokie:

Undrar om de kommer släppa en för AMD cpus också?

Jag har ställt samma fråga till EKWB via deras Facebook, men jag antar de har något avtal med Intel att åtminstone tidsbegränsat bara erbjuda produkten till Intels plattformar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Cooler Master har tydligen också en variant, samarbete med Intel även där
https://landing.coolermaster.com/pages/ml360-sub-zero-cryo-cl...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk

Finns hos Inet nu! Verkar ju riktigt häftigt! Även om jag själv kör AM4 men man blir ju sugen på att testa!

https://www.inet.se/produkt/5323283/ek-quantumx-delta-tec-cop...

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

Finns hos Inet nu! Verkar ju riktigt häftigt! Även om jag själv kör AM4 men man blir ju sugen på att testa!

https://www.inet.se/produkt/5323283/ek-quantumx-delta-tec-cop...

Problemet är man helst skall ha ett "golden chip" för att maximera prestandan, annars är risken det ändå bara blir ett enda stort lotteri kring kislet. Att klocka en 10900K som på luft når 5,1 till 5,3 känns knappast värt det? I LLTs nya video har Intel själva valt ut de allra bästa chippen som når 5,7-5,8. Att en slumpmässig 10900K från en återförsäljare i Sverige lyckas med det måste ses som önsketänkande.

Min känsla är att Intel finansierat mycket av utvecklingen nu när de måste kasta mer och mer effekt på 10-serien för att hålla sig kvar i toppen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+