Reparera windows efter 20H2 - ingen desktop ...

Permalänk
Medlem

Reparera windows efter 20H2 - ingen desktop ...

Efter update startar datorn normalt till loginskärmen,
Men windows kommer inte igång med desktop, startmeny etc. Allt är svart.
Jag kan köra aktivitetshanteraren och har kört cmd, msconfig felsäkert läge (samna), restore points (fungerade ej)

Någon drivrutin är säkert inkompatibel men vet inte hur jag ska fortsätta, backa windows update har jag inte hittat något sätt att göra...

Ladda ner ny usb och göra restore med ny installation? Andra förslag?

Rätt standard dator, ryzen 2700 , nvidia 2070 och relativt ny installation, dock en del skräp som razer och gigabyte (som ju ändå startar enligt aktivitetshanteraren)

Hittade ny 'verktyg' i msconfig med en del vettiga länkar, kontrollpanelen hade en logg som antagligen visar på ett par krasher under uppdateringen, sedan verkar en del rättigheter inte vara på plats, vad det nu betyder i Windows (kan lika mycket bero på felsäkert läge som saknade filer)

Kunde inte avinstallera senaste KB i kontrollpanelen heller...
Letade efter fastboot men komponenter saknades (RPC), gissar att något liknande hindrar explorer från att starta...

Permalänk
Vila i frid

Prova att starta den i felsäker läge med kommandoprompt och skapa en NY användare
net user debuguser mypass /add
net localgroup administrators debuguser /add
och starta om datorn och logga in som debuguser och se om du därifrån kan få upp skrivbordet och kan backa från H2.

Permalänk
Medlem

restore points funkade inte, men hur starta du detta verktyg? starta från desktop under felsäkert läge funkar inte alltid, och på min dator aldrig.

Men om man håller ner skift och väljer att starta om så kommer man till Windows reparationsstart, där kan man välja systemåterställning som backar datorn till en restore point bara det finns en eller flera sådana, brukar lyckas..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har nu installerat om och bör kanske skapa en restore-point.
Jag testade både från windows (som man bör komma in i från kontrollpanelen) och till slut genom att boota en installations-usb.

Det var ett udda fel då jag kom genom hela booten och inloggningen men sen blev det tvärstopp. (även under felsäkert läge)
Från aktivitetshanteraren kan man starta, cmd.exe, powershell, control.exe (kontrollpanelen), msconfig.exe (som har en flik med andra verktyg att starta)
Explorer.exe gick inte att starta, däremot kom man åt filhantering via 'browse' knappen i vissa programs filöppnare och även kontextmenyer 'gå till fil' kunde starta filhanteraren för att göra en backup.

Dock är det lite vilseledande att kunna göra något alls när hela systemet är kasst,
när jag väl skulle installera om fick jag inte ens valet att behålla personliga filer...
Däremot skulle jag tagit stora filer som spelinstallationer och lagt dom i roten på c: - det verkade tom en nyinstallation spara.